41 binnenland
WNF: drie
reservaten
voor natuur
TO©S
Shell wil wel praten
met Irene over Karoo
Zorgen om ernstige
bus- en tramongevallen
NATUURBELEID Plan met geheel nieuwe visie
Rotterdam is vier
Milieukeurmerk
stimuleert
'groene'
binnenvaart
Links gemotiveerder dan rechts
vrijdag 11 februari 2011
Hoorzitting Tweede Kamer
over bezuinigingen op natuur.
WNF vindt Nederlands natuur
beleid te versnipperd.
Plan voor verdeling in Delta,
Duin en Bos.
Provincies willen voortzetting
Ecologische Hoofdstructuur.
DEN HAAG - De Nederlandse na
tuur moet door een nieuwe bril
worden bekeken. Niet langer de
lappendeken zijn van grote en klei
ne natuurgebieden die er nu is,
maar drie grote natuurreservaten
waarin planten en dieren goed
kunnen leven. Dat is de visie van
lohan van der Gronden, algemeen
directeur van het Wereld Natuur
Fonds (WNF).
Hij ziet weinig toekomst in het
huidige natuurbeleid, ventileerde
hij gisteren tijdens een hoorzitting
in de Tweede Kamer. Provincies,
gemeenten en natuurorganisaties
kregen daar kans om tegen Twee
de Kamerleden hun grieven te ui
ten over de bezuinigingsplannen
van het kabinet.
Van der Gronden ziet drie grote re
servaten voor zich: Delta, Duin en
Bos. In zijn ogen typisch Neder
landse kenmerken met Europese
allure. 'Delta' zou moeten bestaan
uit het rivierenlandschap en de
Zeeuwse delta. 'Duin' zou een ge
bied beslaan van de kust bij Dom
burg tot en met het Waddenge
bied. In het reservaat 'Bos' zou de
Veluwe een belangrijk element
zijn, zeker wanneer dit wordt ver
bonden met de Oostvaardersplas-
sen en het Duitse Reichswald
waardoor dieren een groot gebied
hebben om rond te trekken.
Zou zijn visie waarheid worden,
dan zou dat een totaal nieuwe in
vulling zijn van het natuurbeleid.
Klinkt als een mooi idee, was giste
ren de reactie. Maar voorlopig kam
pen provincies en gemeenten met
een acuter probleem. Staatssecreta
ris Henk Bleker (Landbouw) stuur-
IN HET TUK5&ORP
ZO, ik sta weer
quitte met
öe buurvrouw
de eind vorig jaar een brief met de
oekaze te stoppen met het aanko
pen van natuur, ook al zijn er har
de afspraken gemaakt. Hij ver
wacht dat provincies zo tweehon
derd miljoen euro bezuinigen.
Dat is gemakkelijk gezegd, maar
moeilijk gedaan, fulmineerden ge
deputeerden van onder meer
Noord-Holland, Drenthe, Gelder
land en Overijsse. „Er zijn juridi
sche verplichtingen aangegaan
met waterschappen, gemeentes en
agrariërs", schetst gedeputeerde
Harry Keereweer. „Dat zijn afspra
ken die vastliggen en door de Ble-
kerbrief niet meer worden uitge
voerd. Dan ontstaat het beeld van
een onbetrouwbare overheid als
we het contract openbreken."
Provincies en gemeenten zien het
liefst dat de bestaande plannen en
verplichtingen worden nageleefd.
Zo moet de Ecologische Hoofd
structuur (EHS), verschillende na
tuurgebieden die onderling wor
den verbonden, worden afge
maakt.
De bezuinigingen betekenen dat
de ontwikkeling van natuurge
bieden en het beheer moeten wor
den stilgelegd, waarschuwden wet
houders van de gemeenten Den
Haag en Rotterdam. „In wijken is
minder groen gekomen, omdat we
er van uitgingen dat er groen bui
ten die wijken zou komen", aldus
de Haagse wethouder Sander Dek
ker.
De tijd van 'pleisters plakken' is
voorbij, stelde WNF-directeur Van
der Gronden.
De rijksoverheid moet een stapje
terug doen en provincies, gemeen
ten, natuurbeheerders en andere
partijen de tijd geven om met een
alternatief te komen. „De hele sec
tor moet samenkomen in een
Groen Beraad waarin ook de we
tenschap zit", zei de directeur.
„Geef ons even het initiatief terug.
Ik zie nu alleen verliezers."
Staatsbosbeheer en Natuurmonu
menten reageerden gisteren niet af
wijzend op het WNF-plan.
