spectrum Holland Casino Verslavingszorg Zaterdag 12 februari 2011 „Nee, ik ben student. Ik woon nog bij mijn ouders." „Heb je soms een bijbaantje? Hoeveel ver dien je daarmee?" „200,300 euro per dag." „Nou, zo'n baantje willen wij ook wel! Even serieus. Weten je ouders dat je nu hier bent?" „Eh... nee. En het zal ook wel niet mogen van hen." „Nou [efj alles bij elkaar opgeteld... Is het wel verstandig voor jou om hier te ko men? Misschien vind je het raar dat wij dit zeggen, maar we willen niet dat je ver slaafd raakt. Het liefst zouden we je het ad vies willen geven voorlopig helemaal niet te komen. Maar dat is misschien wat rigou reus voor je. Wat vind je ervan als je jezelf een maximum oplegt van vier bezoeken per maand? Het is voor je eigen bestwil, want vroeg of laat gaat het fout. En als je eenmaal verslaafd bent, ben je het voor de rest van je leven. Begrijp je dat?" „Ja. Maar ik ben geen klein kind meer." „Nee, natuurlijk niet. Maar we vinden het toch belangrijk je te waarschuwen. Dus wat zeg je ervan? Ga je akkoord met een bezoekbeperking? Wij registreren alle be zoeken, dus een vijfde keer kom je er dan echt niet in." lef gaat schoorvoetend akkoord en neemt handenschuddend afscheid. Edwin en Mark praten nog even na. Hun conclusie is eensluidend: die zien ze over een maand weer terug in dit kamertje. Mark: „Liegen wil ik het niet noemen, maar ontkennen deed hij zeker. Hij ver liest niet, hij speelt niet altijd, geld is geen ?KSIiC^flj(BEEli«^>IESiWliTiHI:.S Van boven naar beneden: De digitale roulettetafel. De pokertafel. Verplichte legitimatie bij de entree. Toezicht vanaf de security-afdeling. Een gokje wagen op een speelautomaat. foto's Ramon Mangold probleem. Bij dat soort antwoorden weten wij eigenlijk al voldoende." Niet alle bezoekers zijn ook zo meegaand als Jef, geven de twee toe. „Het komt nogal eens voor dat ze not amused zijn. Dat be grijpen we. We voeren toch wel erg per soonlijke gesprekken. Maar het is onze overtuiging dat het goed is onze gasten een spiegel voor te houden. Verder gaan we in de regel niet. Ze moeten zelf hun ge drag willen veranderen, een andere metho de helpt niet." Het lijkt waarschijnlijk dat Jef nog eens in aanmerking komt voor een gesprek, maar uiteindelijk zal hij eieren voor zijn geld kie zen. Het systeem zoals het Holland Casino dat in al zijn vestigingen hanteert, heeft zijn effectiviteit bewezen. Het aantal bezoeken van (potentieel) gok verslaafden neemt structureel af Het PBK-model van Holland Casino heeft in 2008, 2009 en 2011 de internationale ga ming Award gewonnen voor Socially Res- ponsable Casino Operator of the Year. „Wij onderscheiden ons wereldwijd", zegt Edwin trots. „Misschien hebben we dat ook wel voor een deel te danken aan ons calvinisme. Alleen Zweden voert een ver gelijkbaar beleid. In België wordt hoege naamd niets aan preventie gedaan." Als Jef per se wil, kan hij zijn goklust voortaan botvieren in het casino van Knok- ke. Zijn gedrag is zijn eigen verantwoorde lijkheid. Maar hij is gewaarschuwd. De naam van Jef is gefingeerd. reageren? spectrum®wegener.nl Van de Nederlanders ouder dan 16 jaar waagt 87 pro cent wel eens een gokje. Dat kan via loterij, speelauto- matenhal, voetbaltoto en ca sino. Het aantal 'waarschijnlijke kansspelverslaafden' werd in 2005 geschat op 40.000 (marge: 21.000-59.000). Eind 2011 worden nieuwe cijfers bekend. In 2009 voerde Holland Casi no 33.181 gastheer-Jongvol wassenen- en preventiege- sprekken. Ongeveer 1 pro cent van de gasten komt op deze manier met het preven tiebeleid in aanraking. Holland Casino heeft alleen een monopolie voor tafel spelen. In Nederland zijn 51.241 speelautomaten. 14 procent staat in een van de 14 vesti gingen van HC. De rest in speelautomatenhallen (42 procent) en horeca (44 pro cent). Wat vindt de verslavingszorg van het Holland Casino-beleid? Pieter Remmers, directeur Assissa advies- en trani- ningsinstuut op het gebied van verantwoord spelen: „In zijn algemeenheid sta ik ab soluut achter het beleid. Ik heb het 21 jaar geleden sa men met Holland Casino ontwikkeld. Ze waren we reldwijd de eerste die deden aan preventiebeleid en pro actieve zorg. Sindsdien heeft het navolging gekre gen in Zweden, Australië en Canada. Hun beleid loopt nog steeds voorop.'Drie Awards bevestigen het. Ze doen ongelooflijk hun best. Maar alles kan beter. Signale ring van risicogevallen kan altijd beter. En wat doe je bij een terugkeergesprek? Dat blijft de vraag, want uiteinde lijk is het wel de gast die be paalt wat hij ermee doet."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 101