ma Eenduidig imago is goud waard ZIO strandnota Zeeuws Instituut voor Organisatieontwikkeling 16 maart Workshop Strategisch Personeelsmanagement Eye-catcher nodig? e fysieke eigenschappen, JL/ de kernkwaliteiten van de regio West Zeeuws Vlaande ren bieden veel potentie. Jam mer dat vooral de eigen percep tie van bestuurders en bewo ners van het gebied lange tijd een 'sta in de weg' vormden voor de ontwikkeling. Een ne gatief beeld van de eigen kan sen en mogelijkheden blokke ren een gezonde groei. Om de fraaie kansen binnen de ge meentegrenzen beter te benut ten wordt er actie onderno men. door Henk van de Voorde OOSTBURG - De gemeente Sluis werkt pro-actief aan de profilering en positionering van de regio. De geza menlijke wil om de regio stevige nieu we impulsen te geven', om een kwali teitsslag te maken, vormt een solide basis voor het ontwikkelen en uitdra gen van een eenduidig imago, een branding. Belanghebbenden timme ren aan de weg om projecten van de grond te krijgen en hieraan hun eigen promotie en marketing te koppelen. Probleem is echter dat dit tot dusver re vaak gebeurde zonder enige samen hang. Ieder vertelde zijn of haar ver haal zonder oog voor dè samenhang. De ingezette middelen vormden een diffuus landschap zonder duidelijke structuur. Budgetten werden versnip perd besteed waardoor niet alleen ruis maar ook verspilling van middelen op trad. Een eenduidig imago, één bran ding voor de regio West Zeeuws-Vlaanderen ontbrak. Consul tant Gerard van Keken heeft.jaren ge leden al een onderzoek gestart naar de identiteit van Zeeland. Het resul taat van drie jaar onderzoèk naar de Zeeuwse ziel, via maar liefst vijf dui zend respondenten. De gemeente Sluis heeft hier op ingespeeld en een verdiepingsslag gemaakt. Samen met vertegenwoordigers van de verschil lende branches en ontwikkelaars is een aanzet uitgewerkt om te komen tot een grensoverschrijdende herken bare branding. Eén duidelijk herken baar imago voor de regio West Zeeuwsch-Vlaanderen zal de slag kracht van de regio verstevigen en de kans van slagen van innovatieve pro jecten vergroten. Er moet efficiënter, effectiever en marktgerichter omgegaan worden met promotiemiddelen. Hiertoe zal gewerkt moeten worden aan een digi- Mail voor brochure info@zionetwerk.nl taal media platform voor zowel de overheid, bedrijfsleven als bezoekers. ,,Wij zullen optimaal maar slim ge bruik moeten maken van nieuwe communicatiemiddelen en nieuwe media. Het toeristisch recreatief be leid moet komend jaar geactualiseerd worden, waarbij met name ingezet zal moeten worden op kwaliteitsver betering gekoppeld aan de trends in de markt, nieuwe product markt com binaties en versterking van de toeris tische recreatieve infrastructuur. Een geïntegreerde aanpak waar promotie en marketing een integraal onderdeel van uitmaakt. Kortom: werken aan een promotiebeleid dat niet op zich zelf staat maar gekoppeld is aan de productontwikkeling van de streek", aldus wethouder Peter Ploegaert. De gemeente Sluis prijst zich geluk kig met een aantal topambassadeurs, ondernemers met passie voor de streek zoals Bressiaander Piet Vroon van de gelijknamige wereldwijd ope rerende rederij en Sergio Herman van het van drie Michelin sterren voorzie ne restaurant Oud Sluis. Ook bijvoor beeld musicalster Maike Boerdam en toprestaurateur Edwin Vinke van De Kromme Watergang zijn waardige re presentanten van de streek. De zee, het kilometerslange strand en de duinen vormen het hart van West Zeeuws-Vlaanderen. „De sector re creatie en toerisme is de grootste eco nomische pijler in de gemeente Sluis. Toerist en/of strandganger worden echter steeds veeleisender, mede waar door we inzetten op een kwaliteits slag", verklaart wethouder Ploegaert. Het grote economische belang van re creatie en toerisme heeft geresulteerd in de Recreatie visie West Zeeuws-Vlaanderen (vastgesteld in 2001) en het Integraal Kustzonebe- heer (2002). Op een integrale wijze wordt duurzaam omgegaan met alle facetten van de kust, zoals mobiliteit, natuur en landschap, recreatie en toe risme, oeververdediging en kustmana- gement. Centraal in de visie staat de verbreding van de kustzone zowel binnen- als buitendijks. De visie maakt deel uit van de Gebiedsgerich te Aanpak West Zeeuws-Vlaanderen. De achterliggende filosofie van beide nota's is nog steeds actueel, maar van wege een up-to-date uitvoering is en kele maanden geleden de Strandnota opgesteld. Minke Rabaut, beleidsmedewerker recreatie en economie, legt uit dat be halve de verbreding van het strand, de kust ingedeeld wordt in rustige en drukkere gedeelten. „De kustzone wordt ingedeeld in in tensieve en extensieve gebieden. Bij de drukkere gebieden staat 'firn' voor op en bij de rustiger gebieden 'bele ving' (natuur en landschap). Binnen de zonering wordt een onderscheid gemaakt tussen sportstranden (voor fun- en beachsporten), familiestran- den en natuurstranden. De regie daar bij is in handen van het gemeentebe stuur van Sluis. Naast zonering zal the matisering zorg dragen voor meer dif ferentiatie, voor het het aanspreken van verschillende doelgroepen. Het gaat daarbij om thema's als 'stijlvol Cadzand', 'familiair Nieuwvliet', 'cul tureel Groede' en 'maritiem Bres- kens'. De thematisering zal integraal doorgevoerd worden, vanaf de ont sluitingswegen naar het strand (de bad- wegen) via de dorpskernen tot in de duinen.' www.ballonenko.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 129