8 |uit
Duiveluitdrijver Hopkins
wil niet echt spetteren
De directeur blijkt totaal
geen hart te hebben
filmrecensies
filmagenda
door Bart van der Put
Nog geen halfjaar na het
amusante The last exor
cism dient zich met The
Rite alweer een Amerikaanse
film over duiveluitdrijvers aan.
De low-budget variant gooide
het deels over een verfrissend kol
derieke boeg, de nieuwe film
oogt kostbaar en stijlvol en
neemt de zaken bloedserieus.
Het scenario is 'geïnspireerd door
ware gebeurtenissen', die werden
'gesuggereerd' door het gelijkna
mige boek van journalist Matt
Baglio. Het omhaal van woorden
kan niet verhullen dat The Rite
de thematische kern aan de hor
rorklassieker The Exorcist ont
leent.
De film koppelt een jonge pries
ter met een geloofscrisis aan een
ervaren exorcist: wanneer die het
bestaan van de duivel kan bewij
zen moet er ook een god zijn.
Het zou interessant zijn indien
die koppeling ter discussie werd
gesteld, maar dat gebeurt niet.
The Rite volgt de flets debuteren
de Colin O'Donoghue, die het se
minarie ingaat om niet in de be
grafenisonderneming van vader
Rutger Hauer te hoeven werken.
Wanneer het Vaticaan een exor
cisten-academie opent wordt de
jonge Amerikaan naar Rome ge
stuurd, waar hij de taak krijgt dui
veluitdrijver Anthony Hopkins te
assisteren.
De leermeester gooit de scepticus
meteen voor de leeuwen, maar
het ritueel maakt weinig indruk.
De oude routinier kent The Exor
cist: 'wat had je dan verwacht:
draaiende hoofden en erwten
soep?' Tot dat niveau wensen de
makers van The Rite zich dus niet
te verlagen. Omdat het affiche
het gezicht van Hopkins in de
Hannibal Lecter stand weergeeft
is het echter wachten tot de zaak
alsnog uit de hand loopt. Wan
neer dat gebeurt houdt regisseur
Mikael Hafstrom de trucagedivi
sie dermate in toom dat we over
een anticlimax kunnen spreken.
The Rite
Regie: Mikael Hafstrom. Met: Colin
O'Donoghue, Anthony Hopkins,
Rutger Hauer, Toby Jones, Ciaran
Hinds, Alice Braga
Te zien in Vlissingen en Terneuzen
VLISSINGEN
CINECITY
127 Hours: do t/m ma 22.00 uur, di, wo
22.15 uur; Alpha and Omega (3D,NL):
do t/m wo 14.00 uur; Black Swan: do,
vr, za 14.00, 19.15 en 21.45 uur, zo
14.00 en 21.45 uur, ma 14.00 en 21.45
uur, di 16.15 en 21.45 uur, wo 14.00 en
22.00 uur; Bolshoi Ballet Don Quixote -
(2011): zo 17.00 uur; Chaliet Girls: do,
vr 14.00 uur, zo 11.00 uur; Drive Angry
(3D): do t/m ma 19.15 en 22.00 uur, di,
wo 19.15 uur; Gnomeo Juliet (NL): vr
16.00 uur, za t/m wo 14.00 uur, zo ook
11.00 uur; Gooische Vrouwen: di 20.00
uur, wo 19.30,19.45 en 20.00 uur; Gulli
ver's Travels: do t/m ma 16.30 uur, di
16.45 uur, wo 16.30 uur; Hereafter: di
14.00 en 19.30 uur; Mijn Opa de
Bankrover: do t/m wo 13.45 uur, zo ook
11.00 uur; No Strings Attached: do
16.00 en 19.00 uur, vr 19.15 uur, za
16.00 en 19.15 uur, zo, ma 16.00 en
19.00 uur, di, wo 16.00 en 22.00 uur; Piz
zamaffia: do t/m wo 16.30 uur, behalve
zondag; Rango (NL): do t/m wo 13.45
en 16.15 uur, zo ook 11.00 uur, di alleen
om 13.45 uur; Rango (OV): do t/m wo
16.15 en 19.00 uur; Sneak: ma 22.00
uur; Season Of The Witch: do t/m ma
19.15 uur, di 18.45 uur; Sonny Boy: do
t/m wo 13.30 en 19.00 uur; The King's
Speech: do, vr 16.15,19.00 en 21.45
uur, za 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo
11.00, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, ma
t/m wo 16.15 en 19.00 uur; The Rite: do
t/m wo 22.00 uur; The Tourist: do 21.45
uur, vr, za 22.00 uur, zo, ma 21.45 uur,
wo 22.00 uur; True Grit: do 21.45 uur,
vr, za 22.00 uur, zo t/m wo 21.45 uur, zo
ook 11.00 uur; Yogi Beer (3D, NL): do,
vr, za 14 en 16.15 uur, zo 1113 en
16.15 uur, ma di, wo 14 en 16.15 u.
