auto3
CT200h: melkkoetje van Lexus
AUTOTEST Full hybrid scoort wat brandstofverbruik en C02-uitstoot betreft
Volkswagen XL1: zuinigheidswonder Audi komt met A1 S Edition Renault laat Captur los
vrijdag 18 februari 2011
Volkswagen bundelt in de XL1 alle innovaties die het in huis
heeft. Zeer zuinig in relatie met de bijna 3,9 meter lange twee-
zitter; het gemiddelde verbruik is 1 liter op 111 kilometer. De
plug-in hybride wordt aangedreven door een 0,8 liter tweeci
linder TDI-dieselmotor (48 pk) en een elektromotor (27 pk).
Laatstgenoemde wordt gevoed door een lithium-ion batterij,
(opladen via het normale stroomnet) Het maximale koppel be
draagt 120 Nm met een boost naar 140 Nm. Ook al lijkt het
een ultra sportauto, snelheidsrecords vestig je niet met de
XL1: in 11,9 seconden accelereert de auto van 0 naar 100 kilo
meter per uur. Door het gebruik van met koolstofvezel ver
sterkt kunststof is veel gawicht bespaard.
S edition heet de gelimiteerde oplage van de Audi A1. Het
merk verrijkt zijn kleinste model met Xenon plus verlichting,
led-lichtpakket, S line-in- en exterieur (17 inch wielen, sport
stoelen, grille in hoogglans zwart), navigatiepakket en volauto
matische airconditioning. De Audi A1 S edition is leverbaar
vanaf 23.990 euro. Er is keuze uit vier motoren, waaronder de
nieuwe 1.4 TFSI (185 pk).
Tijdens de introductie van de Lexus CT200h in Portugal vin
gen we al een glimp op van de Captur, de nieuwe conceptcar
van Renault. Renault pakte twee dagen later officieel uit met
details en foto's van de tweezitter, die tot vierzitter kan wor
den geformeerd. De matte voorschermen markeren het ro
buuste karakter van de auto, die de nieuwe designlijn van
Renault prijsgeeft. De auto krijgt een twin-turbo dieselmotor
met een kleine cilinderinhoud, die rijplezier en prestaties met
een lage C02-uitstoot combineert. Als de 'hard top' wordt ver
wijderd transformeert de Captur van coupé naar cabriolet. 22
inch wielen en vleugeldeuren maken de conceptcar bijzonder.
Op de autoshow in Genève debuteert de Captur.
De nieuwe, compacte CT200h
lijkt het melkkoetje van het chi
que merk Lexus te worden. Zon
der dat consumenten de hybri
de hebben gezien of zijn rijge
drag hebben gevoeld, zijn er al
meer dan zevenhonderd ver
kocht. Vanaf 1 maart staat de
4,32 meter lange 'full hybrid' bij
de dealer.
door Willem de Volder
Lexus gaat met de CT20oh
het gevecht aan met de
zuinige versies van bij
voorbeeld de Audi A3 en
de BMW i-serie. Maar de
CT20oh steekt hen de loef af wat
betreft brandstofverbruik en
C02-uitstoot Eerstgenoemde
komt volgens Lexus uit op 3,8
l/ioo km en de uitstoot bedraagt
85 g/km. Nu blijkt het verbruik in
de praktijk hoger uit te vallen,
maar van het overstijgen van de
papierenwaarden hebben ook mo
dellen van andere autoproducen
ten last.
Een benzineverbruik van nog
geen 6 liter per 100 kilometer bij
een normaal rijgedrag op een geac
cidenteerd wegennet, is alleszins
acceptabel. Die zuinigheid werkt
verder door in de portemonnee,
want van het betalen van BPM en
motorrijtuigbelasting blijven de
CT20oh-kopers gevrijwaard. Bo
vendien wacht een aantal van hen
de zakelijke 14 procent bijtelling.
Wat het rijgedrag betreft zijn we al
leen maar zeer tevreden: de
CT20oh stuurt heel direct, is strak
geveerd en helt weinig over in
bochten. De acceleratie van de 136
pk (gecombineerd vermogen van
elektromotor en benzinemotor)
sterke auto is overtuigend: 0 tot
100 km/u in 10,3 seconden. Al
moet ons van het hart dat de
CVT-automaat zich bij snel accele
reren qua toerental in de bovenste
regionen roert. Het is CVT eigen
en we waren het al gewend bij zo
wel de Prius als de Auris Full Hy
brid. Daar heeft Lexus de aandrijf-
techniek van de CT20oh uit ge
leend. Het is in eerste aanblik dui
delijk dat de Lexus een wat dyna
mischere uitstraling heeft dan zijn
familieleden, maar ondanks dat is
Het interieur van de nieuwe, kleine Lexus is kwalitatief hoogwaardig.
het een ontwerp waarvoor we de
handen niet spontaan op elkaar
krijgen.
De CT200I1 heeft een luxueus kar
rakter en dat wordt aan de buiten
kant onderstreept met een fraaie
afwerking met onder meer
chroomaccenten. Het interieur
biedt alles wat we van een Lexus
verwachten, mooie materialen,
chroom, een middenconsole dat
het niveau van 'knoppenwinkel'
overstijgt en uitzonderlijk goed zit
tende stoelen.
Lexus verwacht in Nederland een
groei van bijna 200 procent (vorig
jaar werden er hier 705 Lexussen
op kenteken gezet). Iedere
De achterklep van de Lexus CT200h: toegang tot een ruimte van 375 liter.
Lexus-rijder, dus ook de
CÏ20oh-koper, maakt aanspraak
op het Red Carpet Treatment: de
auto wordt thuis opgehaald, bij de
dealer geserviced en daarna gerei
nigd weer thuisgebracht.
Lexus levert de CT20oh vanaf
28.950 euro. Voor 2250 euro meer
eigent de koper zich een Busi
ness-uitvoering toe met cruise con
trol, 16 inch wielen, smart entry.
Voor 3250 euro meer staat er een
Business Line Pro (17 inch en Priva
cy Glass) op de oprit. De topper is
de Luxury Line voor 40.750 euro
met een 10GB harde schijf, naviga
tie en een Mark Levinson audio-in-
stallatie.
Met de hybride CT200h hoopt Lexus veel zakelijke rijders aan zich te binden.
foto's Automedia