enthousiast 'De mini-onderneming'
goede aansluiting MBO
onderwijs
Beoordeling
23
HULST - Het onderwijsproject 'de mini-onderneming' illustreert
op treffende wijze hoe de Vmbo-scholen in Zeeuws-Vlaanderen
- Reynaertcollege (Hulst), Zeldenrust/Steelant en De Rede (Terneu-
zen) en 't Zwin (Oostburg) - kunnen 'communiceren' met het ROC
Westerschelde College in Terneuzen. „We hebben er goed over nage
dacht hoe de Vmbo-scholen beter konden aansluiten op het ROC.
Niet theoretisch, maar op praktische wijze. Op basis van projecten als
'de mini-onderneming' hebben we er een praktische invulling aan kun
nen geven", aldus Mare Smet, samen met Francis Westerweele pro-
jectverantwoordelijke binnen het Reynaertcollege. Beide zijn docent
van de afdeling Handel Administratie.
door Henk van de Voorde
Bij de Rabobank Hulst vond begin
dit jaar de kick-ofF plaats van de twee
de editie van het onderwijsproject 'de
mini-onderneming'. In dit project
werken leerlingen van ROC Wester
schelde en het Reynaertcollege sa
men in de vorm van minibedrijfjes.
De bedrijfjes krijgen vier maanden de
tijd om hun bedrijfsplannen te ma
ken, uit te werken en hun producten
te verkopen. De resultaten worden tij
dens en na het proces beoordeeld
door een vakkundige jury.
De ondernemingen, doorgaans be
staande uit vier leerlingen, worden be
oordeeld op hun presentatie, groeps
processen, leidinggeven, creativiteit
en uiteindelijk op het commerciële re
sultaat. De nadruk ligt dit jaar sterker
dan vorig jaar op de actieve participa
tie van alle leerlingen.
„Vorig jaar waren we nog meer ge
richt op het juiste verloop van het he
le proces qua organisatie", aldus Re
becca Boelens, die namens ROC
Westerschelde samen met Nelleke
Langeraert en George van Mullem
een leidende rol in het project speelt.
„Nu we weten dat we dat onder de
knie hebben, kunnen we inhoudelijk
verder gaan. We gaan meer aan
coaching doen en zullen meer nadruk
leggen op de groepsprocessen en indi
viduele rollen daarbinnen. Leerlingen
worden gedwongen tot zelfreflectie,
iets wat hen in hun loopbaan nog van
pas kan komen."
Het project was in 2009 een groot
succes. De ondernemingszin van de
betrokken leerlingen werd geprikkeld
en de creativiteit leidde tot een prima
verkoopresultaat. De verkoop van ei
erkoeken (ondersteund door Banket
bakkerij de Cock uit Hulst) - zowel
vorig jaar als dit jaar het te verkopen
product - leverde een winst van 2000
euro op. De belangstelling vanuit het
bedrijfsleven was hoopgevend. Men
sen uit de beroepspraktijk, zoals zelf
standige ondernemers en leidingge
venden deelden hun kennis en erva
ring met de leerlingen. Dit gebeurde
meestal in de vorm van zogenaamde
'gastcolleges'.
Dit jaar zijn meer mensen uit het be
drijfsleven bij het project betrokken.
Het stimuleren van de interactie tus
sen onderwijs en bedrijfsleven is dan
ook tot een van de hoofddoelen ge
maakt. Tom Willaert, voorzitter van
de ondernemersvereniging Hulst Ves
tingstad, benadrukte de positieve en
initiatiefrijke instelling van de deelne
mende leerlingen. Hij verwacht bij
zonder goede resultaten, vooral qua
leerdoelen.
Innovatieve karakter
Het succes van de vorige editie werd
aangegrepen om extra financiële mid
delen aan te vragen. Innovatieplat
form SenterNovem, ressorterend on
der het Ministerie van Economische
Zaken, kende het project vanwege
het innovatieve karakter een subsidie
toe van honderdvijftigduizend euro.
Volgens de subsidieverstrekker zet
het project de kolom vmbo-mbo-bë-
drijfsleven, zowel regionaal als lande
lijk, op unieke wijze op de kaart.
De subsidie stelt het team in staat het
project de status te geven die het no
dig heeft. Mare Smet: „We krijgen
nu meer ruimte binnen onze taak om
dit onderwijsproject te organiseren.
