Zo geven we 10 luit ren. Hoe grotesk en overdreven ook, de keuzes zijn nadrukkelijk en met zorg gemaakt. Ik proef een soort liefde voor banaliteit, zoals ook in het ter inzage liggende boekje 'Dossier Rottiers' waarin anekdotes over 'op café gaan' wor den afgewisseld met boertige be schrijvingen van (pogingen tot) sexuele escapades. Vergeleken met 'Sluiser café' is deze expositie span nender: de scènes minder voor spelbaar en de beeldtaal verfijnder, althans in 'Musselblues' en het prachtige portret van Roger Ra- veel. In deze werken smelten visue le vondsten samen met een visie op het onderwerp dat de sjabloon Werk van Erlend Steiner Lovisa schien een in haar blootje zittende vrouw na die vanaf een l igstoel met haar tenen het haar van een medezonaanbidster lijkt te beroe ren. Het vreemde en vervreemdende komt voort uit wat Zijlstra ten to nele voert en uit zijn vorm- en kleurgebruik. Net als in de reeks 'Sluiser café' in mei 2010 in de Raadskelder, gaat het meestal om situaties met anonieme mensen die Zijlstra opvoert als acteurs die zichzelf spelen. Daarin zit een pa rallel met Lovisa. Maar waar draait het Zijlstra om? Het schilderen is ook voor hem belangrijk. ]e ziet dat aan de vormentaal en de kleu donderdag 3 maart 2011 Carmen Milhous Carmen Milhous weeft knappe go belins waarin mens en omgeving poëtisch samensmelten. Zij schil dert ook kleine, spiritueel geladen landschappen. Daarnaast beeldjes van Ina Marcus, sieraden van Flo- res Puype en Allette Dorland en acrylschilderijen van koeien en klaprozen door Nelstar Busmann. T/m 12/3: Boerderijgalerie de Osseberg, Singelweg 11, Grijpskerke. Do. t/m za. 14.00 - 17.00 uur. Sander van der Veen Sander van der Veen is een jonge fotograaf uit Eindhoven. Hij slaagt erin om in zijn foto's een wereld op te roepen die verder gaat dan het concreet zichtbare. Zijn zorg vuldige geënsceneerde en subtiel belichte portretten en figuurstu dies hebben vaak een ingehouden dramatiek. T/m 19/3: 't Kunstuus, Dorpsstraat 43, Heinkenszand. Wo. t/m vr. 13-18 u, vr. ook 19-21 u. Za. 10-12, 13-16 u. Marjolein Innemée Marjolein Innemée laat 'De Schel de spreken' via twintig grote schil derijen van mensen die er iets mee van doen hebben. Van vuur torenwachter, reddingswerker tot schipper, van scheepsbouwer tot de commissaris van de koningin. De portretten zijn in stevige lijnen geschilderd op een levendig, mo nochroom fond. Een mooi project. T/m 2/4: Galerie PostArt, 's-Gravenhof plein 21, Hulst. Za. en zo. 13-17 u. Kathelijne Roosen fotografeert al tijd zichzelf in zwart-wit. Ze is meestal alleen in een ruimte. Haar kleding, het interieur en de attribu ten suggereren een specifieke iden titeit. Zij stelt de vraag of zij (en wij) 'onszelf zijn. T/m 6/3: deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. Zo. 6/3 om 16.00 uur gaat Roosen in gesprek met kunstenaar/ filosoof Loek Grootjans. Piros Hegedüs is Hongaarse, maar woonde jaren in België. Zij schil dert geladen stillevens waarin de voorwerpen functioneren als ac teurs in een magische werkelijk heid. Piros verwijst naar klassieke thema's zoals vergankelijkheid, maar geeft er een persoonlijke draai aan. T/m 1/5: Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12-17 uur en Ie zo. v/d maand. Kathelijne Roosen Piros Hegedüs met ons als toeschouwer. Hij kent immers zijn modellen en laat ze expres met bedekt gelaat poseren. Hij zet 'de' werkelijkheid naar zijn