m
Toerist in Iraaks Koerdistan
279
17 reizen
All inclusive skiparadijs Karinthië! -&*
Wie aan Iraaks
Koerdistan denkt,
ziet veelal
oorlogszuchtige
beelden voor zich.
Toch is de regio in
het grensgebied
van Turkije en
Irak veilig voor
nieuwsgierige
reizigers.
Joost Brantjes
reisde liftend
door een
adembenemend
landschap.
a pharos
reizen@wegener.nl
024-3650360
Zaterdag 19 februari 2011
Even staan we vast in Silo-
pi, de Turkse grensplaats
tussen Turks en Iraaks
Koerdistan. Auto's en
vrachtwagens zo ver het
oog reikt. Maar onze chauffeur Ar-
zu aarzelt niet om ze allemaal
schaamteloos voorbij te rijden.
Rond het douanekantoor zwer
men jongens als bijen rond een
korf. Smokkelaars, zo wordt al snel
duidelijk. Minimaal één maal per
dag steken ze vanuit Turkije de
grens over voor drank, sigaretten,
chocolade, koffie en thee. Een lu
cratieve business, pakjes Marlboro
gaan zeven keer over de kop.
Aangekomen in Zahko, de eerste
plaats in Iraaks Koerdistan, regelt
Arzu de volgende taxi die ons
door het pikdonkere landschap
naar Dohuk rijdt. De snelweg is
niet overal geasfalteerd, maar dat
tempert de hoge snelheid nauwe
lijks. Uiteindelijk sta ik, zeven uur
na de grenspassage, om 01.00 uur
's nachts in mijn sjofele hotelka
mer. Met een glimlach op mijn ge
zicht - ik lig zomaar in een bed in
Irak - val ik in slaap.
Iraaks Koerdistan is sinds 1991 au
tonoom binnen de republiek Irak.
Afgezien van ongeregeldheden in
Mosul is het er veilig. Zo veilig dat
de regio probeert het toerisme te
ontwikkelen. Zo kun je nu aan de
Turks-Iraakse grens een gratis vi
sum voor tien dagen krijgen. Het
visum is eenvoudig te verlengen.
Als ik bij het ontbijt eindelijk de
tijd neem om mijn Lonely Planet-
gids te openen bij het beperkte
aantal pagina's over Iraaks Koerdis
tan, word ik nerveus. Er zijn geen
geldautomaten, creditcards wor
den niet geaccepteerd en er is geen
openbaar vervoer.
Ik tel mijn euro's, dollars, Turkse
lira en de Iraakse dinars en ga er-
van uit genoeg te hebben voor
mijn verblijf Bij gebrek aan open
baar vervoer, blijft niets anders
over dan te liften. Tijdens eerdere
reizen in de Arabische wereld heb
ik geleerd dat je dat doet door met
een vinger naar de weg te wijzen,
want een duim omhoog betekent
hier zoveel als 'up yours!' (oftewel
steek 'm in je
Daar sta ik dan aan de rand van
Dohuk, mijn geluk beproevend
om verder te komen. Binnen vijf
minuten stopt een vrachtwagen
en ik kan zowaar de plaatsnaam
die de chauffeur zegt, terugvinden
op mijn plattegrond van National
Geographic. Buiten de stad, gaat
de weg omhoog. Het landschap is
onwerkelijk mooi. Bergtoppen, bo
men met herfstkleuren en een
weg die een rivier volgt.
Ik heb besloten dat ik Amadiya
wil bereiken en na drie achtereen
volgende liften ben ik twee uur la
ter al in Sulav, een dorp net voor
Amadiya. In het enige hotel heb ik
voor omgerekend 15 euro een ui
terst ruime suite met fenomenaal
uitzicht over een vallei.
Amadiya ligt op een bergplateau
op 1.200 meter boven de zeespie
gel. Zou het in een ander land lig
gen, dan liepen toeristen er de stra
ten plat. Ik ben echter in Koerdis
tan. De 18-jarige Karwan vindt het
prachtig me rond te leiden, trots
als hij is een buitenlander zijn
dorp te tonen. We beklimmen stie
kem de minaret van de vierhon
derd jaar oude moskee en genie
ten van de vergezichten over de
omringende valleien. We bekijken
de oude stadspoort en drinken
thee tussen mannen met verweer
de gezichten. Karwan blijkt een
vluchtpoging naar Europa achter
de rug te hebben. „In Istanbul
werd ik gepakt", vertelt hij. „De
Turken hebben me in de gevange
nis volledig in elkaar geslagen."
Een van de belangrijkste trekpleis
ters die Iraaks Koerdistan op de
toeristische kaart moet zetten, is
de Hamilton Road. In 1928 begon
de Nieuw-Zeelandse ingenieur Sir
Archibald Milne Hamilton met de
aanleg van een weg tussen de
hoofdstad Erbil en het Iraanse
Haji Omaran. De route door de ho
ge bergen bekortte de reistijd tus
sen de Middellandse Zee en de
Kaspische Zee enorm. Hamilton
beschreef zijn tijd in Koerdistan in
Road through Kurdistan. Lees het
als je deze regio wilt bezoeken.
