auto5 Renault Laguna werkt rustgevend Ford timmert met Focus BMW bewijst het: aan internationale weg 4 is net zo goed als 6! vrijdag 25 februari 2011 Grote auto's zijn steeds meer het domein geworden van premiummerken. Onterecht, zo blijkt tijdens een hernieuwde kennismaking met de Renault Renault Laguna: simpele ingreep aan het front verbetert de uitstraling enorm, foto Automedia Laguna. door Tony Vos Renault lanceerde enkele jaren terug de derde generatie Laguna, die toen twee grote problemen kende. Zijn voorganger werd in de eerste jaren dermate gepest door elektronicaproblemen, dat menig zakelijk gebruiker het model de rug toekeerde en Renault speelde met de vormgeving zo op zeker, dat de nieuweling te weinig onderscheidend was. Uit diverse statistieken blijkt de huidige Laguna kwalita tief zo goed, dat deze op het gebied van sto ringen kan wedijveren met bijvoorbeeld een Mercedes C-klasse. Maar het goedma ken van een gedeukt imago vraagt tijd, dus langzaam zal de gebruiker hier uit eigen er varing van overtuigd moeten raken. Qua vormgeving heeft Renault met name het front aangepakt, daar was de Laguna erg bescheiden. Een nieuwe voorbumper - gril le en luchtinlaat van de bumper zijn keurig boven elkaar gerangschikt- chromen accen ten boven de mistlampen en koplampen die door ingebouwde wenkbrauwen optisch lager en breder lijken, zorgen voor een aan zienlijk betere uitstraling. Verder heeft Renault het model ongemoeid gelaten. Renault Laguna Estate 1.5 dCi Dynamique Comfortabel, stil, ruim, flink zuinig. Bagage 508- 1.593 liter. Gewicht 1.382 kg. Diesel 1.5 1,110 pk. Expression 29.690 euro, Dynamique 30.890 euro. Plus: comfort, binnenruimte, brandstofverbruik. Min: nog geen 20 procent bijtelling. Een van de punten waarop het model al sinds de lancering scoort, is het interieur. De auto beschikt over een aangenaam dash board, zowel voor wat betreft vorm en mate riaalgebruik, als door de rust die ervan uit gaat. Geen wirwar van knoppen waarvan de betekenis onduidelijk is, maar een over zichtelijk geheel, dat tijdens het rijden niet afleidt. Geen wonder dat Renault hier alles met rust liet. Zoals van grotere Franse auto's mag worden verwacht, heeft de Laguna prettig meubi lair, met volop verstelmogelijkheden. De ruimte is op alle zitplaatsen in orde en uiter aard biedt de Estate ook een prettig bruik baar bagagevolume, variërend van 508 tot 1.593 liter. Het neerklappen van de achter- bankdelen is een kwestie van drukken op een knop. Die zitten zowel naast de rugleu ning als een achterportier wordt geopend, alswel direct achter de grote achterklep om hetzelfde op afstand te bewerkstelligen. Een handige vondst is ook het opbergvak voor de rölhoes onder de bagagevloer. Het motorenprogramma in ogenschouw ge nomen, valt duidelijk af te leiden dat de Renault Laguna vooral met dieselmotoren wordt verkocht. Het benzineprogramma be staat nog slechts uit de 2 liter 16V en de 2 li ter turbo met automaat. De 1.5 dCi is de kleinste diesel van Renault, die verkrijgbaar is vanaf de compacte Twingo tot en met de Laguna. De motor levert 110 pk en een koppel van 240 Nm. Dat klinkt keurig bij een gewicht van zo'n 1.400 kilo gram, maar niet meer dan dat. Toch weet de kleine diesel vrijwel meteen te overtuigen. Door zijn heerlijke souplesse, prettig lage ge luidsniveau en het ook hier weer rustige ka rakter. De motor wordt gekoppeld aan een handge- schakelde zesbak en heeft een schakelindica tor om zo zuinig mogelijk te rijden. Zuinig rijden blijkt geen probleem. Gemiddeld no teerden we 1 op 17,3 en dat is uitstekend. Jammer dat de opgegeven C02-uitstoot met 123 g/km boven dé norm zit voor 20 pro cent bijtelling. Als Renault er bijvoorbeeld door een start/stop-systeem net voldoende grammen af weet te snoepen, wordt het za kelijk segment verrijkt door een ruime, com fortabele stationwagon. Want comfortabel is de Laguna zeker. De grote Renault heeft een lange wielbasis en een prettige afstemming van het onderstel: een prima compromis tussen comfort en sportiviteit. Prijstechnisch loopt het model keurig in de pas met 29.690 euro voor de 1.5 dCi Estate Expression en 30.890 euro voor de Dynamique. Vanaf 31.195 euro, Titanium 33.944 euro. Plus: 20 procent bijtelling, rijgedrag, materiaalkeuze. Min: prijs. CONCURREN? Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi Recent op diverse details herziene zakenauto met een verrassend fijn onderstel en een fraai ingericht interieur. Bagage 554-1.745 liter. Ge wicht 1.405 kg. Diesel 1.6 I, 115 pk. CONCURRENT Peugeot 508 1.6 HDi Acces Fors bemeten stationwagon met zakelijke, wat neutrale uitstraling, prachtig interieur en 20-procent diesel tegen meerprijs. Bagage 560-1.598 liter. Gewicht 1.400 kg. Die sel 1.6 1,112 pk. Plus: interieurafwerking, overtuigende diesel, binnenruimte. Min: 20 procent bijtelling tegen meerprijs. Easyline vanaf 31.990 euro, Comfortline 34.390 euro. CONCURRENT# VW Passat 1.6 TDI Bluemotion De basiswaarde in het zake lijk segment, niet de goed koopste, maar wel een auto met veel ruimte en fraaie af werking. Bagage 603-1.731 li ter. Gewicht 1.443 kg. Diesel 1.6 1,105 pk. Plus: afwerking, rijgedrag, verbruik. Min: prijs. door Tony Vos De derde generatie Ford Fo cus wordt als wereldauto neergezet. De auto is ont wikkeld door een internationaal team om te worden gebouwd en verkocht in alle werelddelen. Ford stelt hoge doelen, twee miljoen au to's moeten er per jaar wereldwijd gebaseerd op dit model worden verkocht. De nieuwe Focus staat vanaf april klaar als hatchback en sedan en wordt in juni compleet gemaakt met de wagon. De onderstellen van Ford worden in Europa hoog gewaardeerd. De nieuweling veert, stuurt en dempt niet slecht, maar mist het scherpe gevoel van z'n voorganger. Geluk kig is er een stuggere afstemming te bestellen. De gemiddelde koper zal overigens prima over het rijge drag van de Focus te spreken zijn. Dan het interieur. Het dashboard is om de bestuurder heen ge vormd en heeft veel knoppen waarvan de betekenis pas duidelijk wordt na het raadplegen van het instructieboekje. Ford lanceert de nodige elektronische voorzienin gen die de auto in de goede baan houden die waarschuwen voor ob jecten in de dode hoeken en die verkeersborden lezen of bij een bijna-aanrijding actief remmen. Wel even wennen dat van alles be gint te trillen, piepen of knippe ren. Maar nuttig voor het grote pu bliek en aantrekkelijk geprijsd. Op de 2 liter diesel na hebben alle uitvoeringen 20 procent bijtelling. De 1.6 liter benzine met turbo is een feest van souplesse. Vlot, stil en voldoende zuinig, net als de 1.6 diesel. Wie écht sportief wil rij den, kan niet om de 163 pk sterke 2.0 TDCi heen, eventueel gekop peld aan PowerShift versnellings bak met dubbele koppeling. Vanaf 19.795 euro zit de Focus midden in de middenklasse. De meerprijs voor de wagon is slechts 600 euro. Ford Focus: minder scherp, foto Ford door Roel van Cils BMW vervangt de heerlijke zes-in-lijn benzinemotor in de Xi xDrive28i door een nieuwe viercilinder 2.0 liter 1\vin- Power turbomotor. Dat gaat met aanzienlijke brandstofreductie en zelfs fractioneel betere prestaties gepaard. Hoewel BMW de laatste jaren met succes de brandstofconsumptie re duceerde, is een zescilinder min der zuinig dan een viercilinder. De fabrikant ontwikkelde daarom een nieuwe vierpitter, die de geprezen TwinPower turbotechniek heeft en in staat is de zescilinder xDri- ve28i naar het tweede plan te wij zen. De 2.0 liter turbo levert 245 pk en 350 Nm aan koppel. Net bo BMW XI4-pitter. foto BMW ven stationair piekt het koppel al. Bij 3.000 tpm raakt de TVvin Scroll-uitlaatgasturbo pas echt in zijn element. De turbo blijft onver minderd doorrazen tot 7.000 kruk asomwentelingen. Bij elk toerental is de krachtbron in staat maximaal te presteren, ongeacht de gekozen versnelling. De Xi snelt in 6,1 se conden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 240 km/u. Met de optionele (2.375 euro) acht- trapsautomaat duurt de sprint 0,3 seconden langer. Het verbruik is identiek aan de versie met stan daard handgeschakelde zesbak. De hoog potente 2.0 liter turbomotor neemt genoegen met 7,9 l/ioo km, wat neerkomt op een C02-uit- stoot van 183 g/km en ruim ander halve liter en 35 gram CO2 minder is dan de zescilinder xDrive28i. BMW kan de vierwielaangedreven Xi met nieuwe xDrive28i daarom flink voordeliger in de markt zet ten. De nieuweling is vanaf 49.500 euro bijna 8.000 euro goedkoper dan zijn voorganger met zes cilin ders. Volgende maand staat de au to in de showroom. De nieuwe tur bomotor zal binnenkort zijn weg vinden naar andere modellen. De Nissan Micra wordt belastingvrij DIG-S is de officiële toevoeging die de nieuwe Nissan Micra krijgt als deze wordt uitgerust met de krachtigste versie van de 1.2 liter driecilinder voorzien van super charger. Het vermogen neemt toe tot 98 pk, de C02-uitstoot daalt tot 95 g/km. Daarmee voldoet de Micra ruimschoots aan de nor men voor belastingvrijstelling. Ook Porsche Panamera krijgt hybride techniek De Porsche Panamera krijgt hybri de techniek. Met de 3 liter V6 ben zine met compressor (333 pk) en 47 pk sterke elektromotor snelt de auto in 6 tellen naar de 100 km/u (top 270 km/u). De C02-uitstoot van 167 g/km levert een A-label op. Vanaf juni, voor 127.000 euro. Hyundai i40 strijdt nu serieus mee in Europa De nieuwe Hyundai i40 is een rui me stationwagon in het zakelijk segment. De instap benzine- en dieselmotor profiteren van 20 pro cent bijtelling. De auto heeft een bagagevolume dat varieert van 553 tot 1.719 liter. De Europese merken kunnen hun borst natmaken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71