Als gokken een verslaving wordt spectrum 8 Zaterdag 12 februari 2011 Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën liet onlangs weten van Holland Casino af te willen. Het staatsbedrijf zit in een spagaat: het moet zijn bezoekers verleiden een gokje te wagen en tegelijk moet het voorkomen dat de gasten verslaafd raken aan gokken. Doet de monopolist genoeg om verslaving tegen te gaan? Dinsdag verschijnt een rapport van de Algemene Rekenkamer over het bedrijf. Een kijkje achter de schermen van Holland Casino Breda. door Annelies Vlaanderen ten gesprekken, afhankelijk van het gedrag dat gasten vertonen en het aantal keren dat zij een casino bezoeken. Het meest milde gesprek is het gastheerge- sprek. Dat wordt gevoerd met spelers die op basis van hun bezoekfrequentie opval len. Op informele wijze tasten medewer kers zo af of er mogelijk sprake is van pro blematisch speelgedrag. Als het aantal be zoeken niet afneemt of het gedrag van de gast gaat opvallen, volgt een steviger pre- ventiegesprek. Hoe heftiger de signalen, des te steviger het gesprek. Voor jongvol wassenen tot 23 jaar heeft Holland Casino een strenger beleid. Als zij opvallen door gedrag of het aantal keren dat ze komen, krijgen zij direct een zwaarder gesprek. De ze zaterdag voert Manager Security 8c Le gal Mark van den Bogaard de preventiege- sprekken. Ook houdt hij de gesprekken met jongvolwassenen. Een verfijnd computersysteem, OASE, heeft alle dossiers van gasten op een rijtje. Die worden elke dag aangevuld. Dat be gint al met registratie van het bezoek. In de praktijk werkt het zo. )ef, een Vlaam se jongeman van 21 jaar, staat in de rij bij de ontvangstbalie. Als hij zijn identiteitsbe wijs heeft overhandigd, controleert de ba liemedewerker in zijn computer of Jef na registratie gewoon door kan lopen. Bij 99 van de 100 gasten is dat zo. Zo niet bij Jef. Hij is vorige maand wel erg vaak naar het casino gekomen. Gezien zijn leeftijd valt hij in de risicogroep van jongvolwassenen. Mark van den Bogaard wordt erbij ge haald. Of Jef even mee wil voor een ge sprek? Even later zitten Van den Bogaard en Supervisor Operations, Edwin Wilden berg, aan een tafel tegenover Jef in een spe ciale 'vipkamer'. „Jef we maken ons zorgen. In december ben je hier vijf keer geweest en in januari veertien keer. Veertien keer is behoorlijk veel. Vind je dat zelf ook niet?" „Misschien wel", zegt Jef aarzelend. „Maar ik speel niet altijd. Ik kom meestal met vrienden en dan ben ik ook wel eens chauffeur." „Vertel eens, hoeveel geef je hier op een avond uit?" „100 tot 200 euro." „En dat veertien keer in één maand?" „Ja, maar ik heb tot nog toe niet verloren." „Nou Jef, ik kan je wel vertellen dat het ca sino uiteindelijk altijd wint. Dat weet je toch wel?" „Ia." „Heb je een baan?" pervisor Operations. Speciaal getraind in het herkennen van (toekomstig) problema tisch gedrag van spelers, nemen zij, waar nodig, maatregelen. Discreet, zodat het geen enkele gast opvalt. Dat gebeurt minstens vijf en bij uitzonde ring tien keer op een dag. Dat gaat volgens strikte protocollen die in het preventiebe leid van Holland Casino zijn vastgelegd en samen met de verslavingszorg zijn opge steld. Het beleid heet officieel Preventiebe leid Kansspelen (PBK) en is vooral gericht op het voorkomen van verslaving. Of Holland Casino goed bezig is met de verslavingsaanpak, zal volgende week blij ken. De Algemene Rekenkamer heeft het bedrijf doorgelicht: wordt er niet te veel geld verspild aan promotiekosten? Ver dient en declareert de directie niet te veel? Werken de maatregelen tegen gokversla ving wel goed? Het is niet vreemd dat het gokken aan de roulettetafels verslavend is: de winkans is behoorlijk groot. Bij roulette wordt gemid deld 97,7 procent van de inleg uitgekeerd aan de spelers. Dat is veel meer van bij de speelautomaten, die 92 procent van de in leg terugstorten. Essentieel bij het voorkomen van versla ving is in ieder geval dat de gasten van Hol land Casino zelf meewerken om maatrege len te nemen. Het beleid van het casino is deze mensen in een zo vroeg mogelijk sta dium te waarschuwen, hen een spiegel voor te houden, gezamenlijk beperkende maatregelen af te spreken en in een uiterst geval de toegang te weigeren. Holland Casino voert verschillende soor- Een zaterdagavond als bijna alle andere. Vrijwel geen enkele speelplek in Holland Casino Bre da is onbezet. Speelautomaten, black jack- en pokertafels wer ken als magneten op het publiek. Verdeeld over drie verdiepingen in het tot speelhal omgetoverde klooster vertoeft hier een mengelmoes van nationaliteiten en leeftij den, te beginnen vanaf 18 jaar. Mannen én vrouwen. Een wereld op zich. Als de klok 03.00 uur heeft geslagen en iedereen huis waarts keert, stokt de teller bij 2.800 bezoe kers. Alles loopt op rolletjes. Dat gaat echter niet vanzelf. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Behalve in de toiletruimtes zijn overal camera's, een paar honderd in totaal. Alle medewerkers, zo'n 150 op een zaterdag, zijn verplicht verdacht gedrag te melden. Dat kan zich op allerlei manieren uiten: een borrel te veel op, voortdurend geklaag over het eten of een gestaag veran derend uiterlijk. Colette, deze avond ach ter de bar in een aparte speelzaal, maakt het regelmatig mee: „Er komen hier nogal wat vaste gasten. Als ik zie dat iemand er in de loop van de tijd steeds onverzorgder bijloopt, geef ik een seintje." Croupiers hebben dezelfde taak. Los daar van houdt een team van gemiddeld tien medewerkers in de zaal een oogje in het zeil: de Managers Table Games. Twee men sen houden achter de schermen continu het gedrag van spelers in de gaten en grij pen in als ze signalen krijgen dat spelers zichzelf niet meer in de hand hebben. Dit zijn de Manager Security 8c Legal en de Su

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 100