PAUL KUSTERS
DEN HAAC - Koninklijke Shell is
graag bereid tot een gesprek met
prinses Irene over mogelijke gas
winning in de Zuid-Afrikaanse
streek waar zij een stukje natuurge
bied bezit. „Ze is niet de eerste de
beste. Maar we nemen alle zorgen
en bezwaren even serieus", aldus
een woordvoerder van de oliemaat
schappij. In een interview met de
ze krant stelde prinses Irene giste
ren te willen praten met Shell, om
dat ze grote bezwaren heeft tegen
de plannen.
Shell wil geofysisch onderzoek en
proefboringen doen in de regio Ka
roo, een gebied van zo'n 95.000
vierkante kilometer. Irene heeft
daar een buiten van zo'n 7500 hec
tare. De prinses is bezorgd dat het
landschap in Karoo wordt opgebro
ken, de rust wordt verstoord en
dat het water wordt vervuild door
de methode waarmee het gas uit
gesteente wordt gewonnen.
Volgens Shell zijn zorgen over het
grondwater onnodig. De afgelopen
weken zijn tien hoorzittingen ge
houden. De vergunningaanvraag
wordt in april ingediend; vanaf
eind deze maand ligt hij ter inza
ge. Prinses Irene kan dan net als
andere betrokkenen bezwaar aan
tekenen. „Maar eerst wil je natuur
lijk een gesprek hebben", aldus de
Shell-woordvoerder.
DEN HAAC - Bussen en trams moe
ten veiliger worden omdat bij on
gevallen waarbij een bus of tram
betrokken is, de gevolgen vaak
groot zijn. De afgelopen tien jaar
zijn er gemiddeld veertig doden
per jaar gevallen bij dergelijke bot
singen en moesten 140 gewonden
naar een ziekenhuis. Dat blijkt uit
een gisteren gepresenteerd onder
zoek van de Stichting Wetenschap
pelijk Onderzoek Verkeersveilig
heid (SWOV).
Per afgelegde kilometer zijn er ze
ven keer zoveel büsongevallen met
ernstige afloop dan soortgelijke on
gevallen met auto's. Bij trams is
dat zelfs twaalf keer zoveel. De
meeste slachtoffers vallen overi
gens niet in bus of tram, maar bij
andere verkeersdeelnemers.
SWOV adviseert provincies en ge
meenten, die het tramvervoer aan
besteden, om veiligheidsmaatrege
len in een contract vast te leggen.
Zo moeten trams in de eerste
plaats botsvriendelijker worden.
„Ze zouden net als auto's kreukel-
zones of airbags moeten krijgen",
meent Atze Dijkstra van SWOV.
Ook zouden trambestuurders op
kruisingen en oversteekplaatsen
voorzichtiger moeten rijden, om
dat de bestuurder er niet klakke
loos van uit mag gaan dat hij voor
rang krijgt.
ROTTERDAM - Kunstliefhebbers lo
pen langs een van de vele tentoon
gestelde werken in de oude ont
vangsthal van de Holland-Amerika-
lijn in Rotterdam.
DEN HAAC - Met een speciaal keur
merk wordt schone binnenvaart
meer gestimuleerd en herkenbaar
der gemaakt. Dit in overleg met
binnenvaartorganisaties en zeeha
venbeheerders ontwikkelde keur
merk geldt sinds gisteren, zo maak
te het ministerie van Infrastruc
tuur en Milieu bekend.
Het keurmerk voor de binnen
vaart van stichting Green Award is
afgeleid van het gelijknamige classi
ficatiesysteem dat in 1994 in de
zeevaart werd ingevoerd om de
kwaliteit en duurzaamheid van de
zeeschepen te bevorderen. Giste
ren zijn de afspraken bekrachtigd,
waardoor er in elk geval vijf jaar
voldoende financiële middelen
zijn.
Het ministerie van Infrastructuur
en Milieu stelt 50.000 euro be
schikbaar voor de opstartfase.
Daarnaast dragen de zeehavens,
waaronder Zeeland Seaports in
Vlissingen-Oost vier jaar lang elk
jaar 35.000 euro bij.
Voordeel van het keurmerk, dat
drie jaar geldig is, is volgens het mi
nisterie dat het imago van de bin
nenvaart wordt verbeterd. Voor
deel voor de 'groene' ondernemers
is bijvoorbeeld dat zij kortingen
krijgen op zeehavengelden, lood
sen en cursussen.
DEN HAAC - Linkse kiezers lijken
vooralsnog een stuk gemotiveer
der om op 2 maart te gaan stem
men dan rechtse. Van de PvdA-,
D66- en GroenLinks-kiezers weet
tweederde nu al zeker dat ze gaat
stemmen. Op rechts is de animo
veel minder: vooral PW'ers laten
het afweten. Slechts vier op de
tien zegt zeker naar de stembus te
gaan voor de Provinciale Statenver
kiezingen.
Dat blijkt uit een onderzoek van
TNS Nipo dat vandaag verschijnt
in het tijdschrift Binnenlands Be
stuur.