Is spectrum 10 Zaterdag 26 februari 2011 Openluchtvoorstelling in Middelburg voor studenten van de Roosevelt Academy. Op het gebied van de havens wordt de markt afgebakend door nationale grenzi Twee op het oog aan elkaar te gengestelde zaken vielen op. Om meteen met de deur in huis te vallen: Zeeland lijkt een lam als het gaat om de relatie met buiten, met de Randstad voorname lijk: volgzaam, coöperatief, in vrijwel alles vergeefs strevend naar het voldoen aan Randstadnormen die nooit zullen worden gehaald. Het trieste is dat dit randstadcen- trisme zich niet tot de Randstad beperkt. Het strekt zich ook uit over de periferie, Zeeland incluis. Vrijwel alle perifere gebie den in ons land hebben zich erbij neerge legd dat de Randstad de norm vormt van ons bestaan. Ik kan me er dagelijks over verbazen dat dit randstadcentrisme in Zee land zo mogelijk nog sterker is dan in de Randstad zelf. Regelingen die op de maat van de Randstad zijn geschreven - in het onderwijs, in de zorg, in het mobiliteitsbe leid en in nog vele andere publieke en se- mi-publieke domeinen - worden zonder morren geaccepteerd, ook als ze geen ho ger doel (meer) dienen. De 'daadkracht' waarmee een randstadcentrische regering politie, rechtbank en parket uit Zeeland weet te verwijderen en in een historisch gezien volstrekt onmogelijk conglomeraat met Brabant weet onder te brengen, leidt nauwelijks nog tot protest en actie. De ac ceptatie van dit randstaddenken maakt van Zeeland een volgzaam lam, de enige provincie in het land waar nota bene meer dan ïoo.ooo mensen moeten betalen om de rest van Nederland binnen te komen. Tegelijkertijd is Zeeland ook leeuw. Alleen uit zich dat leeuwenhart niet naar buiten maar naar binnen. Want wat Zeeland naar buiten toe niet doet, een vuist maken, doet ze wel intern: binnen de provincie gunnen de vier stadjes elkaar het licht in de ogen nauwelijks, lijkt 'de overkant' - van welke kant ook bekeken - een grotere bedreiging dan de Haagse kaasstolp, is 'groen' een leugen voor de een en een ze gen voor de ander en bestaat samenwer ken of meewerken vooral in glossy folders. Blijkbaar heeft Zeeland zich erbij neerge- Lam of leeuw, dat is de kwestie. Is Zeeland lam of leeuw? Of beter: waar is Zeeland lam en waar leeuw? Waar is Zeeland volgzaam, coöperatief, onderdanig en waar strijdbaar, assertief en hautain? Het is een kwestie die mij al een tijd bezighoudt, in ieder geval sinds ik in 2003 vanuit de Randstad op het oude nest terugkeerde. door Hans Adriaansens legd dat de koek niet groter, eerder kleiner wordt en dat de focus dan maar op de ver deling van de kruimels moet worden ge legd. Met 'krimp' als buzzword van deze tijd wordt het er ook niet beter op. De strijd die daarvan het gevolg is heeft in Den Haag intussen een naam gekregen: de 'Zeeuwse ziekte', heet het daar. Zeeuwse ziekte is de strijd tussen de Zeeuwse ste den en het grote probleem om tot samen werking te komen. Zeeland moet een stap verder gaan dan lobbyen voor bijzondere be handelingen vanuit Den Haag. Het is niet genoeg om te protesteren tegen het dreigende vertrek van de Rechtbank, het Openbaar Ministerie, het Zeeuwse Politie korps, het Hoger Onderwijs en straks wel licht ook het Provinciaal Bestuur zelf Het is prachtig als het helpt, maar dat doet het maar voor even. Een dergelijk protest doet nog te vaak een beroep op de bijzondere positie van Zeeland en accepteert bij impli catie de randstedelijke maatvoering als norm. Als we het daarbij laten, doen we onszelf onrecht. Een beetje Zeeuw hoort niet van aalmoezen te leven. Erkend zou moeten worden dat er op zichzelf niets bij zonders is aan de positie van de periferie, maar dat het uitsluitend de randstadcentri sche regels en