m De snor gaat nooit verloren media Saturday night fever 43 Hele generaties groeiden op met Magnum. Vertolker Tom Selleck (1945) is anno 2011 geen spat veranderd. De boomlange acteur heeft een nieuwe hoofdrol in Blue Bloods. „Het échte leven begint bij zestig!" door Mosuique Brandt TERUGGESPOELD media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 12 februari 2011 De snor is er nog. Inktzwart. Geen haartje verkeerd. Dankzij zijn vaste, Duitse snorwax. „Eerst had ik altijd Franse wax, maar die is geparfii- meerd en daar moest ik van nie zen", licht acteur Tom Selleck de beslommeringen rond zijn unique selling point toe. Die snor is nu een maal het eerste wat opvalt tijdens een ontmoeting met de opmerke lijk kwieke senior. En de snor is er al sinds de tijd dat hij populair werd als Magnum, de in een rode Ferrari 308 GTS op Hawaï rond scheurende detective. Wonend op Robins Nest, landgoed van de al tijd afwezige thrillerschrijver Ro bin Masters, bij de huisbeheerder Higgins en diens dobermans Zeus en Apollo. Samen met zijn maten TC en Rick maakte de Vietnam- veteraan veel mee op dat eiland. De ruim 160 afleveringen van Mag num waren op tv van 1980 tot 1988. Nog steeds zijn er fans die de serie koesteren. Het welbekende ro de Hawaïhemd en de baseballcap worden zelfs tentoongesteld in het National Museum of American History in Washington. Zijn snor zou er zeker ook bij liggen, als dat kon. Maar nee, die heeft hij altijd gehouden. Nog steeds wordt hij op straat talloze malen per dag be groet met 'Hé Magnum!'. Dat had hij destijds, als beginnend acteur, niet durven dromen. Inder tijd was de keus Magnum te doen In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Er zijn van die films die je nooit ver geet omdat je ze in eerste instantie niet mocht zien. Voor mij is dat 'Sa turday night fever'. Toen die eind 1977 de bioscopen veroverde, was ik te jong. Dat is het vervelende van het leven. Tot je 18e ben je voor leuke dingen 'te jong' en na je 40ste ben je voor veel leuke din gen 'te oud'. Nu was het niet onbegrijpelijk dat ik door mijn ouders als 8-jarige te jong werd ge acht voor 'Saturday night fever'. Want het was en is een tamelijk rauwe 'hangjeugd- film' met behoorlijk wat seks. Zo zit er een pittige verkrachtingsscène in, die zelfs mijn oudere broer rauw op zijn dak viel. al moeilijk genoeg, omdat hij ook serieus in de race was voor de rol van Indiana ]ones, die uiteindelijk naar Harrison Ford ging. „De im pact van Magnum had niemand voorzien. Het is één van de groot ste tv-series ooit, kan ik zeggen." Selleck speelt nu de hoofdrol van de rechtlijnige, wat ouderwetse New Yorkse politiecommissaris Frank Reagan irr Blue Bloods. Toen hij gevraagd werd voor die serie, gemaakt door schrijvers en produ centen die eerder tekenden voor The Sopranos, had hij zelfbedacht dat de 'moustache' er nu maar eens af moest. „De regisseur was meteen enthousiast, maar zou het nog even met de zender kortslui ten. Hij belde me de volgende dag terug: 'Vergeet het maar, Tom!'" Grijnzend: „Dus zijn we nog steeds samen, mijn snor en ik." Het is al even geleden dat Selleck in een grote tv-serie speelde. Af en toe een western, een serie of film, zoals Three men and a baby, en met enige regelmaat op pad voor de door zijn eigen productiemaat schappij vervaardigde Jesse Stone- filmserie, naar de boeken van au teur Robert B. Parker. Dat leven be viel hem wel. Maar de hoofdrol in Blue Bloods, een opmerkelijke se rie over een New Yorkse familie van politiemensen, was zo'n aan bod dat je niet kunt weigeren, stelt de acteur, die zich tot dan toe goed vermaakte op zijn ranch in de buurt van Santa Barbara. Als typischefamilyman stond hij door Ivar Hoekstra Dat mijn broer wel en ik niet naar 'Satur day night fever' mocht, zorgde voor het be kende 'gillen, krijsen, met deuren smij- ten'-drama dat ieder gezin met kinderen kent. Als troost moest ik het doen