Het einde van het geluk 16 m Bittere strijd aan de Krim onderwerp van magistraal boek zaterdag 12 februari 2011 Emmanuel Carrère verdiepte zich in het tragische lot dat onze naasten kan treffen. Andere levens dan het mijne is ontroerend en nergens sen timenteel. door Jasper Henderson Onlangs gebeurde het weer: een medepassagier in de tram vertel de binnen vijf haltes zijn levens verhaal, even treurig als banaal. Een roman die zich in het verborgene af speelt omdat niemand zijn licht er op laat schijnen. De Franse bestsellerauteur en film maker Emmanuel Carrère (1958), met inkt zwarte boeken op zijn naam als De tegen stander en Een Russische roman, doet dat in zijn nieuwe boek Andere levens dan het mij ne nu juist wel: twee tragische gebeurtenis sen in het leven van gewone mensen zijn het uitgangspunt. In 2004 is hij met zijn gezin op vakantie op Sri Lanka. Hij leert daar een ander Frans echtpaar kennen waarmee hij het al snel goed kan vinden. Als de tsunami enkele da gen later het eiland treft, verdrinkt hun dochtertje Juliette. Wat volgt is een nauw keurig verslag van de hel waarin haar vader, moeder en grootvader terechtkomen: de zoektocht naar het lichaam van het meisje, de identificatie en de rompslomp rond het vrijgeven van het lijkje. Terwijl zijn vrouw de familie hierin bijstaat, tekent Carrère de kleine geschiedenissen van de familieleden en andere slachtoffers op, vol kalm geluk, liefde en hoop voor de toekomst, die zo abrupt wordt afgebroken door de fatale golf Tijdens het lezen over deze afgebroken dro men van alledag, vroeg ik me soms af of ik niet in een listig opgezette val van senti ment trapte, maar de auteur weet met zijn oprechte, bijna naïeve toon de aanzwellen de violen op de achtergrond te temperen: 'Op een steenworp afstand van onze bunga low kunnen Jéröme en Delphine waar schijnlijk ook niet slapen. Het is de eer ste nacht. De nacht die volgt op de dag dat hun dochtertje is omgekomen. Vanochtend leefde ze nog, ze werd wakker, ze kwam bij hen op bed spelen, ze noemde ze papa en mama, ze lachte, ze was warm, ze was het mooiste, het warmste en het zachtste wat er op aarde bestond, en nu is ze dood'. 'De nacht die volgt op de dag...' is een mo tief dat ook aan de orde komt in het twee de, veel langere deel van het boek. Het is het relaas van Carrère's schoonzus die op haar 33e te horen krijgt dat ze voor de twee mmm LEVENS de keer kanker heeft. Dit keer zal de ziekte fataal zijn. Het ver haal van haar leven wordt niet alleen door haar echtgenoot ver teld, maar vooral door Étienne, haar collega op het kantonge recht van een kleine provincie plaats. Vanuit een diepgewor teld rechtvaardigheidsgevoel en om het individu te beschermen tegen het systeem, streden ze te gen met name grote kredietver strekkers. Carrère neemt ruim de tijd om de werkwijze van deze maatschappijen uit de doeken te doen, evenals voor het plan dat Étienne en Juliette ontwikkelden om de misstanden te bestrijden. Hoe interessant deze uitweidingen ook zijn, ze leiden, sa men met de breed uitgespon nen geschiedenis van Étienne zelf, enigszins af van het indrin gende verslag van Juliette's strijd tegen haar ziekte. Carrère weet in die passages genadeloos maar vol mededogen de angst, de afschuw en het verdriet van de betrokkenen te verwoorden. Tegelijkertijd dwingt hun op rechte verbondenheid hem zijn eigen leven onder de loep te leg gen. Dat leven staat in het teken van cynisme, ambitie en de nei ging om het geluk altijd elders te zoeken. Als je pietluttig wilt zijn, kun je zeggen dat de compositie van het boek niet evenwich tig is: de twee verhalen lijken niet veel meer met elkaar te maken te hebben dan de naam van de slachtoffers en het verdriet van hun naasten. Verder verwijzen hun le vens niet expliciet naar elkaar. Het boek wordt echter bij elkaar gehouden door sub tielere draden, terugkerende motieven die te maken hebben met de vraag hoe mensen zich proberen te wapenen tegen het onge luk dat altijd op de loer ligt. Het antwoord blijkt uiteindelijk even eenvoudig als groots te zijn, en is even waar voor de hoofdrolspe lers uit Andere levens dan het mijne als voor een willekeurige medepassagier in de tram. 