auto 15
Ford C-Max: extra
dimensie in ruimte
Audi maakt compacte Chevrolet Captiva is
A8 van de nieuwe A6 een tegendraadse SUV
Nieuw front Tiguan in
lijn met broer Touareg
Toyota Prius+ mogelijk
met belastingvrijstelling
Renault levert Wind
ook met Gordini-label
vrijdag 11 februari 2011
Ford C-Max Titanium 1.6 Ecoboost
Zeer functioneel en goed rijdend. Bagage 432-
1.684 liter. Gewicht 1.285 kg. Benzine 1.6 I, 150 pk.
Vanaf 24.345 euro, Titanium 1.6 Ecoboost 28.495.
Plus: rijgedrag, binnenruimte, vormgeving.
Min: flexibiliteit achterbank.
Grand C-Max op de menukaart staat, met
schuifdeuren achter en twee klapstoelen in
de bagageruimte. Ford past een bijzondere
stoelopstelling toe. Normaal heeft de C-Max
drie zitplaatsen achterin, maar door de mid
delste weg te klappen, ontstaat er meer
schouderruimte en kunnen de overgeble
ven stoelen ook naar achteren en meer naar
het midden. Hoewel de C-Max geen baan
breker is op het gebied van bagagevolume,
zal niemand snel opbergplek tekort hebben:
minimaal 432 en maximaal 1.684 liter.
Ford presenteert de laatste jaren in alle mo
dellen een sterke signatuur in het interieur.
In de C-Max moeten strakke lijnen de inde
ling van het dashboard versterken. Door de
enorme hoeveelheid voorzieningen wordt
het allemaal wel erg druk, zelfs wat onrus
tig. Zonder instructieboekje kom je er niet
uit. Een simpele vraag als 'hoe zet ik de dag
Vanaf 24.440 euro, 1.6 THP Ligne Business 27.790 euro.
Plus: comfort, binnenruimte, aankleding. Plus: uitstraling, binnenruimte, inrichting. Plus: afwerking, binnenruimte.
Min: gewicht, versnellingsbak. Min: brandstofverbruik. Min: prijs, erg hoekige vormgeving.
De nieuwe Focus-familie van Ford wordt voorafgegaan door de tweede
generatie C-Max ruimtewagen. Die staat op het compleet nieuwe
onderstel.
door Tony Vos
Ford behoort met de C-Max tot de laat
bloeiers in het segment van midi-
ruimtewagens. Maar met de komst
van de eerste generatie zette het
merk wel direct de toon wat betreft rijeigen
schappen door het gebruik van een uitste
kend onderstel.
Het nieuwe model borduurt daarop voort.
Ford ontwikkelde voor de nieuwe generatie
Focus een compleet nieuwe bodemgroep,
waar ook de C-Max gebruik van maakt.
Comfort en dynamiek gaan prima samen,
zo blijkt wederom. Rondom zijn de wielen
onafhankelijk opgehangen, maar het is voor
al de afstemming van veren en dempers die
hier meerwaarde biedt.
Was de vormgeving van de C-Max altijd al
vlotter dan van menig concurrent, die lijn
hield Ford vast. Geen hoekige blokkendoos,
maar een sierlijk aflopende daklijn, duide
lijk aangezette spatbordranden en aandacht
voor details als chromen accenten en in de
buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwij
zers. Ford levert voor het eerst twee carros
serievarianten. De C-Max heeft vier norma
le portieren, terwijl er ook een verlengde
Nog sterker dan voorheen heeft de Ford C-Max een bolle daklijn. foto's Automedia
teller op nul' wordt alleen op die manier be
antwoord. De plaatsing van alle elementen
is zonder meer goed.
