auto3 CT200h: melkkoetje van Lexus AUTOTEST Full hybrid scoort wat brandstofverbruik en C02-uitstoot betreft Volkswagen XL1: zuinigheidswonder Audi komt met A1 S Edition Renault laat Captur los vrijdag 18 februari 2011 Volkswagen bundelt in de XL1 alle innovaties die het in huis heeft. Zeer zuinig in relatie met de bijna 3,9 meter lange twee- zitter; het gemiddelde verbruik is 1 liter op 111 kilometer. De plug-in hybride wordt aangedreven door een 0,8 liter tweeci linder TDI-dieselmotor (48 pk) en een elektromotor (27 pk). Laatstgenoemde wordt gevoed door een lithium-ion batterij, (opladen via het normale stroomnet) Het maximale koppel be draagt 120 Nm met een boost naar 140 Nm. Ook al lijkt het een ultra sportauto, snelheidsrecords vestig je niet met de XL1: in 11,9 seconden accelereert de auto van 0 naar 100 kilo meter per uur. Door het gebruik van met koolstofvezel ver sterkt kunststof is veel gawicht bespaard. S edition heet de gelimiteerde oplage van de Audi A1. Het merk verrijkt zijn kleinste model met Xenon plus verlichting, led-lichtpakket, S line-in- en exterieur (17 inch wielen, sport stoelen, grille in hoogglans zwart), navigatiepakket en volauto matische airconditioning. De Audi A1 S edition is leverbaar vanaf 23.990 euro. Er is keuze uit vier motoren, waaronder de nieuwe 1.4 TFSI (185 pk). Tijdens de introductie van de Lexus CT200h in Portugal vin gen we al een glimp op van de Captur, de nieuwe conceptcar van Renault. Renault pakte twee dagen later officieel uit met details en foto's van de tweezitter, die tot vierzitter kan wor den geformeerd. De matte voorschermen markeren het ro buuste karakter van de auto, die de nieuwe designlijn van Renault prijsgeeft. De auto krijgt een twin-turbo dieselmotor met een kleine cilinderinhoud, die rijplezier en prestaties met een lage C02-uitstoot combineert. Als de 'hard top' wordt ver wijderd transformeert de Captur van coupé naar cabriolet. 22 inch wielen en vleugeldeuren maken de conceptcar bijzonder. Op de autoshow in Genève debuteert de Captur. De nieuwe, compacte CT200h lijkt het melkkoetje van het chi que merk Lexus te worden. Zon der dat consumenten de hybri de hebben gezien of zijn rijge drag hebben gevoeld, zijn er al meer dan zevenhonderd ver kocht. Vanaf 1 maart staat de 4,32 meter lange 'full hybrid' bij de dealer. door Willem de Volder Lexus gaat met de CT20oh het gevecht aan met de zuinige versies van bij voorbeeld de Audi A3 en de BMW i-serie. Maar de CT20oh steekt hen de loef af wat betreft brandstofverbruik en C02-uitstoot Eerstgenoemde komt volgens Lexus uit op 3,8 l/ioo km en de uitstoot bedraagt 85 g/km. Nu blijkt het verbruik in de praktijk hoger uit te vallen, maar van het overstijgen van de papierenwaarden hebben ook mo dellen van andere autoproducen ten last. Een benzineverbruik van nog geen 6 liter per 100 kilometer bij een normaal rijgedrag op een geac cidenteerd wegennet, is alleszins acceptabel. Die zuinigheid werkt verder door in de portemonnee, want van het betalen van BPM en motorrijtuigbelasting blijven de CT20oh-kopers gevrijwaard. Bo vendien wacht een aantal van hen de zakelijke 14 procent bijtelling. Wat het rijgedrag betreft zijn we al leen maar zeer tevreden: de CT20oh stuurt heel direct, is strak geveerd en helt weinig over in bochten. De acceleratie van de 136 pk (gecombineerd vermogen van elektromotor en benzinemotor) sterke auto is overtuigend: 0 tot 100 km/u in 10,3 seconden. Al moet ons van het hart dat de CVT-automaat zich bij snel accele reren qua toerental in de bovenste regionen roert. Het is CVT eigen en we waren het al gewend bij zo wel de Prius als de Auris Full Hy brid. Daar heeft Lexus de aandrijf- techniek van de CT20oh uit ge leend. Het is in eerste aanblik dui delijk dat de Lexus een wat dyna mischere uitstraling heeft dan zijn familieleden, maar ondanks dat is Het interieur van de nieuwe, kleine Lexus is kwalitatief hoogwaardig. het een ontwerp waarvoor we de handen niet spontaan op elkaar krijgen. De CT200I1 heeft een luxueus kar rakter en dat wordt aan de buiten kant onderstreept met een fraaie afwerking met onder meer chroomaccenten. Het interieur biedt alles wat we van een Lexus verwachten, mooie materialen, chroom, een middenconsole dat het niveau van 'knoppenwinkel' overstijgt en uitzonderlijk goed zit tende stoelen. Lexus verwacht in Nederland een groei van bijna 200 procent (vorig jaar werden er hier 705 Lexussen op kenteken gezet). Iedere De achterklep van de Lexus CT200h: toegang tot een ruimte van 375 liter. Lexus-rijder, dus ook de CÏ20oh-koper, maakt aanspraak op het Red Carpet Treatment: de auto wordt thuis opgehaald, bij de dealer geserviced en daarna gerei nigd weer thuisgebracht. Lexus levert de CT20oh vanaf 28.950 euro. Voor 2250 euro meer eigent de koper zich een Busi ness-uitvoering toe met cruise con trol, 16 inch wielen, smart entry. Voor 3250 euro meer staat er een Business Line Pro (17 inch en Priva cy Glass) op de oprit. De topper is de Luxury Line voor 40.750 euro met een 10GB harde schijf, naviga tie en een Mark Levinson audio-in- stallatie. Met de hybride CT200h hoopt Lexus veel zakelijke rijders aan zich te binden. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71