auto7
Het hele model vind ik mooi
Een sportieve auto voor de rijder
KLASSIEKER Gerard Bogaerd en zijn Jaguar XJ6 uit 1972
OCCASION BMW n8i Executive
Alternatief: Peugeot 308 1.6 VTi XT
Alternatief: Seat Leon 2.0 FSI Stylance
BMW 118i Executive
vrijdag 18 februari 2011
door Lucas Boot
Wat is mooi? Wanneer vin
den we iets mooi? Vra
gen waar filosofen zich al
eeuwen over buigen. Laten we het
breder trekken. Wat is schoonheid?
Een definitie luidt: een kwaliteit of
beleving dat de ervaring van genoe
gen, bevestiging, betekenis of goed
heid veroorzaakt. Dit thema kaart
ik aan omdat ik klassiekerliefheb-
bers in deze rubriek altijd de vraag
voorleg wat ze nou zo mooi vin
den aan hun auto.
Ik stel 'm ook aan Gerard Bogaerd
uit Hulst over zijn vuurrode Jaguar
XJ6. „Het hele model vind ik
mooi", antwoordt hij. Op hetzelfde
moment twinkelen zijn ogen. Een
symptoom van de ervaring van ge
noegen dat al ontstaat wanneer Bo
gaerd aan zijn auto denkt. Mooi
toch? Dat is zijn Jag in elk geval
ook. Of schoon, op z'n 'Bels'. De
XJ6 verkeert in topconditie en
draagt her en der sporen van 39 le
vensjaren. „Dat mag ook. Een auto
met deze leeftijd moet er niet uit
zien alsof-ie nieuw is, want dat is
hij niet. Juist dat vind ik zo leuk
aan oldtimers."
Bogaerds XJ6 is een Mark I Series I,
de eerste generatie van de Britse
luxesedan. De auto werd in 1968
geïntroduceerd als opvolger van de
Jaguar S-type. Een jaar later ver
scheen de XJ6 ook onder de naam
Daimler Sovereign - Daimler was
in handen van Jaguar. De nieuwe
Jag sloeg goed aan bij het koperspu-
bliek. De vraag was zelfs zo hoog
dat de productie werd opge
schroefd, wat soms ten koste ging
van de bouwkwaliteit. Jaguar lever
de de XJ destijds met een 2,8 en
een 4,2 zes-in-lijnmotor. Later ver
scheen een twaalfcilinder. Het
exemplaar van Bogaerd heeft die
4,2 aan boord. „Een geweldig krach
tige motor met ruim 300 pk. Ik rijd
meestal heel rustig, maar als je het
gaspedaal stevig intrapt, gaat-ie er
vandoor." Toen hij de Jag net had,
tikte de Hulstenaar de topsnelheid
.van dik 200 kilometer per uur aan.
Even proberen. Dat soort toeren
haalt Bogaerd niet meer uit. Maar
mooi dat-ie toen het vond.
Hebt u ook een bijzondere auto?
Laat het ons weten en stuur een
mail naar de redactie.
Gerard Bogaerd uit Hulst en zijn Jaguar XJ6.
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een BMW 1-serie.
door Lucas Boot
We sloegen ons fic
tieve spaarvarken
aan stukken en
vonden tussen de
scherven een be
drag van 16.000 euro. Wie spaart,
die heeft wat. Voor dat geld zoe
ken we een gebruikte vijfdeurs
hatchback met minder dan een
ton op de teller. Deze BMW n8i
van AutoOomen in Bavel voldoet
aan de eisen. We nemen plaats
achter het stuur en meteen wordt
duidelijk dat dit een rijdersauto is.
De zit is laag en het stuur kan lek
ker ver naar voren worden getrok
ken. Daarbij staat de middenconso
le een slag naar ons toegekeerd,
waardoor er als het ware een apart
bestuurdershoekje ontstaat. Door
dit alles voelt het alsof de t-serie
om de bestuurder is heenge-
bouwd; je wordt één met de auto.
