enthousiast 'De mini-onderneming' goede aansluiting MBO onderwijs Beoordeling 23 HULST - Het onderwijsproject 'de mini-onderneming' illustreert op treffende wijze hoe de Vmbo-scholen in Zeeuws-Vlaanderen - Reynaertcollege (Hulst), Zeldenrust/Steelant en De Rede (Terneu- zen) en 't Zwin (Oostburg) - kunnen 'communiceren' met het ROC Westerschelde College in Terneuzen. „We hebben er goed over nage dacht hoe de Vmbo-scholen beter konden aansluiten op het ROC. Niet theoretisch, maar op praktische wijze. Op basis van projecten als 'de mini-onderneming' hebben we er een praktische invulling aan kun nen geven", aldus Mare Smet, samen met Francis Westerweele pro- jectverantwoordelijke binnen het Reynaertcollege. Beide zijn docent van de afdeling Handel Administratie. door Henk van de Voorde Bij de Rabobank Hulst vond begin dit jaar de kick-ofF plaats van de twee de editie van het onderwijsproject 'de mini-onderneming'. In dit project werken leerlingen van ROC Wester schelde en het Reynaertcollege sa men in de vorm van minibedrijfjes. De bedrijfjes krijgen vier maanden de tijd om hun bedrijfsplannen te ma ken, uit te werken en hun producten te verkopen. De resultaten worden tij dens en na het proces beoordeeld door een vakkundige jury. De ondernemingen, doorgaans be staande uit vier leerlingen, worden be oordeeld op hun presentatie, groeps processen, leidinggeven, creativiteit en uiteindelijk op het commerciële re sultaat. De nadruk ligt dit jaar sterker dan vorig jaar op de actieve participa tie van alle leerlingen. „Vorig jaar waren we nog meer ge richt op het juiste verloop van het he le proces qua organisatie", aldus Re becca Boelens, die namens ROC Westerschelde samen met Nelleke Langeraert en George van Mullem een leidende rol in het project speelt. „Nu we weten dat we dat onder de knie hebben, kunnen we inhoudelijk verder gaan. We gaan meer aan coaching doen en zullen meer nadruk leggen op de groepsprocessen en indi viduele rollen daarbinnen. Leerlingen worden gedwongen tot zelfreflectie, iets wat hen in hun loopbaan nog van pas kan komen." Het project was in 2009 een groot succes. De ondernemingszin van de betrokken leerlingen werd geprikkeld en de creativiteit leidde tot een prima verkoopresultaat. De verkoop van ei erkoeken (ondersteund door Banket bakkerij de Cock uit Hulst) - zowel vorig jaar als dit jaar het te verkopen product - leverde een winst van 2000 euro op. De belangstelling vanuit het bedrijfsleven was hoopgevend. Men sen uit de beroepspraktijk, zoals zelf standige ondernemers en leidingge venden deelden hun kennis en erva ring met de leerlingen. Dit gebeurde meestal in de vorm van zogenaamde 'gastcolleges'. Dit jaar zijn meer mensen uit het be drijfsleven bij het project betrokken. Het stimuleren van de interactie tus sen onderwijs en bedrijfsleven is dan ook tot een van de hoofddoelen ge maakt. Tom Willaert, voorzitter van de ondernemersvereniging Hulst Ves tingstad, benadrukte de positieve en initiatiefrijke instelling van de deelne mende leerlingen. Hij verwacht bij zonder goede resultaten, vooral qua leerdoelen. Innovatieve karakter Het succes van de vorige editie werd aangegrepen om extra financiële mid delen aan te vragen. Innovatieplat form SenterNovem, ressorterend on der het Ministerie van Economische Zaken, kende het project vanwege het innovatieve karakter een subsidie toe van honderdvijftigduizend euro. Volgens de subsidieverstrekker zet het project de kolom vmbo-mbo-bë- drijfsleven, zowel regionaal als lande lijk, op unieke wijze op de kaart. De subsidie stelt het team in staat het project de status te geven die het no dig heeft. Mare Smet: „We krijgen nu meer ruimte binnen