Makelaars in de knel Platoon TERUGGESPOELD Verborgen gebreken gaat het derde seizoen in. De crisis is voelbaar in de serie van Net 5, waarin Isa Hoes, Peter Blok, Daphne Bunskoek, Tjitske Reidinga en Thomas van Luyn opdraven voor de nodige publiciteit, door Els Smets u media@wegener.nl 31 media igggj 024-3650570 lealI Zaterdag 19 februari 2011 door Johan van de Beek Toen de Net 5-serie Ver borgen gebreken, waar van maandag (21 fe bruari) de derde reeks begint, in het kraamka- merstadium zat, zag de wereld er heel anders uit. De economie bloeide, makelaars ken den gouden tijden. Vooral in de grote steden gingen huizen als war me broodjes van de hand. Inmiddels is er op economisch ge bied veel gebeurd en dus ook in de scripts van Verborgen gebreken. Vol gens zendermanager Alphons Mar tens is het voor de serie juist aar dig dat het niet meer zo goed gaat met de economie. In de nieuwe reeks moeten ook makelaars op de kleintjes letten. Het kantoor is ver huisd naar een bescheiden pand, er wordt gesproken over de penibe le omstandigheden ('het is echt sappelen') en er gaat een gejuich op bij elk appartement dat ver kocht wordt, hoe klein dat ook is. De makelaardij vormt in Verborgen gebreken slechts het decor, het gaat vooral om de relatie tussen de zus sen Puck (Jennifer Hofman) en Noor (Ricky Koole). Volgens Mar- tens is het een typische Net 5-se- rie, dankzij het grootstedelijke de cor en de herkenbare situaties: ru zie met je zus, relatieproblemen, zwangerschap, vertrouwen. Maar vooral dankzij de sterke en ambiti euze vrouwen in de hoofdrollen. Beide zijn blond, maar verschillen zowel in uiterlijk als karakter. Zo is Puck altijd tot in puntjes verzorgd. Hoge hakken, de haren weelderig geföhnd, puistjes en wallen zorg vuldig weggewerkt. Noor vertoont zich op kantoor weieens met het haar door de war en een motiefje in de kleding. De flat van de ambi tieuze Puck is steriel. Het bed is groot en spierwit en in haar keu ken, met een enorme ijskast en drie ovens en magnetrons, wordt nooit gekookt. Dat gebeurt wel in In Verborgen gebreken rest de mannen niet meer dan een bijrol. De hoofdrollen zijn voor de sterke en ambitieuze vrouwen Ricky Koole (links) en Jennifer Hofman. foto's CPD huize Noor, waar het gezelliger is. Behang op de muur, bonte lakens en kussens op bed. Koole heeft in de serie een relatie met acteur Frederik Brom, Vin cent Croiset is de love-interest van Hofman. Croiset: „Ik vergelijk mijn rol weieens met die van Mr Big in Sex and the city, een lui met leuke kantjes." Net als in die serie rest de mannen in Verborgen gebre ken slechts een bijrol. Brom: „Wij doen wel ons best er mannen van vlees en bloed te maken. Vaak zor gen onze personages ervoor dat er ruzie ontstaat, een vlammetje een grote brand'wordt. Maar we wil len meer. Dat maakt het voor man nen ook leuk om naar te kijken." Verborgen gebreken is een echt Hol lands product. Koole: „De manier van met elkaar omgaan, is heel Ne derlands. De directheid. En Jenni fer en ik zijn ook echt Hollandse vrouwen. What you see is what you get. Geen geheime agenda's." Naast de vaste personages is dit sei zoen ook een groot aantal gasten ingeschakeld. Onder anderen Isa Hoes, Daphne Bunskoek, Peter Blok, Tjitske Reidinga en Thomas van Luyn spelen gastrollen. Zen dermanager Martens. „Bij dramase ries heb je meestal alleen bij de start veel aandacht. Met al die gro te namen proberen we ook tussen tijds de pers te halen." De serie trok afgelopen seizoen 500.00 kij kers, daar rekent Net 5 weer op. Jennifer Hofman beschrijft de op nameperiode als een snelkookpan. De serie is in ongeveer vier maan den tijd en in een hoog tempo op genomen, om kosten te beperken. Gemiddeld werd er een dag per week gerepeteerd en vier of vijf lange dagen opgenomen. Ook wer den vaak drie afleveringen door el kaar opgenomen. Niet chronolo gisch, maar per lokatie. „Heel span nend. In het begin had ik maar drie scripts gelezen en wist niet wat er met mijn personage ging ge beuren, hoe ze zou ontwikkelen", zegt gastactrice Jelka van Houten. Tijdens de opnames werd er nog volop aan scripts gewerkt. Koole: „Bij de repetitie voel