Daarbij is het ook een bijzondere er
kenning voor het project op zich."
De kick-off in 2010 was een belangrij
ke dag voor de vorming van de nieu
we mini-ondernemingen. De leerlin
gen moesten elkaar leren kennen om
zodoende te kunnen aangeven met
wie ze een onderneming wilden star
ten. Deze kennismaking gebeurde in
de vorm van speeddating waarbij de
leerlingen steeds kort met verschillen
de collega-leerlingen en leidinggeven
den konden spreken. Een belangrijke
rol hierin was weggelegd voor de leer
lingen van ROC Westerschelde. Zij
worden de leidinggevenden binnen
de ondernemingen en moesten zich
zelf dan ook goed profileren. Onder
tussen zijn de zes teams van vier defi
nitief samengesteld en flink aan de
slag. De eerste opdracht is het opstel
len van een business plan. „De eerste
zeven weken van het project houden
de leerlingen van de mini-ondeme-
mingen zich elke vrijdagmiddag bezig
met het schrijven van een business
plan, in combinatie met gastcolleges
vanuit het Hulster bedrijfsleven. On
dernemers vertellen bijvoorbeeld
over prijsvaststellingen. Na deze ze
ven weken zijn er twee verkoopmo
menten, waaronder een dag eierkoe
ken verkopen op de markt. De boek
houding moet worden bijgehouden
en de jaarrekening moet worden vast
gesteld", verklaren Smet en Wester
weele.
De prijsuitreiking vindt plaats op don
derdag 15 april in sporthal Den Dul-
laert te Hulst.
hebben na een vorm van speed
dating elk een onderneming onder
hun hoede gekregen.
Jury
Bedrijfscoaches Paul Bouman (zelf
standig bedenker van sales concep
ten) en Nadine de Rooij (zelfstan
dig office manager) waren vorig
jaar al jurylid. Paul Bouman: "Ik
vind het ontzettend leuk om een
proces dat door jonge studenten in
gezet wordt, te zien groeien. Om
hier vanaf de zijlijn een bijdrage
aan te kunnen leveren, geeft me
het gevoel zinvol mee te werken
aan de toekomst".
Ook Nadine de Rooij is positief:
"Vorig jaar heb ik in de jury geze
ten en was ik erg enthousiast over
het mooie project. Ik wilde graag
meer betrokken zijn bij het pro
ject, meer doen dan enkel de eind
presentatie jureren. Dit is een
mooie kans om meer te doen."
Elke editie van het project duurt
ongeveer vijf maanden. Tijdens dit
proces vinden wekelijks bijeenkom
sten plaats. De aard van de bijeen
komsten is variabel. Een belangrijk
deel ervan wordt ingenomen door
workshops en presentaties. Bijna
wekelijks komen mensen uit het
bedrijfsleven langs om onderwer
pen te bespreken. Verkooptechnie
ken, financiële plannen, presenta
tie, alles komt aan de orde.
Tijdens het project zijn er verschil
lende evaluatiemomentenMet na
me de presentatie van het bedrijfs
plan aan de jury is belangrijk. De ju
ry bestaat uit een mix: van diverse
soorten commerciële professionals.
En tenslotte is er de eindpresenta
tie, wederom voor de deskundige
jury en een zaal vol belangstellen
den. In de slotpresentatie lichten de
mini-ondernemers hun aanpak en
resultaten toe.
De ondernemers worden volgens
vooraf vastgestelde criteria beoor
deeld op ondernemingsplan, presen
tatie, samenwerking, planning en
organisatie, leidinggeven en
coaching en bedrijfsresultaat.
Het project mini-
ondernemingen wordt
actief ondersteund door:
- Actieprogramma onderwijs
De jury beraadt zich.
en ondernemen
- Rabobank Hulst
- Gemeente Hulst
Zie ook: www.reynaert.nl/
algemeen/reynaertcollege/vmbo
en www.onderwijsonderneemt.nl
Ccontact:
ROG Westerschelde Terneuzen
Levi Van den Bussche
lvandenbussche@
rocwesterschelde.nl
0115-641 600
Reynaertcollege Hulst
Mare Smet
smt@reynaert.nl
Francis Westerweele
wsw@reynaert.nl 0114- 381 868