Ogen juist dicht of ogen juist open uit 15 donderdag 3 maart 2011 Mijn vader luisterde ei genlijk nooit naar de radio. Behalve dan naar 'De toe stand in de wereld' van meester G.B.J. Hiltermann en de aankom sten van de Tour de France. Én elke week opnieuw naar 'Paul Vlaanderen'. Naar het schijnt waren het half-ge- zuchte 'Oh, Paul...!' van Pauls vrouw Ina (Eva Janssen) en zijn steevaste repliek 'Ina, kindje' de ge vleugelde uitdrukkingen. En in die hoorspelreeks is ook nog het be roemde 'okidoki' geboren, uit de mond van Vlaanderens hulpje Charlie (Donald de Marcas). Maar ik herinner me alleen maar het grind, dat volgens mij in elke afle vering dreigend knerste. Een van de kleine vreugdes bij het schrijven van deze rubriek bestaat uit het vinden van websites waar van ik het logische bestaan nooit' eerder had vermoed. Zo belandde ik even op jeugdsentimenten.net, waar je onder andere naar harten- lust kunt lezen over wat die mees- "ter G.B.J. allemaal voor jeugdsenti ment heeft losgemaakt. En natuurlijk is er ook de website www.paulvlaanderen.nl, waar ik kan terugvinden dat 'Paul Vlaande ren' op zondagavonden werd uitge zonden. Zondagavond nota bene! Simon Carmiggelt kroop er 'in négligé' voor in bed. Zondaga vond... Natuurlijk, dan was mijn vader zeker thuis... Wat ik op die website ook leer, is dat die hoorspelen oorspronkelijk Engelstalig waren. Dat ze altijd'uit meerdere delen bestonden. Zes tot acht afleveringen voor één ver haal, daar kan je gemakkelijk een avond toneel van maken. En dat is Sander de Heer, Hymke de Vries en Lex Passchier in Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood. ten over zin en onzin (vooral dat laatste) van religie. Eerlijk mis schien, maar ook ontluisterend. En voor wie al ontkerkelijkt was, geen grote verrassing. Maar omdat het uiteindelijk allemaal gaat om de zingeving van elk individu (zin geving aan elk ander individu) is er dan die prikkelende slotscène. Waar twee mannen totaal zot draaien, maar er (samen?) ook weer uitkomen. Een soort weder opstanding, maar dan één van to taal onreligieuze aard. Geloofwaar diger, misschien? Dat zou de bood schap kunnen zijn. 'Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood', wo. 16 maart in Ledeltheater in Oostburg, wo. 17 maart in Arsenaaltheater in V/iss/ngen. Aanvang: 20.15 uur. dus gebeurd, Volgende week komt 'Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood' naar Zee land. De verhaallijn: „Paul Vlaan deren werkt aan zijn nieuwste mis daadroman. Het is uiteraard een compleet verzonnen verhaal met fictieve personages, die de een na de ander het slachtoffer worden van een seriemoordenaar. De poli tie tast in het duister. Al snel ech ter blijkt dat de werkelijkheid zo als zo vaak nog erger is dan de fic tie. De personages uit Pauls boek blijken echt te bestaan en worden één voor één vermoord." Zeventien personages komen er voor in dit nieuw geschreven ver haal. Ze worden vertolkt door niet meer dan drie acteurs, die - zoals in een hoorspel - dus vooral een stém zijn. Lex Passchier speelt er maar liefst acht, en zorgt als een duivelstoejager dan ook nog voor de meeste geluidseffecten. Een naaimachine die voor auto 'speelt', een bak met water die de havenka de klotsen doet. Behalve een span nend verhaal krijgen we dus ook nog een demonstratie hoor spel-maken. Ik had al eens verno men dat al dat knersende grind ook van iets onnozels kwam, maar wat ook al weer precies? Mis schien kom ik het straks weer te weten. De keuze is een moeilijke: ogen juist dicht of ogen juist open? Afgelopen vrijdag was ik bij Helmert Woudenberg en Ali Kouchiry, ook al in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Ze speelden Identiteit. En die identi teit, dat ging grotendeels over cul turele of religieuze identiteit, maar uiteindelijk ook gewoon over 'mens zijn'. Vorm en inhoud waren gewaagd. Wie gaat er nu om te beginnen vijfmaal dezelfde scène spelen? Ook al was het dan zogenaamd een toneelrepetitie, het tart het ge duld van het publiek. Toch ge daan, om het mechanisme van het boosaardig suggestieve voelbaar te maken. Effectief; maar heel kaal spel, vooral Woudenberg ver trouwt op de kracht van het woord. En verbaal is dit stuk. Je moet er met je hoofd bijblijven. De duivel, die een verblijfsvergun ning wil, is nog scherper van tong dan de kardinaal die er over moet oordelen. Hun confrontatie kraakt harde no- filmscan Rob Emiel Het duo Rob 8c Emiel verweven magie, cabaret, verwondering en humor. Nadat zij met hun debuut show 'Goeie Grutten' voor uitver kochte zalen speelden zijn ze nu te rug met hun nieuwe show 'Wat nou Cabaret?!' De show wordt niet alleen voor, maar ook mét het publiek gemaakt Vrijdag 4 maart, Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur. Motel Westcoast Motel Westcoast brengt de groot ste hits van de Amerikaanse West coast naar het theater. Syb van der Ploeg, Julian Thomas, Mirjam Tim mer en Edward Reekers spelen met hun vijfkoppige band num mers van o.a. The Eagles, The Be ach Boys, Venice, The Doobie Brothers en Fleetwood Mac. Zaterdag 5 maart, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. Voices of Freedom Vocaal ensemble Voices of Freedom voert onder leiding van Bea Zwadlo een Italiaans barokpro- gramma, met het Laudate Pueri van G.B. Pergolesi, Vanitas Vanita- tum van G. Carisimi en La Barca van A. Banchieri. Diverse solisten werken mee mee en een begelei dingsensemble o.l.v. Jos Vogel. Zaterdag 5 maart, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur. Robert Jan Stips Voor de zesde keer is Robert Jan Stips (onder meer bekend van de Nits) te gast in De Wegwijzer. Ook in zijn soloprogramma 2011 doet een greep uit zijn meer dan 300 liedjes. Stips speelt en zingt ze in verrassende versies op het in strument waar de meeste ook op 'geboren' zijn: de piano. Zaterdag 5 maart, De Wegwijzer, Nieuw- en Siht Joosland, 20.30 uur. Seth Caaikema Seth Gaaikema viert zijn vijftigja rig theaterjubileum met zijn one- manshow 'Het mooiste komt nog', dat inmiddels in reprise is. „Niet het aftellen is begonnen, maar het optellen van die heerlijke mogelijkheden, die je als rebel van 71 jaar oud hebt. Vrijheid groeit met de jaren", zegt hij er zelf over. Zaterdag 5 maart, Theater aan Zee, Renesse, 20.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79