binnenland 17 Lang wachten op veiligere trucks PvdA wil 80.000 euro boete bij onderbetaling Vara verwijdert cartoon 2 maart www.zeelandstemt.nl Kies Provinciale Staten Leen Harpe vrijdag 25 februari 2011 VERKEERSONGELUKKEN Veel nuttige technische snufjes voor vrachtwagens worden pas in 2015 verplicht door Jan ter Harmsel en Annemieke Kooper Het is de nachtmerrie van menig autobestuur der: in een file terecht komen, in de achteruit kijkspiegel een vrachtwagen met hoge snelheid zien naderen en geen kant meer uit kunnen. Het overkwam vorige week op de A29 bij het Brabantse Willemstad een bejaard echtpaar dat in de auto werd verpletterd. Volgens Rijkswaterstaat was de af gelopen jaren bij ongeveer één op de tien dodelijke verkeersongeluk ken een vrachtwagen betrokken. Tientallen mensen raakten daar naast gewond bij ongelukken met vrachtwagens. Het gros van de slachtoffers waren bestuurders van personenauto's en fietsers. Om de verkeersveiligheid te verbe teren, worden in de meeste vracht auto's dodehoekspiegels en airbags gebruikt. Daarnaast worden proe ven uitgevoerd met speciale anti- ongevalsystemen, technische snuf jes die de vrachtwagenchauffeur waarschuwen bij naderend onheil. Zoals het systeem dat chauffeurs laat weten wanneer zij onbedoeld over de lijnmarkering van de weg rijden. Handig wanneer de wagen per ongeluk uitwijkt of wanneer de chauffeur in slaap is gesukkeld en het voertuig stuurloos is. Het toenmalige ministerie van Ver keer en Waterstaat concludeerde in september 2009 dat een derge lijk systeem het risico op ongeval len kan verkleinen. Toch duurt het nog tot november 2015 voordat het verplicht is in de nieuwste Bij een kettingbotsing op de A29 vielen vorige week twee doden. Er zijn diverse technieken om ongelukken met vrachtwagens terug te dringen, maar het duurt nog jaren voordat ze verplicht worden. foto Robin Utrecht/ANP vrachtwagens. Dat geldt ook voor een systeem dat de vrachtwagen extra laat remmen wanneer de chauffeur hard op de rem trapt om een botsing te voorkomen. Of en wanneer bestaande wagens met het systeem moet worden uit gerust en of nog meer systemen worden verplicht, is onduidelijk. Over het nut van de anti-ongeval- systemen zijn ook de onderzoe kers het nog niet eens. In tegenstel ling tot het ministerie van Verkeer concludeerde de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) in een rapport dat het effect van veel systemen niet zonder meer is bewezen. Dat zou ook gelden voor het vanaf 2015 verplichte lijnmarkeringsys- teem. Bovendien zou de apparatuur niet veel helpen bij het voorkomen van files. Niet meer dan 1,6 procent van het oponthoud door files is het gevolg van ongelukken met vrachtwagens. Probleem is dat vooral de negatieve beeldvorming groot is, zegt Liebrand van TLN, en daar is geen anti-ongevalsys teem tegen gewassen. „Het groot ste aantal ongelukken gebeurt nog altijd met personenauto's. Maar wordt op de radio een file gemeld en is ergens een vrachtwagen ge kanteld, dan wordt dat altijd ge noemd en beklijft het beeld dat vrachtwagens zoveel leed veroorza ken." Volgens Paul Potters van mo biliteitsvereniging ITS Connekt zit de kracht van de anti-ongevalsyste- men vooral in een toenemend ge voel van veiligheid dat vrachtwa- genchauffeurs erdoor krijgen. „Het is aan de minister de invoering van de systemen financieel te sti muleren." Het ministerie van Infra structuur vindt echter dat de trans portsector zelf voor de kosten moet opdraaien. Volgens Veilig