Blauwe overall moet weer hip worden 9 spectrum Nederland heeft te veel kantoorklerken en te weinig 'blauwe boorden'. Om de BV Nederland draaiende te houden, heeft het imago van de techniek een flinke opknapbeurt nodig. „Techniek zit niet in onze aard." Zaterdag 19 februari 2011 door Berrit de Lange Best leuk voor een ochtendje, zo'n muurtje metselen, vindt de 9-jarige Daan. Ofliij later een baan in de bouw zou wil len? „Nee, want ik word prof keeper", zegt hij stellig. „Ik ga in ieder ge val een sportopleiding doen." Klasgenoot Boyd ziet een baan als tech neut wel zitten, mocht een voetbalcarrière er niet in zitten. „Ik wil wel professor wor den. Maar dan niet zo'n Willie Wortel type, hoor." Van de leerlingen van de basisschoolklas die deze ochtend bij TechnoDiscovery in Ede kennismaken met technische beroe pen, koestert niemand openlijk de droom later elektrotechnicus, machinebouwer, loodgieter of kraanmachinist te worden. Niet zo vreemd dus dat de stokkende aan was van jonge technici binnen enkele ja ren een groot probleem dreigt te worden voor de sector. Zoals het er nu uitziet, be draagt het tekort in de techniek ruim 60.000 banen in 2014. De werving van technische krachten is zo urgent dat ook premier Mark Rutte stevig hamert op het belang van 'blauwe boor den' voor de economie. De BV Nederland heeft genoeg mannen en vrouwen achter het bureau, zegt hij. Het is tijd dat de werk- overall weer met trots wordt gedragen. Op veel plaatsen in het land slaan bedrijfs leven en onderwijsinstellingen de handen ineen met als doel allereerst het aanzien van een carrière in de techniek op te krik ken. Zoals ook bij TechnoDiscovery, waar regionale bedrijven acht 'werkplekken' hebben ingericht voor jonge installateurs, metselaars, logistiek planners en autotech nici in spe. Jaarlijks 'werken' zo'n 1.800 ba sisschoolleerlingen een dagdeel bij Techno Discovery. „Het belangrijkste is, dat ze we ten dat het bestaat", zegt projectleider Henk Rietdijk. „Jonge kinderen willen graag nieuwe dingen leren, maar dan moet je ze wel serieus nemen en niet aankomen met een lesje Playmobil-techniek. Ik vind het prachtig als ik twee meisjes vol overga ve aan een motorblok zie sleutelen en ze hoor praten over een nokkenas." Vroeg beginnen, is ook het advies van ba sisschoolleerkracht Duke Varga. „Als kinde ren gaan puberen, ben je eigenlijk al te laat. Op die leeftijd zijn kinderen bezig met van alles, maar niet met de inhoud en mogelijkheden van een techniekstudie." Rietdijk begrijpt wel dat jonge mensen massaal kiezen voor een studie economie of mens en maatschappij. „Ze hebben geen idee wat zich achter de gevels van al die bedrijven op industrieterreinen af speelt. Pa en ma vertellen thuis aan de keu kentafel over hun kantoorbanen en leer krachten zijn ook veelal alfa's die nauwe lijks kennis hebben van de mogelijkheden in de techniek." Technieklokalen waar jonge mensen aan het vak techniek kunnen ruiken, schieten overal in het land als paddenstoelen uit de grond. Maar volgens Rietdijk gaat het vaak om een veredeld schoolreisje. „Door even een vogelkooitje in elkaar te zetten, krijgt een kind niets mee van de dynamiek van een bepaald vak. De kennismaking die wij hier aanbieden, gaat verder. Door techniek vooraf te verwerken in de reguliere basis schoolvakken, zijn kinderen al goed voor bereid. Elders in het land zijn ze dan ook jaloers op onze geoliede samenwerking van onderwijs en bedrijven." Het is wel lastig leerkrachten over de drem pel te helpen, zegt Henk Rietdijk. „Die den ken al snel dat het allemaal veel te moeilijk is. Zij zijn vaak heel verbaasd te zien dat hun leerlingen moeiteloos een knelkoppe- ling onder een radiator aanleggen." Acht technische sectoren hebben recente lijk ruim 30 miljoen euro bij elkaar gelegd om het tekort aan technici aan te pakken. Vooral middelbaar technisch personeel, ni veau mbo 3 en 4 en in iets mindere mate hbo-geschoolden, is schaars. „Doel is het tekort de komende 5 jaar met 25 procent terug te dringen", zegt los Kleiboer, voor zitter van het samenwerkingsverband TechniekT alent.nu. Het beroerde imago van de techniek staat ook hier bovenaan de agenda. Dat begint al bij het vmbo, 'het afvoerputje' waar ouders hun kind alleen naartoe sturen