auto7 Het hele model vind ik mooi Een sportieve auto voor de rijder KLASSIEKER Gerard Bogaerd en zijn Jaguar XJ6 uit 1972 OCCASION BMW n8i Executive Alternatief: Peugeot 308 1.6 VTi XT Alternatief: Seat Leon 2.0 FSI Stylance BMW 118i Executive vrijdag 18 februari 2011 door Lucas Boot Wat is mooi? Wanneer vin den we iets mooi? Vra gen waar filosofen zich al eeuwen over buigen. Laten we het breder trekken. Wat is schoonheid? Een definitie luidt: een kwaliteit of beleving dat de ervaring van genoe gen, bevestiging, betekenis of goed heid veroorzaakt. Dit thema kaart ik aan omdat ik klassiekerliefheb- bers in deze rubriek altijd de vraag voorleg wat ze nou zo mooi vin den aan hun auto. Ik stel 'm ook aan Gerard Bogaerd uit Hulst over zijn vuurrode Jaguar XJ6. „Het hele model vind ik mooi", antwoordt hij. Op hetzelfde moment twinkelen zijn ogen. Een symptoom van de ervaring van ge noegen dat al ontstaat wanneer Bo gaerd aan zijn auto denkt. Mooi toch? Dat is zijn Jag in elk geval ook. Of schoon, op z'n 'Bels'. De XJ6 verkeert in topconditie en draagt her en der sporen van 39 le vensjaren. „Dat mag ook. Een auto met deze leeftijd moet er niet uit zien alsof-ie nieuw is, want dat is hij niet. Juist dat vind ik zo leuk aan oldtimers." Bogaerds XJ6 is een Mark I Series I, de eerste generatie van de Britse luxesedan. De auto werd in 1968 geïntroduceerd als opvolger van de Jaguar S-type. Een jaar later ver scheen de XJ6 ook onder de naam Daimler Sovereign - Daimler was in handen van Jaguar. De nieuwe Jag sloeg goed aan bij het koperspu- bliek. De vraag was zelfs zo hoog dat de productie werd opge schroefd, wat soms ten koste ging van de bouwkwaliteit. Jaguar lever de de XJ destijds met een 2,8 en een 4,2 zes-in-lijnmotor. Later ver scheen een twaalfcilinder. Het exemplaar van Bogaerd heeft die 4,2 aan boord. „Een geweldig krach tige motor met ruim 300 pk. Ik rijd meestal heel rustig, maar als je het gaspedaal stevig intrapt, gaat-ie er vandoor." Toen hij de Jag net had, tikte de Hulstenaar de topsnelheid .van dik 200 kilometer per uur aan. Even proberen. Dat soort toeren haalt Bogaerd niet meer uit. Maar mooi dat-ie toen het vond. Hebt u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten en stuur een mail naar de redactie. Gerard Bogaerd uit Hulst en zijn Jaguar XJ6. Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een BMW 1-serie. door Lucas Boot We sloegen ons fic tieve spaarvarken aan stukken en vonden tussen de scherven een be drag van 16.000 euro. Wie spaart, die heeft wat. Voor dat geld zoe ken we een gebruikte vijfdeurs hatchback met minder dan een ton op de teller. Deze BMW n8i van AutoOomen in Bavel voldoet aan de eisen. We nemen plaats achter het stuur en meteen wordt duidelijk dat dit een rijdersauto is. De zit is laag en het stuur kan lek ker ver naar voren worden getrok ken. Daarbij staat de middenconso le een slag naar ons toegekeerd, waardoor er als het ware een apart bestuurdershoekje ontstaat. Door dit alles voelt het alsof de t-serie om de bestuurder is heenge- bouwd; je wordt één met de auto. Moet-ie natuurlijk nog wel lekker rijden. BMW heeft al sinds jaar en dag patent op sportieve rij-eigen- schappen en dat geldt ook voor der Einser. Hij maakt gebruik van het onderstel van de 3-serie (E90, huidige generatie). Zodoende staat de '1' wat balans van de auto, weg- ligging en de dempingverhouding comfort versus sportiviteit betreft op eenzame hoogte in het C-seg- ment. Toen, en nu nog steeds. Natuurlijk beschikt ook de i-serie over achterwielaandrijving, wat 'm eveneens onderscheidt van zijn voornaamste concurrenten. En dan de besturing. Die biedt prettig veel weerstand en is direct en hel der. Je kunt de auto plaatsen waar je 'm hebben wilt. Onder de kap van onze il8i ligt een 2,0-liter en geen i8oocc-blok, zoals de typeaanduiding wellicht doet vermoeden. De motor levert 129 pk en 180 Nm aan koppel. Niets spannends, gewóón ruim Prijs: 14.600 euro; Bouwjaar: 9-2007; Km-stand: 44.672; Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 119 pk, 160 Nm; Transmissie: handgeschakelde vijfbak; Afleverkosten: 350 euro, inclusief on derhoudsbeurt en 24 maanden garantie; Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, schuifdak; Verkooppunt: PTA Goes; Website: http://ptagoes.web.peugeot.nl De BMW 118i Executive. voldoende om vlot mee te komen in het verkeer. Deze i-serie heeft tot nu één eige naar gehad, en die was klaarblijke lijk erg zuinig op zijn BMW. Ner gens ook maar een krasje of plekje te bekennen. De auto verkeert van binnen en buiten in showroomstaat. Die vori ge eigenaar kruiste destijds ook een aantal fraaie opties aan op de bestellijst. Denk aan zwartlederen bekleding op de stoelen en de deu ren, 17 inch lichtmetalen wielen en xenonverlichting. Verder is de BMW uitgerust met cruise con trol, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, audiobediening op het Prijs: 15.445 euro; Bouwjaar: 2-2007; Km-stand: 88.427; Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine; Vermogen: 149 pk, 200 Nm; Transmissie: handgeschakelde zesbak; Afleverkosten: 295 euro, inclusief on derhoudsbeurt, APK en zes maanden garantie; Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, sportstoelen voor; Verkooppunt: Van de Velde Auto's, Kapelle; Website: www.veldeautos.nl foto Lucas Boot stuur, climate control en parkeer- sensoren. Hebben we dan niets te zeuren? Paar puntjes van kritiek. Door de dikke C-stijl is het zicht naar achte ren toe niet optimaal en de been- en hoofdruimte op de achterin zijn alles behalve riant te noemen. Een rijdersauto, zeiden we toch. Historie: Eind 2004 lanceerde BMW de 1 -serie om de concurren tie aan te gaan met auto's als de Audi A3, Ford Focus en Alfa Ro meo 147. Ontwerper Chris Bangle tekende der Einser. De 1-serie kan worden gezien als de opvolger van de 3-serie Compact, die nooit een succesnummer werd. De 1-serie staat op hetzelfde onderstel als de huidige generatie 3-serie (E90). Prijs: 15.445 euro Bouwjaar: 11-2005 Km-stand: 52.170 Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 2,0 liter viercilinder, benzi ne Vermogen: 129 pk, 180 Nm 0-100 km/u: 9,4 seconden* Topsnelheid: 208 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 13,7* Afleverkosten: 395, inclusief gro te beurt, nieuwe APK en zes maan den garantie Bijzonderheden: lederen bekle ding, lage kilometerstand, auto van eerste eigenaar Verkooppunt: AutoOomen, "Bavel Website: www.autoOomen.nl *fabrieksopgave

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 75