met de soundtrack. Zelden een dubbelelpee zó grijs gedraaid. Met 'Saturday night fever' kwam de disco in ons huis. Meebrullen met 'Staying alive' (door mij verbasterd tot 'Steen in je lijf) en op schoolfeestjes schui felen op 'How deep is your love'. Disco werd het helemaal. En vooral het dis codansen. Was dansen daarvoor nog aan al lerlei stijlregels gebonden, voor disco was het voldoende a-ritmisch met je heupen te bewegen en af en toe onder het roepen van 'oewoè' je arm omhoog te gooien. Want dat deed Travolta ook, dus dan was het goed. En je had er geen partner voor nodig. Op de discovloer was jij de koning. De muziek oversteeg de film die, in tegen stelling tot 'Grease', wat in de vergetelheid is geraakt. Onterecht. Waar 'Grease' vooral amusante camp is, worden in 'Saturday niet te springen om lange dagen door te brengen op een televisieset in het verre New York. Maar ac- teursbloed kruipt waar het niet gaan kan. „Ik was echt niet op zoek naar werk. Het telen van avo cado's is zeer bevredigend, kan ik je zeggen. Maar het script dat ik voor mijn neus kreeg, was meer dan uitmuntend. Het was niet de zoveelste procedure-politieserie, maar een echt karakterdrama over een familie en van de makers van The Sopranos. Mooi, twee familie drama's, de één in een maffiafami lie, de ander in een gezin Van poli tiemensen. Heel verschillend en toch met veel overeenkomsten." De rol van politiecommissaris Frank Reagan ligt dicht bij de Tom Selleck van nu. De acteur is zelf ook een behoorlijk rechtlijnige Amerikaan van de oude stempel. De Republikein heeft zijn banden met de wapenlobbygroep Natio nal Rifle Association (NRA) nooit onder stoelen of banken gestoken. De naam Reagan, die hij in de se rie draagt, moeten we overigens ook weer niet Verkeerd opvatten, grinnikt hij: „Het is een Ierse naam, dat is alles." Door de serie Blue Bloods, waar van nog niet bekend is welke om roep hem in Nederland (en wan neer) gaat uitzenden, staat Selleck wederom op de kaart. De opna men worden gemaakt in New York en dat is prettig, zo zegt hij. „Ik word op straat wel aangespro ken, maar niet gevraagd om foto's of handtekeningen. Heel correct. Er zijn zelfs al mensen die me aan spreken met 'Frank'. Dat gaat dus de goede kant op." De term pensioen kent Tom Sel leck niet. „Misschien ben ik wel een echte Thomas Magnum. Hij ging altijd door, tot het bittere ein de. Ik ook. Wat zeg ik, het echte le ven begint bij 60!" Reageren? fotoGPD redactie.media@wegener.nl John Travolta in de karakteristieke discopose. Links Karen Lynn Gorney als Stephanie. night feyer' de problemen van Amerikaan se tieners in de New Yorkse wijk Brooklyn zichtbaar gemaakt. John Travolta speelt op overtuigende wijze een medewerker van een verfwinkel, die zijn uitzichtloze be staan nog enigszins glans geeft door op za terdagavond de show te stelen op de disco- vloer. Terwijl zijn vrienden zich vooral be zighouden met het liefdeloos 'aanduwen' van onzekere meisjes op de achterbank van hun auto, daar wordt Travolta verliefd op een meisje dat net zo'n dansfreak is als hij, maar meer van het leven wil. Uiteindelijk gaat Travolta mee in haar ambities en ver waarloost zo zijn oude vriendengroep. Die gaat zonder leider dramatisch ten onder. Het rauwe verhaal contrasteert behoorlijk met de oppeppende discohits van Barry Gibb en zijn broers. Mede daardoor is 'Sa turday night fever' lastig te plaatsen en wordt de film vaak weggezet als typische jaren-zeventigkitsch. Ik zag de film pas toen in 1983 het vervolg verscheen: 'Staying alive'. Om deel twee te begrijpen, moest ik eerst deel één zien. Het maakte vanaf de eerste drie minuten een onuitwisbare indruk. Travolta die op de klanken van de Bee Gees übercool door de straten van Brooklyn loopt, geweldig! Dat kan niet gezegd worden van 'Staying alive'. Misschien wel het slechtste vervolg ooit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 119