Verkeer Nederland (WN) kan dat Anti-ongevalsysteem Adaptive Cruise Control (ACC) Zorgt dat een vrachtwagen inge stelde snelheid en minimale af stand tot voorligger behoudt. De snelheid wordt aangepast zodra de voorligger langzaam rijdt of andere weggebruiker invoegt op rijstrook. Lane Departure Warning Assist Waarschuwt als bestuurder onbe doeld de rijstrookmarkering dreigt te overschrijden. Forward Collision Warning/Headway Monitoring Warning (FCW/HMW). Twee syste men in één die waarschuwt wan neer een frontale botsing dreigt. Directional Control/Roll over Control (DC/ROC) Houdt in de gaten of de vrachtwa gen goed wordt bestuurd. Black Box Feed Back (BBFB) Bekijkt of chauffeur constant rijge drag vertoont. een hele snelle invoering van de systemen belemmeren. „Al moet er ook de tijd voor genomen kun nen worden. We kunnen simpel weg niet verwachten dat een heel wagenpark binnen afzienbare tijd met de nieuwste snufjes is uitge rust", zegt Michael van der Maas. De ANWB beaamt dat. We moe ten niet vergeten dat Nederland in vergelijking met andere landen erg veilig is, vindt Markus van Tol van de automobilistenclub. „Al blijft de uitdaging ons te blijven verbete ren. Want bij een ongeluk legt een auto het nog altijd af tegen een vrachtwagen." DEN HAAG - Om de uitbuiting van vooral Pools, Bulgaars en Roe meens personeel te stoppen, wil de PvdA een fors hogere boete van 80.000 euro opleggen aan werkge vers die onderbetalen. Dat staat in een gisteren gepresenteerd actie plan Stop uitbuiting Oost-Europese werknemers van de oppositiepartij. Nu staat op ontduiking van het wettelijk minimumloon een boete van maximaal 6700 euro per on derbetaalde werknemer. Met een fors hogere boete denkt PvdA-Ka- merlid Hans Spekman 'echt foute werkgevers van de markt te halen'. De PvdA'er werd eerder deze week al op zijn wenken bediend door minister Kamp (Sociale Za ken). In antwoord op schriftelijke vragen van Spekman gaf de minis ter aan de boetes te willen verho gen. Alleen is nog onduidelijk hoe veel hoger. Volgens Spekman is de pakkans bij onderbetaling nu te klein en worden boetes ingecalcu leerd. Hierdoor worden mensen uitgebuit, maar hebben goede uit zendbureaus en tuinders ook last van oneerlijke concurrentie. HILVERSUM - De omstreden car toon die het plan van de PW om tuigdorpen in het leven te roepen bekritiseerde, is gisteren van de opinie- en debatsite van de Vara Joop.nl verwijderd. Volgens de om roep is de cartoon van Adriaan Soeterbroek weggehaald, omdat enkele medewerkers van de Vara ernstig zijn bedreigd. De Vara heeft aangifte gedaan. Op de tekening van Soeterbroek is een tuigdorp afgebeeld als concen tratiekamp, waarin Geert Wilders de gevangenen de weg naar de douche wijst In vernietigings kamp Auschwitz werden Joden vergast in zogenaamde douche ruimten. PW-leider Geert Wil ders vindt het verschrikkelijk dat medewerkers van de Vara zijn be dreigd. „Niemand verdient bedrei gingen, ook de Vara niet. Ik be treur en verafschuw dat zeer. Ik weet wat bedreigingen met ie mand kunnen doen. Ik had liever gezien dat de cartoons verwijderd zouden worden om andere reden, maar in ieder geval niet vanwege bedreigingen", stelde Wilders. De Zeeuwse delta biedt unieke kansen voor een goede balans tussen economie en ecologie. Wij willen 'onze groenblauwe oase' beschermen. Door natuur te omarmen en industrie te vernieuwen zorgen we voor werk en welzijn! Lijsttrekker GroenLinks

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 7