De stoelen zijn een compliment waard. Ze
zijn voldoende groot, hebben een relatief
hoge rugleuning en ook de middenarm-
steun is correct geplaatst. Achterin kunnen
twee volwassenen of drie kinderen prima
zitten. Been- en hoofdruimte zijn dik in or
de, dat laatste ondanks de sterk aflopende
daklijn. Er is volop bergruimte, aangevuld
met diverse bekerhouders en twee ldaptafel-
tjes. Ford geeft het begrip 'ruimtewagen'
met de C-Max weer een extra dimensie. De
Titanium heeft een startknop: leuk, maar
jammer dat de afstandsbediening wel nodig
is om de portieren te openen.
De nieuwe Focus en C-Max profiteren van
de Ecoboost-turbobenzinemotoren. De
1.6 liter levert een fors vermogen van 150 pk
en komt aan een haast dieselachtig koppel
van 240 Nm bij slechts 1.600 toeren per mi
nuut. Daarmee presteert de C-Max vlot en
zonder dat er veelvuldig met de standaard
zesbak geschakeld hoeft te worden. De mo
tor is mooi stil en altijd bij de les. In 9,4 se
conden snelt de Ford naar de 100 en hij
heeft een top van 204 kilometer per uur.
De Ecoboost-motoren van Ford vallen on
der het kopje downsizing, met als doel het
brandstofverbruik terug te dringen zonder
op prestaties in te leveren. Gemiddeld no
teerden we 1 op 11,5 en dat is beslist netjes.
Prijstechnisch scoort Ford keurig midden in
het ruimtewagensegment. De reeks begint
bij 24.345 euro voor de 1.6105 pk Trend. De
1.6 Ecoboost is de derde motor, leverbaar
vanaf 26.745 euro. De complete Titanium,
inclusief dualzone airco, uitgebreide audio
en 16 inch lichtmetaal, kost 28.495 euro.
CONCURRENT#Citroen C4 Picasso 1.6
Een zeer comfortabel rijden
de Franse ruimtewagen, met
forse binnenafmetingen.
Kreeg recent nog een face
lift. Bagage 500-1.734 liter.
Gewicht 1.544 kg. Benzine
1.6 1,156 pk.
CONCURRENT «Renault Scénic
CONCURRENT #VW Touran
Een fors bemeten auto in de
compacte klasse, die in één
basisversie blijft bestaan in
de oude uitstraling. Bagage
555-1.837 liter. Gewicht
1.295 kg. Benzine 1.4 I,
130 pk.
Na een facelift kan de hoeki
ge Touran van VVV weer een
tijdje mee. Is tegen meerprijs
als zevenzitter verkrijgbaar.
Bagage 695-1.989 liter.
Gewicht 1.416 kg. Benzine
1.4 I, 140 pk.
door Roel van Gils
De op leeftijd geraakte Audi
A6 had het moeilijk tussen
de jongere Mercedes E-klas-
se en BMW 5-serie. Met de nieu
we staat Audi weer op de kaart.
De nieuwe A6 is fractioneel korter
en lager dan zijn voorganger, ter
wijl breedte en wielbasis zijn toe
genomen. Bij een snelle blik op
het exterieur lijkt het alsof er een
A8 voor je neus staat. De nieuwe
A6 heeft veel gemeen met zijn gro
te broer. Dat gaat verder dan lou
ter het uiterlijk. Zo is veel gebruik
gemaakt van aluminium in de car
rosserie. Afhankelijk van de motor
versie levert dat een gewichtsbe
sparing op tot 80 kilo. Het touch-
pad met handschriftherkenning
kennen we ook van zijn grote
broer, net als navigeren via Google
Earth en een WiFi-hotspot in de
auto om met een laptop of smart-
phone te kunnen internetten. Af
werking en kwaliteitsbeleving van
het interieur zijn van topniveau.
Ook rijden doet de nieuwe A6
voortreffelijk. Zelfs de instapdiesel,
vooralsnog de enige viercilinder, is
allerminst een straf. Deze 2.0 TDI,
goed voor 177 pk en 380 Nm, is
ontzettend stil en sleurt de limou
sine in 8,7 seconden naar de 100
en naar een topsnelheid van 228 ki
lometer per uur. Soepel en boven
al geruisloos snelt de limousine
naar hoogst illegale snelheden.