Moet-ie natuurlijk nog wel lekker
rijden. BMW heeft al sinds jaar en
dag patent op sportieve rij-eigen-
schappen en dat geldt ook voor
der Einser. Hij maakt gebruik van
het onderstel van de 3-serie (E90,
huidige generatie). Zodoende staat
de '1' wat balans van de auto, weg-
ligging en de dempingverhouding
comfort versus sportiviteit betreft
op eenzame hoogte in het C-seg-
ment. Toen, en nu nog steeds.
Natuurlijk beschikt ook de i-serie
over achterwielaandrijving, wat
'm eveneens onderscheidt van zijn
voornaamste concurrenten. En
dan de besturing. Die biedt prettig
veel weerstand en is direct en hel
der. Je kunt de auto plaatsen waar
je 'm hebben wilt.
Onder de kap van onze il8i ligt
een 2,0-liter en geen i8oocc-blok,
zoals de typeaanduiding wellicht
doet vermoeden. De motor levert
129 pk en 180 Nm aan koppel.
Niets spannends, gewóón ruim
Prijs: 14.600 euro; Bouwjaar: 9-2007; Km-stand: 44.672;
Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 119 pk, 160 Nm;
Transmissie: handgeschakelde vijfbak; Afleverkosten: 350 euro, inclusief on
derhoudsbeurt en 24 maanden garantie;
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, schuifdak;
Verkooppunt: PTA Goes; Website: http://ptagoes.web.peugeot.nl
De BMW 118i Executive.
voldoende om vlot mee te komen
in het verkeer.
Deze i-serie heeft tot nu één eige
naar gehad, en die was klaarblijke
lijk erg zuinig op zijn BMW. Ner
gens ook maar een krasje of plekje
te bekennen.
De auto verkeert van binnen en
buiten in showroomstaat. Die vori
ge eigenaar kruiste destijds ook
een aantal fraaie opties aan op de
bestellijst. Denk aan zwartlederen
bekleding op de stoelen en de deu
ren, 17 inch lichtmetalen wielen
en xenonverlichting. Verder is de
BMW uitgerust met cruise con
trol, elektrisch bedienbare ramen
en spiegels, audiobediening op het
Prijs: 15.445 euro; Bouwjaar: 2-2007; Km-stand: 88.427;
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 149 pk, 200 Nm;
Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 295 euro, inclusief on
derhoudsbeurt, APK en zes maanden garantie;
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, sportstoelen voor;
Verkooppunt: Van de Velde Auto's, Kapelle; Website: www.veldeautos.nl
foto Lucas Boot
stuur, climate control en parkeer-
sensoren.
Hebben we dan niets te zeuren?
Paar puntjes van kritiek. Door de
dikke C-stijl is het zicht naar achte
ren toe niet optimaal en de been-
en hoofdruimte op de achterin
zijn alles behalve riant te noemen.
Een rijdersauto, zeiden we toch.
Historie: Eind 2004 lanceerde
BMW de 1 -serie om de concurren
tie aan te gaan met auto's als de
Audi A3, Ford Focus en Alfa Ro
meo 147. Ontwerper Chris Bangle
tekende der Einser. De 1-serie kan
worden gezien als de opvolger van
de 3-serie Compact, die nooit een
succesnummer werd. De 1-serie
staat op hetzelfde onderstel als de
huidige generatie 3-serie (E90).
Prijs: 15.445 euro
Bouwjaar: 11-2005
Km-stand: 52.170
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzi
ne
Vermogen: 129 pk, 180 Nm
0-100 km/u: 9,4 seconden*
Topsnelheid: 208 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 13,7*
Afleverkosten: 395, inclusief gro
te beurt, nieuwe APK en zes maan
den garantie
Bijzonderheden: lederen bekle
ding, lage kilometerstand, auto van
eerste eigenaar
Verkooppunt: AutoOomen, "Bavel
Website: www.autoOomen.nl
*fabrieksopgave