Comfort en sportiviteit ineen uto 17 Achter stuur vergeet ik de wereld KLASSIEKER Roelf van der Linde en zijn Dodge uit 1929 OCCASION Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed Alternatief: Opel Vectra 1.8i Alternatief Volkswagen Passat 2.0i Alfa Romeo 156 2.0i TS Selespeed vrijdag 11 februari 2011 mMHHHHH 9WS Was® W WV door Lucas Boot Het gebeurt enkele keren per jaar dat we een aanmelding krijgen van een lezer met een oldtimer uit de jaren twintig. Altijd bijzonder. Laatst weer: Roelf van der Linde uit Prinsenbeek met zijn Dodge SD4 Brother Six uit 1929. Ruim tachtig jaar oud, het bes je. Maar ze rijdt nog steeds. „Het is een van de laatste auto's die onder Dodge als zelfstandige merknaam op de markt kwam voordat het be drijf eind jaren twintig aan Chrysler werd doorverkocht." Het automerk Dodge heeft slechts veer tien jaar zelfstandig gedraaid. Van der Linde was als knaap van achttien al geïnteresseerd in oldti mers. Met nieuwe auto's had - en heeft - hij niets. „Ik wilde destijds al graag een oldtimer aanschaffen. Maar toen kwam de militaire dienst, de verkering en daarna het gezin. De oldtimer bleef het op de plank liggen." Toen de kids uit huis gingen, begon het bij Van der Lin de weer te kriebelen. Wat voor old timer hij graag wilde rijden, wist hij niet. Totdat hij in een tijdschrift de Dodge zag staan. „Pats! Toen wist ik het. Deze zou het worden." De Amerikaan was al grotendeels opgeknapt door de vorige eigenaar die de Dodge uit Amerika had geïmporteerd. Toch moest er nog het nodige aan gebeuren. Nieuwe carburateur bijvoorbeeld. Vind die maar eens. Na jaren zoeken stuitte hij op een Canadees die de origine le fabrieksmallen nog had. „Die goot een nieuwe carburateur voor me. Als je zo'n auto rijdt, moet je het zo origineel mogelijk houden, vind ik." Over origineel gesproken. De eikenhouten bodem uit de ja ren twintig ligt er nog steeds in. En ook de houten spaken van de wie len zijn af-fabriek. De oude dame komt in het voor jaar weer naar buiten. „Ik kijk er nu al naar uit. Als ik achter het stuur zit, vergeet ik de wereld. Het is werkelijk prachtig om met deze wagen op het gemak door de pol ders te rijden. Je rijdt langs schitte rende plekken waar je normaal nooit komt. Nederland is zo mooi. Als je het maar wilt zien." Bent u ook in fiet bezit van een bijzon dere auto? Oud of nieuw? Stuur dan een mail naar de redactie. Roelf van der Linde en zijn Dodge uit 1929. Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer het zelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Alfa Romeo 156. door Lucas Boot Ons oog viel deze week op deze vuurrode Alfa Romeo 156, die te koop staat bij Het Mobiliteits huis in Terneuzen. Hij ziet er met z'n 16-inch lichtmetaal en spoiler op het kofferdeksel lekker sportief uit - je moet er van houden. Rijdt de Italiaan ook zo? Wat rijgedrag betreft maakt de 156 een fraai compromis tussen com fort en sportiviteit. Een gran turis- mo, zo u wilt. Het onderstel geeft op een prettige manier mee en de besturing is helder en direct; de Al fa laat zich met veel gevoel in boch ten zetten. Smetje op de rij beleving is de zitpositie. We zitten behoor lijk hoog, waardoor we ons niet één voelen met de auto. De Italiaan heeft een zogeheten Se- lespeed-automaat aan boord. Het is een halfautomaat die je met je dui men bedient via twee knoppen op het stuur of door de versnellings pook naar voren of achteren te be wegen. Zelf van verzetten wisselen kan-ie ook. Druk een knop in naast de versnellingspook en de bak neemt de regie over. De Selespeed matcht niet helemaal met de spor tieve inborst van de 156. Hij rea geert wat traag op schakelcomman do's. De bak leent zich beter voor ontspannen cruisen. Wel lekker sporty is het tussengas bij het terug schakelen. De transmissie zit in dit geval gekoppeld aan een 2,0 liter TwinSpark (twee bougies per cilin der) benzinemotor met 150 pk. Fijn blok dat na de 4.000 toeren per mi nuut pas echt tot leven komt en een sportief roffeltje laat horen. Rijd de Alfa met Zuid-Europees temperament om het meeste ple zier uit de motor te halen. De Italiaan beschikt over zaken als climate control, cruise control, elek- De Alfa Romeo 156 laat zich met veel gevoel in bochten zetten. trisch bedienbare ramen en spie gels, elektrisch bedienbaar kantel- dak én een standkachel. Ideaal in de winter. U stelt de avond voordat u op pad gaat de tijd in waarop de kachel begint te werken en u stapt 's morgens in een warme auto, ter wijl uw buurman nog ijs staat te krabben. Een radio/cd-speler ont breekt. Enkèle aandachtspunten tot besluit. We vonden een sterretje in de voorruit, een klein deukje op het rechter achterportier en twee kleine roestplekken op de dorpels Prijs: 5900 euro Bouwjaar: 5-2001 Km-stand: 123.026 Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 122 pk, 167 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: internetprijs zonder garantie, met nieuwe apk Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, parkeersensoren Verkooppunt: Autobedrijf Cocar, Oudenbosch Website: www.cocar.nl Prijs: 5945 euro Bouwjaar: 5-2001 Km-stand: 126.143 Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 115 pk, 172 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: internetprijs zonder garantie Bijzonderheden: airco, distributieriem reeds vervangen Verkooppunt: AutoOomen, Oosterhout Website: www.autooomen.nl Prijs: 6200 euro Bouwjaar: 3-2001 Km-stand: 71.208 Transmissie: vijftraps halfautomaat Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 150 pk, 181 Nm Ö-100 km/u: 8,8 sec* Topsnelheid: 214 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 11,5* Afleverkosten: 350, prijs in inclusief onderhoudsbeurt en 3 maanden garantie Bijzonderheden: Selespeed-automaat, lage kilometerstand, standkachel Verkooppunt: Mobiliteitshuis Terneuzen Website: www.mobiliteitshuis.nl *fabrieksopgave foto's Lucas Boot bij de achterdeuren. Niets om 's nachts wakker van te liggen, maar om erger te voorkomen even laten behandelen. Er staat hier al met al een keurige occasion met weinig ki lometers op de klok voor een zeer schappelijke prijs. Historie: In 1997 introduceerde Al fa Romeo de 156 als opvolger van de 155. De Alfa maakte smaak door zijn design en werd uitgeroepen tot Europees Auto van het Jaar. Walter de'Silva was verantwoordelijk voor het ontwerp van de 156. Hij tekende ook de Alfa 145, 146 en 147. In 2006 werd 156 de opgevolgd door de Alfa Romeo 159.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73