als het echt nergens anders voor wil deugen. Kleiboer: „Een technische vakopleiding is in hun ogen zonde. Want als al het sol deer- en sleutelwerk straks wordt uitbe steed aan China zit zoon- of dochterlief zonder baan, is de redenering. Wij kunnen de trend niet keren dat ouders hun kinde ren het liefst naar het vwo of gymnasium zien gaan om advocaat of dokter te wor den. We kunnen wel de veelzijdigheid en de mogelijkheden van technische beroe pen onder de aandacht brengen. Een goe de techneut verdient niet zo veel als een bankdirecteur, maar is wel verzekerd van goedbetaald werk." Jongeren zijn dol op mobieltjes, games en iPods, zegt Kleiboer. „Maar het werk dat nodig is om al die gadgets te bedenken en te laten functioneren, is vreemd genoeg voor de meesten een ver-van-mijn-bed- show." Het bedrijfsleven wijt het tekort aan tech nici vooral aan de kloof tussen onderwijs en praktijk. „Voor alle bouwputten die in Nederland verrijzen, zijn bijvoorbeeld con tinu honderden weg-, water- en railtechni ci nodig", zegt Paul den Hartog van Infra- flex, dat hbo- en universitair geschoold per soneel aantrekt voor Grontmij, DHV en Movares, drie grote advies- en ingenieurs bureaus. „Civiele techneuten en bouwkun digen moeten nu vaak eerst door hun werkgever worden bijgespijkerd. Dat kost tijd en geld. Dat zou niet nodig zijn als on derwijsinstellingen beter zouden inspelen op de vraag vanuit de praktijk. Alleen al op het gebied van luchtbehandeling en ver warmingstechniek zijn er op jaarbasis vijf tig tot honderd vacatures, terwijl de oplei dingen voor Hogere Installatietechniek welgeteld vijf mensen afleveren." Techniekstudenten kiezen vaak-voor 'sexy' beroepen als architect of industrieel ont werper, zegt Den Hartog, die zelf als bouw kundige in het verleden veelvuldig langs de snelweg was te vinden „Maar ondertus sen is er nauwelijks iemand te vinden die fatsoenlijk een verwarmingsinstallatie kan onderhouden. We hebben in Nederland het dichtste spoornet ter wereld, maar géén hogere opleiding spoortechniek. Wel vliegtuigtechniek, terwijl in dit land van daag de dag vrijwel geen vliegtuig meer wordt gebouwd." Volgens Den Hartog realiseren jonge men sen zich vaak niet hoe mooi het is mee te werken aan een prestigieus infrastructu reel project. „Met een schop of landmeet- apparaat in de modder langs de snelweg staan, is niet het toekomstperspectief dat ouders voor hun kinderen wensen." Ook in de Rotterdamse haven klinkt de roep om technische arbeidskrachten steeds luider nu de havenbedrijven de eco nomische crisis weer te boven zijn. Univer siteit, hbo, mbo en vmbo hebben daarom de handen ineengeslagen, want ook hier geldt: onbekend maakt onbemind. „Bij werk in de haven denken mensen vaak aan vies en zwaar werk, waar je geen her sens voor nodig hebt maar spierballen", zegt Maurice Jansen, hoofd van Nether lands Maritime University/Scheepvaart en Transport College. „Ten onrechte. Een mbo-opgeleide kraanmachinist in het con tainervervoer verdient een heel goede bo terham. Of zeevarenden, waar ook grote behoefte aan is. Ze zijn vaak en lang van huis, maar de verdiensten bedragen al gauw een veelvoud van die van een door snee kantoorbaan." Promotiecampagnes onder het motto 'Gave haven' - voor 13- en 14-jarigen - of'Hakken in de haven' - gericht op meiden - moeten de aanwas van havenarbeiders (m/v) een impuls ge ven. lansen: „Je kunt het een kind natuurlijk niet kwalijk nemen dat een technische baan in de haven niet bovenaan zijn ver langlijstje staat." Of het nu gaat om de havenarbeider, de railtechnicus, de werktuigbouwkundige of de elektricien, de opmars van de techni sche vakman is een zaak van de lange adem, zegt Kleiboer van TechniekTa- lent.nu. „Techniek zit niet in onze aard. In Duitsland bijvoorbeeld heeft het technisch vakmanschap van oudsher veel meer aan zien. Nederland is al sinds de zeventiende eeuw een handelsnatie. Die handelsgeest is nu eenmaal niet in een paar jaar uit te bannen." a reageren? spectrum@wegener.nl Basisschoolleerlingen maken bij TechnoDiscovery in Ede kennis met techniek. „Het belangrijkste is, dat ze weten dat het bestaat", zegt projectleider Henk Rietdijk. foto's Jeroen Jumelet/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 99