Dagje Keus museum? genoeg reizen 4 Borduurkunst in Barneveld m Hermitage Ouderesombere vrouwen zitten als door het leven verslagen op een stoeltje Nederland telt meer dan duizend musea. Van wereldberoemd tot bijna vergeten. Wie zich een dagje wil onderdompelen in kunst, wetenschap of ambacht, heeft dus keuze genoeg. Drie voorbeelden van musea die van elkaar verschillen als dag en nacht. Walvissen en dolfijnen in Noord-Holland, glas in Zuid-Holland en bijbelse borduurkunst in Gelderland. Leiden Barneveld Zaterdag 12 februari 2011 reizen@wegener.nl 024-3650360 Het is koud en de sneeuw valt met bakken uit de lucht. Een snijdende wind komt over de Neva aan waaien en ik ben behoorlijk underdressed. Geen sjaal, lichte leren schoenen en normaal ondergoed. Om mij heen lopen de inwoners van Sint Petersburg er als beren bij. Bontjas, bontmuts, bontgevoerde laarzen en ik denk ook lang ondergoed van bont. Wat heb ik het koud! Ik moet me melden bij het foreign department van de Her mitage. Daar zal ik mijn vriend, de kunstverzamelaar ont moeten om met hem de laatste dag mee te maken van de tentoonstelling van zijn collectie romantische schilderijen. Omdat ik geen idee heb waar in het immense gebouw de buitenlandafdeling is, loop ik eerst maar eens naar de hoofd ingang. Halfbevroren stel ik mijn eenvoudige vraag. Een on vriendelijke Rus stuurt me door naar een zij-ingang verder op. Ik loop het hele gebouw voorbij om uiteindelijk met de ijspegels aan mijn neus voor een dichte deur te staan. Een onvriendelijke Russin stuurt me vervolgens naar de direc tie-ingang. Die is weer helemaal aan de andere kant van het honderden meters lange Winterpaleis. Nog net voordat mijn tenen definitief zijn bevroren, strompel ik het ent reetje van de directie in. De volgende onvriendelijke Rus roept er een mevrouw bij die Frans blijkt te spreken. Fo reign affairs, dat lijkt me duidelijk. Ze stopt mij een toe- gangsbewijsje in de hand. Merci bien, madame. Ik kan nu gaan beginnen aan de zoektocht naar de vijf zalen waar de kunstcollectie met groot succes al drieëneenhalve maand hangt. Het moet ergens op de derde verdieping zijn, een beetje aan het einde, herinner ik me nog van mijn eerste bezoek. Maar de Hermitage is enorm. Alle gangen staan haaks op elkaar en soms is er een afsnijroute. Na een paar keer de hoek om, ben je de oriëntatie hele maal kwijt. Voor je het weet ben je aan een totaal andere kant van het gebouw dan je gepland had. Ik loop als een kip zonder kop langs de werken van Rem brandt, Gauguin, Van Gogh, Matisse. Jazeker, niet de eer sten de besten. Even dacht ik dat ik ineens kunstdeskundige was geworden toen ik plots een schilderij herkende, maar al snel kwam ik erachter dat ik daar al een paar maal voorbij was gelopen en daardoor wist wat het was. Inmiddels is de kou volledig uit het lichaam verdwenen en loop ik te zweten als een otter. Waar ben ik? Je kunt dat vra gen aan een suppoost. In het geval van de Hermitage zijn dat uitsluitend vrouwen. Oudere, zeer sombere vrouwen. Zij zitten als door het leven verslagen op een klein stoeltje hun afdelinkjes te bewaken. Flitst men onverhoeds met het fototoestel: straf Komt de bezoeker per ongeluk aan een reusachtige vaas: standje! Gaat iemand abusievelijk op een stoel zitten die daarvoor niet bestemd is: uitbrander! Er is weinig vrolijkheid onder de dames. Bovendien spreken ze geen woord over de grens. Ik wel, maar dan weer net niet over de Russische grens. Gelukkig werpt een van hen mij een plattegrond toe waarmee