auto3
Trezia scoort met binnenruimte
Mazda slaat nieuwe wegen in met Sky Activ
MAZDA 5 Automerk komt met nieuwe i.6 CiTD dieselmotor
vrijdag 25 februari 2011
AUTOTEST Subaru Trezia is compacte ruimtewagen met binnenafmetingen van een middenklasser
Drie jaar geleden verkocht General Motors haar aande
len in het Japanse Subaru. Meteen zag Toyota een kans
en dat leidde tot een reeks nieuwe samenwerkingsver
banden.
De nieuwe Trezia is er één van.
door Tony Vos
Met een verkoop
van 651.000 nieu
we auto's vorig
jaar is Subaru
een qua omvang
bescheiden Japanse fabrikant. De
grootste markt is Amerika, ge
volgd door Japan en China. Euro
pa staat op de vierde plaats met
nog geen 50.000 eenheden in
2010.
De nieuwe Trezia moet daar in po
sitieve zin verandering in gaan
brengen. Het is de eerste compacte
ruimtewagen van het merk die op
wat kleine details na identiek is
aan de door Toyota zojuist gelan
ceerde Verso S. Het model is lek
ker compact met een lengte die
net onder de vier meter blijft. Dat
de Trezia geen kleine indruk
maakt, komt vooral door de flinke
hoogte. Het front van de Subaru is
specifiek. Met afwijkende motor
kap, spatborden, bumper en grille
komt het geheel wat minder
scherp gesneden over.
Ook de achterlichten zijn aange
pakt en de Trezia hëeft diverse spe
cifieke elementen in het interieur.
Subaru stapt op een goed moment
in dit segment in. Het aanbod com
pacte ruimtewagens is de laatste
vijf jaar enorm toegenomen. Het
is een type auto dat compact is
van buiten, maar de binnenafme
tingen van een middenklasser
biedt.
Vandaar dat de Trezia uitermate ge
schikt is voor kleine gezinnen of
juist mensen waar de kinderen zo
juist de deur uit zijn gegaan.
Geheel synchroon aan de Toyota
Verso S wordt de Trezia aangebo
den met een 1,3 liter benzinemo
tor die 99 pk levert en daarmee
een top neerzet van 170 km/u.
Een prima motor die bij een voer
tuiggewicht van 1.045 kg normaal
presteert en wordt gekoppeld aan
een handgeschakelde zesbak.
De C02-uitstoot van 127 g/km le
vert de Trezia 20 procent bijtelling
op. Dat geldt ook voor de tweede
krachtbron, een 1,4 liter diesel die
ook in de Toyota Verso S wordt ge
monteerd, maar juist in Nederland
niet wordt.aangeboden.
Naast de zesbak is hierbij nog een
gerobotiseerde versnellingsbak te
kiezen. Op het rijgedrag is weinig
aan te merken, de Trezia is duide
m >- v" rr~-- J
V
De Trezia: heel geschikt voor 'n klein gezin of voor mensen van wie de kinderen net de deur uit zijn. foto Automedia
lijk op een grote doelgroep afge
stemd. Niets bijzonders, maar ge
woon voorspelbaar met een rede
lijk comfort.
De auto scoort vooral door zijn
binnenruimte, want voor vier vol
wassenen is er volop ruimte. Daar
naast is er sprake van een zeer
flexibele en grote bagageruimte.
Normaal gesproken is er al 429 li
ter beschikbaar, mede dankzij de
dubbele bodem. De achterbank
kan in delen worden neergeklapt
en omdat dan tegelijk de zitting
mee omlaag gaat, wordt een zo
goed als vlakke laadvloer verkre
gen. Het volume van 1.388 liter is
enorm voor een auto met deze
lengte. Qua prijs kan Subaru pri
ma met de concurrentie mee. De
instapper met benzinemotor kost
15.975 euro.
Voor de diesel moet minimaal
20.975 euro op tafel komen.
door Willem de Volder
Sky Activ heet de techni
sche koers die Mazda de
komende jaren gaat varen.
Nieuwe motoren, versnel
lingsbakken, carrosserieën en plat
forms doen hun intrede en ver
drukken de 'ZoomZoom-filosofie',
waarmee het merk al vele jaren ko
ketteert. De eerste signalen van de
verandering zijn zichtbaar in de
Mazda Minagi, die in Genève zijn
werelddebuut maakt, en komen
tot uiting in de nieuwe 1.6 CiTD
dieselmotor.
In meerdere modellen vervangt de
'schone' 1.6 CiTD de tweeliter die
selmotor. Deze is nu zowel in de
Mazda3 als Mazdas te vinden. In
laatstgenoemd model komen de
uitstoot- en zuinigheidswaarden
het best tot hun recht. Ook qua
comfort worden er met de diesel
motor forse stappen gezet.
Zo is de 1.6 liter motor beduidend
stiller dan zijn voorganger. De
krachtbron omvat minder bewe
gende onderdelen en dat leidt
weer tot minder wrijvingsverlies.
Aan die techniek maar ook aan de
gewichtsvermindering van 120 ki
logram dankt de motor ook zijn la
gere verbruik.
De 1.6 is 14,8 procent zuiniger en
stoot 13,2 procent minder CO2 uit.
Een winst die leidt tot een 'geme
ten' gemiddeld verbruik van 5,2
l/ioo km en C02-uitstoot van 138
g/km.
Wat betreft het leveren van presta
ties doet de nieuwe diesel er een
schepje bovenop. Met zijn 115 pk
levert hij vijf procent meer kracht
dan de vorige generatie. De turbo
zorgt ervoor dat in de Mazdas het
maximale koppel van 270 Nm be
schikbaar is tussen de 1.750 en
2.500 tr/min.
Overigens is deze dieselmotor niet
voorbehouden aan Mazda. De'ont
wikkeling vond plaats bij Peugeot
en ook Citroen, Ford en Volvo rus
ten er hun modellen mee uit.
De diesel gedijt goed in de Maz
das. Dat model is volledig nieuw
en vooral op veel details meer
doordacht. Aan de voorkant komt
het nieuwe gezicht van Mazda tot
uiting, aan de achterkant vallen
vooral de fors uitgevallen lichten
op.
Door het interieur is een grote be
zem gehaald. Het dashboard, stuur
wiel, middenconsole, stoelen, ma
terialen en stoelbekleding zijn alle
maal ten deel gevallen aan een
kwaliteitsslag. lammer dat kleurge
bruik niet op het wensenlijstje
van de ontwikkelingsafdeling
stond.
De vijf- of zevenzitter, voor de ach
terpassagiers voorzien van schuif
deuren, is er ook qua gebruiksge
mak op vooruit gegaan. Veel op-
bergvakken en het handige Kara-
kuri-stoelsysteem maken van de
'5' een praktische gezinsauto.
De Mazdas is er ook met een 1,8
en 2,0 liter benzinemotor. De prij
zen van de benzine uitvoeringen
beginnen bij 25.490 euro. De 1.6
CiTD kost handgeschakeld mini
maal 28.740 euro.
Een 'schone' combinatie: Mazda5 met nieuwe 1.6 liter turbodieselmotor.
foto Willem de Volder