Volkswagen Sharan: Topper in 'moeilijke markt' Volvo V50 T5: Verrukkelijke outsider BMW X6 ActiveHybrid: Beauty or beast? onderweg 28 De vorige versie van Volks wagen's fullsize MPV, Sha ran, heeft het heel wat jaren goed gedaan. Als een rots in de bran ding bleef de auto meer dan een decennium, met wat aanpassin gen, maar toch vrijwel ongewij zigd in productie. door Ad van Bladel Daaraan is nu een einde gekomen met de recente komst van de nieuwe Sharan, wederom als Bruder van de Spaanse en vrijwel identieke Alham- bra. Het moet gezegd, het werd tijd. De nieuwe Sharan ziet er fris en weer helemaal to the point uit. Toch ver wacht ook Volkswagen dat het wat tobben wordt met deze grote VW. Dat tobben moet je natuurlijk niet zien in de zin van technische gebre ken ofzo. Zoals alle producten uit Wolfsburg is ook deze fantastisch kor- - daat in elkaar geschroefd. De proble men zitten hem, aldus een zegsvrouw van de importeur, meer in de afzet. 'Grote MPV's als deze zijn niet erg populair meer. En kijk naar het prijs kaartje - aan de geteste auto hing een prijs van zo'n 55 mille - dan zie je ook wel waarom. De auto is duur en groot en dat is bei de niet meer zo populair in een zake lijke markt die wordt gedomineerd door de fiscusvrijstellingen van ons land. En daaraan doet deze Sharan niet.' Al zal ze het grootste gelijk van de wereld hebben, het doet niets af aan de geweldige kwaliteiten die deze nieuwe Sharan als reiswagen heeft. Voorzien van twee zijschuifdeuren achter, zeven zitplaatsen waarvan er vijf heel gemakkelijk zijn weg te klap pen, is de Sharan een heerlijke reis- compaan. Wie alle zitplaatsen achter weg klapt kijkt tegen een ruimte aan die in een kleine verhuiswagen niet zou. misstaan. De achterste twee stoe len bieden weliswaar niet veel com fort of ruimte, maar voor kinderen of een korte rit voor volwassenen, kan het best. Ook voorin zit de nieuwe VW heerlijk. Stevige, goed zittende stoelen en een overduidelijk instru mentarium met een heerlijke lay-out zorgen voor een zakelijke sfeer met een huiselijke touch. Door de hoogte van de carrosserie stap je gemakkelijk in en uit en houd je goed overzicht over de weg. Parkeren gaat gemakke lijk door de overzichtelijke carrosse rie en de toepassing van park assist sys teem. Super. De nieuwe Sharan is vanzelfsprekend met een keuze uit diverse motoren le verbaar. De 2.0 TDi voldoet in alle opzichten uitstekend en is door de BlueMotion technologie nog tamelijk zuinig en schoon. In die zin is ook dat blok een heerlijke keuze. De Sha ran is er snel genoeg mee en ze heb ben in Wolfsburg echt werk gemaakt van de geluidsafdichting. Hij is heer lijk stil, ook bij wat hogere snelhe den. Daarbij is het verbazingwekkend hoe stevig deze toch hoge auto op de weg ligt. In niets heb je het idee dat je met een grote MPV op pad bent; de auto smelt als het ware als heet plas tic om je heen. In de kwaliteiten ligt het 'moeilijke' dus niet. Dat ligt echt uitsluitend in het formaat. De auto is zeer geschikt voor mensen met een groot gezin zij het dat die de forse aanschafprijs door gaans niet kunnen ophoesten. Na een jaar of twee, als de kop eraf qua af schrijving, wordt het een heel populai re auto, aldus de VW zegsvrouw. Jam mer alleen dat er dan zo weinig zullen rijden. Het geeft wel aan dat het met de inruilprijzen mettertijd wel goed zal zitten. Er is een Sharan (benzine) vanaf 37.490 euro, inclusief belastingen. De meeste Sharan's zijn voorzien van een A of een B-milieulabel. De automarkt is het afgelo pen jaar gelukkig weer wat opgekrabbeld na de catastrofe die 2009 had aangericht. Er werden weer heel wat nieuwe auto's ver- 1 kocht, weliswaar veelal in een compacter segment dan waarin zakelijke auto's voorheen werden verkocht of geleased. door Ad van Bladel Voor veel mensen die een auto kie zen betekent dat soms een klasse la ger. Maar is dat altijd vervelender. Welnee. Ook de compactere klasse dan de grote middenklasse heeft heel veel fijns te bieden. Bovendien is het ook nog zo dat een aantal auto's dat al wat langer op de markt is, zeker nog niet afgeschreven hoeft te worden. Zo ook de Volvo V50. De Onderne mer kreeg de beschikking over de heerlijkste versie, de T5. Het werd ge nieten. Volvo neemt tussen de gevestigde pre- miümorde zo'n beetje genoegen met de laagste plaats in de pikorde. Onte recht volgens mij want ze maken in Zweden nog steeds heel fijne auto's. Uit de V50 blijkt ook weer dat Volvo zich veel moeite heeft getroost om ei genschappen uit de grotere modellen in een compacter model te lepelen. En dat merk je. In wezen is de V50 echt een V70 die wat heet is gewas sen maar de rij eigenschappen