auto 15 Ford C-Max: extra dimensie in ruimte Audi maakt compacte Chevrolet Captiva is A8 van de nieuwe A6 een tegendraadse SUV Nieuw front Tiguan in lijn met broer Touareg Toyota Prius+ mogelijk met belastingvrijstelling Renault levert Wind ook met Gordini-label vrijdag 11 februari 2011 Ford C-Max Titanium 1.6 Ecoboost Zeer functioneel en goed rijdend. Bagage 432- 1.684 liter. Gewicht 1.285 kg. Benzine 1.6 I, 150 pk. Vanaf 24.345 euro, Titanium 1.6 Ecoboost 28.495. Plus: rijgedrag, binnenruimte, vormgeving. Min: flexibiliteit achterbank. Grand C-Max op de menukaart staat, met schuifdeuren achter en twee klapstoelen in de bagageruimte. Ford past een bijzondere stoelopstelling toe. Normaal heeft de C-Max drie zitplaatsen achterin, maar door de mid delste weg te klappen, ontstaat er meer schouderruimte en kunnen de overgeble ven stoelen ook naar achteren en meer naar het midden. Hoewel de C-Max geen baan breker is op het gebied van bagagevolume, zal niemand snel opbergplek tekort hebben: minimaal 432 en maximaal 1.684 liter. Ford presenteert de laatste jaren in alle mo dellen een sterke signatuur in het interieur. In de C-Max moeten strakke lijnen de inde ling van het dashboard versterken. Door de enorme hoeveelheid voorzieningen wordt het allemaal wel erg druk, zelfs wat onrus tig. Zonder instructieboekje kom je er niet uit. Een simpele vraag als 'hoe zet ik de dag Vanaf 24.440 euro, 1.6 THP Ligne Business 27.790 euro. Plus: comfort, binnenruimte, aankleding. Plus: uitstraling, binnenruimte, inrichting. Plus: afwerking, binnenruimte. Min: gewicht, versnellingsbak. Min: brandstofverbruik. Min: prijs, erg hoekige vormgeving. De nieuwe Focus-familie van Ford wordt voorafgegaan door de tweede generatie C-Max ruimtewagen. Die staat op het compleet nieuwe onderstel. door Tony Vos Ford behoort met de C-Max tot de laat bloeiers in het segment van midi- ruimtewagens. Maar met de komst van de eerste generatie zette het merk wel direct de toon wat betreft rijeigen schappen door het gebruik van een uitste kend onderstel. Het nieuwe model borduurt daarop voort. Ford ontwikkelde voor de nieuwe generatie Focus een compleet nieuwe bodemgroep, waar ook de C-Max gebruik van maakt. Comfort en dynamiek gaan prima samen, zo blijkt wederom. Rondom zijn de wielen onafhankelijk opgehangen, maar het is voor al de afstemming van veren en dempers die hier meerwaarde biedt. Was de vormgeving van de C-Max altijd al vlotter dan van menig concurrent, die lijn hield Ford vast. Geen hoekige blokkendoos, maar een sierlijk aflopende daklijn, duide lijk aangezette spatbordranden en aandacht voor details als chromen accenten en in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwij zers. Ford levert voor het eerst twee carros serievarianten. De C-Max heeft vier norma le portieren, terwijl er ook een verlengde Nog sterker dan voorheen heeft de Ford C-Max een bolle daklijn. foto's Automedia teller op nul' wordt alleen op die manier be antwoord. De plaatsing van alle elementen is zonder meer goed. De stoelen zijn een compliment waard. Ze zijn voldoende groot, hebben een relatief hoge rugleuning en ook de middenarm- steun is correct geplaatst. Achterin kunnen twee volwassenen of drie kinderen prima zitten. Been- en hoofdruimte zijn dik in or de, dat laatste ondanks de sterk aflopende daklijn. Er is volop bergruimte, aangevuld met diverse bekerhouders en twee ldaptafel- tjes. Ford geeft het begrip 'ruimtewagen' met de C-Max weer een extra dimensie. De Titanium heeft een startknop: leuk, maar jammer dat de afstandsbediening wel nodig is om de portieren te openen. De nieuwe Focus en C-Max profiteren van de Ecoboost-turbobenzinemotoren. De 1.6 liter levert een fors vermogen van 150 pk en komt aan een haast dieselachtig koppel van 240 Nm bij slechts 1.600 toeren per mi nuut. Daarmee presteert de C-Max vlot en zonder dat er veelvuldig met de standaard zesbak geschakeld hoeft te worden. De mo tor is mooi stil en altijd bij de les. In 9,4 se conden snelt de Ford naar de 100 en hij heeft een top van 204 kilometer per uur. De Ecoboost-motoren van Ford vallen on der het kopje downsizing, met als doel het brandstofverbruik terug te dringen zonder op prestaties in te leveren. Gemiddeld no teerden we 1 op 11,5 en dat is beslist netjes. Prijstechnisch scoort Ford keurig midden in het ruimtewagensegment. De reeks begint bij 24.345 euro voor de 1.6105 pk Trend. De 1.6 Ecoboost is de derde motor, leverbaar vanaf 26.745 euro. De complete Titanium, inclusief dualzone airco, uitgebreide audio en 16 inch lichtmetaal, kost 28.495 euro. CONCURRENT#Citroen C4 Picasso 1.6 Een zeer comfortabel rijden de Franse ruimtewagen, met forse binnenafmetingen. Kreeg recent nog een face lift. Bagage 500-1.734 liter. Gewicht 1.544 kg. Benzine 1.6 1,156 