Zeeland PZCU Zeeuwse ROC's snoeien in opleidingen Meningsverschil parkeren TJ O Donderdag en vrij*dag Reizigers bus beter op weg KOOPAVOND Vanaf maart weer: ZEEUWS-VLAANDEREN 26 en 27 28 en 29 intratuin Bewoners 't Verlaet moeten even wennen aan nieuwe behuizing Donderdag 3 maart 2011 Climanova Klimaatbeheersing bruist van energie Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl sa gsssa&saassss sassss BEROEPSONDERWIJS MBO-instellingen vragen extra geld van ministerie door Cornelleke Blok MIDDELBURG - De Zeeuwse ROC's nemen noodgedwongen hun oplei dingen op de schop. Zeventig van de 484 opleidingsrichtingen wor den geschrapt om het mbo-onder- wijs in Zeeland op peil te kunnen houden. Van de bestaande oplei dingen zijn 181 richtingen te klein om in stand te houden, maar door een fusie kunnen 110 opleidingen toch blijven bestaan. TERNEUZEN - Het zit erop voor Roy Prins van Strukton Rail en Rens van Dijk van aannemer Hoondert uit 's-Heerenhoek. Ze hebben de afgelopen anderhalve week in heel Zeeland zo'n vijfentwintig digitale informatieborden geplaatst op bus stations. Terneuzen was gisteren als laatste aan de beurt. Op het busstation bij de sluizen plaatsten ze zes borden en bij het zieken huis twee. De borden zien er chique uit. ,Je hebt er een auto voor", maakt Roy een schatting van de kosten van één bord. Wat voor auto? „Tja, dat zou ik niet weten." In het open baar vervoer in grote steden kun nen reizigers al jaren hun voordeel doen met actuele, digitale informa tie. Het maakt het wachten draag lijker. Elk bord heeft een 06-num- mer, weet Roy. De bussen zijn uit gerust met gps, het wereldwijde sa- tellietplaatsbepalingssysteem. Elke minuut zenden ze een signaal uit naar de centrale verkeersleiding in Utrecht of Tilburg. De informatie gaat vervolgens in luttele secon den via computers in Amsterdam en Enschede naar de panelen, ver telt Fred Witteveen van de provin cie. De borden zijn vandalismebe- stendig, heeft leverancier Strukton verzekerd. Bij vernielingen staat de firma garant. Het ROC Zeeland (Goes, Middel burg en Vlissingen) en het ROC Westerschelde (Terneuzen) willen per 1 januari 2012 fuseren. Dat maakten de besturen gisteren be kend aan het personeel. Met de fusie besparen de ROC's 2,5 miljoen euro per jaar. Er ver dwijnen 44 van de 780 arbeids plaatsen. „Het gaat vooral om men sen die niet voor de klas staan", zegt bestuurslid Marijn Nelen van het ROC Zeeland. Er zullen waar schijnlijk geen gedwongen ontsla gen vallen. De ROC's willen dat het ministe rie de fiisiekosten van vijf miljoen euro betaalt. Zonder dat geld kun nen de plannen niet doorgaan. Daarnaast is jaarlijks 400 euro per leerling extra nodig om het mbo-onderwijs in Zeeland te waar borgen. Door de teruglopende leer lingaantallen komen de ROC's niet uit met de normale bekosti ging. „Die gaat uit van 25 leerlin gen per klas, terwijl wij er maar 15 tot 20 hebben", zegt directeur Gert- jan van der Brugge van het ROC Westerschelde. Welke opleidingen blijven be staan, hangt af van de behoeften van bedrijven. „De opleidingen blijven zoveel mogelijk aan twee kanten van de Westerschelde be staan", zegt directeur Hennie van Meerkerk van het ROC Zeeland. Leerlingen die nu aan hun oplei ding bezig zijn, kunnen die ge woon afmaken. De maatregelen worden doorgevoerd in het studie jaar 2012/2013. Het gefuseerde ROC krijgt een nieuwe naam. Welke dat is, willen de besturen nog niet zeggen. Terneuzen heeft de voorkeur als lo catie voor het hoofdkantoor, zo lang huisvesting in Zeeuws-Vlaan- deren niet duurder uitpakt. De ondernemingsraden en de Raad van Toezicht moeten nog in stemmen met de fusie. Rens van Dijk (op de ladder) en Roy Prins monteerden gisteren het laatste digitale informatiebord op het busstation bij Terneuzen. Wanneer ze worden geactiveerd, is onbekend. Er is nog geen stroomvoorziening. Mogelijk moet er voor het trekken van kabels worden gegraven. foto Mark Neelemans mmmmssm door Wout Bareman TERNEUZEN - Ondernemers in het uitgaanscentrum van Terneuzen verschillen met de gemeente van mening over de invoering van be taald parkeren op het zogenoemde overloopterrein aan de Binnen- vaartweg. Volgens hen zou daar te allen tijde gratis geparkeerd kun nen worden. Gemeentewoordvoerder Daniël Rouw ontkent dat echter, onder verwijzing naar een collegebesluit in 2008. „Er is sprake van betaald parkeren van 9.00 tot 18.00 uur. Dat heeft ook te maken met het feit dat aan de Binnenvaartweg ook vergunninghouders kunnen parkeren. Volledig gratis? Daarvan is nooit sprake geweest." Het terrein aan de Binnenvaart weg wordt op 31 maart openge steld. De ingebruikname houdt di rect verband met de versterking van de Oosthavendijk tussen pavil joen Westbeer en het sluizencom- plex. Die werken beginnen op 1 april en nemen een jaar in beslag. Ondernemerswoordvoerder Rein Glansbeek: „Door die werken ver liezen we ruim honderd parkeer plaatsen. En is de dijkverzwaring klaar, dan krijgen we er maar vijf tig voor terug." De ondernemers willen in ieder geval een veilige oversteekplaats en verlichting van af het terrein aan de Binnenvaart weg naar het uitgaansgebied. Intratuin Koudekerke, Galgeweg 5 (Provinciale weg tussen Vlissingen en Koudekerke), tel. 0118 551 623. Openingstijden: Ma. t/m wo. 9.30 -17.30 uur, do. en vr. 9.30 - 21.00 uur, zaterdag 9.00 -17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 65