Kia Sportage CRDi: minder is genoeg auto5 Stille revolutie van de Ook Multitronic voor grote Opel Antara SUV Seat Exeo en Exeo ST vmtmrm Elektrocarrière BMW begint met de 1-serie Lancia Ypsilon krijgt twee deuren extra Nissan Esflow biedt elektrisch rijplezier vrijdag 18 februari 2011 Kia Sportage 1.7 CRDi X-ecutive Kleine diesel met fijne eigenschappen. Bagage 564- 1353 liter. Gewicht 1390 kg. Diesel 1.7 1,115 pk. Vanaf 29.870 euro, X-clusive 34.080 euro. Plus: vormgeving, dieselmotor, uitrusting. Min: hier en daar harde kunststoffen. 12,4 seconden zijn beslist concurrerend. Het prestatieverschil met de 2.0 liter diesel is be scheiden, deels omdat Kia de grotere diesel slechts met vierwielaandrijving aanbiedt. Standaard wordt de nieuwe diesel gekop peld aan een handgeschakelde zesbak. Die laat zich voldoende exact bedienen. Een start/stop-systeem is standaard op deze in- stapdiesel, vooral om onder stadse omstan digheden en rollend in de file het brandstof verbruik te temperen. Gezien het forse voor komen van de auto is het verder opvallend dat het gewicht met 1390 kilogram relatief bescheiden is. Dat zorgt er allemaal voor dat de 1.7 CRDi motor met een bescheiden hoeveelheid brandstof genoegen neemt. In de praktijk is een gemiddelde van 1 op 15 goed haalbaar. Wie veelvuldig gebruikmaakt van de cruise control en tijdig gas loslaat als het verkeer in Vanaf 29.999 euro, Intense 32.499 euro. Downsizing lijkt hét toverwoord voor het zuiniger maken van de nieuw ste auto's. Bij diesels lijkt deze strategie het beste te werken, zo blijkt ook uit de kleine diesel in de Kia Sportage. door Tony Vos Het succes van een model is moeilijk af te leiden uit de verkoopresulta ten in één maand. Toch is het teke nend dat de nieuwe Sportage afge lopen januari de bestverkochte Kia van het totale programma was. Crossovers met de lengte van een modale middenklasser wor den op dit moment hoog gewaardeerd. Als Kia dan ook nog eens voor een uitermate Europese vormgeving zorgt, kan succes niet uitblijven. Dat laatste is niet vreemd, want de huidige designchef Peter Schreyer heeft een verleden bij Audi en daar het vak goed in de vingers gekregen. Waar SUV's en crossovers een paar jaar gele den nog regelmatig onderwerp van discus sie waren, letten fabrikanten wel degelijk op de milieubelasting van deze voertuigen. Dat is te merken aan de splinternieuwe 1.7 liter dieselmotor die in de Sportage debuteert. De krachtbron levert 115 pk en, heel prettig, een flink koppel van 260 Nm. Dat is tussen 1250 en 2750 toeren per minuut volledig be schikbaar. Dat betekent weinig schakelen en toch prima prestaties. Een top van 173 kilo meter per uur en een 0-100-acceleratie in De kleinere diesel in de Kia Sportage is zuiniger met behoud van rijplezier. foto's Automedia de verte afremt, komt nog gunstiger uit. Ook bij deze Kia blijkt weer de invloed van de geleverde wielen. De versie X-ecutive heeft 17 inch lichtmetaal, komt aan een C02-uitstoot van 135 gram per kilometer en krijgt daarmee een gunstig B-label. De X-clusive onderscheidt zich onder meer door 18 inch wielen. Daarmeee gaat de C02-uitstoot ineens naar 143 gram per kilo meter, wat zich laat vertalen in een C-label. Zijn grote aantrekkingskracht heeft de Spor tage te danken aan de vormgeving. De auto is beslist afwijkend door zijn brede C-stijl, de dikke metaalrand achter de zijruiten, de fraai geïntegreerde dakrails en de grote ach terlichten. Het geslaagde design zet zich in het interieur voort, met als enige dissonant wat goedkoop ogende harde kunststoffen. Wat functionaliteit betreft, zit het wel goed met de Kia Sportage. Daardoor kan de auto prima concurreren met stationwagons uit de middenklasse. Vier tot vijf volwassenen hebben voldoende ruimte. Voorin zit je hoog met prima uitzicht, terwijl achterpas sagiers zich iets meer opgesloten voelen van wege de al genoemde brede C-stijl. Wie het bagagevolume meet, merkt dat de Sportage royaal bemeten is. Achter de bank onder de rolhoes is 564 liter beschikbaar. Daar kan zelfs een limousine nauwelijks aan tippen. Het neerklappen van de achter bank levert uiteindelijk 1353 liter op. Ge noeg voor een kleine verhuizing. Een eerdere kennismaking met een Spor tage op de grote 18 inch wielen was al een feestje op het gebied van rij-dynamiek. Met de 17 inch wielen op de X-ecutive blijft die dynamiek in stand, maar wordt de auto nog net wat comfortabeler. De Kia Sportage 1.7 CRDi is er vanaf 29.870 euro. CONCURRENT® CONCURRENT#Mitsubishi ASX 1.8 Dl-D Intro Onderhuids en technisch identiek aan Kia Sportage, maar met eigen afstemming en design, tegen iets lagere prijs. Bagage 591-1436 liter. Gewicht 1390 kg. Diesel 1.7 1,116 pk. Plus: prijs, keuzemogelijkheden, comfort. Min: vormgeving. Een prettig vormgegeven, comfortabel rijdende