Een heerlijk comfortabele auto, de
nieuwe A6 2.0 TDI. Volgens de pa
pieren nog zuinig ook, met een ge
middeld verbruik van 4,9 liter per
100 kilometer en een C02-uitstoot
van 129 gram per kilometer. Een
en ander wordt mede mogelijk ge
maakt door een systeem voor rem-
generatie en een start/stop auto
maat, standaard op alle motoren.
De nieuwe A6 is per direct te koop
voor prijzen vanaf 46.900 voor de
2.0 TDI. Rijden op benzine kan
vanaf 51.340 euro in de 2.8 FSI.
Audi A6: compacte A8. foto Audi
door Willem de Volder
Chevrolet heeft het uiterlijk
van de SUV Captiva serieus
aangepakt. Maar de belang
rijkste wijzigingen zitten onder
huids. Zit de wereld echter wel te
wachten op grotere motoren?
De Captiva tikt met de voorwiel-
aangedreven 2.4 liter benzinever
sie (167 pk) de onderkant van het
grote SUVrsegment aan en wil
met de vierwielaangedreven 3.0 li
ter V6 (258 pk) meezingen aan de
bovenzijde. Voor het middenge
bied levert Chevrolet de Captiva
nog met een flinke diesel: 2.2 liter
(184 pk). Ondanks gewijzigde uit
straling en verbeterde prestaties is
het de vraag of Chevrolet in Neder
land daarmee het marktaandeel
Captiva: ingetogen. foto WdV
significant weet op te krikken.
Van neus tot wielen en van kop
lampen tot interieur, dat wereld
wijd Ice-blue is verlicht, is de Cap
tiva op details herzien. De techneu
ten hebben vooral aandacht ge
schonken aan de motoren. Die
doen efficiënter hun werk, maar
een hybride of elektrische versie
zit vooralsnog niet in het vat.
We hebben zowel de viercilinder
benzinemotor als de nieuwe diesel
onder handen genomen. Eerstge
noemde reden we met de stan
daard handgeschakelde zesbak en
de diesel stond met automaat ge
reed. Voor beide uitvoeringen ge
ven we een voldoende. Een dikke
voldoende is er voor de verant
woordelijken die de isolatie voor
hun rekening hebben genomen.
Stil mag met hoofdletters worden
geschreven. De zeven zitplaatsen
vormen een voordeel ten opzichte
van de Opel Antara. Die staat op
dezelfde basis, maar gaat uitslui
tend als vijfzitter door het leven.
Chevrolet levert de Captiva vanaf
34.995 euro (2.4 LT), een vierwiel
aangedreven 2.2 liter diesel is er
vanaf 45.995 euro en de 3.0 V6
kost minimaal 49.995 euro.
In het onuitputtelijke rijtje face
lifts bij Volkswagen ontbrak nog
de Tiguan. De compacte SUV ont
springt de dans echter niet. Hij
staat begin maart op de salon van
Genève in zijn gewijzigde ver
schijningsvorm. Het front heeft
dan dezelfde signatuur als dat van
de nieuwe Touareg. Technisch
wordt de Tiguan fïjngeslepen.
De ruimtewagen op het platform
van de Toyota Prius gaat in Euro
pa Prius+ heten. Het is nog wach
ten op de technische specificaties,
met name de C02-uitstoot. Komt
deze beneden de 110 gram per ki
lometer, dan wordt de Prïus+ de
eerste belastingvrije zevenzitter.
Met de Clio en Twingo Gordini
heeft Renault het Gordini-label
weer nieuw leven ingeblazen. Op
de show van Genève staat ook de
Wind Gordini. Beide motorvarian
ten (1.2 turbo en 1.616V) kunnen
in de blauwe kleur met de dubbe
le witte streep worden geleverd.