zeeland
seaports
o vlot en comfortabel heen en weer
o internationale
belangstelling
voor de zeeuwse
havens
o 'we doen alles wat je met een grijper kunt pakken'
vierde jaargang - nummer 11
Zo n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en
dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit zoal?
En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied.
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids NV met als aandeel
houders de provincie Zeeland en de gemeentes Borsele.
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheerf onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor;
a Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond,
Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;.
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en vooreen
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van
het havenbedrijf hierin.
Even terug naar het begin; we schrijven 1957.
De tijd dat de cokesfabriek en Sluiskil nog onlos
makelijk met elkaarwaren verbonden, de zaken
gingen zelfs zo goed dat de fabriek hevig gebrek
had aan opslagruimte. 'Het was de oorsprong van
ons bedrijf,' zegt Jan Agten hoofd commerciële
zaken van Ovet B.V. 'Een paar hectare grond
tegenover de silo in de Zevenaarhaven van
Terneuzen bood uitkomst en de start was een
feit.' Zo gezegd, zo gedaan, met een handjevol
medewerkers en een stel oude Meyersteinkranen
die - met dank aan de Marshall-hulp - nog altijd
dienst bewezen. De cokesfabriek verdween, Ovet
groeide en hoeft z'n bestaansrecht niet meer te
bewijzen. Het stuwadoorsbedrijf is niet meer uit
Zeeland weg te denken.
Ovet is gespecialiseerd in op- en overslag en
bewerking van vaste brandstoffen, ertsen en
mineralen. Het bedrijf beschikt over terminals in
Vlissingen en Terneuzen met mobiele installaties
en vier drijfkranen met een gigantische loscapaci-
teit. De nieuwste is met 48 meter hoog net een
varend flatgebouw. Omdat ze gesleept worden
kunnen de kranen overal worden ingezet, niet
alleen in Vlissingen, Terneuzen en Gent maar
ook op ankerplaatsen op de Westerschelde.
Agten: 'De kracht van Ovet is flexibiliteit, zelfs
de medewerkers zijn mobiel en overal inzetbaar;
vandaag werken ze in Terneuzen, morgen in
Vlissingen. In drie a vier uur zijn we, daar waar
hetwerk zich aandient, paraat.'
Een ander voordeel van Ovet is wat in vakkringen
'toegevoegde waarde' wórdt ge'noemd: producten
op een specifieke manier verwerken, waardoor ze
extra waarde krijgen. Dus meer doen dan alleen
lossen. Agten: 'In Rotterdam zijn ze veelal bezig
met tonnenmeppen, daar komt veel vracht binnen
die meteen wordt doorgevoerd. Wij doen ook grote
tonnages maar we kunnen tegelijkertijd zeven,
mengen en breken. Daarin onderscheidt Ovet
zich van andere bedrijven en dat maakt ons ook
voor klanten interessant.
Duurzaam ondernemen staat hoog in het vaandel.
Agten: 'De kosten van milieubeschermingsmaat
regelen zijn de afgelopen jaren vertienvoudigd en
ook biomassa hoort bij deze tijd. 'Kijk,' zegt Agten,
terwijl hij een zakje pakt. 'Ovet doet in kolen en
ertsen, maar dit zijn houtpellets, het zijn net
geitenbrokjes, de staafjes geperst zaagsel,
afkomstig uit de houtverwerkende industrie. Ze
•komen uit Canada, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland
en wij lossen ze in gigantische hoeveelheden.
Energieproducent EPZ in Vlissingen-Oost
gebruikt de houtpellets als 'bijstook', naast kolen.
Ze worden ingezet voor groene stroom," meldt
Agten en hij geeft nog een voorbeeld. 'Dit is wat er
overblijft als olijven zijn uitgeperst, het gedroogde
.gruis heeft een hoge verbrandingswaarde! Wat
groeit verbruikt C02 en als je het verbrandt dan
geeft het weer C02 af, dat is het idee. Dan heb je
een korte cyclus die neutraal of bijna neutraal is.'
'Ovet doet alles wat je met een grijper kunt pakken:
kolen, cokes, ijzererts, palmpitten, schroot, aluin
aarde, kunstmest, ferrochroom, slakkenzand,
grind, sojabonen, tarwe, mout. Vorig jaar hebben
we maarliefst 10 miljoen ton overgeslagen. Echt
een record!' meldt Agten, niet zonder trots. Ook
de toekomst ziet er rooskleurig uit. 'De kade in
Vlissingen wordt verlengd tot 700 meter, zodat er
twee schepen achter elkaar kunnen liggen. Verder
loopt er een onderzoek naar de mogelijkheden om
van een diepgang van 16,5 naar 17,5 meter te gaan.
