binnenland 17
Lang wachten op veiligere trucks
PvdA wil 80.000 euro
boete bij onderbetaling
Vara verwijdert cartoon
2 maart
www.zeelandstemt.nl
Kies Provinciale Staten
Leen Harpe
vrijdag 25 februari 2011
VERKEERSONGELUKKEN Veel nuttige technische snufjes voor vrachtwagens worden pas in 2015 verplicht
door Jan ter Harmsel
en Annemieke Kooper
Het is de nachtmerrie
van menig autobestuur
der: in een file terecht
komen, in de achteruit
kijkspiegel een vrachtwagen met
hoge snelheid zien naderen en
geen kant meer uit kunnen. Het
overkwam vorige week op de A29
bij het Brabantse Willemstad een
bejaard echtpaar dat in de auto
werd verpletterd.
Volgens Rijkswaterstaat was de af
gelopen jaren bij ongeveer één op
de tien dodelijke verkeersongeluk
ken een vrachtwagen betrokken.
Tientallen mensen raakten daar
naast gewond bij ongelukken met
vrachtwagens. Het gros van de
slachtoffers waren bestuurders van
personenauto's en fietsers.
Om de verkeersveiligheid te verbe
teren, worden in de meeste vracht
auto's dodehoekspiegels en airbags
gebruikt. Daarnaast worden proe
ven uitgevoerd met speciale anti-
ongevalsystemen, technische snuf
jes die de vrachtwagenchauffeur
waarschuwen bij naderend onheil.
Zoals het systeem dat chauffeurs
laat weten wanneer zij onbedoeld
over de lijnmarkering van de weg
rijden. Handig wanneer de wagen
per ongeluk uitwijkt of wanneer
de chauffeur in slaap is gesukkeld
en het voertuig stuurloos is.
Het toenmalige ministerie van Ver
keer en Waterstaat concludeerde
in september 2009 dat een derge
lijk systeem het risico op ongeval
len kan verkleinen. Toch duurt het
nog tot november 2015 voordat
het verplicht is in de nieuwste
Bij een kettingbotsing op de A29 vielen vorige week twee doden. Er zijn diverse technieken om ongelukken met
vrachtwagens terug te dringen, maar het duurt nog jaren voordat ze verplicht worden. foto Robin Utrecht/ANP
vrachtwagens. Dat geldt ook voor
een systeem dat de vrachtwagen
extra laat remmen wanneer de
chauffeur hard op de rem trapt
om een botsing te voorkomen. Of
en wanneer bestaande wagens
met het systeem moet worden uit
gerust en of nog meer systemen
worden verplicht, is onduidelijk.
Over het nut van de anti-ongeval-
systemen zijn ook de onderzoe
kers het nog niet eens. In tegenstel
ling tot het ministerie van Verkeer
concludeerde de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) in een rapport
dat het effect van veel systemen
niet zonder meer is bewezen. Dat
zou ook gelden voor het vanaf
2015 verplichte lijnmarkeringsys-
teem.
Bovendien zou de apparatuur niet
veel helpen bij het voorkomen van
files. Niet meer dan 1,6 procent
van het oponthoud door files is
het gevolg van ongelukken met
vrachtwagens. Probleem is dat
vooral de negatieve beeldvorming
groot is, zegt Liebrand van TLN,
en daar is geen anti-ongevalsys
teem tegen gewassen. „Het groot
ste aantal ongelukken gebeurt nog
altijd met personenauto's. Maar
wordt op de radio een file gemeld
en is ergens een vrachtwagen ge
kanteld, dan wordt dat altijd ge
noemd en beklijft het beeld dat
vrachtwagens zoveel leed veroorza
ken." Volgens Paul Potters van mo
biliteitsvereniging ITS Connekt zit
de kracht van de anti-ongevalsyste-
men vooral in een toenemend ge
voel van veiligheid dat vrachtwa-
genchauffeurs erdoor krijgen. „Het
is aan de minister de invoering
van de systemen financieel te sti
muleren." Het ministerie van Infra
structuur vindt echter dat de trans
portsector zelf voor de kosten
moet opdraaien. Volgens Veilig
Verkeer Nederland (WN) kan dat
Anti-ongevalsysteem
Adaptive Cruise Control (ACC)
Zorgt dat een vrachtwagen inge
stelde snelheid en minimale af
stand tot voorligger behoudt. De
snelheid wordt aangepast zodra de
voorligger langzaam rijdt of andere
weggebruiker invoegt op rijstrook.