wetten zijn die Zeeland bij zonder maken. Het wordt daarom tijd dat Zeeland op zoek gaat naar de onderliggen de structuren waardoor het als perifeer ge bied wordt achtergesteld bij de Randstad. Als Zeeland erin slaagt die impliciete struc turen te ontmaskeren, dan zet dat zoden aan de dijk. De 'wet van de stimulerende achterstand' - het omgekeerde van Jan Ro meins 'wet van de remmende voorsprong' - kan dan voluit zijn werk doen. De onge lukkige combinatie van 'lam naar buiten en leeuw naar binnen' zal dan veranderen in 'leeuw naar buiten en lam naar binnen'. Daar ligt een belangrijke verantwoordelijk heid voor het Zeeuwse openbaar bestuur: samenwerking van regio's 'verdienen' op basis van een overtuigende claim naar bui ten. Het eerste element waardoor de periferie op achterstand wordt gezet, is de vrijwel automatische aanname dat grootschalig heid tot efficiency en effectiviteit leidt. Zo'n aanname is een erfenis van een tijd perk dat uitsluitend op industriële produc tie was gericht. Het is daarom dat de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling enige jaren geleden heeft gepleit voor 'klein bin nen groot' als organisatievorm voor de 21e eeuw, een organisatievorm die de tegen stelling tussen groot- en kleinschaligheid kan overbruggen. Een dergelijk organisatie principe biedt onvermoede kansen voor de periferie. Een voorbeeld is de Roosevelt Academy die als 'front-office' onderwijs en onderzoek verzorgt in Middelburg, maar haar back-office in Utrecht heeft. Ook op andere terreinen zou satellietvor ming een belangrijke impuls voor regiona le economische ontwikkeling kunnen bete kenen. Te denken valt in dit verband ook aan het domein van de zorg. Zeker voor wat de 'care' betreft, is Zeeland intussen voortrekker op het gebied van de 'klein binnen groot'-formule. De kwaliteit van de zorg is daardoor duidelijk verbeterd en bovendien toonaangevend geworden in de wereld van de 'care' zoals onlangs nog eens door de Volkskrant werd vastgesteld. Maar ook op het gebied van de 'cure' zou die formule nieuwe perspectieven kunnen openen, perspectieven die bovendien hard nodig zijn in een vergrijzende provincie. De verbinding van 'klein binnen groot' en de noodzaak van standaardisatie had tot een ziekenhuisformule moeten leiden waarbij de in Zeeland aanwezige zieken huislocaties zich op een bepaald domein hadden kunnen specialiseren (bv. het clus ter harten, vaten, longen, het cluster inter ne geneeskunde en oncologie, het cluster kindergeneeskunde en gynaecologie, etc). De toeloop van patiënten zou dan per clus ter voldoende zijn. geweest, waardoor de kwaliteit van de zorg had kunnen toene men. Helaas is de poging om zo'n hoog waardige samenwerking tussen Zeeuwse ziekenhuizen tot stand te brengen op een mislukking uitgelopen. Recente ontwikke lingen hebben laten zien dat zowel de Zeeuwse ziekte als de randstadcentrische aarzelingen van de NMa de kans op kwali tatief hoogwaardige zorg binnen Zeeland alleen maar kleiner hebben gemaakt. Het tweede complex betreft de afba kening van markten. Dat is over wegend randstadcentrisch. Ook de politieke hang naar marktwerking is door dat randstadcentrisme geïnfecteerd. Elke markt heeft namelijk een marktmees ter nodig die de contouren van de markt bewaakt. Voor Nederland is dat in veel ge vallen de NMa. Maar diezelfde NMa heeft weinig op met het onderscheid tussen cen trum en periferie. Het is ook niet voor niks de Nederlandse Marktautoriteit. Zo dreig de de NMa in Zeeland niet alleen een fusie maar ook een hechte samenwerking tus sen ziekenhuizen te verbieden omdat dan de concurrentie te wensen zou overlaten. Die samenwerking en/of fusie was echter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82