Volkswagen Sharan: Topper in 'moeilijke markt'
Volvo V50 T5: Verrukkelijke outsider
BMW X6 ActiveHybrid: Beauty or beast?
onderweg
28
De vorige versie van Volks
wagen's fullsize MPV, Sha
ran, heeft het heel wat jaren goed
gedaan. Als een rots in de bran
ding bleef de auto meer dan een
decennium, met wat aanpassin
gen, maar toch vrijwel ongewij
zigd in productie.
door Ad van Bladel
Daaraan is nu een einde gekomen
met de recente komst van de nieuwe
Sharan, wederom als Bruder van de
Spaanse en vrijwel identieke Alham-
bra. Het moet gezegd, het werd tijd.
De nieuwe Sharan ziet er fris en weer
helemaal to the point uit. Toch ver
wacht ook Volkswagen dat het wat
tobben wordt met deze grote VW.
Dat tobben moet je natuurlijk niet
zien in de zin van technische gebre
ken ofzo. Zoals alle producten uit
Wolfsburg is ook deze fantastisch kor-
- daat in elkaar geschroefd. De proble
men zitten hem, aldus een zegsvrouw
van de importeur, meer in de afzet.
'Grote MPV's als deze zijn niet erg
populair meer. En kijk naar het prijs
kaartje - aan de geteste auto hing een
prijs van zo'n 55 mille - dan zie je
ook wel waarom.
De auto is duur en groot en dat is bei
de niet meer zo populair in een zake
lijke markt die wordt gedomineerd
door de fiscusvrijstellingen van ons
land. En daaraan doet deze Sharan
niet.' Al zal ze het grootste gelijk van
de wereld hebben, het doet niets af
aan de geweldige kwaliteiten die deze
nieuwe Sharan als reiswagen heeft.
Voorzien van twee zijschuifdeuren
achter, zeven zitplaatsen waarvan er
vijf heel gemakkelijk zijn weg te klap
pen, is de Sharan een heerlijke reis-
compaan. Wie alle zitplaatsen achter
weg klapt kijkt tegen een ruimte aan
die in een kleine verhuiswagen niet
zou. misstaan. De achterste twee stoe
len bieden weliswaar niet veel com
fort of ruimte, maar voor kinderen of
een korte rit voor volwassenen, kan
het best. Ook voorin zit de nieuwe
VW heerlijk. Stevige, goed zittende
stoelen en een overduidelijk instru
mentarium met een heerlijke lay-out
zorgen voor een zakelijke sfeer met
een huiselijke touch. Door de hoogte
van de carrosserie stap je gemakkelijk
in en uit en houd je goed overzicht
over de weg. Parkeren gaat gemakke
lijk door de overzichtelijke carrosse
rie en de toepassing van park assist sys
teem. Super.
De nieuwe Sharan is vanzelfsprekend
met een keuze uit diverse motoren le
verbaar. De 2.0 TDi voldoet in alle
opzichten uitstekend en is door de
BlueMotion technologie nog tamelijk
zuinig en schoon. In die zin is ook
dat blok een heerlijke keuze. De Sha
ran is er snel genoeg mee en ze heb
ben in Wolfsburg echt werk gemaakt
van de geluidsafdichting. Hij is heer
lijk stil, ook bij wat hogere snelhe
den. Daarbij is het verbazingwekkend
hoe stevig deze toch hoge auto op de
weg ligt. In niets heb je het idee dat
je met een grote MPV op pad bent;
de auto smelt als het ware als heet plas
tic om je heen.
In de kwaliteiten ligt het 'moeilijke'
dus niet. Dat ligt echt uitsluitend in
het formaat. De auto is zeer geschikt
voor mensen met een groot gezin zij
het dat die de forse aanschafprijs door
gaans niet kunnen ophoesten. Na een
jaar of twee, als de kop eraf qua af
schrijving, wordt het een heel populai
re auto, aldus de VW zegsvrouw. Jam
mer alleen dat er dan zo weinig zullen
rijden. Het geeft wel aan dat het met
de inruilprijzen mettertijd wel goed
zal zitten.
Er is een Sharan (benzine) vanaf
37.490 euro, inclusief belastingen. De
meeste Sharan's zijn voorzien van een
A of een B-milieulabel.
De automarkt is het afgelo
pen jaar gelukkig weer wat
opgekrabbeld na de catastrofe die
2009 had aangericht. Er werden
weer heel wat nieuwe auto's ver-
1 kocht, weliswaar veelal in een
compacter segment dan waarin
zakelijke auto's voorheen werden
verkocht of geleased.
door Ad van Bladel
Voor veel mensen die een auto kie
zen betekent dat soms een klasse la
ger. Maar is dat altijd vervelender.
Welnee. Ook de compactere klasse
dan de grote middenklasse heeft heel
veel fijns te bieden. Bovendien is het
ook nog zo dat een aantal auto's dat al
wat langer op de markt is, zeker nog
niet afgeschreven hoeft te worden.
Zo ook de Volvo V50. De Onderne
mer kreeg de beschikking over de
heerlijkste versie, de T5. Het werd ge
nieten.
Volvo neemt tussen de gevestigde pre-
miümorde zo'n beetje genoegen met
de laagste plaats in de pikorde. Onte
recht volgens mij want ze maken in
Zweden nog steeds heel fijne auto's.
Uit de V50 blijkt ook weer dat Volvo
zich veel moeite heeft getroost om ei
genschappen uit de grotere modellen
in een compacter model te lepelen.
