Zeeland
PZCU
Zeeuwse ROC's snoeien in opleidingen
Meningsverschil parkeren
TJ
O
Donderdag
en vrij*dag
Reizigers
bus beter
op weg
KOOPAVOND
Vanaf maart weer:
ZEEUWS-VLAANDEREN
26 en 27
28 en 29
intratuin
Bewoners 't Verlaet
moeten even wennen
aan nieuwe behuizing
Donderdag 3 maart 2011
Climanova
Klimaatbeheersing
bruist van energie
Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
sa gsssa&saassss sassss
BEROEPSONDERWIJS MBO-instellingen vragen extra geld van ministerie
door Cornelleke Blok
MIDDELBURG - De Zeeuwse ROC's
nemen noodgedwongen hun oplei
dingen op de schop. Zeventig van
de 484 opleidingsrichtingen wor
den geschrapt om het mbo-onder-
wijs in Zeeland op peil te kunnen
houden. Van de bestaande oplei
dingen zijn 181 richtingen te klein
om in stand te houden, maar door
een fusie kunnen 110 opleidingen
toch blijven bestaan.
TERNEUZEN - Het zit erop voor Roy
Prins van Strukton Rail en Rens
van Dijk van aannemer Hoondert
uit 's-Heerenhoek. Ze hebben de
afgelopen anderhalve week in heel
Zeeland zo'n vijfentwintig digitale
informatieborden geplaatst op bus
stations. Terneuzen was gisteren
als laatste aan de beurt. Op het
busstation bij de sluizen plaatsten
ze zes borden en bij het zieken
huis twee.
De borden zien er chique uit. ,Je
hebt er een auto voor", maakt Roy
een schatting van de kosten van
één bord. Wat voor auto? „Tja, dat
zou ik niet weten." In het open
baar vervoer in grote steden kun
nen reizigers al jaren hun voordeel
doen met actuele, digitale informa
tie. Het maakt het wachten draag
lijker. Elk bord heeft een 06-num-
mer, weet Roy. De bussen zijn uit
gerust met gps, het wereldwijde sa-
tellietplaatsbepalingssysteem. Elke
minuut zenden ze een signaal uit
naar de centrale verkeersleiding in
Utrecht of Tilburg. De informatie
gaat vervolgens in luttele secon
den via computers in Amsterdam
en Enschede naar de panelen, ver
telt Fred Witteveen van de provin
cie. De borden zijn vandalismebe-
stendig, heeft leverancier Strukton
verzekerd. Bij vernielingen staat de
firma garant.
Het ROC Zeeland (Goes, Middel
burg en Vlissingen) en het ROC
Westerschelde (Terneuzen) willen
per 1 januari 2012 fuseren. Dat
maakten de besturen gisteren be
kend aan het personeel.
Met de fusie besparen de ROC's
2,5 miljoen euro per jaar. Er ver
dwijnen 44 van de 780 arbeids
plaatsen. „Het gaat vooral om men
sen die niet voor de klas staan",
zegt bestuurslid Marijn Nelen van
het ROC Zeeland. Er zullen waar
schijnlijk geen gedwongen ontsla
gen vallen.
De ROC's willen dat het ministe
rie de fiisiekosten van vijf miljoen
euro betaalt. Zonder dat geld kun
nen de plannen niet doorgaan.
Daarnaast is jaarlijks 400 euro per
leerling extra nodig om het
mbo-onderwijs in Zeeland te waar
borgen. Door de teruglopende leer
lingaantallen komen de ROC's
niet uit met de normale bekosti
ging. „Die gaat uit van 25 leerlin
gen per klas, terwijl wij er maar 15
tot 20 hebben", zegt directeur Gert-
jan van der Brugge van het ROC
Westerschelde.
Welke opleidingen blijven be
staan, hangt af van de behoeften
van bedrijven. „De opleidingen
blijven zoveel mogelijk aan twee
kanten van de Westerschelde be
staan", zegt directeur Hennie van
Meerkerk van het ROC Zeeland.
Leerlingen die nu aan hun oplei
ding bezig zijn, kunnen die ge
woon afmaken. De maatregelen
worden doorgevoerd in het studie
jaar 2012/2013.
Het gefuseerde ROC krijgt een
nieuwe naam. Welke dat is, willen
de besturen nog niet zeggen.
Terneuzen heeft de voorkeur als lo
catie voor het hoofdkantoor, zo
lang huisvesting in Zeeuws-Vlaan-
deren niet duurder uitpakt.
De ondernemingsraden en de
Raad van Toezicht moeten nog in
stemmen met de fusie.
Rens van Dijk (op de ladder) en Roy Prins monteerden gisteren het laatste digitale informatiebord op het busstation bij Terneuzen. Wanneer ze worden
geactiveerd, is onbekend. Er is nog geen stroomvoorziening. Mogelijk moet er voor het trekken van kabels worden gegraven. foto Mark Neelemans
mmmmssm
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Ondernemers in het
uitgaanscentrum van Terneuzen
verschillen met de gemeente van
mening over de invoering van be
taald parkeren op het zogenoemde
overloopterrein aan de Binnen-
vaartweg. Volgens hen zou daar te
allen tijde gratis geparkeerd kun
nen worden.
Gemeentewoordvoerder Daniël
Rouw ontkent dat echter, onder
verwijzing naar een collegebesluit
in 2008. „Er is sprake van betaald
parkeren van 9.00 tot 18.00 uur.
Dat heeft ook te maken met het
feit dat aan de Binnenvaartweg
ook vergunninghouders kunnen
parkeren. Volledig gratis? Daarvan
is nooit sprake geweest."
Het terrein aan de Binnenvaart
weg wordt op 31 maart openge
steld. De ingebruikname houdt di
rect verband met de versterking
van de Oosthavendijk tussen pavil
joen Westbeer en het sluizencom-
plex. Die werken beginnen op 1
april en nemen een jaar in beslag.
Ondernemerswoordvoerder Rein
Glansbeek: „Door die werken ver
liezen we ruim honderd parkeer
plaatsen. En is de dijkverzwaring
klaar, dan krijgen we er maar vijf
tig voor terug." De ondernemers
willen in ieder geval een veilige
oversteekplaats en verlichting van
af het terrein aan de Binnenvaart
weg naar het uitgaansgebied.
Intratuin Koudekerke, Galgeweg 5 (Provinciale
weg tussen Vlissingen en Koudekerke), tel. 0118 551 623.
Openingstijden: Ma. t/m wo. 9.30 -17.30 uur,
do. en vr. 9.30 - 21.00 uur, zaterdag 9.00 -17.00 uur