Ogen juist dicht
of ogen juist open
uit 15
donderdag 3 maart 2011
Mijn vader luisterde ei
genlijk nooit naar
de radio. Behalve
dan naar 'De toe
stand in de wereld' van meester
G.B.J. Hiltermann en de aankom
sten van de Tour de France. Én
elke week opnieuw naar 'Paul
Vlaanderen'.
Naar het schijnt waren het half-ge-
zuchte 'Oh, Paul...!' van Pauls
vrouw Ina (Eva Janssen) en zijn
steevaste repliek 'Ina, kindje' de ge
vleugelde uitdrukkingen. En in die
hoorspelreeks is ook nog het be
roemde 'okidoki' geboren, uit de
mond van Vlaanderens hulpje
Charlie (Donald de Marcas). Maar
ik herinner me alleen maar het
grind, dat volgens mij in elke afle
vering dreigend knerste.
Een van de kleine vreugdes bij het
schrijven van deze rubriek bestaat
uit het vinden van websites waar
van ik het logische bestaan nooit'
eerder had vermoed. Zo belandde
ik even op jeugdsentimenten.net,
waar je onder andere naar harten-
lust kunt lezen over wat die mees-
"ter G.B.J. allemaal voor jeugdsenti
ment heeft losgemaakt.
En natuurlijk is er ook de website
www.paulvlaanderen.nl, waar ik
kan terugvinden dat 'Paul Vlaande
ren' op zondagavonden werd uitge
zonden. Zondagavond nota bene!
Simon Carmiggelt kroop er 'in
négligé' voor in bed. Zondaga
vond... Natuurlijk, dan was mijn
vader zeker thuis...
Wat ik op die website ook leer, is
dat die hoorspelen oorspronkelijk
Engelstalig waren. Dat ze altijd'uit
meerdere delen bestonden. Zes tot
acht afleveringen voor één ver
haal, daar kan je gemakkelijk een
avond toneel van maken. En dat is
Sander de Heer, Hymke de Vries en Lex Passchier in Paul Vlaanderen en het mysterie van de verzonnen dood.
ten over zin en onzin (vooral dat
laatste) van religie. Eerlijk mis
schien, maar ook ontluisterend.
En voor wie al ontkerkelijkt was,
geen grote verrassing. Maar omdat
het uiteindelijk allemaal gaat om
de zingeving van elk individu (zin
geving aan elk ander individu) is
er dan die prikkelende slotscène.
Waar twee mannen totaal zot
draaien, maar er (samen?) ook
weer uitkomen. Een soort weder
opstanding, maar dan één van to
taal onreligieuze aard. Geloofwaar
diger, misschien? Dat zou de bood
schap kunnen zijn.
'Paul Vlaanderen en het mysterie van
de verzonnen dood', wo. 16 maart in
Ledeltheater in Oostburg, wo. 17
maart in Arsenaaltheater in
V/iss/ngen. Aanvang: 20.15 uur.
dus gebeurd, Volgende week komt
'Paul Vlaanderen en het mysterie
van de verzonnen dood' naar Zee
land. De verhaallijn: „Paul Vlaan
deren werkt aan zijn nieuwste mis
daadroman. Het is uiteraard een
compleet verzonnen verhaal met
fictieve personages, die de een na
de ander het slachtoffer worden
van een seriemoordenaar. De poli
tie tast in het duister. Al snel ech
ter blijkt dat de werkelijkheid zo
als zo vaak nog erger is dan de fic
tie. De personages uit Pauls boek
blijken echt te bestaan en worden
één voor één vermoord."