ik even later inderdaad de juis te zaal vind. Ik had bij Gauguin eerder moeten afslaan, stom. De romantische zalen zijn stampvol. Alsof er een geliefd staatshoofd ligt opgebaard, zo schuifelen de mensen in rijen langs de zeventig schilderijen. Mensen in alle soorten en maten. Een hoogbejaarde vrouw die elk schilderij tot in de tail bestudeert Maar ook een kleuter die door haar moeder gewezen wordt op vele herkenbare kleinigheden. En natuur lijk is daar de kunstverzamelaar zelf die, geheel en al in de wolken, trots door de gangen zweeft. Het is ook wel heel bij zonder. In de aanpalende ruimten, waar wereldberoemde moderne kunst wordt tentoongesteld, zie je geen kip. Maar de Nederlandse en Belgische romantiek trekken volle zalen. Ik ontdek ergens in een hoekje een gastenboek. Het ligt er een beetje verlaten bij. Dat zal iedereen wel gemist hebben, denk ik. Maar het valt mee. Zeker honderd pagina's zijn vol geschreven. In alle talen spreken de bezoekers zich uit over het gebodene. Wat de Koreanen, Chinezen, Japanners en Russen ervan vinden, daar wil ik vanaf zijn, maar in voor mij begrijpelijke idiomen wordt alom lof getuit. Mijn kunst vriend krijgt er tranen van in de ogen. Gelukkig is er ook de Nederlandse bijdrage van ene Wim in het gastenboek. Hij schrijft: 'Beste Jefj heb je toch nog iets moois met al dat geld gedaan'. Ook een mooie gedachte. Zo'n tienduizend borduurwerken heeft Rien van den Brand in vijftien jaar tijd verzameld. Jan Willem Veenhof bewonderde een deel ervan in Barneveld. et oudste borduurwerk in het Barneveldse 1 Borduurmuseum stelt een Bijbels tafereel 5 voor. Adam en Eva die uit het paradijs wor den verdreven. Het is waarschijnlijk tweehonderd jaar oud. Maar om het te zien, moet verzamelaar Rien van den Brand het uit een achterafkamertje halen. Adam en Eva heeft hij verwijderd, omdat be zoekers uit de streng-christelijke hoek bezwaar had den tegen de afbeelding. Als we verder lopen langs de wand vol religieuze afbeeldingen, zien we wel vaak Ruth en Boaz. Van den Brand denkt dat dit Bijbelverhaal mensen aanspreekt. „En het is goed te verbeelden in een borduurwerk." Ook geliefd zijn arenlezers, meestal samen met biddende landarbei ders. „Dat hoort bij elkaar. Bidden en werken." Borduurwerken zijn er in Barneveld in alle soorten en maten: 'gewone' borduurwerken, letterlappen, schellenkoorden, kussens, dienbladen, lampenkap pen en meer. Op de eerste verdieping is zelfs een meubeltoonzaal vol stoelen en voetenbankjes met geborduurde patronen. Alles is ingedeeld naar the ma: vogelzaal, bloemenkamer, letterlappenmuur, jachthoek. We gaan verder, langs de letterlappen, de hoek met stillevens, de natte wand (zigeunerjon getje met traan) en deoude-hoofdenwand' (pijpro kende mannen met baarden). De verzameling is nooit af Tijdens ons bezoek komt een ouder echt- Rien van den Brand toont de geborduurde afbeel ding van het oordeel van Salomo. foto GPD paar langs met een in papier en touw verpakt bor duurwerk. Van den Brand opent het als ware het een ritueel. Er komt een glas-in-loodraamachtig borduurwerk tevoorschijn: het oordeel van Salomo. Van den Brand is opgetogen. De koop wordt afge maakt op 50 euro. „Ik geef bijna nooit geld", zegt Van den Brand daama. „Maar dit werk is uniek." Borduurmuseum, Espeterweg 7A, Barneveld. Elke woensdag open van 13.00 tot 16.30 uur. Informa tie: 06-25285394. De entree is 3,75 euro, inclusief koffie of thee met koek. Kinderen tot 8 jaar gratis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 78