Kia Sportage CRDi:
minder is genoeg
auto5
Stille revolutie van de Ook Multitronic voor
grote Opel Antara SUV Seat Exeo en Exeo ST
vmtmrm
Elektrocarrière BMW
begint met de 1-serie
Lancia Ypsilon krijgt
twee deuren extra
Nissan Esflow biedt
elektrisch rijplezier
vrijdag 18 februari 2011
Kia Sportage 1.7 CRDi X-ecutive
Kleine diesel met fijne eigenschappen. Bagage 564-
1353 liter. Gewicht 1390 kg. Diesel 1.7 1,115 pk.
Vanaf 29.870 euro, X-clusive 34.080 euro.
Plus: vormgeving, dieselmotor, uitrusting.
Min: hier en daar harde kunststoffen.
12,4 seconden zijn beslist concurrerend. Het
prestatieverschil met de 2.0 liter diesel is be
scheiden, deels omdat Kia de grotere diesel
slechts met vierwielaandrijving aanbiedt.
Standaard wordt de nieuwe diesel gekop
peld aan een handgeschakelde zesbak. Die
laat zich voldoende exact bedienen. Een
start/stop-systeem is standaard op deze in-
stapdiesel, vooral om onder stadse omstan
digheden en rollend in de file het brandstof
verbruik te temperen. Gezien het forse voor
komen van de auto is het verder opvallend
dat het gewicht met 1390 kilogram relatief
bescheiden is.
Dat zorgt er allemaal voor dat de 1.7 CRDi
motor met een bescheiden hoeveelheid
brandstof genoegen neemt. In de praktijk is
een gemiddelde van 1 op 15 goed haalbaar.
Wie veelvuldig gebruikmaakt van de cruise
control en tijdig gas loslaat als het verkeer in
Vanaf 29.999 euro, Intense 32.499 euro.
Downsizing lijkt hét toverwoord voor het zuiniger maken van de nieuw
ste auto's. Bij diesels lijkt deze strategie het beste te werken, zo blijkt ook
uit de kleine diesel in de Kia Sportage.
door Tony Vos
Het succes van een model is moeilijk
af te leiden uit de verkoopresulta
ten in één maand. Toch is het teke
nend dat de nieuwe Sportage afge
lopen januari de bestverkochte Kia van het
totale programma was. Crossovers met de
lengte van een modale middenklasser wor
den op dit moment hoog gewaardeerd. Als
Kia dan ook nog eens voor een uitermate
Europese vormgeving zorgt, kan succes niet
uitblijven. Dat laatste is niet vreemd, want
de huidige designchef Peter Schreyer heeft
een verleden bij Audi en daar het vak goed
in de vingers gekregen.
Waar SUV's en crossovers een paar jaar gele
den nog regelmatig onderwerp van discus
sie waren, letten fabrikanten wel degelijk op
de milieubelasting van deze voertuigen. Dat
is te merken aan de splinternieuwe 1.7 liter
dieselmotor die in de Sportage debuteert.
De krachtbron levert 115 pk en, heel prettig,
een flink koppel van 260 Nm. Dat is tussen
1250 en 2750 toeren per minuut volledig be
schikbaar. Dat betekent weinig schakelen en
toch prima prestaties. Een top van 173 kilo
meter per uur en een 0-100-acceleratie in
De kleinere diesel in de Kia Sportage is zuiniger met behoud van rijplezier. foto's Automedia
de verte afremt, komt nog gunstiger uit.
Ook bij deze Kia blijkt weer de invloed van
de geleverde wielen. De versie X-ecutive
heeft 17 inch lichtmetaal, komt aan een
C02-uitstoot van 135 gram per kilometer en
krijgt daarmee een gunstig B-label. De
X-clusive onderscheidt zich onder meer
door 18 inch wielen. Daarmeee gaat de
C02-uitstoot ineens naar 143 gram per kilo
meter, wat zich laat vertalen in een C-label.