Zeventien personages komen er
voor in dit nieuw geschreven ver
haal. Ze worden vertolkt door niet
meer dan drie acteurs, die - zoals
in een hoorspel - dus vooral een
stém zijn. Lex Passchier speelt er
maar liefst acht, en zorgt als een
duivelstoejager dan ook nog voor
de meeste geluidseffecten. Een
naaimachine die voor auto 'speelt',
een bak met water die de havenka
de klotsen doet. Behalve een span
nend verhaal krijgen we dus ook
nog een demonstratie hoor
spel-maken. Ik had al eens verno
men dat al dat knersende grind
ook van iets onnozels kwam, maar
wat ook al weer precies? Mis
schien kom ik het straks weer te
weten. De keuze is een moeilijke:
ogen juist dicht of ogen juist
open?
Afgelopen vrijdag was ik bij
Helmert Woudenberg en
Ali Kouchiry, ook al in het
Arsenaaltheater in Vlissingen. Ze
speelden Identiteit. En die identi
teit, dat ging grotendeels over cul
turele of religieuze identiteit, maar
uiteindelijk ook gewoon over
'mens zijn'.
Vorm en inhoud waren gewaagd.
Wie gaat er nu om te beginnen
vijfmaal dezelfde scène spelen?
Ook al was het dan zogenaamd
een toneelrepetitie, het tart het ge
duld van het publiek. Toch ge
daan, om het mechanisme van het
boosaardig suggestieve voelbaar te
maken. Effectief; maar heel kaal
spel, vooral Woudenberg ver
trouwt op de kracht van het
woord. En verbaal is dit stuk. Je
moet er met je hoofd bijblijven.
De duivel, die een verblijfsvergun
ning wil, is nog scherper van tong
dan de kardinaal die er over moet
oordelen.
Hun confrontatie kraakt harde no-
filmscan
Rob Emiel
Het duo Rob 8c Emiel verweven
magie, cabaret, verwondering en
humor. Nadat zij met hun debuut
show 'Goeie Grutten' voor uitver
kochte zalen speelden zijn ze nu te
rug met hun nieuwe show 'Wat
nou Cabaret?!' De show wordt
niet alleen voor, maar ook mét het
publiek gemaakt
Vrijdag 4 maart, Arsenaaltheater,
Vlissingen, 20.15 uur.
Motel Westcoast
Motel Westcoast brengt de groot
ste hits van de Amerikaanse West
coast naar het theater. Syb van der
Ploeg, Julian Thomas, Mirjam Tim
mer en Edward Reekers spelen
met hun vijfkoppige band num
mers van o.a. The Eagles, The Be
ach Boys, Venice, The Doobie
Brothers en Fleetwood Mac.
Zaterdag 5 maart, Stadsschouwburg,
Middelburg, 20.00 uur.
Voices of Freedom
Vocaal ensemble Voices of
Freedom voert onder leiding van
Bea Zwadlo een Italiaans barokpro-
gramma, met het Laudate Pueri
van G.B. Pergolesi, Vanitas Vanita-
tum van G. Carisimi en La Barca
van A. Banchieri. Diverse solisten
werken mee mee en een begelei
dingsensemble o.l.v. Jos Vogel.
Zaterdag 5 maart, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur.
Robert Jan Stips
Voor de zesde keer is Robert Jan
Stips (onder meer bekend van de
Nits) te gast in De Wegwijzer.
Ook in zijn soloprogramma 2011
doet een greep uit zijn meer dan
300 liedjes. Stips speelt en zingt ze
in verrassende versies op het in
strument waar de meeste ook op
'geboren' zijn: de piano.
Zaterdag 5 maart, De Wegwijzer,
Nieuw- en Siht Joosland, 20.30 uur.
Seth Caaikema
Seth Gaaikema viert zijn vijftigja
rig theaterjubileum met zijn one-
manshow 'Het mooiste komt
nog', dat inmiddels in reprise is.
„Niet het aftellen is begonnen,
maar het optellen van die heerlijke
mogelijkheden, die je als rebel van
71 jaar oud hebt. Vrijheid groeit
met de jaren", zegt hij er zelf over.
Zaterdag 5 maart, Theater aan Zee,
Renesse, 20.00 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.