auto5
Renault Laguna
werkt rustgevend
Ford timmert met Focus BMW bewijst het:
aan internationale weg 4 is net zo goed als 6!
vrijdag 25 februari 2011
Grote auto's zijn steeds meer het domein geworden van premiummerken.
Onterecht, zo blijkt tijdens een hernieuwde kennismaking met de Renault
Renault Laguna: simpele ingreep aan het front verbetert de uitstraling enorm, foto Automedia
Laguna.
door Tony Vos
Renault lanceerde enkele jaren terug
de derde generatie Laguna, die toen
twee grote problemen kende. Zijn
voorganger werd in de eerste jaren
dermate gepest door elektronicaproblemen,
dat menig zakelijk gebruiker het model de
rug toekeerde en Renault speelde met de
vormgeving zo op zeker, dat de nieuweling
te weinig onderscheidend was. Uit diverse
statistieken blijkt de huidige Laguna kwalita
tief zo goed, dat deze op het gebied van sto
ringen kan wedijveren met bijvoorbeeld
een Mercedes C-klasse. Maar het goedma
ken van een gedeukt imago vraagt tijd, dus
langzaam zal de gebruiker hier uit eigen er
varing van overtuigd moeten raken.
Qua vormgeving heeft Renault met name
het front aangepakt, daar was de Laguna erg
bescheiden. Een nieuwe voorbumper - gril
le en luchtinlaat van de bumper zijn keurig
boven elkaar gerangschikt- chromen accen
ten boven de mistlampen en koplampen
die door ingebouwde wenkbrauwen optisch
lager en breder lijken, zorgen voor een aan
zienlijk betere uitstraling. Verder heeft
Renault het model ongemoeid gelaten.
Renault Laguna Estate 1.5 dCi Dynamique
Comfortabel, stil, ruim, flink zuinig. Bagage 508-
1.593 liter. Gewicht 1.382 kg. Diesel 1.5 1,110 pk.
Expression 29.690 euro, Dynamique 30.890 euro.
Plus: comfort, binnenruimte, brandstofverbruik.
Min: nog geen 20 procent bijtelling.
Een van de punten waarop het model al
sinds de lancering scoort, is het interieur.
De auto beschikt over een aangenaam dash
board, zowel voor wat betreft vorm en mate
riaalgebruik, als door de rust die ervan uit
gaat. Geen wirwar van knoppen waarvan
de betekenis onduidelijk is, maar een over
zichtelijk geheel, dat tijdens het rijden niet
afleidt. Geen wonder dat Renault hier alles
met rust liet.
Zoals van grotere Franse auto's mag worden
verwacht, heeft de Laguna prettig meubi
lair, met volop verstelmogelijkheden. De
ruimte is op alle zitplaatsen in orde en uiter
aard biedt de Estate ook een prettig bruik
baar bagagevolume, variërend van 508 tot
1.593 liter. Het neerklappen van de achter-
bankdelen is een kwestie van drukken op
een knop. Die zitten zowel naast de rugleu
ning als een achterportier wordt geopend,
alswel direct achter de grote achterklep om
hetzelfde op afstand te bewerkstelligen. Een
handige vondst is ook het opbergvak voor
de rölhoes onder de bagagevloer.
Het motorenprogramma in ogenschouw ge
nomen, valt duidelijk af te leiden dat de
Renault Laguna vooral met dieselmotoren
wordt verkocht. Het benzineprogramma be
staat nog slechts uit de 2 liter 16V en de 2 li
ter turbo met automaat. De
1.5 dCi is de kleinste diesel van Renault, die
verkrijgbaar is vanaf de compacte Twingo
tot en met de Laguna. De motor levert 110
pk en een koppel van 240 Nm. Dat klinkt
keurig bij een gewicht van zo'n 1.400 kilo
gram, maar niet meer dan dat. Toch weet de
kleine diesel vrijwel meteen te overtuigen.