je soms: dat klinkt niet lekker, dan moest het weer herschreven worden. Dat werd niet altijd gewaardeerd, ik denk dat heel wat mensen van pro ductie ons haten. Ook bij de uitein delijke opnames hebben we nog weieens wat veranderd, er stiekem wat grapjes in verwerkt." De serie is helemaal op locatie in Amsterdam gedraaid: grachten, ter rassen, bekende pleinen en winkel straten. Rotterdam is nogal eens bereid geld en middelen vrij te ma ken om televisiemakers naar de stad te lokken, maar Amsterdam is minder happig. Martens zucht nog bij de herinnering aan de enorme hoeveelheid ontheffingen en ver gunningen die aangevraagd moest worden om een regiewagen op straat te mogen parkeren of een straat af te zetten. „En als het eens regende, waardoor een opname verplaatst moest worden, moest al les wéér aangevraagd worden." Hij had het graag voor over. „Een ma kelaar op een scooter... Dat móét in Amsterdam, nergens anders." :o: Verborgen gebreken. Vanaf maandag (21 februari) op Net 5 om 21.30 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Een van mijn herinneringen aan de Vietnamoorlog is een tv-reportage over Amerikaanse soldaten. Voor de camera hasj rokend en stoere grap pen vertellend, die hun angst moesten ver bergen. Doorgaans werd in die jaren uitslui tend de ellende van de oorlog getoond, maar deze reportage liet zien dat de veroor zakers van de ellende (of liever: de uitvoer ders van het beleid dat de ellende veroor zaakte) ook slachtoffers waren. Het was de tijd van Viétnamprotesten. Ook hier liepen mensen in lange stoeten met spandoeken met teksten als 'Johnson moordenaar'. In de VS werden terugkerende soldaten voor babykiller uitgemaakt. Het bloedbad van My Lai en het proces tegen de luitenant die opdracht gaf tot het uitroeien van een com pleet dorp met vrouwen en kinderen, be smeurden het blazoen van de VS, dat nog zo schitterend blonk in de Kennedy-jaren. Hoewel ik toen nog te jong was het goed onder woorden te brengen, herinner ik me nog goed het gevoel van onrechtvaardig heid dat me bekroop als mensen de fout heid van de oorlog en de soldaten die hem gedwongen moesten voeren, gelijkschakel den. Het duurde tot 'Platoon' (1986) voor dat dit gevoel werd gearticuleerd. Oliver Stone, zelf Vietnamveteraan, vertelt in deze film een deels op eigen ervaringen gebaseerd verhaal. Door de ogen van een soldaat (Charlie Sheen) laat Stone zien hoe jonge mensen hun onschuld verliezen en hoe moeilijk het is een moreel kompas te volgen als je in een vreemd, ver land een oorlog voert die thuis niet populair is, geen duidelijk doel dient en stukje bij beetje ver loren wordt. Wat de film net als de tv-docu- mentaire heel goed doet, is de 'gewoon- 'Platoon' laat de (gevolgen van de) Vietnam oorlog zien door de ogen van Charlie Sheen. heid' benadrukken van de mensen die het vuile werk opknappen voor een elite die er altijd voor heeft gewaakt de eigen zonen en dochters naar oorlogsgebied te sturen. De stem van Charlie Sheen vat dit schitte rend samen als hij zijn maten omschrijft: 'They come from Pork Bend Utah, Brandon Mississippi, Pulaski Tennesse. They are the unwanted, yet fighting for our society and freedom, They are the best you've ever seen, the heart and soul'. Het lijkt me evi dent dat Michael Moore's hartverscheuren de finale uit de documentaire 'Fahrenheit 9/11' ('Will they ever trust us again?') is ont leend aan 'Platoon'. 'Platoon' is misschien niet de allerbeste film die ooit is gemaakt over de oorlog in Vietnam. Maar het is wel de eerste die ons door het gekozen perspectief veel meer ver telt over de ware motieven en mechanis men van oorlog dan alle 'war is glory'-spek- takels die eraan voorafgingen of de revisio nistische Chuck Norris en Sylvester Stallo- ne-vehikels die nog zouden volgen. Francis Ford Coppola's 'Apocalypse Now' heeft een veel bredere visie en ambitie dan 'Platoon', terwijl Stanley Kubricks 'Full Metal Jacket' nog eens is ontdaan van de pathos en stilis tische overdrijving waar Stone's film af en toe onder dreigt te bezwijken. Maar in dat rijtje hoort deze film wel thuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 105