II W m m B m m io|ipad2 o Igg m gzg BB BB (BÉ El W^ï Fr' j r J rr'J r j r_ J r_ BBBlBBBi 5 - u AA Hl .-f E= I B B E §5 S5.fi 1 ■i f g g a g g r... Alwéér zorgt Apple voor een hype. Nog geen jaar geleden kwam het met de iPad, en verkocht alleen al in 2010 14,5 miljoen stuks van deze trendsettende tabletcom puter. Vanavond krijgen we de tweede versie te zien. De concurrentie blijft voorlopig op gepaste afstand. ■HP fc a tea woensdag 2 maart 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Iedereen wil een door Sal Stam Terwijl concurrenten staan te popelen om hun eigen tabletcom puter op de markt te brengen, maakt marktleider Apple zich op voor de lancering van al weer zijn tweede iPad. Vandaag presenteert het concern in San Francisco de nieuwe versie van het populaire hebbeding, dat met na me geschikt is voor video's, e-mails, internet, lezen en spelle tjes. Nog maar een jaar geleden introdu ceerde Apple-topman Steve Jobs de eerste iPad, die in april in de VS op de markt kwam. De iPad, een kleine computer met alleen een aanraakscherm, bleek binnen de kortste keren een kaskraker voor Apple, dat eerder met de iPod en de iPhone de concurrentie ver voor was. Alleen het Zuid-Koraanse Sam sung wist Apple vorig jaar enigs zins bij te benen met de introduc tie van de iets kleinere Galaxy Tab. Volgens onderzoeksbureau Gart ner werden in 2010 in totaal 19,5 miljoen tabiets verkocht, 14,5 mil joen daarvan waren iPads. Op dit moment zullen de verhou dingen niet veel anders zijn, zegt Apple-specialist Carolina Milanesi van Gartner. De nieuwe iPad is waarschijnlijk lichter en dunner dan de vorige en uitgerust met betere speakers. Er wordt ook gespeculeerd over came raatjes aan zowel voor- als achter kant, iets wat de Galaxy overigens al wel heeft. Verder zal het beeld scherm waarschijnlijk een hogere resolutie hebben dan de huidige iPad, waardoor het beeld scherper is. Verkoop tabiets wereldwijd in miljoenen 154,2 103,4 54,8 19,5 2010 2011* 2012* 2013* verwachting infographic AA bron onderzoeksbureau Gartner Intussen zit ook Samsung niet stil. Op de elektronicabeurs eerder dit jaar in Barcelona werd de opvolger van de Galaxy aangekondigd, een tablet die iets groter zal zijn dan het eerste model. Er gaan nu al be richten rond over een derde versie, die qua afmeting een beetje het midden zal houden tussen de twee eerste modellen. Een jaar na de lancering van de iPad begint de concurrentie dus op gang te komen, zegt ook Mila nesi, die in San Francisco de pre sentatie van de iPad2 persoonlijk bijwoont. „Ik zie hier aan de lopen de band tv-advertenties van Mo torola, dat ook een tablet heeft ont wikkeld." Dit betekent niet dat Apple zich snel zorgen hoeft te maken over zijn marktpositie. Milanesi wijst er op dat de iPad prettig geprijsd is. Bovendien is het voor de concur renten lastig om zich onderling te onderscheiden. De meeste van die tabiets draaien namelijk op An droid, het gratis besturingssysteem dat door Google is ontwikkeld. „Er is geen enkele prikkel om iets an ders te kopen dan een iPad, tenzij je gewoon niets moet hebben van Apple." Volgens Milanesi zal pas in 2014 een meerderheid van de tabiets op Android draaien. Analist Jos Ver steeg van Theodoor Gilissen Ban kiers verwacht dat Apple tegen die tijd het meest aantrekkelijke top segment van de markt zal blijven bedienen, maar niet per se de grootste hoeft te zijn. „Nu al zie je dat Apple strenge voorwaarden stelt voor bedrijven die via de iPad producten willen verkopen. Dat levert wellicht mooie contracten op, maar vroeg of laat word je wel ingehaald door een gratis besturingssysteem als Android." De vraag is of er nog plaats zal zijn voor andere besturingssystemen dan die van Apple en Google. Som mige fabrikanten zoals Blackberry hebben er zelf een ontwikkeld en zijn dus niet van Google afhanke lijk. Versteeg denkt dat de rek er snel uit is. Hij wijst erop dat bou wers van applicaties (in feite de toegangspoort tot mobiel internet) niet voor elk systeem in actie zul len komen. De Finse mobieltjesfabrikant No kia mikt nu op een vrijage met Mi crosoft, dat op de beurs inmiddels voorbij is gesneld door Apple. „Ik ben bang dat dat niets gaat wor den. Er is gewoon geen ruimte meer." BÜË I 1 li F I F^ i F^ I 1 ^jjfjjjj jjSj III n- O Marktaandeel tablets-pc's Van de 19,5 miljoen verkochte tablets in 2010 waren er 14,5 miljoen (75 procent) iPads. Samsung is met zijn Galaxy Tab (22 procent) eigenlijk de enige echte concurrent. beeld CRW bron onderzoeksbureau Gartner

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10