m Toerist in Iraaks Koerdistan 279 17 reizen All inclusive skiparadijs Karinthië! -&* Wie aan Iraaks Koerdistan denkt, ziet veelal oorlogszuchtige beelden voor zich. Toch is de regio in het grensgebied van Turkije en Irak veilig voor nieuwsgierige reizigers. Joost Brantjes reisde liftend door een adembenemend landschap. a pharos reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 19 februari 2011 Even staan we vast in Silo- pi, de Turkse grensplaats tussen Turks en Iraaks Koerdistan. Auto's en vrachtwagens zo ver het oog reikt. Maar onze chauffeur Ar- zu aarzelt niet om ze allemaal schaamteloos voorbij te rijden. Rond het douanekantoor zwer men jongens als bijen rond een korf. Smokkelaars, zo wordt al snel duidelijk. Minimaal één maal per dag steken ze vanuit Turkije de grens over voor drank, sigaretten, chocolade, koffie en thee. Een lu cratieve business, pakjes Marlboro gaan zeven keer over de kop. Aangekomen in Zahko, de eerste plaats in Iraaks Koerdistan, regelt Arzu de volgende taxi die ons door het pikdonkere landschap naar Dohuk rijdt. De snelweg is niet overal geasfalteerd, maar dat tempert de hoge snelheid nauwe lijks. Uiteindelijk sta ik, zeven uur na de grenspassage, om 01.00 uur 's nachts in mijn sjofele hotelka mer. Met een glimlach op mijn ge zicht - ik lig zomaar in een bed in Irak - val ik in slaap. Iraaks Koerdistan is sinds 1991 au tonoom binnen de republiek Irak. Afgezien van ongeregeldheden in Mosul is het er veilig. Zo veilig dat de regio probeert het toerisme te ontwikkelen. Zo kun je nu aan de Turks-Iraakse grens een gratis vi sum voor tien dagen krijgen. Het visum is eenvoudig te verlengen. Als ik bij het ontbijt eindelijk de tijd neem om mijn Lonely Planet- gids te openen bij het beperkte aantal pagina's over Iraaks Koerdis tan, word ik nerveus. Er zijn geen geldautomaten, creditcards wor den niet geaccepteerd en er is geen openbaar vervoer. Ik tel mijn euro's, dollars, Turkse lira en de Iraakse dinars en ga er- van uit genoeg te hebben voor mijn verblijf Bij gebrek aan open baar vervoer, blijft niets anders over dan te liften. Tijdens eerdere reizen in de Arabische wereld heb ik geleerd dat je dat doet door met een vinger naar de weg te wijzen, want een duim omhoog betekent hier zoveel als 'up yours!' (oftewel steek 'm in je Daar sta ik dan aan de rand van Dohuk, mijn geluk beproevend om verder te komen. Binnen vijf minuten stopt een vrachtwagen en ik kan zowaar de plaatsnaam die de chauffeur zegt, terugvinden op mijn plattegrond van National Geographic. Buiten de stad, gaat de weg omhoog. Het landschap is onwerkelijk mooi. Bergtoppen, bo men met herfstkleuren en een weg die een rivier volgt. Ik heb besloten dat ik Amadiya wil bereiken en na drie achtereen volgende liften ben ik twee uur la ter al in Sulav, een dorp net voor Amadiya. In het enige hotel heb ik voor omgerekend 15 euro een ui terst ruime suite met fenomenaal uitzicht over een vallei. Amadiya ligt op een bergplateau op 1.200 meter boven de zeespie gel. Zou het in een ander land lig gen, dan liepen toeristen er de stra ten plat. Ik ben echter in Koerdis tan. De 18-jarige Karwan vindt het prachtig me rond te leiden, trots als hij is een buitenlander zijn dorp te tonen. We beklimmen stie kem de minaret van de vierhon derd jaar oude moskee en genie ten van de vergezichten over de omringende valleien. We bekijken de oude stadspoort en drinken thee tussen mannen met verweer de gezichten. Karwan blijkt een vluchtpoging naar Europa achter de rug te hebben. „In Istanbul werd ik gepakt", vertelt hij. „De Turken hebben me in de gevange nis volledig in elkaar geslagen." Een van de belangrijkste trekpleis ters die Iraaks Koerdistan op de toeristische kaart moet zetten, is de Hamilton Road. In 1928 begon de Nieuw-Zeelandse ingenieur Sir Archibald Milne Hamilton met de aanleg van een weg tussen de hoofdstad Erbil en het Iraanse