Zijn grote aantrekkingskracht heeft de Spor
tage te danken aan de vormgeving. De auto
is beslist afwijkend door zijn brede C-stijl,
de dikke metaalrand achter de zijruiten, de
fraai geïntegreerde dakrails en de grote ach
terlichten. Het geslaagde design zet zich in
het interieur voort, met als enige dissonant
wat goedkoop ogende harde kunststoffen.
Wat functionaliteit betreft, zit het wel goed
met de Kia Sportage. Daardoor kan de auto
prima concurreren met stationwagons uit
de middenklasse. Vier tot vijf volwassenen
hebben voldoende ruimte. Voorin zit je
hoog met prima uitzicht, terwijl achterpas
sagiers zich iets meer opgesloten voelen van
wege de al genoemde brede C-stijl.
Wie het bagagevolume meet, merkt dat de
Sportage royaal bemeten is. Achter de bank
onder de rolhoes is 564 liter beschikbaar.
Daar kan zelfs een limousine nauwelijks
aan tippen. Het neerklappen van de achter
bank levert uiteindelijk 1353 liter op. Ge
noeg voor een kleine verhuizing.
Een eerdere kennismaking met een Spor
tage op de grote 18 inch wielen was al een
feestje op het gebied van rij-dynamiek. Met
de 17 inch wielen op de X-ecutive blijft die
dynamiek in stand, maar wordt de auto nog
net wat comfortabeler. De Kia Sportage
1.7 CRDi is er vanaf 29.870 euro.
CONCURRENT®
CONCURRENT#Mitsubishi ASX 1.8 Dl-D Intro
Onderhuids en technisch
identiek aan Kia Sportage,
maar met eigen afstemming
en design, tegen iets lagere
prijs. Bagage 591-1436 liter.
Gewicht 1390 kg.
Diesel 1.7 1,116 pk.
Plus: prijs, keuzemogelijkheden, comfort.
Min: vormgeving.
Een prettig vormgegeven,
comfortabel rijdende cross
over, met bescheiden afme
tingen en daardoor iets min
der ruim. Bagage 419-1219
liter. Gewicht 1395 kg.
Diesel 1.4 1,116 pk.
Plus: rijcomfort, afwerking interieur, fijne diesel.
Min: interieurruimte.
Nieuw model met Europese
vormgeving en voorzien van
zeer krachtige diesel met
stug rijgedrag. Bagage
486-1312 liter. Gewicht
1591 kg. Diesel 2.01,
175 pk.
Plus: krachtige motor.
Min: verbruik, vering en demping.
rs—ïT——'-rtriirn-«giraw-"git»wli*Mw
door Tony Vos
Een aantal wijzigingen aan de
Opel Antara SUV is geen we
reldnieuws, maar Opel blijft
geloven in dit type. Sterker nog, er
is een kleinere SUV in voorberei
ding, die in 2012 verschijnt
De verschillen moeten niet in het
uiterlijk worden gezocht. De car
rosserie is identiek gebleven, de au
to beschikt alleen over een nieuwe
grille, mistlampen, andere achter
lichten en niet eerder gebruikte
wielen. In het interieur is vooral
aan de kwaliteit gewerkt. Dat le
vert fraaiere materialen op en
meer opbergruimte tussen de stoe
len, vanwege het toepassen van
een elektrische parkeerrem.
De grootste veranderingen zijn di
rect duidelijk bij het rijden met de
auto. Er is hard gewerkt aan verbe
tering van de isolatie. Dan moet
onder meer worden gedacht aan
optimalisatie van alle afdichtrub-
bers. Het levert een reductie van
het interieurgeluid op van 50 pro
cent. Ongeacht de motor is de ver
nieuwde Antara ongelofelijk stil.
