41 binnenland WNF: drie reservaten voor natuur TO©S Shell wil wel praten met Irene over Karoo Zorgen om ernstige bus- en tramongevallen NATUURBELEID Plan met geheel nieuwe visie Rotterdam is vier Milieukeurmerk stimuleert 'groene' binnenvaart Links gemotiveerder dan rechts vrijdag 11 februari 2011 Hoorzitting Tweede Kamer over bezuinigingen op natuur. WNF vindt Nederlands natuur beleid te versnipperd. Plan voor verdeling in Delta, Duin en Bos. Provincies willen voortzetting Ecologische Hoofdstructuur. DEN HAAG - De Nederlandse na tuur moet door een nieuwe bril worden bekeken. Niet langer de lappendeken zijn van grote en klei ne natuurgebieden die er nu is, maar drie grote natuurreservaten waarin planten en dieren goed kunnen leven. Dat is de visie van lohan van der Gronden, algemeen directeur van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Hij ziet weinig toekomst in het huidige natuurbeleid, ventileerde hij gisteren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Provincies, gemeenten en natuurorganisaties kregen daar kans om tegen Twee de Kamerleden hun grieven te ui ten over de bezuinigingsplannen van het kabinet. Van der Gronden ziet drie grote re servaten voor zich: Delta, Duin en Bos. In zijn ogen typisch Neder landse kenmerken met Europese allure. 'Delta' zou moeten bestaan uit het rivierenlandschap en de Zeeuwse delta. 'Duin' zou een ge bied beslaan van de kust bij Dom burg tot en met het Waddenge bied. In het reservaat 'Bos' zou de Veluwe een belangrijk element zijn, zeker wanneer dit wordt ver bonden met de Oostvaardersplas- sen en het Duitse Reichswald waardoor dieren een groot gebied hebben om rond te trekken. Zou zijn visie waarheid worden, dan zou dat een totaal nieuwe in vulling zijn van het natuurbeleid. Klinkt als een mooi idee, was giste ren de reactie. Maar voorlopig kam pen provincies en gemeenten met een acuter probleem. Staatssecreta ris Henk Bleker (Landbouw) stuur- IN HET TUK5&ORP ZO, ik sta weer quitte met öe buurvrouw de eind vorig jaar een brief met de oekaze te stoppen met het aanko pen van natuur, ook al zijn er har de afspraken gemaakt. Hij ver wacht dat provincies zo tweehon derd miljoen euro bezuinigen. Dat is gemakkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan, fulmineerden ge deputeerden van onder meer Noord-Holland, Drenthe, Gelder land en Overijsse. „Er zijn juridi sche verplichtingen aangegaan met waterschappen, gemeentes en agrariërs", schetst gedeputeerde Harry Keereweer. „Dat zijn afspra ken die vastliggen en door de Ble- kerbrief niet meer worden uitge voerd. Dan ontstaat het beeld van een onbetrouwbare overheid als we het contract openbreken." Provincies en gemeenten zien het liefst dat de bestaande plannen en verplichtingen worden nageleefd. Zo moet de Ecologische Hoofd structuur (EHS), verschillende na tuurgebieden die onderling wor den verbonden, worden afge maakt. De bezuinigingen betekenen dat de ontwikkeling van natuurge bieden en het beheer moeten wor den stilgelegd, waarschuwden wet houders van de gemeenten Den Haag en Rotterdam. „In wijken is minder groen gekomen, omdat we er van uitgingen dat er groen bui ten die wijken zou komen", aldus de Haagse wethouder Sander Dek ker. De tijd van 'pleisters plakken' is voorbij, stelde WNF-directeur Van der Gronden. De rijksoverheid moet een stapje terug doen en provincies, gemeen ten, natuurbeheerders en andere partijen de tijd geven om met een alternatief te komen. „De hele sec tor moet samenkomen in een Groen Beraad waarin ook de we tenschap zit", zei de directeur. „Geef ons even het initiatief terug. Ik zie nu alleen verliezers." Staatsbosbeheer en Natuurmonu menten reageerden gisteren niet af wijzend op het WNF-plan. PAUL KUSTERS DEN HAAC - Koninklijke Shell is graag bereid tot een gesprek met prinses Irene over mogelijke gas winning in de Zuid-Afrikaanse streek waar zij een stukje natuurge bied bezit. „Ze