zeeland seaports o vlot en comfortabel heen en weer o internationale belangstelling voor de zeeuwse havens o 'we doen alles wat je met een grijper kunt pakken' vierde jaargang - nummer 11 Zo n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit zoal? En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids NV met als aandeel houders de provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheerf onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor; a Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond, Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur;. Zorgen voor veiligheid in het algemeen en vooreen veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Even terug naar het begin; we schrijven 1957. De tijd dat de cokesfabriek en Sluiskil nog onlos makelijk met elkaarwaren verbonden, de zaken gingen zelfs zo goed dat de fabriek hevig gebrek had aan opslagruimte. 'Het was de oorsprong van ons bedrijf,' zegt Jan Agten hoofd commerciële zaken van Ovet B.V. 'Een paar hectare grond tegenover de silo in de Zevenaarhaven van Terneuzen bood uitkomst en de start was een feit.' Zo gezegd, zo gedaan, met een handjevol medewerkers en een stel oude Meyersteinkranen die - met dank aan de Marshall-hulp - nog altijd dienst bewezen. De cokesfabriek verdween, Ovet groeide en hoeft z'n bestaansrecht niet meer te bewijzen. Het stuwadoorsbedrijf is niet meer uit Zeeland weg te denken. Ovet is gespecialiseerd in op- en overslag en bewerking van vaste brandstoffen, ertsen en mineralen. Het bedrijf beschikt over terminals in Vlissingen en Terneuzen met mobiele installaties en vier drijfkranen met een gigantische loscapaci- teit. De nieuwste is met 48 meter hoog net een varend flatgebouw. Omdat ze gesleept worden kunnen de kranen overal worden ingezet, niet alleen in Vlissingen, Terneuzen en Gent maar ook op ankerplaatsen op de Westerschelde. Agten: 'De kracht van Ovet is flexibiliteit, zelfs de medewerkers zijn mobiel en overal inzetbaar; vandaag werken ze in Terneuzen, morgen in Vlissingen. In drie a vier uur zijn we, daar waar hetwerk zich aandient, paraat.' Een ander voordeel van Ovet is wat in vakkringen 'toegevoegde waarde' wórdt ge'noemd: producten op een specifieke manier verwerken, waardoor ze extra waarde krijgen. Dus meer doen dan alleen lossen. Agten: 'In Rotterdam zijn ze veelal bezig met tonnenmeppen, daar komt veel vracht binnen die meteen wordt doorgevoerd. Wij doen ook grote tonnages maar we kunnen tegelijkertijd zeven, mengen en breken. Daarin onderscheidt Ovet zich van andere bedrijven en dat maakt ons ook voor klanten interessant. Duurzaam ondernemen staat hoog in het vaandel. Agten: 'De kosten van milieubeschermingsmaat regelen zijn de afgelopen jaren vertienvoudigd en ook biomassa hoort bij deze tijd. 'Kijk,' zegt Agten, terwijl hij een zakje pakt. 'Ovet doet in kolen en ertsen, maar dit zijn houtpellets, het zijn net geitenbrokjes, de staafjes geperst zaagsel, afkomstig uit de houtverwerkende industrie. Ze •komen uit Canada, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland en wij lossen ze in gigantische hoeveelheden. Energieproducent EPZ in Vlissingen-Oost gebruikt de houtpellets als 'bijstook', naast kolen. Ze worden ingezet voor groene stroom," meldt Agten en hij geeft nog een voorbeeld. 'Dit is wat er overblijft als olijven zijn uitgeperst, het gedroogde .gruis heeft een hoge verbrandingswaarde! Wat groeit verbruikt C02 en als je het verbrandt dan geeft het weer C02 af, dat is het idee. Dan heb je een korte cyclus die neutraal of bijna neutraal is.' 'Ovet doet alles wat je met een grijper kunt pakken: kolen, cokes, ijzererts, palmpitten, schroot, aluin aarde, kunstmest, ferrochroom, slakkenzand, grind, sojabonen, tarwe, mout. Vorig jaar hebben we maarliefst 10 miljoen ton overgeslagen. Echt een record!' meldt Agten, niet zonder trots. Ook de toekomst ziet er rooskleurig uit. 