auto7
De Ami trekt veel bekijks
Alfa GT doet zijn naam eer aan
Alternatief: Mercedes C180 Sportcoupé
Alternatief: Toyota Celica Sportcoupé
vrijdag 25 februari 2011
KLASSIEKER Jochem van Dort en zijn Citroen Ami's
OCCASION Alfa Romeo GT 1.8 TS Distinctive
door Lucas Boot
Het modellengamma van
Citroën was in het begin
van de jaren zestig behoor
lijk mager. Je kon kiezen tussen
een 2CV en een DS. Het was hoog
tijd voor een middenklasser, vond
de toenmalige Citroën-directeur
Pierre Bercot.
Bercot legde daarom de opdracht
neer bij ontwerper Flaminio Berto-
ni, die eerder de Traction Avant
en de 2CV op papier zette. Bertoni
ging aan het werk en hij kwam te
rug bij Bercot met de Ami6. De di
recteur gaf zijn fiat.
Deze Ami 6 werd in 1969 afgelost
door de Ami 8.
Jochem van Dort uit Breda rijdt
zo'n '8', de Ami 8 Break Service
uit 1972 om precies te zijn. Dit is
een besteluitvoering met alleen
twee losse stoelen voorin. „Die zie
je bijna nergens meer. Een hele
leuke auto, maar de kinderen kon
den niet achterin." Dus kocht Van
Dort een tweede Ami, met achter
bank. Dit exemplaar komt uit 1979
en blijkt een van de laatste Ami
8's te zijn die in Nederland is ver
kocht.
Onlangs schafte Van Dort nog een
Ami aan, wederom een bijzonder
exemplaar: een Ami Super uit
1973. Dit type bleef maar drie jaar
in productie en kreeg de viercilin-
dermotor van de Citroën GS on
der de kap.
Andere Ami's hadden een tweepit-
ter boxer uit de 2CV als kracht
bron. De Super was met 61 pk des
tijds een behoorlijk pittig ding. Hij
sloeg echter nooit goed aan. Te
duur.
Van Dort raakte op jonge leeftij'd
in de ban van het Citroënetje.
„Vroeger hadden mijn ouders een
Ami. De auto is altijd in mijn ge
dachten blijven hangen en in 2002
kocht ik mijn eerste Ami, die
Break Service. Geweldig leuk om
in te rijden. De Ami trekt onder
weg ook veel bekijks. Ik werd bij
voorbeeld een keer ingehaald door
een Jaguar. De bestuurder trapte
boven op de rem en bleef een tijd
je naast me rijden. Ik begreep niet
wat hij aan het doen was. Hij wil
de alleen z'n duim opsteken. Daar
na stoof hij weer weg", vertelt Jo
chem van Dort.
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
De Citroën Ami van Jochem van Dort. foto Lucas Boot
Elke week testen we een oc
casion. Hoe goed rijdt-ie
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er voor on
geveer hetzelfde bedrag nog
meer te koop? Deze week
een Alfa Romeo CT.
door Lucas Boot
Twee weken geleden test
ten we ook een Alfa Ro
meo. Een 156. Nu alweer
een Alfa? Ja, ons oog viel
namelijk op de scherpe
prijs voor deze Alfa Romeo GT.
Net geen elf mille voor een luxe
Distinctive-uitvoering uit 2005
met krap een ton op de teller. Bui
tenkansje, zo redeneerden wij.
Vandaar dus. Moet gezegd wor
den, het gaat hier om een mee-
neemprijs. Dat betekent wel een
nieuwe APK, maar geen onder
houdsbeurt en garantie bij afleve
ring. Misleidend? Nee hoor, ge
woon slim van de dealer (Auto
Mondo in Goes).
Dit is een auto voor de liefhebber
die bereid is om bij wijze vanuit
Groningen naar Goes te komen,
daar tegen een scherp tarief de Al
fa mee te nemen en bij de garage
in de buurt het onderhoud te la
ten doen. Enfin, de GT zelve, een
bloedmooi model, als u het ons
vraagt. Alfa had geen betere naam
voor dit model kiezen. GT staat na
tuurlijk voor Gran Turismo. Met
andere woorden: een sportieve in
borst en het nodige comfort. De
coupé stuurt dan ook direct en
scherp en ligt als een bankkluis op
de weg. Het onderstel vangt onef
fenheden in de weg met fluwelen
handschoentjes op, maar voelt
nooit té zacht. Een gulden midden
weg. Dat maakt de GT ideaal voor
lange (snelle) ritten. In de fraai
vormgegeven neus van de Alfa ligt
een 1,8-liter Twinspark-blok met
140 pk. Je kunt er lekker vlot mee
rijden, maar verwacht geen flitsen
de prestaties. De sprint naar de
100 km/h duurt bijvoorbeeld 10,6
seconden. Omdat we behoorlijk
Prijs: 10.645 euro; Bouwjaar: 11-2000; Km-stand: 90.028;
Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 142 pk, 172 Nm;
Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 445 euro incl. onder
houdsbeurt, nw. APK, 6 mnd. garantie; Bijzonderheden: lage kilometer
stand, ook zonder spoiler leverbaar; Verkooppunt: Toyota Van Dorst, Rijen
Website: www.vandorst.nl
laag zitten lijkt het allemaal een
stuk sneller te gaan. De rijbeleving
is dus dik in orde. Zo ook de uit-
rusting.Het op het eerste oog knap
pe smoeltje van de Italiaan is ech
ter niet helemaal smetteloos. Op
de voorbumper zit bijvoorbeeld
een aantal flinke krassen en op de
motorkap vinden we sporen van
steenslag. In de ruit glinstert een
sterretje. Daarbij is de distributie-
riem aan vervanging toe en zitten
er behoorlijk wat zwarte strepen
op de binnenkant deurpanelen.
Ons advies: betaal 595 euro extra
als afleverkosten. Geen misselijk
Prijs: 10.250 euro; Bouwjaar: 7-2001 Km-stand: 149.632;
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 129 pk, 190 Nm
Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 295 euro, inclusief
onderhoudsbeurt en nieuwe APK; Bijzonderheden: lederen bekleding,
sportstoelen; Verkooppunt: Autobedrijf Kees Vermeulen, Klundert
Website: www.seat.nl/dealers/keesvermeulen.aspx
Alfa Romeo GT
Prijs: 10.950 euro
Bouwjaar: 7-2005
Km-stand: 101.209
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 140 pk, 163 Nm
0-100 km/u: 10,6sec*
Topsnelheid: 200 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,8*
Afleverkosten: meeneemprijs, inclu
sief nieuwe APK. Met afleverkosten:
595 euro, incl. beurt en 6 maanden ga
rantie.
Bijzonderheden: lederen bekleding,
auto van eerste eigenaar, Bose-audio
Verkooppunt: Auto Mondo, Goes
Website: www.automondo.nl
*fabrieksopgave
Historie: De Alfa Romeo GT ver
scheen in 2004 op de markt. De 2+2
coupé werd gebaseerd op de Alfa 147
en 156. Het dashboard uit de 147
werd bijvoorbeeld overgenomen en hij
staat op het platform, van de 156. Ber-
tone tekende het lijnenspel van de GT.
Eind vorig jaar ging het model uit pro
ductie.
foto's Lucas Boot
bedrag, maar de Alfa krijgt dan
wel een onderhoudsbeurt volgens
schema - dus ook hét vervangen
van de distributieriem -, wordt-ie
technisch nagekeken (geen overbo
dige luxe) en opgepoetst. Dan is
de GT weer helemaal het manne
tje.
De Alfa Romeo GT: een bloedmooi model.