Door zijn heerlijke souplesse, prettig lage ge
luidsniveau en het ook hier weer rustige ka
rakter.
De motor wordt gekoppeld aan een handge-
schakelde zesbak en heeft een schakelindica
tor om zo zuinig mogelijk te rijden. Zuinig
rijden blijkt geen probleem. Gemiddeld no
teerden we 1 op 17,3 en dat is uitstekend.
Jammer dat de opgegeven C02-uitstoot met
123 g/km boven dé norm zit voor 20 pro
cent bijtelling. Als Renault er bijvoorbeeld
door een start/stop-systeem net voldoende
grammen af weet te snoepen, wordt het za
kelijk segment verrijkt door een ruime, com
fortabele stationwagon.
Want comfortabel is de Laguna zeker. De
grote Renault heeft een lange wielbasis en
een prettige afstemming van het onderstel:
een prima compromis tussen comfort en
sportiviteit. Prijstechnisch loopt het model
keurig in de pas met 29.690 euro voor de
1.5 dCi Estate Expression en 30.890 euro
voor de Dynamique.
Vanaf 31.195 euro, Titanium 33.944 euro.
Plus: 20 procent bijtelling, rijgedrag, materiaalkeuze.
Min: prijs.
CONCURREN? Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi
Recent op diverse details
herziene zakenauto met een
verrassend fijn onderstel en
een fraai ingericht interieur.
Bagage 554-1.745 liter. Ge
wicht 1.405 kg. Diesel 1.6 I,
115 pk.
CONCURRENT Peugeot 508 1.6 HDi Acces
Fors bemeten stationwagon
met zakelijke, wat neutrale
uitstraling, prachtig interieur
en 20-procent diesel tegen
meerprijs. Bagage 560-1.598
liter. Gewicht 1.400 kg. Die
sel 1.6 1,112 pk.
Plus: interieurafwerking, overtuigende diesel, binnenruimte.
Min: 20 procent bijtelling tegen meerprijs.
Easyline vanaf 31.990 euro, Comfortline 34.390 euro.
CONCURRENT# VW Passat 1.6 TDI Bluemotion
De basiswaarde in het zake
lijk segment, niet de goed
koopste, maar wel een auto
met veel ruimte en fraaie af
werking. Bagage 603-1.731 li
ter. Gewicht 1.443 kg. Diesel
1.6 1,105 pk.
Plus: afwerking, rijgedrag, verbruik.
Min: prijs.
door Tony Vos
De derde generatie Ford Fo
cus wordt als wereldauto
neergezet. De auto is ont
wikkeld door een internationaal
team om te worden gebouwd en
verkocht in alle werelddelen. Ford
stelt hoge doelen, twee miljoen au
to's moeten er per jaar wereldwijd
gebaseerd op dit model worden
verkocht. De nieuwe Focus staat
vanaf april klaar als hatchback en
sedan en wordt in juni compleet
gemaakt met de wagon.
De onderstellen van Ford worden
in Europa hoog gewaardeerd. De
nieuweling veert, stuurt en dempt
niet slecht, maar mist het scherpe
gevoel van z'n voorganger. Geluk
kig is er een stuggere afstemming
te bestellen. De gemiddelde koper
zal overigens prima over het rijge
drag van de Focus te spreken zijn.
Dan het interieur. Het dashboard
is om de bestuurder heen ge
vormd en heeft veel knoppen
waarvan de betekenis pas duidelijk
wordt na het raadplegen van het
instructieboekje. Ford lanceert de
nodige elektronische voorzienin
gen die de auto in de goede baan
houden die waarschuwen voor ob
jecten in de dode hoeken en die
verkeersborden lezen of bij een
bijna-aanrijding actief remmen.
Wel even wennen dat van alles be
gint te trillen, piepen of knippe
ren. Maar nuttig voor het grote pu
bliek en aantrekkelijk geprijsd.
Op de 2 liter diesel na hebben alle
uitvoeringen 20 procent bijtelling.