Haji Omaran. De route door de ho ge bergen bekortte de reistijd tus sen de Middellandse Zee en de Kaspische Zee enorm. Hamilton beschreef zijn tijd in Koerdistan in Road through Kurdistan. Lees het als je deze regio wilt bezoeken. Om de spectaculaire weg te vol gen, moet ik opnieuw liften. De eerste die me meeneemt, is Sher- zad. Hij is journalist en meteen valt zijn plastic hand op, als die van een paspop. Hij legt uit dat het een deurbom van Al Qaida was. Het was de derde aanslag op zijn leven. Zelf zou ik dan al drie keer het land verlaten hebben. „Wie gaat dan schrijven over de politiek hier? Wie gaat dan strij den voor onze onafhankelijk heid?", zegt de journalist. Sherzad is, net als alle Koerden die ik ontmoet, grenzeloos gastvrij. Als ik een foto wil maken, stopt hij de auto. Hij blijft herhalen hoe geweldig hij het vindt dat ik zijn land bezoek. Hamilton Road blijkt adembene mend mooi en het is nauwelijks voor te stellen hoe de route ooit met dynamiet is aangelegd. Vanaf hogere punten zie je hoe de weg spectaculair slingerend de bergtop pen beklimt en afdaalt. Aangekomen in Erbil, staat Sher zad erop dat ik zijn familie ont moet. Opnieuw word ik hartelijk welkom geheten met thee in de mannenkamer. Sherzads vader heet me in het Koerdisch van har te welkom en Sherzad vertaalt dat zijn vader erop staat dat ik de nacht bij hen doorbreng. Tot drie keer toe moet ik Sherzad verzeke ren dat hij me enorm geholpen heeft en dat ik ooit zijn gastvrij heid zal 'terugbetalen'. Met een noodvaart slalomt de taxi chauffeur de volgende ochtend zijn wagen tussen de Spaanse rui ters door op weg naar het vlieg veld. Plotseling staat hij vol op de rem en steekt zijn hand naar me uit voor geld. Strenge controles vol gen voordat we de gloednieuwe, ul tramoderne aankomst- en vertrek hal bereiken. De terminal is een ka thedraal van glas en licht en van zo'n buitensporige grootte, dat je de Koerden geen pessimisme kunt verwijten. Vooralsnog vertrekken er dagelijks slechts zes vluchten. Maar dat is iets wat met de gou den toekomst van Iraaks Koerdis tan beslist zal veranderen. iïM Erbil is bereikbaar vanaf Amster dam via Wenen met Austrian Air lines (www.austrian.com) of met Lufthansa (www.lufthansa.com) via München. Vanaf München vliegt ook Dokan Air (www.do- kan-air.com). Het aantal hotels in het land neemt toe, zoals Par iaman in Dohuk, Bshesh bij Ama diya en Shanader in Erbil. Open baar vervoer bestaat uit taxi's en een enkele bus. Liften gaat prima, soms tegen een beschei den vergoeding. Algemene informatie op www.nl.wikipedia.org/wiki/ Koerdische_Autonome_Regio Reageren? redactie.reizen@wegener.nl SYRIË IRAK E- Koerdisch gebied Koerdistan infographic:JD/GN ✓a«a f euro p.p. Prijzen 2- en 3-k.a. 19/02-25/02 €499 26/02-04/03 349 05/03-11/03 €479 12/03-18/03 €329 19/03-25/03 €299 26/03-01/04 279 Exclusieve kinderkortingen: 0 t/m 14 jaar: 100 rrijrrpIr r p.p, f.'irl ip(:«-p-rp<*r: r.-rrr.-rrirpflT.rtr*- rr. I'ntlcn r--lrrPï{ci{rntr.prir. F5«-nt 0 daar al £ridra voorde-lio^ cfdplezJer in OoS+e-nrijfc., vanaf H)r p-p- Pharos Reizen van ANWB heeft een bijzonder aantrekkelijk wintersport-arrangement voor u samengesteld, in de sneeuwrijkste regio van Oostenrijk: Karinthië. U verblijft in een twee- of driekamerappartement met all inclusive-verzorgingl En dat tegen ongekend lage prijzen! Bad Kleinkirchheim biedt ruim 100 km aan pistes voor alle niveaus. En u kunt skiën tot aan het vakantiepark! Kids t/m 14 jaar gaan gratis mee! Informatie Reserveringen: www.pharosreizen.nl/wegener, of via 0900-365 65 65 (20 cpm, max. 10,- per gesprek), met zoekcode 21760 Inbegrepen: 7x overnachting ine!, ontbijtbuffet, 7x dinerbuffet, dagelijks middagsnack of soep, dagelijks bier, wijn, frisdrank, koffie en thee (10.00 - 22.00 uur), 5 dagen gebruik van sauna, dagelijks animatieprogramma.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79