Ladingen die hier nooit zouden komen, belanden
zo toch in Zeeland. Je moet mee blijven doen,
anders mis je letterlijk de boot. Zeeland Seaports
heeft zich daar enorm v.oor ingezet. Het is een
goede huisbaas, maar: we hebben ook een
gezamenlijk belang, via Ovet komt er 20% van
het totale aantal tonnen binnen!'
Met dank aan de medewerkers: kraanmachinisten,
chauffeurs, technische mensen, walbazen, voor
lieden, 110 mensen in totaal. 'Het is altijd fijn om
te merken dat ze trots zijn op Ovet. Vergis je niet in
hun verantwoordelijkheden. Zo'n kraanmachinist
zit op zo'n 30 meter hoogte in die cabine, de kraan
drijft niet alleen maar beweegt ook nog eens mee
op de golven, hij beweegt in een bepaalde richting
en vervolgens gaat die grijper ook nog eens
draaien. Als machinist moet je al die krachten in
de hand kunnen houden, ook 's nachts met wind
en bij heel slecht zicht. Het is echt niet iedereen
gegeven om dat werk te kunnen doen. Het is
gewoon kermis!'
3 en 4 februari 2011 bezochten een twintigtal
economische attachés van buitenlandse ambassades
de Zeeuwse havens. Zeeland Seaports had de
ambassades uitgenodigd, met als doel de attachés
kennis te laten maken met de uitgebreide mogelijk
heden die Zeeland te bieden heeft.
Samen met Commissaris van de Koningin, Karla Peijs,
verwelkomden we de gasten in Hotel Arion. Tijdens
een daarop volgend z'akendiner zijn de Zeeuwse havens
gepresenteerd. Ook kon worden kennisgemaakt met
vertegenwoordigers van diverse bedrijven uit de havens
Het programma werd afgesloten met een rondvaart
door de haven van Vlissingen-Oost en een bustoer
door het Terneuzense havengebied. Tijdens deze
bezichtigingen is dieper ingegaan op de mogelijkheden
die Zeeland Seaports te bieden heeft op logistiek en
industrieel gebied. Daarbij wilden we de buitenlandse
gasten enthousiast maken voor het gunstige onder
nemersklimaat in Zeeland. De gasten hebben het
bezoek als leerzaam, prettig en interressant ervaren.
Tijdens het bezoek werd Zeeland Seaports
ondersteund door het havenbedrijfsleven en
de Zeeland Port Promotion Council.
De brug bij Sluiskil staat dagelijks vijf uur open
en in de spits stropt het verkeer op de wegen van
en naar de Westerscheldetunnel behoorlijk op.
Niet zo vreemd met 15.000 auto's en vrachtwagens
die dagelijks, via enkelbaanswegen, de tolpoorten
passeren. Het filevrije imago van Zeeland komt
hierdoor behoorlijk onder druk te staan. Maar,
niet voor lang. Een definitieve oplossing is in de
maak voor de knelpunten op de essentiele route
tussen de twee grote Zeeuwse haven- en industrie
gebieden aan weerszijde van de Westerschelde.
Al bij de opening van de Westerscheldetunnel
in 2003 werden oplossingen bedacht voor de
knelpunten in de N62, de weg die vanaf de A58 via
de tunnel, de brug bij Sluiskil en de Tractaatweg
naar de Nederlands-Belgische grens loopt. Op
verschillende plaatsen langs het traject worden
de plannen inmiddels werkelijkheid.
De NV Westerscheldetunnel is in de zomer van
2010 begonnen met het verdubbelen van de weg
tussen het tolplein en de tunnel. Het werk verloopt
voorspoedig. De nieuwe weg krijgt, zodra het
weer goed genoeg is, een toplaag en de kabels die
hier en daar nog als spaghetti uit de.grond steken
worden aangesloten op apparatuur en elektronische
borden. Op 1 juli moet het werk af zijn.
Na de zomer wordt de weg aan Zeeuws-Vlaamse
kant verdubbeld tot aan de grote rotonde. De
rotonde maakt rond 2015 plaats voor een ongelijk
vloerse kruising richting de nieuwe Sluiskiltunnel
die onder het Kanaal van Gent naarTerneuzen
wordt geboord. De aannemer is hiervoor al aan
de slag met de voorbereidingen. Dit najaar wordt
met het aanleggen van de eerst toerit de weg
vrijgemaakt voor de boor, in 2015 passeren de
eerste auto's zonder wachttijd het kanaal.
De provincie Zeeland maakt ondertussen werk van
de verdubbeling van de wegen en het aanleggen
van ongelijkvloerse kruisingen tussen de A58 en
het tolplein en tussen de nieuwe tunnel bij Sluiskil
en de grens. Belangrijk voor inwoners, maar
zeker ook voor de Zeeuwse havens. Filevrije
verbindingen zijn economisch van onschatbare
waarde. In de nieuwe tunnel wordt 300 miljoen
euro geïnvesteerd, in de aanpassing van de wegen
enkele tientallen.
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500