Comfort en sportiviteit ineen
uto 17
Achter stuur vergeet ik de wereld
KLASSIEKER Roelf van der Linde en zijn Dodge uit 1929
OCCASION Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed
Alternatief: Opel Vectra 1.8i
Alternatief Volkswagen Passat 2.0i
Alfa Romeo 156
2.0i TS Selespeed
vrijdag 11 februari 2011
mMHHHHH 9WS Was® W WV
door Lucas Boot
Het gebeurt enkele keren per
jaar dat we een aanmelding
krijgen van een lezer met
een oldtimer uit de jaren twintig.
Altijd bijzonder. Laatst weer: Roelf
van der Linde uit Prinsenbeek met
zijn Dodge SD4 Brother Six uit
1929. Ruim tachtig jaar oud, het bes
je. Maar ze rijdt nog steeds. „Het is
een van de laatste auto's die onder
Dodge als zelfstandige merknaam
op de markt kwam voordat het be
drijf eind jaren twintig aan
Chrysler werd doorverkocht." Het
automerk Dodge heeft slechts veer
tien jaar zelfstandig gedraaid.
Van der Linde was als knaap van
achttien al geïnteresseerd in oldti
mers. Met nieuwe auto's had - en
heeft - hij niets. „Ik wilde destijds
al graag een oldtimer aanschaffen.
Maar toen kwam de militaire
dienst, de verkering en daarna het
gezin. De oldtimer bleef het op de
plank liggen." Toen de kids uit huis
gingen, begon het bij Van der Lin
de weer te kriebelen. Wat voor old
timer hij graag wilde rijden, wist
hij niet. Totdat hij in een tijdschrift
de Dodge zag staan. „Pats! Toen
wist ik het. Deze zou het worden."
De Amerikaan was al grotendeels
opgeknapt door de vorige eigenaar
die de Dodge uit Amerika had
geïmporteerd. Toch moest er nog
het nodige aan gebeuren. Nieuwe
carburateur bijvoorbeeld. Vind die
maar eens. Na jaren zoeken stuitte
hij op een Canadees die de origine
le fabrieksmallen nog had. „Die
goot een nieuwe carburateur voor
me. Als je zo'n auto rijdt, moet je
het zo origineel mogelijk houden,
vind ik." Over origineel gesproken.
De eikenhouten bodem uit de ja
ren twintig ligt er nog steeds in. En
ook de houten spaken van de wie
len zijn af-fabriek.
De oude dame komt in het voor
jaar weer naar buiten. „Ik kijk er
nu al naar uit. Als ik achter het
stuur zit, vergeet ik de wereld. Het
is werkelijk prachtig om met deze
wagen op het gemak door de pol
ders te rijden. Je rijdt langs schitte
rende plekken waar je normaal
nooit komt. Nederland is zo mooi.
Als je het maar wilt zien."
Bent u ook in fiet bezit van een bijzon
dere auto? Oud of nieuw? Stuur dan
een mail naar de redactie.
Roelf van der Linde en zijn Dodge uit 1929.
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie nog?
Wat zit er allemaal op en aan?
En wat is er voor ongeveer het
zelfde bedrag nog meer te
koop? We zoeken het voor u
uit. Deze week een Alfa Romeo
156.
door Lucas Boot
Ons oog viel deze week
op deze vuurrode Alfa
Romeo 156, die te koop
staat bij Het Mobiliteits
huis in Terneuzen. Hij ziet er met
z'n 16-inch lichtmetaal en spoiler
op het kofferdeksel lekker sportief
uit - je moet er van houden. Rijdt
de Italiaan ook zo?
Wat rijgedrag betreft maakt de 156
een fraai compromis tussen com
fort en sportiviteit. Een gran turis-
mo, zo u wilt. Het onderstel geeft
op een prettige manier mee en de
besturing is helder en direct; de Al
fa laat zich met veel gevoel in boch
ten zetten. Smetje op de rij beleving
is de zitpositie. We zitten behoor
lijk hoog, waardoor we ons niet
één voelen met de auto.
De Italiaan heeft een zogeheten Se-
lespeed-automaat aan boord. Het is
een halfautomaat die je met je dui
men bedient via twee knoppen op
het stuur of door de versnellings
pook naar voren of achteren te be
wegen. Zelf van verzetten wisselen
kan-ie ook. Druk een knop in naast
de versnellingspook en de bak
neemt de regie over. De Selespeed
matcht niet helemaal met de spor
tieve inborst van de 156. Hij rea
geert wat traag op schakelcomman
do's. De bak leent zich beter voor
ontspannen cruisen. Wel lekker
sporty is het tussengas bij het terug
schakelen. De transmissie zit in dit
geval gekoppeld aan een 2,0 liter
TwinSpark (twee bougies per cilin
der) benzinemotor met 150 pk. Fijn
blok dat na de 4.000 toeren per mi
nuut pas echt tot leven komt en
een sportief roffeltje laat horen.
Rijd de Alfa met Zuid-Europees
temperament om het meeste ple
zier uit de motor te halen.
De Italiaan beschikt over zaken als
climate control, cruise control, elek-
De Alfa Romeo 156 laat zich met veel gevoel in bochten zetten.
trisch bedienbare ramen en spie
gels, elektrisch bedienbaar kantel-
dak én een standkachel. Ideaal in
de winter. U stelt de avond voordat
u op pad gaat de tijd in waarop de
kachel begint te werken en u stapt
's morgens in een warme auto, ter
wijl uw buurman nog ijs staat te
krabben. Een radio/cd-speler ont
breekt. Enkèle aandachtspunten tot
besluit. We vonden een sterretje in
de voorruit, een klein deukje op
het rechter achterportier en twee
kleine roestplekken op de dorpels
Prijs: 5900 euro Bouwjaar: 5-2001 Km-stand: 123.026
Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 122 pk, 167 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleverkosten: internetprijs zonder garantie, met nieuwe apk
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, parkeersensoren
Verkooppunt: Autobedrijf Cocar, Oudenbosch Website: www.cocar.nl
Prijs: 5945 euro Bouwjaar: 5-2001 Km-stand: 126.143
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 172 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: internetprijs zonder
garantie
Bijzonderheden: airco, distributieriem reeds vervangen
Verkooppunt: AutoOomen, Oosterhout Website: www.autooomen.nl
Prijs: 6200 euro
Bouwjaar: 3-2001
Km-stand: 71.208
Transmissie: vijftraps halfautomaat
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 150 pk, 181 Nm
Ö-100 km/u: 8,8 sec*
Topsnelheid: 214 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 11,5*
Afleverkosten: 350, prijs in inclusief
onderhoudsbeurt en 3 maanden
garantie
Bijzonderheden:
Selespeed-automaat, lage
kilometerstand, standkachel
Verkooppunt: Mobiliteitshuis
Terneuzen
Website: www.mobiliteitshuis.nl
*fabrieksopgave
foto's Lucas Boot
bij de achterdeuren. Niets om 's
nachts wakker van te liggen, maar
om erger te voorkomen even laten
behandelen. Er staat hier al met al
een keurige occasion met weinig ki
lometers op de klok voor een zeer
schappelijke prijs.
Historie: In 1997 introduceerde
Al fa Romeo de 156 als opvolger van
de 155. De Alfa maakte smaak door
zijn design en werd uitgeroepen tot
Europees Auto van het Jaar. Walter
de'Silva was verantwoordelijk voor
het ontwerp van de 156. Hij tekende
ook de Alfa 145, 146 en 147. In
2006 werd 156 de opgevolgd door
de Alfa Romeo 159.