All you need is love is terug kijktip Secret story van Net 5 is een kruising tussen Big brother en Wie is de mol? Een kijkje in het kleurrijke, met microfoons en camera's volgestouwde huis van de kandidaten, door Monique Brandt foto Nick van Ormondt zaterdag, 20.30 uur ft'W Dat is even schrikken. Zit je net lekker op een van de bankjes met uitzicht op het zwembad, klinkt er plots een oorverdo vende sirene. Daarna galmt een diepe, donkere stem door de ruim te, die beveelt dat de toch al ge heimzinnig handelende lotgenote zich afzondert in de Kamer van de Waarheid om een geheime op dracht in ontvangst te nemen. De rest van de aanwezigen blijft onrus tig achter, veel onderling gefluister. Wat staat hen straks te wachten? De camera's, die elke grijns, elke oogopslag registreren, zijn opmer kelijk genoeg allang vergeten. Eén uur proefdraaien als nepkandi- daat in Secret story, het prestigieu ze, nieuwe, dagelijkse realitypro- ject van Net 5, valt al vies tegen. De vijftien kandidaten wonen van af dit weekeinde maar liefst der tien weken in het net buiten Lissa bon gelegen Huis der Geheimen. De afgelopen dagen zijn ze in het grootste geheim, afzonderlijk, naar hun nieuwe verblijfplaats ge bracht. Elke kandidaat koestert een bijzonder levensverhaal: de een is van koninklijken bloede, een ander was in een vorig leven kloosterling of overleefde een gijze ling. De deelnemers moeten, be roofd van alle privacy, de eigen se cret story zien te bewaken en dat van de anderen raden. Tussentijd se opdrachten leveren geld op. Af en toe krijgt een bewoner als belo ning een aanwijzing. De persoon die zich het langst handhaaft, wint behalve dat kluisbedrag nog eens een ton. Wie een geheim denkt te kennen, drukt op de rode knop. In Portugal werken 86 mensen aan het programma, in Amster dam nog eens een man of tachtig. Vanuit de donkere regieruimte in Portugal gaan de beelden uit het huis rechtstreeks naar Nederland, waar ze bij Endemol in Amster dam tot verhaallijnen worden ge monteerd. De kijker loopt ander halve dag achter op wat er in het huis gebeurt. „Toen ik hier voor het eerst liep, dacht ik: jeetje, je zal hier maar zitten!" zegt presentatri ce Renate Verbaan, die 'gezond ge spannen' is voor de eerste show. „Maar vijf minuten voor de start, vind je me waarschijnlijk stuite rend tussen de coulissen." Verbaan doet morgen (zondag) de kick-off en daarna de liveshows op donderdag, met Popstars-talent Bart Boonstra. Hij is bovendien in de dagelijkse uitzendingen te zien. In de internationale tv-wereld zijn komende tijd veel ogen gericht op Nederland. De Nederlandse kijker is een belangrijke graadmeter voor de slagingskans van nieuwe for mats, vertelt Laurens Drillich, crea tief directeur van Endemol Neder land. Eerder stond hij onder ande re aan de wieg van zes Mexicaanse Big brother-edities. „Het gevoel bij aanvang van Secret story is hetzelf de als bij Big brother", zegt hij. Al zijn de programma's heel verschil lend en moeten we volgens hem geen torenhoge kijkcijfers verwach ten. „We zijn realistisch. Tegen over De wereld draait door en de journaals van RTL en NOS én ge programmeerd op een relatief klei ne zender, zal Secret story het suc ces van de eerste Big brother niet evenaren. Maar ik heb er alle ver trouwen in dat het gaat werken." Een zorgvuldige casting moet plat te Gouden kool-taferelen voorko men en de zender nieuw elan ge ven. Volgens zenderbaas Alphons Martens is Net 5 veel te braaf ge worden. „We zijn iets te veel mee gegroeid met de kijksters, die zich gingen settelen. We moeten echt weer naar de doelgroep van 20 tot 34 jaar. Ik heb er alle hoop op. In Secret story zitten goed uitziende, leuke mensen. Geen Terror Jaap dus. Het is reality met een kwali- teitssaus, maar vol onvoorspelbare wendingen. Met dat spelelement heeft het iets van Wie is de mol?" Volgens Martens is reality niet op z'n retour. „Kijk naar het succes van Boer zoekt vrouw. Ik wil juist meer reality op de zender. Onze dramaseries zijn succesvol, omdat het vervolgverhalen zijn, op vaste tijdstippen en met leuke karakters die je wilt volgen. Verhaallijnen en problemen zijn herkenbaar. Die elementen kun je overhevelen naar reality. Reality blijft, kijkers blijven nieuwsgierig naar wat an dere mensen denken en zeggen." De pijlers staan, nu de kijkers nog. Martens is flink gespannen: „Het is een stevige investering en een groot risico voor de zender." Hij heeft ingezet op tussen de 300.000 en 400.000 kijkers voor de dagelijk se uitzendingen. Alles wat daarbo ven zit, is meegenomen. „Maar ge zien de reacties, verwacht ik echt dat de kijker er klaar voor is." In de regieruimte komen alle camerabeelden samen. Een groot deel van Secret story is via Twitter, Hyves en Facebook te volgen. Via digitale kanalen op onder meer Ziggo en UPC zijn de activiteiten in het huis 24 uur per dag te volgen. Samenwerking met de nieuwe te lefoonprijsvechter Hollandsnieu- we en HTC (die de nieuwe smart- phone HTC Desire met de eigen Sense software wil promoten) foto's Elvin Boer moet de online-activiteiten ver sterken. En Q Music laat de luis teraar meebepalen wie welke aanwijzingen krijgt. SM Secret story kick-off: morgen (zon dag) 21.15 uur op Net 5. Daarna dagelijks, 19.30 tot 20.30 uur. www.net5.nl/secretstory. Reageren? redactie.media@w6gener.nl Het interieur van de behuizing voor Secret story is hip en vrolijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 117