auto7 De Ami trekt veel bekijks Alfa GT doet zijn naam eer aan Alternatief: Mercedes C180 Sportcoupé Alternatief: Toyota Celica Sportcoupé vrijdag 25 februari 2011 KLASSIEKER Jochem van Dort en zijn Citroen Ami's OCCASION Alfa Romeo GT 1.8 TS Distinctive door Lucas Boot Het modellengamma van Citroën was in het begin van de jaren zestig behoor lijk mager. Je kon kiezen tussen een 2CV en een DS. Het was hoog tijd voor een middenklasser, vond de toenmalige Citroën-directeur Pierre Bercot. Bercot legde daarom de opdracht neer bij ontwerper Flaminio Berto- ni, die eerder de Traction Avant en de 2CV op papier zette. Bertoni ging aan het werk en hij kwam te rug bij Bercot met de Ami6. De di recteur gaf zijn fiat. Deze Ami 6 werd in 1969 afgelost door de Ami 8. Jochem van Dort uit Breda rijdt zo'n '8', de Ami 8 Break Service uit 1972 om precies te zijn. Dit is een besteluitvoering met alleen twee losse stoelen voorin. „Die zie je bijna nergens meer. Een hele leuke auto, maar de kinderen kon den niet achterin." Dus kocht Van Dort een tweede Ami, met achter bank. Dit exemplaar komt uit 1979 en blijkt een van de laatste Ami 8's te zijn die in Nederland is ver kocht. Onlangs schafte Van Dort nog een Ami aan, wederom een bijzonder exemplaar: een Ami Super uit 1973. Dit type bleef maar drie jaar in productie en kreeg de viercilin- dermotor van de Citroën GS on der de kap. Andere Ami's hadden een tweepit- ter boxer uit de 2CV als kracht bron. De Super was met 61 pk des tijds een behoorlijk pittig ding. Hij sloeg echter nooit goed aan. Te duur. Van Dort raakte op jonge leeftij'd in de ban van het Citroënetje. „Vroeger hadden mijn ouders een Ami. De auto is altijd in mijn ge dachten blijven hangen en in 2002 kocht ik mijn eerste Ami, die Break Service. Geweldig leuk om in te rijden. De Ami trekt onder weg ook veel bekijks. Ik werd bij voorbeeld een keer ingehaald door een Jaguar. De bestuurder trapte boven op de rem en bleef een tijd je naast me rijden. Ik begreep niet wat hij aan het doen was. Hij wil de alleen z'n duim opsteken. Daar na stoof hij weer weg", vertelt Jo chem van Dort. Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. De Citroën Ami van Jochem van Dort. foto Lucas Boot Elke week testen we een oc casion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor on geveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? Deze week een Alfa Romeo CT. door Lucas Boot Twee weken geleden test ten we ook een Alfa Ro meo. Een 156. Nu alweer een Alfa? Ja, ons oog viel namelijk op de scherpe prijs voor deze Alfa Romeo GT. Net geen elf mille voor een luxe Distinctive-uitvoering uit 2005 met krap een ton op de teller. Bui tenkansje, zo redeneerden wij. Vandaar dus. Moet gezegd wor den, het gaat hier om een mee- neemprijs. Dat betekent wel een nieuwe APK, maar geen onder houdsbeurt en garantie bij afleve ring. Misleidend? Nee hoor, ge woon slim van de dealer (Auto Mondo in Goes). Dit is een auto voor de liefhebber die bereid is om bij wijze vanuit Groningen naar Goes te komen, daar tegen een scherp tarief de Al fa mee te nemen en bij de garage in de buurt het onderhoud te la ten doen. Enfin, de GT zelve, een bloedmooi model, als u het ons vraagt. Alfa had geen betere naam voor dit model kiezen. GT staat na tuurlijk voor Gran Turismo. Met andere woorden: een sportieve in borst en het nodige comfort. De coupé stuurt dan ook direct en scherp en ligt als een bankkluis op de weg. Het onderstel vangt onef fenheden in de weg met fluwelen handschoentjes op, maar voelt nooit té zacht. Een gulden midden weg. Dat maakt de GT ideaal voor lange (snelle) ritten. In de fraai vormgegeven neus van de Alfa ligt een 1,8-liter Twinspark-blok met 140 pk. Je kunt er lekker vlot mee rijden, maar verwacht geen flitsen de prestaties. De sprint naar de 100 km/h duurt bijvoorbeeld 10,6 seconden. Omdat we behoorlijk Prijs: 10.645 euro; Bouwjaar: 11-2000; Km-stand: 90.028; Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 142 pk, 172 Nm; Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 445 euro incl. onder houdsbeurt, nw. APK, 6 mnd. garantie; Bijzonderheden: lage kilometer stand, ook zonder spoiler leverbaar; Verkooppunt: Toyota Van Dorst, Rijen Website: www.vandorst.nl laag zitten lijkt het allemaal een stuk sneller te gaan. De rijbeleving is dus dik in orde. Zo ook de uit- rusting.Het op het eerste oog knap pe smoeltje van de Italiaan is ech ter niet helemaal smetteloos. Op de voorbumper zit bijvoorbeeld een aantal flinke krassen en op de motorkap vinden we sporen van steenslag. In de ruit glinstert een sterretje. Daarbij is de distributie- riem aan vervanging toe en zitten er behoorlijk wat zwarte strepen op de binnenkant deurpanelen. Ons advies: betaal 595 euro extra als afleverkosten. Geen misselijk Prijs: 10.250 euro; Bouwjaar: 7-2001 Km-stand: 149.632; Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 129 pk, 190 Nm Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 295 euro, inclusief onderhoudsbeurt en nieuwe APK; Bijzonderheden: lederen bekleding, sportstoelen; Verkooppunt: Autobedrijf Kees Vermeulen, Klundert Website: www.seat.nl/dealers/keesvermeulen.aspx Alfa Romeo GT Prijs: 10.950 euro Bouwjaar: 7-2005 Km-stand: 101.209 Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 140 pk, 163 Nm 0-100 km/u: 10,6sec* Topsnelheid: 200 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 11,8* Afleverkosten: meeneemprijs, inclu sief nieuwe APK. Met afleverkosten: 595 euro, incl. beurt en 6 maanden ga rantie. Bijzonderheden: lederen bekleding, auto van eerste eigenaar, Bose-audio Verkooppunt: Auto Mondo, Goes Website: www.automondo.nl *fabrieksopgave Historie: De Alfa Romeo GT ver scheen in 2004 op de markt. De 2+2 coupé werd gebaseerd op de Alfa 147 en 156. Het dashboard uit de 147 werd bijvoorbeeld overgenomen en hij staat op het platform, van de 156. Ber- tone tekende het lijnenspel van de GT. Eind vorig jaar ging het model uit pro ductie. foto's Lucas Boot bedrag, maar de Alfa krijgt dan wel een onderhoudsbeurt volgens schema - dus ook hét vervangen van de distributieriem -, wordt-ie technisch nagekeken (geen overbo dige luxe) en opgepoetst. Dan is de GT weer helemaal het manne tje. De Alfa Romeo GT: een bloedmooi model.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73