auto3 Trezia scoort met binnenruimte Mazda slaat nieuwe wegen in met Sky Activ MAZDA 5 Automerk komt met nieuwe i.6 CiTD dieselmotor vrijdag 25 februari 2011 AUTOTEST Subaru Trezia is compacte ruimtewagen met binnenafmetingen van een middenklasser Drie jaar geleden verkocht General Motors haar aande len in het Japanse Subaru. Meteen zag Toyota een kans en dat leidde tot een reeks nieuwe samenwerkingsver banden. De nieuwe Trezia is er één van. door Tony Vos Met een verkoop van 651.000 nieu we auto's vorig jaar is Subaru een qua omvang bescheiden Japanse fabrikant. De grootste markt is Amerika, ge volgd door Japan en China. Euro pa staat op de vierde plaats met nog geen 50.000 eenheden in 2010. De nieuwe Trezia moet daar in po sitieve zin verandering in gaan brengen. Het is de eerste compacte ruimtewagen van het merk die op wat kleine details na identiek is aan de door Toyota zojuist gelan ceerde Verso S. Het model is lek ker compact met een lengte die net onder de vier meter blijft. Dat de Trezia geen kleine indruk maakt, komt vooral door de flinke hoogte. Het front van de Subaru is specifiek. Met afwijkende motor kap, spatborden, bumper en grille komt het geheel wat minder scherp gesneden over. Ook de achterlichten zijn aange pakt en de Trezia hëeft diverse spe cifieke elementen in het interieur. Subaru stapt op een goed moment in dit segment in. Het aanbod com pacte ruimtewagens is de laatste vijf jaar enorm toegenomen. Het is een type auto dat compact is van buiten, maar de binnenafme tingen van een middenklasser biedt. Vandaar dat de Trezia uitermate ge schikt is voor kleine gezinnen of juist mensen waar de kinderen zo juist de deur uit zijn gegaan. Geheel synchroon aan de Toyota Verso S wordt de Trezia aangebo den met een 1,3 liter benzinemo tor die 99 pk levert en daarmee een top neerzet van 170 km/u. Een prima motor die bij een voer tuiggewicht van 1.045 kg normaal presteert en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De C02-uitstoot van 127 g/km le vert de Trezia 20 procent bijtelling op. Dat geldt ook voor de tweede krachtbron, een 1,4 liter diesel die ook in de Toyota Verso S wordt ge monteerd, maar juist in Nederland niet wordt.aangeboden. Naast de zesbak is hierbij nog een gerobotiseerde versnellingsbak te kiezen. Op het rijgedrag is weinig aan te merken, de Trezia is duide m >- v" rr~-- J V De Trezia: heel geschikt voor 'n klein gezin of voor mensen van wie de kinderen net de deur uit zijn. foto Automedia lijk op een grote doelgroep afge stemd. Niets bijzonders, maar ge woon voorspelbaar met een rede lijk comfort. De auto scoort vooral door zijn binnenruimte, want voor vier vol wassenen is er volop ruimte. Daar naast is er sprake van een zeer flexibele en grote bagageruimte. Normaal gesproken is er al 429 li ter beschikbaar, mede dankzij de dubbele bodem. De achterbank kan in delen worden neergeklapt en omdat dan tegelijk de zitting mee omlaag gaat, wordt een zo goed als vlakke laadvloer verkre gen. Het volume van 1.388 liter is enorm voor een auto met deze lengte. Qua prijs kan Subaru pri ma met de concurrentie mee. De instapper met benzinemotor kost 15.975 euro. Voor de diesel moet minimaal 20.975 euro op tafel komen. door Willem de Volder Sky Activ heet de techni sche koers die Mazda de komende jaren gaat varen. Nieuwe motoren, versnel lingsbakken, carrosserieën en plat forms doen hun intrede en ver drukken de 'ZoomZoom-filosofie', waarmee het merk al vele jaren ko ketteert. De eerste signalen van de verandering zijn zichtbaar in de Mazda Minagi, die in Genève zijn werelddebuut maakt, en komen tot uiting in de nieuwe 1.6 CiTD dieselmotor. In meerdere modellen vervangt de 'schone' 1.6 CiTD de tweeliter die selmotor. Deze is nu zowel in de Mazda3 als Mazdas te vinden. In laatstgenoemd model komen de uitstoot- en zuinigheidswaarden het best tot hun recht. Ook qua comfort worden er met de diesel motor forse stappen gezet. Zo is de 1.6 liter motor beduidend stiller dan zijn voorganger. De krachtbron omvat minder bewe gende onderdelen en dat leidt weer tot minder wrijvingsverlies. Aan die techniek maar ook aan de gewichtsvermindering van 120 ki logram dankt de motor ook zijn la gere verbruik. De 1.6 is 14,8 procent zuiniger en stoot 13,2 procent minder CO2 uit. Een winst die leidt tot een 'geme ten' gemiddeld verbruik van 5,2 l/ioo km en C02-uitstoot van 138 g/km. Wat betreft het leveren van presta ties doet de nieuwe diesel er een schepje bovenop. Met zijn 115 pk levert hij vijf procent meer kracht dan de vorige generatie. De turbo zorgt ervoor dat in de Mazdas het maximale koppel van 270 Nm be schikbaar is tussen de 1.750 en 2.500 tr/min. Overigens is deze dieselmotor niet voorbehouden aan Mazda. De'ont wikkeling vond plaats bij Peugeot en ook Citroen, Ford en Volvo rus ten er hun modellen mee uit. De diesel gedijt goed in de Maz das. Dat model is volledig nieuw en vooral op veel details meer doordacht. Aan de voorkant komt het nieuwe gezicht van Mazda tot uiting, aan de achterkant vallen vooral de fors uitgevallen lichten op. Door het interieur is een grote be zem gehaald. Het dashboard, stuur wiel, middenconsole, stoelen, ma terialen en stoelbekleding zijn alle maal ten deel gevallen aan een kwaliteitsslag. lammer dat kleurge bruik niet op het wensenlijstje van de ontwikkelingsafdeling stond. De vijf- of zevenzitter, voor de ach terpassagiers voorzien van schuif deuren, is er ook qua gebruiksge mak op vooruit gegaan. Veel op- bergvakken en het handige Kara- kuri-stoelsysteem maken van de '5' een praktische gezinsauto. De Mazdas is er ook met een 1,8 en 2,0 liter benzinemotor. De prij zen van de benzine uitvoeringen beginnen bij 25.490 euro. De 1.6 CiTD kost handgeschakeld mini maal 28.740 euro. Een 'schone' combinatie: Mazda5 met nieuwe 1.6 liter turbodieselmotor. foto Willem de Volder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69