De 1.6 liter benzine met turbo is
een feest van souplesse. Vlot, stil
en voldoende zuinig, net als de
1.6 diesel. Wie écht sportief wil rij
den, kan niet om de 163 pk sterke
2.0 TDCi heen, eventueel gekop
peld aan PowerShift versnellings
bak met dubbele koppeling. Vanaf
19.795 euro zit de Focus midden in
de middenklasse. De meerprijs
voor de wagon is slechts 600 euro.
Ford Focus: minder scherp, foto Ford
door Roel van Cils
BMW vervangt de heerlijke
zes-in-lijn benzinemotor in
de Xi xDrive28i door een
nieuwe viercilinder 2.0 liter 1\vin-
Power turbomotor. Dat gaat met
aanzienlijke brandstofreductie en
zelfs fractioneel betere prestaties
gepaard.
Hoewel BMW de laatste jaren met
succes de brandstofconsumptie re
duceerde, is een zescilinder min
der zuinig dan een viercilinder. De
fabrikant ontwikkelde daarom een
nieuwe vierpitter, die de geprezen
TwinPower turbotechniek heeft
en in staat is de zescilinder xDri-
ve28i naar het tweede plan te wij
zen. De 2.0 liter turbo levert 245
pk en 350 Nm aan koppel. Net bo
BMW XI4-pitter. foto BMW
ven stationair piekt het koppel al.
Bij 3.000 tpm raakt de TVvin
Scroll-uitlaatgasturbo pas echt in
zijn element. De turbo blijft onver
minderd doorrazen tot 7.000 kruk
asomwentelingen. Bij elk toerental
is de krachtbron in staat maximaal
te presteren, ongeacht de gekozen
versnelling. De Xi snelt in 6,1 se
conden naar de 100 km/u en haalt
een topsnelheid van 240 km/u.
Met de optionele (2.375 euro) acht-
trapsautomaat duurt de sprint 0,3
seconden langer. Het verbruik is
identiek aan de versie met stan
daard handgeschakelde zesbak. De
hoog potente 2.0 liter turbomotor
neemt genoegen met 7,9 l/ioo km,
wat neerkomt op een C02-uit-
stoot van 183 g/km en ruim ander
halve liter en 35 gram CO2 minder
is dan de zescilinder xDrive28i.
BMW kan de vierwielaangedreven
Xi met nieuwe xDrive28i daarom
flink voordeliger in de markt zet
ten. De nieuweling is vanaf 49.500
euro bijna 8.000 euro goedkoper
dan zijn voorganger met zes cilin
ders. Volgende maand staat de au
to in de showroom. De nieuwe tur
bomotor zal binnenkort zijn weg
vinden naar andere modellen.
De Nissan Micra
wordt belastingvrij
DIG-S is de officiële toevoeging
die de nieuwe Nissan Micra krijgt
als deze wordt uitgerust met de
krachtigste versie van de 1.2 liter
driecilinder voorzien van super
charger. Het vermogen neemt toe
tot 98 pk, de C02-uitstoot daalt
tot 95 g/km. Daarmee voldoet de
Micra ruimschoots aan de nor
men voor belastingvrijstelling.
Ook Porsche Panamera
krijgt hybride techniek
De Porsche Panamera krijgt hybri
de techniek. Met de 3 liter V6 ben
zine met compressor (333 pk) en
47 pk sterke elektromotor snelt de
auto in 6 tellen naar de 100 km/u
(top 270 km/u). De C02-uitstoot
van 167 g/km levert een A-label
op. Vanaf juni, voor 127.000 euro.
Hyundai i40 strijdt nu
serieus mee in Europa
De nieuwe Hyundai i40 is een rui
me stationwagon in het zakelijk
segment. De instap benzine- en
dieselmotor profiteren van 20 pro
cent bijtelling. De auto heeft een
bagagevolume dat varieert van 553
tot 1.719 liter. De Europese merken
kunnen hun borst natmaken.