Lane Departure Warning Assist
Waarschuwt als bestuurder onbe
doeld de rijstrookmarkering dreigt
te overschrijden.
Forward Collision
Warning/Headway Monitoring
Warning (FCW/HMW). Twee syste
men in één die waarschuwt wan
neer een frontale botsing dreigt.
Directional Control/Roll over
Control (DC/ROC)
Houdt in de gaten of de vrachtwa
gen goed wordt bestuurd.
Black Box Feed Back (BBFB)
Bekijkt of chauffeur constant rijge
drag vertoont.
een hele snelle invoering van de
systemen belemmeren. „Al moet
er ook de tijd voor genomen kun
nen worden. We kunnen simpel
weg niet verwachten dat een heel
wagenpark binnen afzienbare tijd
met de nieuwste snufjes is uitge
rust", zegt Michael van der Maas.
De ANWB beaamt dat. We moe
ten niet vergeten dat Nederland in
vergelijking met andere landen erg
veilig is, vindt Markus van Tol van
de automobilistenclub. „Al blijft
de uitdaging ons te blijven verbete
ren. Want bij een ongeluk legt een
auto het nog altijd af tegen een
vrachtwagen."
DEN HAAG - Om de uitbuiting van
vooral Pools, Bulgaars en Roe
meens personeel te stoppen, wil
de PvdA een fors hogere boete van
80.000 euro opleggen aan werkge
vers die onderbetalen. Dat staat in
een gisteren gepresenteerd actie
plan Stop uitbuiting Oost-Europese
werknemers van de oppositiepartij.
Nu staat op ontduiking van het
wettelijk minimumloon een boete
van maximaal 6700 euro per on
derbetaalde werknemer. Met een
fors hogere boete denkt PvdA-Ka-
merlid Hans Spekman 'echt foute
werkgevers van de markt te halen'.
De PvdA'er werd eerder deze
week al op zijn wenken bediend
door minister Kamp (Sociale Za
ken). In antwoord op schriftelijke
vragen van Spekman gaf de minis
ter aan de boetes te willen verho
gen. Alleen is nog onduidelijk hoe
veel hoger. Volgens Spekman is de
pakkans bij onderbetaling nu te
klein en worden boetes ingecalcu
leerd. Hierdoor worden mensen
uitgebuit, maar hebben goede uit
zendbureaus en tuinders ook last
van oneerlijke concurrentie.
HILVERSUM - De omstreden car
toon die het plan van de PW om
tuigdorpen in het leven te roepen
bekritiseerde, is gisteren van de
opinie- en debatsite van de Vara
Joop.nl verwijderd. Volgens de om
roep is de cartoon van Adriaan
Soeterbroek weggehaald, omdat
enkele medewerkers van de Vara
ernstig zijn bedreigd. De Vara
heeft aangifte gedaan.
Op de tekening van Soeterbroek is
een tuigdorp afgebeeld als concen
tratiekamp, waarin Geert Wilders
de gevangenen de weg naar de
douche wijst In vernietigings
kamp Auschwitz werden Joden
vergast in zogenaamde douche
ruimten. PW-leider Geert Wil
ders vindt het verschrikkelijk dat
medewerkers van de Vara zijn be
dreigd. „Niemand verdient bedrei
gingen, ook de Vara niet. Ik be
treur en verafschuw dat zeer. Ik
weet wat bedreigingen met ie
mand kunnen doen. Ik had liever
gezien dat de cartoons verwijderd
zouden worden om andere reden,
maar in ieder geval niet vanwege
bedreigingen", stelde Wilders.
De Zeeuwse delta biedt unieke kansen voor een
goede balans tussen economie en ecologie.
Wij willen 'onze groenblauwe oase' beschermen.
Door natuur te omarmen en industrie te
vernieuwen zorgen we voor werk en welzijn!
Lijsttrekker GroenLinks