'Een prachtig boek over de zin van het le ven,' staat er op het omslag. Dat is het zeker, en bovendien een boek dat diep ontroert. Emmanuel Carrère - Andere levens dan het mijne. Vertaling Floor Borsboom. De Arbei derspers, 21,95 euro. O Orlando Figes - De Krimoorloq of de ver nedering van Rusland. Vertaling Henk Moer dijk en Lieske Si mon. Nieuw Amster dam, 39,95 euro. door Hans Renders Niets was zoals het leek. Zo zou je de van 1853 tot 1856 ge voerde Krimoorlog van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Turkije tegen Rusland kunnen type ren. De aanleiding was een ruzie tus sen Rusland en de Turkse sultan over de zeggenschap over de Heilig Grafkerk in Jeruzalem en de Geboor tekerk in Bethlehem. De werkelijke oorzaak, beweert Orlando Figes in zijn boek De Krimoorlog, was de diep gewortelde russofobie van de Britten en de megalomane wens van keizer Napoleon III van Frankrijk de verlo ren veldtocht van zijn oom Napo leon Bonaparte in 1812 te wreken. Figes beschrijft hoe de Russische an nexatie van de Krim in 1783 een ver nedering van de Turken betekende, het eerste islamitische gebied dat het Ottomaanse Rijk aan de christenen moest prijsgeven. Deze kruistocht ging door toen Rusland in het begin van de negentiende eeuw ook de Kaukasus veroverde, zodat een reli gieuze oorlog tegen islamitische berg volkeren zoals de Tsjetsjenen en Da- gestanen oplaaide. Toen in 1812 'een testament' opdook waaruit bleek dat Rusland de ambitie had het gehele Europese continent te veroveren, was de haat tegen Moskou compleet. Napoleon liet zich door dit testa ment leiden in zijn veldtocht naar het oosten. In Groot-Brittannië ver schenen herdrukken van dit docu ment, ook nadat duidelijk was gewor den dat het een vervalsing betrof. Karl Marx schreef dat Rusland de vij and van de vrijheid was. En inder daad, tsaar Nicolaas zag het als zijn heilige plicht de Slavische volken van het moslimjuk te bevrijden. Moskee ën werden tot kerken verbouwd en hoewel de Britse koningin in haar dagboek schreef dat het goed was als 'de Turken eens goed te pakken wer den genomen', ontstond ook in het Verenigd Koninkrijk onder druk van de publieke opinie de roep om een oorlog tegen Rusland. De Britse politicus Lord Palmerston begreep de macht van de pers en wist internationale steun te vinden voor een oorlog tegen de tsaar aan de zijde van de Turkse sultan. Daar voor moest de islam worden voorge steld als een vredelievend geloof, dat door het Russische monster werd be laagd. De orthodoxie van de Russen werd als gevaarlijker voor de wester se beschaving beschouwd dan de is lam van het Ottomaanse Rijk. Meeslepend beschrijft Figes de aan loop, het verloop en de afloop van de Krimoorlog. Hij maakt duidelijk wat de diplomatieke en militaire be langen waren en illustreert zijn epos met veel persoonlijke details van hoofdrolspelers, maar ook van solda ten. Toen de oorlog eenmaal begon nen was, was de aanleiding - de zeg genschap over de kerken in het Heili ge Land - allang vergeten. De weder waardigheden van luitenant Lev Tol- stoj (zijn Oorlog en vrede speelt tegen het decor van de strijd tegen Napo leon in 1812), de Britse ziekenver pleegster Florence Nightingale, de tsaar en andere kopstukken worden afgewisseld met dagboekfragmenten van gewone soldaten en werkelijk in drukwekkende verslagen van de strijd zelf De Krimoorlog is een magi straal boek. Een vader met dochter aan het strand van Khao Lak (Thailand), een jaar na de tsunami. foto Robin Utrecht/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 16