Om de spectaculaire weg te vol
gen, moet ik opnieuw liften. De
eerste die me meeneemt, is Sher-
zad. Hij is journalist en meteen
valt zijn plastic hand op, als die
van een paspop. Hij legt uit dat
het een deurbom van Al Qaida
was. Het was de derde aanslag op
zijn leven. Zelf zou ik dan al drie
keer het land verlaten hebben.
„Wie gaat dan schrijven over de
politiek hier? Wie gaat dan strij
den voor onze onafhankelijk
heid?", zegt de journalist.
Sherzad is, net als alle Koerden die
ik ontmoet, grenzeloos gastvrij.
Als ik een foto wil maken, stopt
hij de auto. Hij blijft herhalen hoe
geweldig hij het vindt dat ik zijn
land bezoek.
Hamilton Road blijkt adembene
mend mooi en het is nauwelijks
voor te stellen hoe de route ooit
met dynamiet is aangelegd. Vanaf
hogere punten zie je hoe de weg
spectaculair slingerend de bergtop
pen beklimt en afdaalt.
Aangekomen in Erbil, staat Sher
zad erop dat ik zijn familie ont
moet. Opnieuw word ik hartelijk
welkom geheten met thee in de
mannenkamer. Sherzads vader
heet me in het Koerdisch van har
te welkom en Sherzad vertaalt dat
zijn vader erop staat dat ik de
nacht bij hen doorbreng. Tot drie
keer toe moet ik Sherzad verzeke
ren dat hij me enorm geholpen
heeft en dat ik ooit zijn gastvrij
heid zal 'terugbetalen'.
Met een noodvaart slalomt de taxi
chauffeur de volgende ochtend
zijn wagen tussen de Spaanse rui
ters door op weg naar het vlieg
veld. Plotseling staat hij vol op de
rem en steekt zijn hand naar me
uit voor geld. Strenge controles vol
gen voordat we de gloednieuwe, ul
tramoderne aankomst- en vertrek
hal bereiken. De terminal is een ka
thedraal van glas en licht en van
zo'n buitensporige grootte, dat je
de Koerden geen pessimisme kunt
verwijten. Vooralsnog vertrekken
er dagelijks slechts zes vluchten.
Maar dat is iets wat met de gou
den toekomst van Iraaks Koerdis
tan beslist zal veranderen.
iïM Erbil is bereikbaar vanaf Amster
dam via Wenen met Austrian Air
lines (www.austrian.com) of met
Lufthansa (www.lufthansa.com)
via München. Vanaf München
vliegt ook Dokan Air (www.do-
kan-air.com). Het aantal hotels
in het land neemt toe, zoals Par
iaman in Dohuk, Bshesh bij Ama
diya en Shanader in Erbil. Open
baar vervoer bestaat uit taxi's
en een enkele bus. Liften gaat
prima, soms tegen een beschei
den vergoeding.
Algemene informatie op
www.nl.wikipedia.org/wiki/
Koerdische_Autonome_Regio
Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
SYRIË
IRAK
E- Koerdisch gebied
Koerdistan
infographic:JD/GN
✓a«a f
euro p.p.
Prijzen 2- en 3-k.a.
19/02-25/02 €499
26/02-04/03 349
05/03-11/03 €479
12/03-18/03 €329
19/03-25/03 €299
26/03-01/04 279
Exclusieve kinderkortingen: 0 t/m 14 jaar: 100
rrijrrpIr r p.p, f.'irl ip(:«-p-rp<*r: r.-rrr.-rrirpflT.rtr*- rr.
I'ntlcn r--lrrPï{ci{rntr.prir.
F5«-nt 0 daar al
£ridra voorde-lio^ cfdplezJer in OoS+e-nrijfc., vanaf H)r p-p-
Pharos Reizen van ANWB heeft een bijzonder aantrekkelijk wintersport-arrangement voor u samengesteld, in
de sneeuwrijkste regio van Oostenrijk: Karinthië. U verblijft in een twee- of driekamerappartement met all
inclusive-verzorgingl En dat tegen ongekend lage prijzen! Bad Kleinkirchheim biedt ruim 100 km aan pistes
voor alle niveaus. En u kunt skiën tot aan het vakantiepark! Kids t/m 14 jaar gaan gratis mee!
Informatie Reserveringen: www.pharosreizen.nl/wegener, of via 0900-365 65 65 (20 cpm, max. 10,- per gesprek), met zoekcode 21760
Inbegrepen: 7x overnachting ine!, ontbijtbuffet, 7x dinerbuffet, dagelijks middagsnack of soep, dagelijks bier, wijn, frisdrank,
koffie en thee (10.00 - 22.00 uur), 5 dagen gebruik van sauna, dagelijks animatieprogramma.