auto3
Auto-industrie geeft vol gas!
vrijdag 4 maart 2011
AUTOSHOW Elektrisch rijden in de schijnwerpers op Autosalon van Genève
Laurens van den Acker toont met de Renault R-space het nieuwe gezicht
van het merk.
Nog tot en met zondag 13 maart duurt de 2011 editie
van de jaarlijkse autosalon van Genève, de vitrine van
de wereldwijd opererende auto-industrie. Geen simpele
verkoopbeurs, maar een evenement waaruit een beetje
kenner kan afleiden wat er aan zit te komen. Dit jaar re
geren de vele conceptstudies die behoorlijk serieus van
toon zijn en vooruitlopen op menig productiemodel.
foto's Automedia
pacte segment met uiterst zuinige
i,o en 1,2 liter motoren en moge
lijk een elektrische versie. Door de
productie in Thailand zal de ver
koopprijs in 2012 zeer gunstig uit
vallen.
Mazda laat tot slot een serieuze
nieuwe crossover zien, de Minagi,
zeg maar een model dat onder de
CX-5 in het programma moet ko
men, een deel van de markt dat
het merk tot nu toe heeft laten lig
gen.
driedeurs heeft een aantal speelse
elementen die doen terugdenken
aan het origineel uit 1959. Het con
cept is getooid met allerhande de
tails die het productiestadium
nooit zullen halen, maar dat er
een kleine Mini komt staat vast.
Dat we in de nabije toekomst ook
mogen blijven genieten, bewijst Al
fa Romeo met het 4C Concept,
een uitermate compacte topspor
ter met een aansprekende Italiaan
se vormgeving en de pit van een
200 pk sterke 1,75 liter turbomotor.
De productieplannen zijn al zo de
finitief dat de importeur een richt
prijs afgeeft van 45.000 euro. Nis
san steekt ook haar nek uit met Es-
flow. Deze lage en brede coupé
voor twee wordt volledig elek
trisch aangedreven en bewijst dat
dit type milieuvriendelijke aandrij
ving geen rem zet op de fantasie
van ontwerpers. Collega Renault
heeft haar serie van vier elektri
sche voertuigen bijna gereed. Er is
zelfs in Genève een richtprijs afge
geven voor de tweepersoons
TVvizy. Die gaat 6990 euro kosten,
maar daar komen dan de landelij
ke belastingen nog bij. Het accu
pakket vergt maandelijks een lease
bedrag van 45 euro. Iets verder in
de toekomst kijkt Renault met de
Veel ruimte op een compacte bodemgroep, dat gaat de Ford B-Max bieden.
door Tony Vos
Er vallen verschillende
trends te bespeuren. Zo
breidt het aantal compac
te crossovers nog steeds
uit en is de kleinere ruim
tewagen helemaal 'hot'. Alles wat
te maken heeft met zuinig of nog
liever elektrisch rijden staat vol in
de schijnwerpers.
Ford heeft al een grote S-Max, de
middenklasse C-Max en komt vol
gend jaar met een op het Fie
sta-platform gebaseerde B-Max die
rechtstreeks gaat concurreren met
de Opel Meriva en Kia Venga. De
auto mist een middenstijl en van
wege de schuifdeuren achter ont
staat er een enorme doorgang naar
het interieur. Ford combineert het
ruimtewonder met een nieuwe
krachtbron, een driecilinder 1 liter
met turbo.
Audi werkt aan de opvolger van
de huidige A3. Naast een drie- en
vijfdeurs hatchback verschijnt daar
van ook een sedan, vooral belang
rijk voor markten buiten Europa.
De A3 Concept toont dat Audi be
hoorlijk op safe speelt, iets wat we
van de Mini Rocketman niet kun
nen zeggen. Eindelijk een Mini die
echt 'mini' is. De 3,42 meter lange
Captur en R-space, beiden van de
hand van de Nederlandse design
chef Laurens van den Acker. Twee
modellen die als zodanig niet in
productie gaan, maar waarin tallo
ze stijlkenmerken van de toekom
stige Renaults te herkennen zijn.
Skoda werkt niet alleen aan nieu
we modellen, maar heeft ook haar
logo een revisie gegeven. De in
Genève getoonde vijfdeurs Visi-
onD geeft al aardig aan hoe de vol
gende Octavia eruit gaat zien,
strak van lijn met bekende propor
ties. Bij Smart hebben we het
moeilijk. Uit de Forspeed tweezit-
ter zouden we kunnen herleiden
hoe de opvolger van de huidige
Fortwo, maar ook de nieuwe For-
four eruit gaan zien. Daar is net zo
veel fantasie bij nodig als de ont
werpers in het model hebben ge
stopt. De productie staat pas voor
2013 gepland. Dichterbij de werke
lijkheid staat de Mitsubishi e-com-
pact, een vijfdeurs voor het com
De volgende Audi A3 komt er ook als sedan.
Verleidelijk, dat zijn de lijnen van de Alfa 4C Concept.