pk. CONCURRENT «Renault Scénic CONCURRENT #VW Touran Een fors bemeten auto in de compacte klasse, die in één basisversie blijft bestaan in de oude uitstraling. Bagage 555-1.837 liter. Gewicht 1.295 kg. Benzine 1.4 I, 130 pk. Na een facelift kan de hoeki ge Touran van VVV weer een tijdje mee. Is tegen meerprijs als zevenzitter verkrijgbaar. Bagage 695-1.989 liter. Gewicht 1.416 kg. Benzine 1.4 I, 140 pk. door Roel van Gils De op leeftijd geraakte Audi A6 had het moeilijk tussen de jongere Mercedes E-klas- se en BMW 5-serie. Met de nieu we staat Audi weer op de kaart. De nieuwe A6 is fractioneel korter en lager dan zijn voorganger, ter wijl breedte en wielbasis zijn toe genomen. Bij een snelle blik op het exterieur lijkt het alsof er een A8 voor je neus staat. De nieuwe A6 heeft veel gemeen met zijn gro te broer. Dat gaat verder dan lou ter het uiterlijk. Zo is veel gebruik gemaakt van aluminium in de car rosserie. Afhankelijk van de motor versie levert dat een gewichtsbe sparing op tot 80 kilo. Het touch- pad met handschriftherkenning kennen we ook van zijn grote broer, net als navigeren via Google Earth en een WiFi-hotspot in de auto om met een laptop of smart- phone te kunnen internetten. Af werking en kwaliteitsbeleving van het interieur zijn van topniveau. Ook rijden doet de nieuwe A6 voortreffelijk. Zelfs de instapdiesel, vooralsnog de enige viercilinder, is allerminst een straf. Deze 2.0 TDI, goed voor 177 pk en 380 Nm, is ontzettend stil en sleurt de limou sine in 8,7 seconden naar de 100 en naar een topsnelheid van 228 ki lometer per uur. Soepel en boven al geruisloos snelt de limousine naar hoogst illegale snelheden. Een heerlijk comfortabele auto, de nieuwe A6 2.0 TDI. Volgens de pa pieren nog zuinig ook, met een ge middeld verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer en een C02-uitstoot van 129 gram per kilometer. Een en ander wordt mede mogelijk ge maakt door een systeem voor rem- generatie en een start/stop auto maat, standaard op alle motoren. De nieuwe A6 is per direct te koop voor prijzen vanaf 46.900 voor de 2.0 TDI. Rijden op benzine kan vanaf 51.340 euro in de 2.8 FSI. Audi A6: compacte A8. foto Audi door Willem de Volder Chevrolet heeft het uiterlijk van de SUV Captiva serieus aangepakt. Maar de belang rijkste wijzigingen zitten onder huids. Zit de wereld echter wel te wachten op grotere motoren? De Captiva tikt met de voorwiel- aangedreven 2.4 liter benzinever sie (167 pk) de onderkant van het grote SUVrsegment aan en wil met de vierwielaangedreven 3.0 li ter V6 (258 pk) meezingen aan de bovenzijde. Voor het middenge bied levert Chevrolet de Captiva nog met een flinke diesel: 2.2 liter (184 pk). Ondanks gewijzigde uit straling en verbeterde prestaties is het de vraag of Chevrolet in Neder land daarmee het marktaandeel Captiva: ingetogen. foto WdV significant weet op te krikken. Van neus tot wielen en van kop lampen tot interieur, dat wereld wijd Ice-blue is verlicht, is de Cap tiva op details herzien. De techneu ten hebben vooral aandacht ge schonken aan de motoren. Die doen efficiënter hun werk, maar een hybride of elektrische versie zit vooralsnog niet in het vat. We hebben zowel de viercilinder benzinemotor als de nieuwe diesel onder handen genomen. Eerstge noemde reden we met de stan daard handgeschakelde zesbak en de diesel stond met automaat ge reed. Voor beide uitvoeringen ge ven we een voldoende. Een dikke voldoende is er voor de verant woordelijken die de isolatie voor hun rekening hebben genomen. Stil mag met hoofdletters worden geschreven. De zeven zitplaatsen vormen een voordeel ten opzichte van de Opel Antara. Die staat op dezelfde basis, maar gaat uitslui tend als vijfzitter door het leven. Chevrolet levert de Captiva vanaf 34.995 euro (2.4 LT), een vierwiel aangedreven 2.2 liter diesel is er vanaf 45.995 euro en de 3.0 V6 kost minimaal 49.995 euro. In het onuitputtelijke rijtje face lifts bij Volkswagen ontbrak nog de Tiguan. De compacte SUV ont springt de dans echter niet. Hij staat begin maart op de salon van Genève in zijn gewijzigde ver schijningsvorm. Het front heeft dan dezelfde signatuur als dat van de nieuwe Touareg. Technisch wordt de Tiguan fïjngeslepen. De ruimtewagen op het platform van de Toyota Prius gaat in Euro pa Prius+ heten. Het is nog wach ten op de technische specificaties, met name de C02-uitstoot. Komt deze beneden de 110 gram per ki lometer, dan wordt de Prïus+ de eerste belastingvrije zevenzitter. Met de Clio en Twingo Gordini heeft Renault het Gordini-label weer nieuw leven ingeblazen. Op de show van Genève staat ook de Wind Gordini. Beide motorvarian ten (1.2 turbo en 1.616V) kunnen in de blauwe kleur met de dubbe le witte streep worden geleverd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71