En dat merk je. In wezen is de V50
echt een V70 die wat heet is gewas
sen maar de rij eigenschappen blijken
verbluffend goed en volwassen. Met
de V50 richt Volvo zich, meer dan
met de grote modellen, op een jonger
publiek en dat krijgt het ook. Het bui
tengewone aan de T5 is natuurlijk het
beulsblok dat zich onder de motorkap
bevindt. Met maar liefst 230 paarden
krachten zal het duidelijk zijn dat de
auto zich op dit vlak wil, en ook kan,
meten met een fors deel van de Duit
se concurrentie; zeker wanneer je de
prijs in aanmerking neemt.
Het interieur is licht en opgeruimd;
sommigen noemen het misschien
kaal. Het is de typisch Scandinavische
stijl van design. Alles wat je nodig
hebt zit erop en aan; het enige dat
minder handig is, is de bediening van
het gps-systeem via een afstandbedie
ning. Dat werkt wat overdreven. De
stoelen zitten als in grotere Volvo's:
heerlijk. Stevige maar toch zachte fau
teuils waar je jezelf vanaf de eerst 'zit'
in thuis voelt.
Het rijgedrag van deze middenklasser
was altijd al een van de sterkste kan
ten van de auto. Het lijkt wel of de
T5 er allemaal nog een schepje boven
op doet. Deze familiesportwagen ligt
als een blok op de weg terwijl de mo
tor zorgt voor geweldige acceleraties.
Bij elke snelheid merkje datje altijd
voldoende pit over hebt om er nog
een schepje bovenop te doen. Dat is
niet alleen kicken, maar natuurlijk
ook veilig.
Qua veiligheid heeft de V50 natuur
lijk wel een naam hoog te houden al
wordt hier zijn leeftijd wat duidelij
ker. Nieuwere Volvo's beschikken
over systemen die op deze auto niet
leverbaar zijn, maar waarop ook niet
iedereen zit te wachten. Al was het al
vanwege het hogere prijsniveau.
Al met al is de V50, zeker met de T5
verwenmotor, nog steeds een heerlij
ke auto. Wie mag of kan shoppen in
dit segment doet er goed aan de ou-
wetjes eens niet links te laten liggen
maar een proefrit aan te vragen. Wie
weet kom je nog verrast thuis.
De V50 is leverbaar vanaf dik 30.000
euro, inclusief belastingen. De T5
kost in de duurste uitvoering 15 mille
meer.
In de autowereld zijn marke
teers doorlopend bezig nieu
we gaatjes in die markt te beden
ken en hoe hoger de sfeer, hoe
kleiner het gat, maar soms ook:
hoe leuker de auto. Toegegeven:
de X6 ActivHybrid popt mis
schien niet meteen in je hersens
op als je denkt aan goede smaak.
door Ad van Bladel
Je kent ze vast wel van de snelweg
waar ze soms - als waren het razend
snelle mestkevers, daar doen ze me
wel steeds een beetje aan denken met
li Am gebogen rug en brede wielen -
met hoge snelheid voorbij razen.
Nieuwsgierig geworden naar de rijei-
genschappen van zo'n Teutoon ko
zen we voor de groenste, of mis
schien de minste rode, de X6 Active
Hybrid. Een eerlijk is eerlijk, we wer
den aangenaam verrast.
Om maar met de deur in huis te val
len: het is een vreemde gewaarwor
ding, als je hoog boven het verkeer
uittorenend, geen motorgeluid hoort.
De X6 ActivHybrid glijdt tot een ki
lometer of 50 (per uur welteverstaan)
als een geluidloze worm door het ver
keer. In wezen is een X6, élke X6,
een op het eerste gezicht bijna contro
versiële samensmelting tussen een
sportwagen en een SUV. Een platge
slagen SUV, door BMW steeds voort
varend Sports Activity Vehicle ge
noemd. Maar wat een auto heeft de
Beierse fabriek weer op de weg gezet.
Wat een prachtige combinatie van ei
genschappen. Je zit hoog zodat je een
prima overzicht hebt over het ver
keer, maar de rij eigenschappen passen
absoluut bij die van een sportcoupé.
Hij stuurt verrassend direct, helt nau
welijks - zeg maar niet - over in boch
ten en beschikt over voldoende bin
nenruimte voor vier volwassenen die
zich omringd weten door alle com
fort. In wezen zijn er slechts erg wei
nig concurrenten (Porsche en Range
Rover) die aan deze mix kunnen vol
doen maar niet één concurrent heeft
zo'n opzienbarend koetswerk, als de
ze X6, het koetswerk van een vierzits
sportwagen. Dat maakt de X6, zeker
met deze fantastische motor, uniek.
De combinatie van benzinemotor
met een elektroblok er bij, zorgt er
voor datje met deze X6 vleugels lijkt
te hebben. Op élk rijtechnisch vlak
lijkt de auto meer rassportwagen dan
SUV en dat is een levensgroot compli
ment voor BMW. Natuurlijk vraagt
een dergelijke, buitengewone auto,
een grote uitgave. Een investering die
zich nooit zal terugverdienen, tenzij
je rijgenoegen daarin meeneemt.
Want rijgenot stort deze forse BMW
met bakken over je heen. Het is niet
zozeer een auto voor stille genieters
maar elke keer als ik op de snelweg
door een X6 zal worden ingehaald,
zal ik stiekem jaloers zijn op de berij
der. De X6 is een beauty en een beast
in dezelfde verpakking.De X6 Active
Hybrid is leverbaar vanaf 130.500 eu
ro, inclusief belastingen.