'De kade in Vlissingen wordt verlengd tot 700 meter, zodat er twee schepen achter elkaar kunnen liggen. Verder loopt er een onderzoek naar de mogelijkheden om van een diepgang van 16,5 naar 17,5 meter te gaan. Ladingen die hier nooit zouden komen, belanden zo toch in Zeeland. Je moet mee blijven doen, anders mis je letterlijk de boot. Zeeland Seaports heeft zich daar enorm v.oor ingezet. Het is een goede huisbaas, maar: we hebben ook een gezamenlijk belang, via Ovet komt er 20% van het totale aantal tonnen binnen!' Met dank aan de medewerkers: kraanmachinisten, chauffeurs, technische mensen, walbazen, voor lieden, 110 mensen in totaal. 'Het is altijd fijn om te merken dat ze trots zijn op Ovet. Vergis je niet in hun verantwoordelijkheden. Zo'n kraanmachinist zit op zo'n 30 meter hoogte in die cabine, de kraan drijft niet alleen maar beweegt ook nog eens mee op de golven, hij beweegt in een bepaalde richting en vervolgens gaat die grijper ook nog eens draaien. Als machinist moet je al die krachten in de hand kunnen houden, ook 's nachts met wind en bij heel slecht zicht. Het is echt niet iedereen gegeven om dat werk te kunnen doen. Het is gewoon kermis!' 3 en 4 februari 2011 bezochten een twintigtal economische attachés van buitenlandse ambassades de Zeeuwse havens. Zeeland Seaports had de ambassades uitgenodigd, met als doel de attachés kennis te laten maken met de uitgebreide mogelijk heden die Zeeland te bieden heeft. Samen met Commissaris van de Koningin, Karla Peijs, verwelkomden we de gasten in Hotel Arion. Tijdens een daarop volgend z'akendiner zijn de Zeeuwse havens gepresenteerd. Ook kon worden kennisgemaakt met vertegenwoordigers van diverse bedrijven uit de havens Het programma werd afgesloten met een rondvaart door de haven van Vlissingen-Oost en een bustoer door het Terneuzense havengebied. Tijdens deze bezichtigingen is dieper ingegaan op de mogelijkheden die Zeeland Seaports te bieden heeft op logistiek en industrieel gebied. Daarbij wilden we de buitenlandse gasten enthousiast maken voor het gunstige onder nemersklimaat in Zeeland. De gasten hebben het bezoek als leerzaam, prettig en interressant ervaren. Tijdens het bezoek werd Zeeland Seaports ondersteund door het havenbedrijfsleven en de Zeeland Port Promotion Council. De brug bij Sluiskil staat dagelijks vijf uur open en in de spits stropt het verkeer op de wegen van en naar de Westerscheldetunnel behoorlijk op. Niet zo vreemd met 15.000 auto's en vrachtwagens die dagelijks, via enkelbaanswegen, de tolpoorten passeren. Het filevrije imago van Zeeland komt hierdoor behoorlijk onder druk te staan. Maar, niet voor lang. Een definitieve oplossing is in de maak voor de knelpunten op de essentiele route tussen de twee grote Zeeuwse haven- en industrie gebieden aan weerszijde van de Westerschelde. Al bij de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 werden oplossingen bedacht voor de knelpunten in de N62, de weg die vanaf de A58 via de tunnel, de brug bij Sluiskil en de Tractaatweg naar de Nederlands-Belgische grens loopt. Op verschillende plaatsen langs het traject worden de plannen inmiddels werkelijkheid. De NV Westerscheldetunnel is in de zomer van 2010 begonnen met het verdubbelen van de weg tussen het tolplein en de tunnel. Het werk verloopt voorspoedig. De nieuwe weg krijgt, zodra het weer goed genoeg is, een toplaag en de kabels die hier en daar nog als spaghetti uit de.grond steken worden aangesloten op apparatuur en elektronische borden. Op 1 juli moet het werk af zijn. Na de zomer wordt de weg aan Zeeuws-Vlaamse kant verdubbeld tot aan de grote rotonde. De rotonde maakt rond 2015 plaats voor een ongelijk vloerse kruising richting de nieuwe Sluiskiltunnel die onder het Kanaal van Gent naarTerneuzen wordt geboord. De aannemer is hiervoor al aan de slag met de voorbereidingen. Dit najaar wordt met het aanleggen van de eerst toerit de weg vrijgemaakt voor de boor, in 2015 passeren de eerste auto's zonder wachttijd het kanaal. De provincie Zeeland maakt ondertussen werk van de verdubbeling van de wegen en het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen tussen de A58 en het tolplein en tussen de nieuwe tunnel bij Sluiskil en de grens. Belangrijk voor inwoners, maar zeker ook voor de Zeeuwse havens. Filevrije verbindingen zijn economisch van onschatbare waarde. In de nieuwe tunnel wordt 300 miljoen euro geïnvesteerd, in de aanpassing van de wegen enkele tientallen. schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 62