cross over, met bescheiden afme tingen en daardoor iets min der ruim. Bagage 419-1219 liter. Gewicht 1395 kg. Diesel 1.4 1,116 pk. Plus: rijcomfort, afwerking interieur, fijne diesel. Min: interieurruimte. Nieuw model met Europese vormgeving en voorzien van zeer krachtige diesel met stug rijgedrag. Bagage 486-1312 liter. Gewicht 1591 kg. Diesel 2.01, 175 pk. Plus: krachtige motor. Min: verbruik, vering en demping. rs—ïT——'-rtriirn-«giraw-"git»wli*Mw door Tony Vos Een aantal wijzigingen aan de Opel Antara SUV is geen we reldnieuws, maar Opel blijft geloven in dit type. Sterker nog, er is een kleinere SUV in voorberei ding, die in 2012 verschijnt De verschillen moeten niet in het uiterlijk worden gezocht. De car rosserie is identiek gebleven, de au to beschikt alleen over een nieuwe grille, mistlampen, andere achter lichten en niet eerder gebruikte wielen. In het interieur is vooral aan de kwaliteit gewerkt. Dat le vert fraaiere materialen op en meer opbergruimte tussen de stoe len, vanwege het toepassen van een elektrische parkeerrem. De grootste veranderingen zijn di rect duidelijk bij het rijden met de auto. Er is hard gewerkt aan verbe tering van de isolatie. Dan moet onder meer worden gedacht aan optimalisatie van alle afdichtrub- bers. Het levert een reductie van het interieurgeluid op van 50 pro cent. Ongeacht de motor is de ver nieuwde Antara ongelofelijk stil. Sterker nog, eenmaal op weg met de vernieuwde 2.2 liter diesel is niet hoorbaar dat de motor op olie wordt gestookt. Ondanks de grote re cilinderinhoud en naar keuze een vermogen van 163 of 184 pk, is de in slagvolume vergrootte motor zuiniger dan zijn voorganger. Voor wielaandrijving vormt een duo met de 163 pk variant, terwijl de krachtigste versie vierwielaandrij ving heeft. De Antara is geen compromisloze terreinauto, maar met winterhan den en vierwielaandrijving staat het model zijn mannetje. Voor het overgrote deel van de kopers is het vooral van belang dat de SUV ruim en comfortabel is. De 2.4 li ter benzine (167 pk) is ook op veel details herzien. Vanaf 35.495 euro wordt deze krachtbron geleverd, de diesel start bij 38.995 euro. Opel Antara: stil. foto Automedia door Willem de Volder Seat levert vanaf komend voor jaar de 143 pk sterke 2.0 TDI- dieselmotor met de Multitro nic CVT-automaat in de Exeo en Exeo ST. Deze combinaties debute ren binnen de Seatlijn. Seat mag uiteraard graaien in de schappen van de Volkswagen Groep en de verantwoordelijken zijn bij hun keuze weloverwogen te werk gegaan. Zowel wat betreft comfort als sportiviteit worden er met de 2.0 liter diesel met Multi tronic geen concessies gedaan. In stadsverkeer is de automatische stand het meest voor de hand lig gend, terwijl met de keuzehendel in de handgeschakelde stand zelf werkzaamheid van de bestuurder Seat Exeo met Multitronic. foto Seat wordt verwacht. Wanneer voor de handbediening wordt gekozen, zijn zeven overbrengingen paraat en kan er zowel met het pookje als met de paddies achter het stuur worden geschakeld. De 2.0 liter dieselmotor heeft op papier een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer, goed voor een D-label. Het vlotte karakter van de krachtbron sluit aan bij dat van Seat: in 9,3 secon den kan vanuit stilstand de 100 ki lometer per uur worden aangetikt. De techniek is bekend. De vierci- linder wordt direct ingespoten en de hogedrukpomp in het com- mon-railsysteem levert een maxi male druk van 1800 bar. Tegelijkertijd met de intrede van de 2.0 liter diesel heeft Seat aanpas singen gedaan aan het interieur van de Exeo. Achterbank en voor- stoelen zijn nieuw ontworpen, waardoor er voor achterpassagiers meer ruimte is. De instap is verge makkelijkt door wijzigingen aan de B-stijl. Nieuw vormgegeven ach terlichten met ledtechniek zijn op tioneel. Seat levert de 2.0 TDI met CVT in combinatie met de uitrus tingsniveaus Style en Sport. BMW kondigt nog voor dit jaar de productiestart aan van de Active E, de elektrisch aangedre ven BMW i-serie coupé. De elek tromotor in dit voertuig levert 170 pk en een koppel van 250 Nm. De lithium-ion accu's geven de au to een actieradius van 160 kilome ter. Jammer van de erg beschei den bagageruimte van 200 liter. Er is bijna sprake van een herin troductie van Lancia. Na diverse Chryslers komt ook de nieuwe Ypsilon uit de eigen koker. De 3,84 meter lange vijfdeurs houdt het midden tussen de Delta en de bestaande Ypsilon. Rond de zo mer staat de Ypsilon bij de dealer. Dat een elektrische auto rijplezier kan bieden, wil Nissan aantonen met de concept Esflow. Deze twee- zitter heeft een deel van de tech- - niek van de elektrische Leaf. Elk achterwiel heeft zijn eigen elek tromotor. Op volle accu's komt de Esflow circa 240 kilometer ver.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73