blijken verbluffend goed en volwassen. Met de V50 richt Volvo zich, meer dan met de grote modellen, op een jonger publiek en dat krijgt het ook. Het bui tengewone aan de T5 is natuurlijk het beulsblok dat zich onder de motorkap bevindt. Met maar liefst 230 paarden krachten zal het duidelijk zijn dat de auto zich op dit vlak wil, en ook kan, meten met een fors deel van de Duit se concurrentie; zeker wanneer je de prijs in aanmerking neemt. Het interieur is licht en opgeruimd; sommigen noemen het misschien kaal. Het is de typisch Scandinavische stijl van design. Alles wat je nodig hebt zit erop en aan; het enige dat minder handig is, is de bediening van het gps-systeem via een afstandbedie ning. Dat werkt wat overdreven. De stoelen zitten als in grotere Volvo's: heerlijk. Stevige maar toch zachte fau teuils waar je jezelf vanaf de eerst 'zit' in thuis voelt. Het rijgedrag van deze middenklasser was altijd al een van de sterkste kan ten van de auto. Het lijkt wel of de T5 er allemaal nog een schepje boven op doet. Deze familiesportwagen ligt als een blok op de weg terwijl de mo tor zorgt voor geweldige acceleraties. Bij elke snelheid merkje datje altijd voldoende pit over hebt om er nog een schepje bovenop te doen. Dat is niet alleen kicken, maar natuurlijk ook veilig. Qua veiligheid heeft de V50 natuur lijk wel een naam hoog te houden al wordt hier zijn leeftijd wat duidelij ker. Nieuwere Volvo's beschikken over systemen die op deze auto niet leverbaar zijn, maar waarop ook niet iedereen zit te wachten. Al was het al vanwege het hogere prijsniveau. Al met al is de V50, zeker met de T5 verwenmotor, nog steeds een heerlij ke auto. Wie mag of kan shoppen in dit segment doet er goed aan de ou- wetjes eens niet links te laten liggen maar een proefrit aan te vragen. Wie weet kom je nog verrast thuis. De V50 is leverbaar vanaf dik 30.000 euro, inclusief belastingen. De T5 kost in de duurste uitvoering 15 mille meer. In de autowereld zijn marke teers doorlopend bezig nieu we gaatjes in die markt te beden ken en hoe hoger de sfeer, hoe kleiner het gat, maar soms ook: hoe leuker de auto. Toegegeven: de X6 ActivHybrid popt mis schien niet meteen in je hersens op als je denkt aan goede smaak. door Ad van Bladel Je kent ze vast wel van de snelweg waar ze soms - als waren het razend snelle mestkevers, daar doen ze me wel steeds een beetje aan denken met li Am gebogen rug en brede wielen - met hoge snelheid voorbij razen. Nieuwsgierig geworden naar de rijei- genschappen van zo'n Teutoon ko zen we voor de groenste, of mis schien de minste rode, de X6 Active Hybrid. Een eerlijk is eerlijk, we wer den aangenaam verrast. Om maar met de deur in huis te val len: het is een vreemde gewaarwor ding, als je hoog boven het verkeer uittorenend, geen motorgeluid hoort. De X6 ActivHybrid glijdt tot een ki lometer of 50 (per uur welteverstaan) als een geluidloze worm door het ver keer. In wezen is een X6, élke X6, een op het eerste gezicht bijna contro versiële samensmelting tussen een sportwagen en een SUV. Een platge slagen SUV, door BMW steeds voort varend Sports Activity Vehicle ge noemd. Maar wat een auto heeft de Beierse fabriek weer op de weg gezet. Wat een prachtige combinatie van ei genschappen. Je zit hoog zodat je een prima overzicht hebt over het ver keer, maar de rij eigenschappen passen absoluut bij die van een sportcoupé. Hij stuurt verrassend direct, helt nau welijks - zeg maar niet - over in boch ten en beschikt over voldoende bin nenruimte voor vier volwassenen die zich omringd weten door alle com fort. In wezen zijn er slechts erg wei nig concurrenten (Porsche en Range Rover) die aan deze mix kunnen vol doen maar niet één concurrent heeft zo'n opzienbarend koetswerk, als de ze X6, het koetswerk van een vierzits sportwagen. Dat maakt de X6, zeker met deze fantastische motor, uniek. De combinatie van benzinemotor met een elektroblok er bij, zorgt er voor datje met deze X6 vleugels lijkt te hebben. Op élk rijtechnisch vlak lijkt de auto meer rassportwagen dan SUV en dat is een levensgroot compli ment voor BMW. Natuurlijk vraagt een dergelijke, buitengewone auto, een grote uitgave. Een investering die zich nooit zal terugverdienen, tenzij je rijgenoegen daarin meeneemt. Want rijgenot stort deze forse BMW met bakken over je heen. Het is niet zozeer een auto voor stille genieters maar elke keer als ik op de snelweg door een X6 zal worden ingehaald, zal ik stiekem jaloers zijn op de berij der. De X6 is een beauty en een beast in dezelfde verpakking.De X6 Active Hybrid is leverbaar vanaf 130.500 eu ro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 140