onze taak om dit onderwijsproject te organiseren. Daarbij is het ook een bijzondere er kenning voor het project op zich." De kick-off in 2010 was een belangrij ke dag voor de vorming van de nieu we mini-ondernemingen. De leerlin gen moesten elkaar leren kennen om zodoende te kunnen aangeven met wie ze een onderneming wilden star ten. Deze kennismaking gebeurde in de vorm van speeddating waarbij de leerlingen steeds kort met verschillen de collega-leerlingen en leidinggeven den konden spreken. Een belangrijke rol hierin was weggelegd voor de leer lingen van ROC Westerschelde. Zij worden de leidinggevenden binnen de ondernemingen en moesten zich zelf dan ook goed profileren. Onder tussen zijn de zes teams van vier defi nitief samengesteld en flink aan de slag. De eerste opdracht is het opstel len van een business plan. „De eerste zeven weken van het project houden de leerlingen van de mini-ondeme- mingen zich elke vrijdagmiddag bezig met het schrijven van een business plan, in combinatie met gastcolleges vanuit het Hulster bedrijfsleven. On dernemers vertellen bijvoorbeeld over prijsvaststellingen. Na deze ze ven weken zijn er twee verkoopmo menten, waaronder een dag eierkoe ken verkopen op de markt. De boek houding moet worden bijgehouden en de jaarrekening moet worden vast gesteld", verklaren Smet en Wester weele. De prijsuitreiking vindt plaats op don derdag 15 april in sporthal Den Dul- laert te Hulst. hebben na een vorm van speed dating elk een onderneming onder hun hoede gekregen. Jury Bedrijfscoaches Paul Bouman (zelf standig bedenker van sales concep ten) en Nadine de Rooij (zelfstan dig office manager) waren vorig jaar al jurylid. Paul Bouman: "Ik vind het ontzettend leuk om een proces dat door jonge studenten in gezet wordt, te zien groeien. Om hier vanaf de zijlijn een bijdrage aan te kunnen leveren, geeft me het gevoel zinvol mee te werken aan de toekomst". Ook Nadine de Rooij is positief: "Vorig jaar heb ik in de jury geze ten en was ik erg enthousiast over het mooie project. Ik wilde graag meer betrokken zijn bij het pro ject, meer doen dan enkel de eind presentatie jureren. Dit is een mooie kans om meer te doen." Elke editie van het project duurt ongeveer vijf maanden. Tijdens dit proces vinden wekelijks bijeenkom sten plaats. De aard van de bijeen komsten is variabel. Een belangrijk deel ervan wordt ingenomen door workshops en presentaties. Bijna wekelijks komen mensen uit het bedrijfsleven langs om onderwer pen te bespreken. Verkooptechnie ken, financiële plannen, presenta tie, alles komt aan de orde. Tijdens het project zijn er verschil lende evaluatiemomentenMet na me de presentatie van het bedrijfs plan aan de jury is belangrijk. De ju ry bestaat uit een mix: van diverse soorten commerciële professionals. En tenslotte is er de eindpresenta tie, wederom voor de deskundige jury en een zaal vol belangstellen den. In de slotpresentatie lichten de mini-ondernemers hun aanpak en resultaten toe. De ondernemers worden volgens vooraf vastgestelde criteria beoor deeld op ondernemingsplan, presen tatie, samenwerking, planning en organisatie, leidinggeven en coaching en bedrijfsresultaat. Het project mini- ondernemingen wordt actief ondersteund door: - Actieprogramma onderwijs De jury beraadt zich. en ondernemen - Rabobank Hulst - Gemeente Hulst Zie ook: www.reynaert.nl/ algemeen/reynaertcollege/vmbo en www.onderwijsonderneemt.nl Ccontact: ROG Westerschelde Terneuzen Levi Van den Bussche lvandenbussche@ rocwesterschelde.nl 0115-641 600 Reynaertcollege Hulst Mare Smet smt@reynaert.nl Francis Westerweele wsw@reynaert.nl 0114- 381 868

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 135