8 |uit Duiveluitdrijver Hopkins wil niet echt spetteren De directeur blijkt totaal geen hart te hebben filmrecensies filmagenda door Bart van der Put Nog geen halfjaar na het amusante The last exor cism dient zich met The Rite alweer een Amerikaanse film over duiveluitdrijvers aan. De low-budget variant gooide het deels over een verfrissend kol derieke boeg, de nieuwe film oogt kostbaar en stijlvol en neemt de zaken bloedserieus. Het scenario is 'geïnspireerd door ware gebeurtenissen', die werden 'gesuggereerd' door het gelijkna mige boek van journalist Matt Baglio. Het omhaal van woorden kan niet verhullen dat The Rite de thematische kern aan de hor rorklassieker The Exorcist ont leent. De film koppelt een jonge pries ter met een geloofscrisis aan een ervaren exorcist: wanneer die het bestaan van de duivel kan bewij zen moet er ook een god zijn. Het zou interessant zijn indien die koppeling ter discussie werd gesteld, maar dat gebeurt niet. The Rite volgt de flets debuteren de Colin O'Donoghue, die het se minarie ingaat om niet in de be grafenisonderneming van vader Rutger Hauer te hoeven werken. Wanneer het Vaticaan een exor cisten-academie opent wordt de jonge Amerikaan naar Rome ge stuurd, waar hij de taak krijgt dui veluitdrijver Anthony Hopkins te assisteren. De leermeester gooit de scepticus meteen voor de leeuwen, maar het ritueel maakt weinig indruk. De oude routinier kent The Exor cist: 'wat had je dan verwacht: draaiende hoofden en erwten soep?' Tot dat niveau wensen de makers van The Rite zich dus niet te verlagen. Omdat het affiche het gezicht van Hopkins in de Hannibal Lecter stand weergeeft is het echter wachten tot de zaak alsnog uit de hand loopt. Wan neer dat gebeurt houdt regisseur Mikael Hafstrom de trucagedivi sie dermate in toom dat we over een anticlimax kunnen spreken. The Rite Regie: Mikael Hafstrom. Met: Colin O'Donoghue, Anthony Hopkins, Rutger Hauer, Toby Jones, Ciaran Hinds, Alice Braga Te zien in Vlissingen en Terneuzen VLISSINGEN CINECITY 127 Hours: do t/m ma 22.00 uur, di, wo 22.15 uur; Alpha and Omega (3D,NL): do t/m wo 14.00 uur; Black Swan: do, vr, za 14.00, 19.15 en 21.45 uur, zo 14.00 en 21.45 uur, ma 14.00 en 21.45 uur, di 16.15 en 21.45 uur, wo 14.00 en 22.00 uur; Bolshoi Ballet Don Quixote - (2011): zo 17.00 uur; Chaliet Girls: do, vr 14.00 uur, zo 11.00 uur; Drive Angry (3D): do t/m ma 19.15 en 22.00 uur, di, wo 19.15 uur; Gnomeo Juliet (NL): vr 16.00 uur, za t/m wo 14.00 uur, zo ook 11.00 uur; Gooische Vrouwen: di 20.00 uur, wo 19.30,19.45 en 20.00 uur; Gulli ver's Travels: do t/m ma 16.30 uur, di 16.45 uur, wo 16.30 uur; Hereafter: di 14.00 en 19.30 uur; Mijn Opa de Bankrover: do t/m wo 13.45 uur, zo ook 11.00 uur; No Strings Attached: do 16.00 en 19.00 uur, vr 19.15 uur, za 16.00 en 19.15 uur, zo, ma 16.00 en 19.00 uur, di, wo 16.00 en 22.00 uur; Piz zamaffia: do t/m wo 16.30 uur, behalve zondag; Rango (NL): do t/m wo 13.45 en 16.15 uur, zo ook 11.00 uur, di alleen om 13.45 uur; Rango (OV): do t/m wo 16.15 en 19.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Season Of The Witch: do t/m ma 19.15 uur, di 18.45 uur; Sonny Boy: do t/m wo 13.30 en 19.00 uur; The King's Speech: do, vr 16.15,19.00 en 21.45 uur, za 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 11.00, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, ma t/m wo 16.15 en 19.00 uur; The Rite: do t/m wo 22.00 uur; The Tourist: do 21.45 uur, vr, za 22.00 uur, zo, ma 21.45 uur, wo 22.00 uur; True Grit: do 21.45 uur, vr, za 22.00 uur, zo t/m wo 21.45 uur, zo ook 11.00 uur; Yogi Beer (3D, NL): do, vr, za 14 en 16.15 uur, zo 1113 en 16.15 uur, ma di, wo 14 en 16.15 u. GOES MERRAL Loft: do t/m di 21.00 uur;Love other drugs: do t/m wo 19.00 uur; Pizzamaf fia: do t/m wo 21.15 uur; Season of the Witch: do t/m di 19.00 en 21.00 uur, wo 21.00 uur; Sonny Boy: do t/m wo 20.15 uur; The tourist: do t/m wo 18.30 uur; Alpha Omega: za, zo, wo 15.30 uur; Gnomeo Juliet: za,zo, wo 13.45 uur; Mijn Opa de Bankrover: za, zo, wo 13.30 en 15.15 uur; Rango (NL): za, zo, wo 