Jonge ondernemers erg
onderwijs
Junior is
19 jaar. Hij zit op
het ROC Wester-
schelde en heeft nu de
rol van bedrijfsleider van
een mini-onderneming. Ook
hij stapte zonder aarzeling in
het project. "Als je vanuit het
ROC aan dit project begint
kun je meteen ervaring opdoen
met leidinggeven. Ik ben be
nieuwd of het gaat lukken om
mijn ideeën over te brengen op
mijn 'medewerkers'. Ook wil ik
proberen mijn creativiteit te ge
bruiken om voor ons bedrijf
een geheel eigen aanpak te kie
zen. Op de vraag welke leider
schapsstijl bij hem past is Junior
duidelijk: "Ik wil een duidelij
ke eigen richting hebben voor
onze onderneming en daarbij
past volgens mij een nogal
vrije leiderschapsstijl. Ik wil
graag onze groep de kans
geven om creatief te zijn
en ideeën te uiten.
Dat gaat niet als je
een strenge lei
der bent."
een onderwijsproject
als dit meer nodig
dan goede begelei
ding. Het moet bin
nen de scholen wor
den gedragen door
de leerlingen zelf.
Mariëlleis 16 en
zit in het vierde jaar
van het vmbo op het Rey-
naertcollege: "Ik had vorig jaar
al over het project gehoord en
het leek me erg leuk. De praktijk
is volgens mij minstens even be
langrijk als studeren dus toen ik de
ze kans kreeg, hoefde ik niet lang
na te denken". De kennismaking
met de commerciële praktijk ziet
ze ook als een testcase voor zich
zelf. "Ik denk dat ik aanleg heb
i voor handel en verkoop en nu
kan ik eens kijken of dat ook
echt zo is. Ik wil zien of mijn
ideeën werken en of het
zo leuk is."
6 De Mini-onderneming' van het Reynaertcollege in Hulst en ROC
Westerschelde in Temeuzen blijft groeien. De derde editie van
dit onderwijsproject is weer grootser dan voorgaande jaren, vooral
ook omdat het bedrijfsleven steeds meer belangstelling toont.
door Henk van de Voorde
HULST -In het kader van het pro
ject werken in Zeeuws-Vlaanderen
enthousiaste docenten van de afde
ling Handel van ROC Westerschel
de in Terneuzen samen met colle
ga's van de vmbo-afdeling Handel
en Administratie van het Reynaert
college in Hulst. Bovendien is dit
jaar ook de Praktijkschool uit Hulst
bij het project 'de mini-onderne
ming' betrokken. Leerlingen zetten
daarbij binnen een halfjaar bedrij^es
op, maken een goed leerproces door
en realiseren een zo goed mogelijk
bedrijfsresultaat. „Na enkele "pilots
zijn wë gestart met 'de Mini-onder
neming'. De experimenteerfase heb
ben we vooral gebruikt om te zoe
ken naar de meest geschikte werk
vormen. We kwamen tot een opzet
waarbij steeds twee a drie vmbo-leer-
lingen een bedrijfje gingen vormen
onder. Een belangrijke drijfveer van
het project is dat leerlingen kunnen
kennismaken met het echte bedrijf
leven. Daarom zochten we samen
werking met regionale bedrijven.
Een lokale - maar landelijk opereren
de - eierkoekenbakker werd al snel
een belangrijke partner. De mini-on-
dememingen gingen eierkoeken ver
kopen.
Ieder bedrijfje werkte met hetzelfde
product maar had verder alle vrij
heid om een eigen aanpak te kie
zen", aldus Mare Smet, docent Han
del en Administratie aan het Reynae
rtcollege in Hulst.
Honderd euro
De ondernemingen gingen aan de
slag met elk honderd euro startkapi
taal. Dit bedrag moest aan het eind
van de rit worden terugbetaald. De
gerealiseerde winst gaat jaarlijks naar
een goed doel. Het afgelopen jaar
was dat bijvoorbeeld de stichting
Doe Een Wens. Dit schooljaar zijn
er enkele ontwikkelingen gaande die
het project naar een hoger plan moe
ten tillen. De eerste vernieuwing is
dat de mini-ondernemers voor het
eerst over diverse producten kunnen
beschikken. Naast de vertrouwde ei
erkoeken kan men nu kiezen voor
verschillende producten van de plaat
selijke Cl000 supermarkt en van het
Terneuzense zorgcentrum Het
Gors.
Een tweede noviteit vormen de nieu
we bedrijf coaches. Een aantal leden
van de regionale Junior Kamer werd
bereid gevonden om als bedrijfs-
coaches te fungeren. Deze coaches
Ondernemertjes
aan het woord
Om een kans van sla
gen te hebben heeft
Jonge ondernemers in eierkoeken.