hand en bepaalt wat wij wel en niet mogen zien. Dat is natuurlijk eigen aan elke kunstenaar, maar Lovisa maakt er een thema van dat hij geraffineerd uitspeelt. De vrouwen sluiten zich af, maken zich onzichtbaar. Meestal maak je even contact als je alleen met ie mand bent. Behalve in de lift. Nu ben je als het ware in één ruimte met iemand die weet zou moeten hebben van jouw aanwezigheid, maar die in feite ontkent door zich niets van jou aan te trekken. Dat maakt de situatie enigszins in tiem en de toeschouwer een voyeur. Soms voegt Lovisa een object toe dat een rol speelt en een mogelijke interpretatie stuurt. Als hij een vrouw een krukje voor haar hoofd laat houden, de pootjes naar de toeschouwer gericht, dan behelst dat een actieve afwijzing. En wan neer hij iemand gehurkt op een klein krukje zet zit daar een na drukkelijk zich losmaken van de omgeving in, iets van toevlucht zoeken. Ik vind dat type voorstel ling sterker dan die waar de vrou wen zich alleen achter hun haar verbergen. Er komt een laag bij. Het ongrijpbare van de angst en de eenzaamheid van de geschilder de personages vermengt zich met de onmogelijkheid van de be schouwer te begrijpen of in te grij pen. Met machteloosheid als ge volg. En zo het besef dat de werke lijkheid ons handelen de baas is. De voorstellingen van Roeland Zijlstra zijn gevarieerd, maar vaak vreemd. Twee keer een oude re man op een schommel, een man in zwembroek die een vrouw in bikini meesjouwt, een man met een eihoofd op bed zittend, een andere man met een gewoon hoofd en een bril ook op een bed zittend, een staande geklede man tegenover een staande naakte vouw. Alle figuren zijn minimaal van middelbare leeftijd, op mis Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Roeland Zijlstra: Musselblues ter hun haar. Vaak zitten ze onge makkelijk op een krukje. Ik zie ook werken met twee vrouwen van wie het haar tot een golvende massa in elkaar is geweven. Steiner Lovisa baseert zijn composities op door hem geënsceneerde foto's van mensen die hij kent. Het niet zichtbaar zijn van hun gezicht kan verwijzen naar het deel van ie mand dat voor anderen verborgen blijft. Je kunt 'de ander' immers niet zo kennen als die zichzelf kent. Je hebt geen toegang tot zijn herinneringen, gedachten en ge voelens. Op het gezicht valt vaak veel te lezen. Blijft het gezicht ver borgen dan weet je maar weinig van wie je voor je hebt. Niet voor niets is de boerka in open samenle vingen een weinig gewaardeerd kledingstuk. Eigenlijk speelt Stei ner Lovisa een gemeen spelletje Raadselachtige schilde rijen zag ik deze week. Op beide zijn gestalten te zien zoals je ze niet da gelijks tegenkomt. Het werk van Erlend Steiner Lovisa (1970) oogt aantrekkelijk, is beheerst en sub tiel geschilderd, laag over laag, de zichtbare werkelijkheid nauwkeu rig volgend, en toch niet te gede tailleerd. Roeland Zijlstra (1961) penseelt krachtig en soms karikatu raal, stevig omlijnde koppen en ge stalten, expressieve deformaties, niet natuurlijke kleuren. Het werk van beide schilders blijft je bij, je kunt er niet omheen. Tussen de onafzienbare beeldenstroom die je dagelijks passeert valt hun kunst op en daarmee is een eerste wa penfeit bereikt. Hoe verschillend de aanblik van hun voorstellingen, het raadselachtige maakt ze ver want Steiner Lovisa toont vrouwen van wie het gezicht verborgen gaat ach

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 84