is niet de eerste de beste. Maar we nemen alle zorgen en bezwaren even serieus", aldus een woordvoerder van de oliemaat schappij. In een interview met de ze krant stelde prinses Irene giste ren te willen praten met Shell, om dat ze grote bezwaren heeft tegen de plannen. Shell wil geofysisch onderzoek en proefboringen doen in de regio Ka roo, een gebied van zo'n 95.000 vierkante kilometer. Irene heeft daar een buiten van zo'n 7500 hec tare. De prinses is bezorgd dat het landschap in Karoo wordt opgebro ken, de rust wordt verstoord en dat het water wordt vervuild door de methode waarmee het gas uit gesteente wordt gewonnen. Volgens Shell zijn zorgen over het grondwater onnodig. De afgelopen weken zijn tien hoorzittingen ge houden. De vergunningaanvraag wordt in april ingediend; vanaf eind deze maand ligt hij ter inza ge. Prinses Irene kan dan net als andere betrokkenen bezwaar aan tekenen. „Maar eerst wil je natuur lijk een gesprek hebben", aldus de Shell-woordvoerder. DEN HAAC - Bussen en trams moe ten veiliger worden omdat bij on gevallen waarbij een bus of tram betrokken is, de gevolgen vaak groot zijn. De afgelopen tien jaar zijn er gemiddeld veertig doden per jaar gevallen bij dergelijke bot singen en moesten 140 gewonden naar een ziekenhuis. Dat blijkt uit een gisteren gepresenteerd onder zoek van de Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV). Per afgelegde kilometer zijn er ze ven keer zoveel büsongevallen met ernstige afloop dan soortgelijke on gevallen met auto's. Bij trams is dat zelfs twaalf keer zoveel. De meeste slachtoffers vallen overi gens niet in bus of tram, maar bij andere verkeersdeelnemers. SWOV adviseert provincies en ge meenten, die het tramvervoer aan besteden, om veiligheidsmaatrege len in een contract vast te leggen. Zo moeten trams in de eerste plaats botsvriendelijker worden. „Ze zouden net als auto's kreukel- zones of airbags moeten krijgen", meent Atze Dijkstra van SWOV. Ook zouden trambestuurders op kruisingen en oversteekplaatsen voorzichtiger moeten rijden, om dat de bestuurder er niet klakke loos van uit mag gaan dat hij voor rang krijgt. ROTTERDAM - Kunstliefhebbers lo pen langs een van de vele tentoon gestelde werken in de oude ont vangsthal van de Holland-Amerika- lijn in Rotterdam. DEN HAAC - Met een speciaal keur merk wordt schone binnenvaart meer gestimuleerd en herkenbaar der gemaakt. Dit in overleg met binnenvaartorganisaties en zeeha venbeheerders ontwikkelde keur merk geldt sinds gisteren, zo maak te het ministerie van Infrastruc tuur en Milieu bekend. Het keurmerk voor de binnen vaart van stichting Green Award is afgeleid van het gelijknamige classi ficatiesysteem dat in 1994 in de zeevaart werd ingevoerd om de kwaliteit en duurzaamheid van de zeeschepen te bevorderen. Giste ren zijn de afspraken bekrachtigd, waardoor er in elk geval vijf jaar voldoende financiële middelen zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt 50.000 euro be schikbaar voor de opstartfase. Daarnaast dragen de zeehavens, waaronder Zeeland Seaports in Vlissingen-Oost vier jaar lang elk jaar 35.000 euro bij. Voordeel van het keurmerk, dat drie jaar geldig is, is volgens het mi nisterie dat het imago van de bin nenvaart wordt verbeterd. Voor deel voor de 'groene' ondernemers is bijvoorbeeld dat zij kortingen krijgen op zeehavengelden, lood sen en cursussen. DEN HAAC - Linkse kiezers lijken vooralsnog een stuk gemotiveer der om op 2 maart te gaan stem men dan rechtse. Van de PvdA-, D66- en GroenLinks-kiezers weet tweederde nu al zeker dat ze gaat stemmen. Op rechts is de animo veel minder: vooral PW'ers laten het afweten. Slechts vier op de tien zegt zeker naar de stembus te gaan voor de Provinciale Statenver kiezingen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo dat vandaag verschijnt in het tijdschrift Binnenlands Be stuur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 4