GOES
MERRAL
Loft: do t/m di 21.00 uur;Love other
drugs: do t/m wo 19.00 uur; Pizzamaf
fia: do t/m wo 21.15 uur; Season of the
Witch: do t/m di 19.00 en 21.00 uur, wo
21.00 uur; Sonny Boy: do t/m wo 20.15
uur; The tourist: do t/m wo 18.30 uur;
Alpha Omega: za, zo, wo 15.30 uur;
Gnomeo Juliet: za,zo, wo 13.45 uur;
Mijn Opa de Bankrover: za, zo, wo
13.30 en 15.15 uur; Rango (NL): za, zo,
wo 13.30 en 15.15 uur; Yogi Bear (NL):
za, zo, wo 13.45 en 15.30 uur;
•t BEEST
Potiche: do, vr 20.30 uur.
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Des Hommes et des Dieux: vr 15.00
donderdag 3 maart 2011
s
Duiveluitdrijver Anthony Hopkins in The Rite
leidt. Ook thuis is hij het autori
taire middelpunt. Tegenspraak
van zijn vrouw Suzanne (sterke
Catherine Deneuve) stelt hij niet
op prijs. Overspel met zijn secre
taresse beschouwt hij als een
recht. Francois Ozon zet de auto
ritaire verhoudingen karikaturaal
aan om ze later met aanstekelijk
plezier onderuit te schoppen.
De boel begint te schuiven als er
een staking uitbreekt en Pujol
een hartaanval krijgt. Als Suzan
ne het directeurschap overneemt,
ontpopt ze zich, met een vroege
re communistische vakbondslei
der (Gérard Depardieu) tot een
veel betere leider dan haar man.
Iedereen fleurt op en de verkoop
cijfers schieten omhoog. Pro
bleem: Pujol wordt beter en wil
het directeurschap terug.
Potiche
Regie: Francois Ozon. Met: Catherine
Deneuve, Fabrice Luchini
Te zien in 't Beest Goes
door Bart van der Put
door Jos van der Burg
De Franse filmmaker
Francois Ozon wisselt se
rieuze drama's altijd af
met vederlicht vertier. Potiche is
een vrolijke campy retroklucht
over sekserollen en autoritaire so
ciale verhoudingen.
Het is 1977 en we bevinden ons
in het Noord-Franse stadje Sain-
te-Gudele, waar de veranderin
genvan de jaren zestig nog niet
zijn doorgedrongen. Veertiger Ro
bert Pujol (Fabrice Luchini) is
een hork, die als directeur met ij
zeren vuist een paraplufabriek
Verbinski pakt als regisseur, produ
cent en scenarioschrijver aansteke
lijk tegendraads uit met Rango. De
geanimeerde western koppelt kol
derieke slapstick en daverende ac
tiescènes aan inktzwarte humor
en dialogen vol dubbele bodems.
De film draait om een naamloze
kameleon, die aan een solitair be
staan in een terrarium gewend is,
en bij een slippartij op de snelweg
vanuit de auto van zijn eigenaren
de woestijn in wordt geslingerd.
Als een gifgroene variant op Clint
Eastwood in een spaghetti-
western belandt hij als man zon
der naam in het uit zwerfvuil op
getrokken dierendorp Dirt, waar
hij zich improviserend als de revol--
verheld Rango voordoet. Een ta
lent voor sterke verhalen maakt
hem populair onder de woestijn
bewoners, maar de grootspraak
wordt serieus genomen. Rango
wordt tot sheriff uitgeroepen,
waarop de lokale doodgraver al
vast een kist op maat timmert en
het dorpsmuisje de vermeende
held op zijn sterfelijkheid wijst.
Een groepje zingende mariachi uil
tjes wees de kijker daar ook al op:
Rango handelt over de vroegtijdi
ge dood van een sukkel die zo no
dig de held moest uithangen.
De galgenhumor en de constante
dreiging van naderend onheil ge
ven Rango een scherp randje dat
in Amerikaanse animatiefilms on
gebruikelijk is. De digitale anima
tietechnieken en het ontwerp van
de personages wijken ook af van
de norm. Verbinski stapte met
zijn idee niet naar Pixar, maar
naar de voor Star wars opgerichte
trucagefabriek Industrial Light 8c
Magic, waar eerder fotorealistische
creaturen voor speelfilms werden
ontwikkeld.
De maker en de nieuwbakken, ani
matoren lieten zich zowel inhou
delijk als in stijl inspireren door de
westerns van Sergio Leone. Rango
heeft geen gebrek aan fraai ver
weerde koppen, stoffige en door
leefde lokaties en onheilszwangere
confrontaties, maar Verbinski
slaagt er goed in de film lichtvoe
tig te houden. Het helpt dat John
ny Depp (lygo Gernandt in de Ne
derlandse versie) en een keur aan
topacteurs de van westernjargon
doortrokken dialogen een speels
karakter meegeven.
Voor de allerkleinsten is Rango
mogelijk een tikkeltje te wild en
Catherine Deneuve in Potiche
De Amerikaanse regis
seur Gore Verbinski
haalde met de Pirates
of the Carribean trilo
gie drie miljard dollar binnen.
Het bracht hem in dezelfde posi
tie als Christopher Nolan, die
met twee succesvolle Batman-
films in Hollywood genoeg kre
diet opbouwde om met Incep
tion zijn gang te kunnen gaan.
Largo Winch