Sterker nog, eenmaal op weg met
de vernieuwde 2.2 liter diesel is
niet hoorbaar dat de motor op olie
wordt gestookt. Ondanks de grote
re cilinderinhoud en naar keuze
een vermogen van 163 of 184 pk, is
de in slagvolume vergrootte motor
zuiniger dan zijn voorganger. Voor
wielaandrijving vormt een duo
met de 163 pk variant, terwijl de
krachtigste versie vierwielaandrij
ving heeft.
De Antara is geen compromisloze
terreinauto, maar met winterhan
den en vierwielaandrijving staat
het model zijn mannetje. Voor het
overgrote deel van de kopers is het
vooral van belang dat de SUV
ruim en comfortabel is. De 2.4 li
ter benzine (167 pk) is ook op veel
details herzien. Vanaf 35.495 euro
wordt deze krachtbron geleverd,
de diesel start bij 38.995 euro.
Opel Antara: stil. foto Automedia
door Willem de Volder
Seat levert vanaf komend voor
jaar de 143 pk sterke 2.0 TDI-
dieselmotor met de Multitro
nic CVT-automaat in de Exeo en
Exeo ST. Deze combinaties debute
ren binnen de Seatlijn.
Seat mag uiteraard graaien in de
schappen van de Volkswagen
Groep en de verantwoordelijken
zijn bij hun keuze weloverwogen
te werk gegaan. Zowel wat betreft
comfort als sportiviteit worden er
met de 2.0 liter diesel met Multi
tronic geen concessies gedaan. In
stadsverkeer is de automatische
stand het meest voor de hand lig
gend, terwijl met de keuzehendel
in de handgeschakelde stand zelf
werkzaamheid van de bestuurder
Seat Exeo met Multitronic. foto Seat
wordt verwacht. Wanneer voor de
handbediening wordt gekozen,
zijn zeven overbrengingen paraat
en kan er zowel met het pookje als
met de paddies achter het stuur
worden geschakeld.
De 2.0 liter dieselmotor heeft op
papier een gemiddeld verbruik
van 5,8 liter per 100 kilometer,
goed voor een D-label. Het vlotte
karakter van de krachtbron sluit
aan bij dat van Seat: in 9,3 secon
den kan vanuit stilstand de 100 ki
lometer per uur worden aangetikt.
De techniek is bekend. De vierci-
linder wordt direct ingespoten en
de hogedrukpomp in het com-
mon-railsysteem levert een maxi
male druk van 1800 bar.
Tegelijkertijd met de intrede van
de 2.0 liter diesel heeft Seat aanpas
singen gedaan aan het interieur
van de Exeo. Achterbank en voor-
stoelen zijn nieuw ontworpen,
waardoor er voor achterpassagiers
meer ruimte is. De instap is verge
makkelijkt door wijzigingen aan
de B-stijl. Nieuw vormgegeven ach
terlichten met ledtechniek zijn op
tioneel. Seat levert de 2.0 TDI met
CVT in combinatie met de uitrus
tingsniveaus Style en Sport.
BMW kondigt nog voor dit jaar
de productiestart aan van de
Active E, de elektrisch aangedre
ven BMW i-serie coupé. De elek
tromotor in dit voertuig levert
170 pk en een koppel van 250 Nm.
De lithium-ion accu's geven de au
to een actieradius van 160 kilome
ter. Jammer van de erg beschei
den bagageruimte van 200 liter.
Er is bijna sprake van een herin
troductie van Lancia. Na diverse
Chryslers komt ook de nieuwe
Ypsilon uit de eigen koker. De
3,84 meter lange vijfdeurs houdt
het midden tussen de Delta en de
bestaande Ypsilon. Rond de zo
mer staat de Ypsilon bij de dealer.
Dat een elektrische auto rijplezier
kan bieden, wil Nissan aantonen
met de concept Esflow. Deze twee-
zitter heeft een deel van de tech-
- niek van de elektrische Leaf. Elk
achterwiel heeft zijn eigen elek
tromotor. Op volle accu's komt de
Esflow circa 240 kilometer ver.