13.30 en 15.15 uur; Yogi Bear (NL): za, zo, wo 13.45 en 15.30 uur; •t BEEST Potiche: do, vr 20.30 uur. MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Des Hommes et des Dieux: vr 15.00 donderdag 3 maart 2011 s Duiveluitdrijver Anthony Hopkins in The Rite leidt. Ook thuis is hij het autori taire middelpunt. Tegenspraak van zijn vrouw Suzanne (sterke Catherine Deneuve) stelt hij niet op prijs. Overspel met zijn secre taresse beschouwt hij als een recht. Francois Ozon zet de auto ritaire verhoudingen karikaturaal aan om ze later met aanstekelijk plezier onderuit te schoppen. De boel begint te schuiven als er een staking uitbreekt en Pujol een hartaanval krijgt. Als Suzan ne het directeurschap overneemt, ontpopt ze zich, met een vroege re communistische vakbondslei der (Gérard Depardieu) tot een veel betere leider dan haar man. Iedereen fleurt op en de verkoop cijfers schieten omhoog. Pro bleem: Pujol wordt beter en wil het directeurschap terug. Potiche Regie: Francois Ozon. Met: Catherine Deneuve, Fabrice Luchini Te zien in 't Beest Goes door Bart van der Put door Jos van der Burg De Franse filmmaker Francois Ozon wisselt se rieuze drama's altijd af met vederlicht vertier. Potiche is een vrolijke campy retroklucht over sekserollen en autoritaire so ciale verhoudingen. Het is 1977 en we bevinden ons in het Noord-Franse stadje Sain- te-Gudele, waar de veranderin genvan de jaren zestig nog niet zijn doorgedrongen. Veertiger Ro bert Pujol (Fabrice Luchini) is een hork, die als directeur met ij zeren vuist een paraplufabriek Verbinski pakt als regisseur, produ cent en scenarioschrijver aansteke lijk tegendraads uit met Rango. De geanimeerde western koppelt kol derieke slapstick en daverende ac tiescènes aan inktzwarte humor en dialogen vol dubbele bodems. De film draait om een naamloze kameleon, die aan een solitair be staan in een terrarium gewend is, en bij een slippartij op de snelweg vanuit de auto van zijn eigenaren de woestijn in wordt geslingerd. Als een gifgroene variant op Clint Eastwood in een spaghetti- western belandt hij als man zon der naam in het uit zwerfvuil op getrokken dierendorp Dirt, waar hij zich improviserend als de revol-- verheld Rango voordoet. Een ta lent voor sterke verhalen maakt hem populair onder de woestijn bewoners, maar de grootspraak wordt serieus genomen. Rango wordt tot sheriff uitgeroepen, waarop de lokale doodgraver al vast een kist op maat timmert en het dorpsmuisje de vermeende held op zijn sterfelijkheid wijst. Een groepje zingende mariachi uil tjes wees de kijker daar ook al op: Rango handelt over de vroegtijdi ge dood van een sukkel die zo no dig de held moest uithangen. De galgenhumor en de constante dreiging van naderend onheil ge ven Rango een scherp randje dat in Amerikaanse animatiefilms on gebruikelijk is. De digitale anima tietechnieken en het ontwerp van de personages wijken ook af van de norm. Verbinski stapte met zijn idee niet naar Pixar, maar naar de voor Star wars opgerichte trucagefabriek Industrial Light 8c Magic, waar eerder fotorealistische creaturen voor speelfilms werden ontwikkeld. De maker en de nieuwbakken, ani matoren lieten zich zowel inhou delijk als in stijl inspireren door de westerns van Sergio Leone. Rango heeft geen gebrek aan fraai ver weerde koppen, stoffige en door leefde lokaties en onheilszwangere confrontaties, maar Verbinski slaagt er goed in de film lichtvoe tig te houden. Het helpt dat John ny Depp (lygo Gernandt in de Ne derlandse versie) en een keur aan topacteurs de van westernjargon doortrokken dialogen een speels karakter meegeven. Voor de allerkleinsten is Rango mogelijk een tikkeltje te wild en Catherine Deneuve in Potiche De Amerikaanse regis seur Gore Verbinski haalde met de Pirates of the Carribean trilo gie drie miljard dollar binnen. Het bracht hem in dezelfde posi tie als Christopher Nolan, die met twee succesvolle Batman- films in Hollywood genoeg kre diet opbouwde om met Incep tion zijn gang te kunnen gaan. Largo Winch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82