io enauête mot We ergeren ons dood Nog even dan komen de motoren uit de schuur. En vallen de eerste doden. De politie wil, ter voorkoming van ongevallen, meer weten over hinderlijke situaties op de weg en houdt een 'erger'-enquete. vrijdag 11 februari 2011 B Hl Éf gl llOïl 1/-^ lÊS reageren? nieuwsredactie@wegener.nl foto Phil Nijhuis/GPD door Joost Sijtsma Waar ergeren motorrij ders zich in het ver keer aan? Het lijkt een vreemde vraag, want vaak hebben juist automobi listen problemen met het rijgedrag van de motorrijders. Ze rijden te snel door bochten, halen met een angstaanjagend motorgeluid in, rij den tussen de auto's in de file door waardoor de automobilist schrikt. Dat zijn zo'n beetje de klachten. Maar motorrijders ergeren zich ook en het Korps Landelijke Poli tie Diensten (KLPD) wil precies weten waar ze zich aan storen. Op de site van het KLPD staat een enquête met veertig mogelijke er gernissen. Het betreft allemaal si tuaties die sowieso niet erg prettig zijn (kleven, zonder noodzaak plot seling remmen, te hard rijden bij wegwerkzaamheden, onnodig links rijden en dergelijke), het is dan ook erg verleidelijk alle veertig vakjes aan te kruisen. Er mogen echter maar vijf ergernissen wor den benoemd. „Het is niet zo dat we willen we ten waaraan de motorrijders zich bij automobilisten storen, ze kun nen ook aankruisen dat ze zich aan motorrijders die door de file rijden ergeren", zegt woordvoerder Frans Zuiderhoek van het KLPD. Met de enquête wil de politie aan dacht vragen voor het nieuwe mo torseizoen: „Als de motorrijders weer de weg opgaan, moeten de twee verschillende groepen ver keersdeelnemers - motorrijders en automobilisten - weer aan elkaar wennen. We willen dan ook het signaal afgeven dat de motor, de kleding en de rijvaardigheid in or de moeten zijn." Het KLPD speelt op dat laatste aspect in door veertig motorrijders die de enquête invullen een dagje te laten oefenen met motorinstruc teurs van het KLPD. Door dergelij ke trainingen kan het aantal do den omlaag worden gebracht, stelt het KLPD, dat zich baseert op het effect van rijvaardigheidstrainin- gen in Oostenrijk en Groot-Brittan- nië. In die landen daalde het aan tal omgekomen motorrijders door de rijvaardigheidstrainingen. De resultaten van de enquête, die waarschijnlijk tot in de loop van volgende week op de site staat, zul len worden gebruikt om gericht ad vies aan verkeersdeelnemers te ge ven. Ook is het mogelijk dat de po litie strenger gaat controleren als blijkt dat een bepaalde ergernis ook hoog scoort als belangrijke oor zaak van ongevallen. Zuiderhoek: „We zien nu al dat onvoldoende af stand houden hoog scoort. We let ten daar tijdens de surveillances al extra op." Weinig afstand houden is ook een klacht van Nico Perk, voorzitter van de belangenvereniging Motor rijders Actie Groep (MAG): „Ik heb die enquête ingevuld, maar als ik de punten aanvink waar ik me echt aan erger dan kan ik er veel meer dan vijf aankruisen. Bumper- kleven is een grote ergernis, als mo torrijder noem ik het achterlicht- kleven. Je weet niet half hoe erg dat is. Bij onze vereniging zitten ook politiemensen, die vertellen me wel dat als ze tien mensen we gens bumperkleven aan de kant zetten vier van hen na uitleg nog niet begrijpen wat ze verkeerd hebben gedaan." Zuiderhoek ziet ook dat bumper- kleven een groot probleem is voor motorrijders: „Maar automobilis ten doen het vaak niet bewust. Als een motor voor hen rijdt, heb ben ze nog voldoende zicht, ze oriënteren zich dan op de auto die voor de motor rijdt. Dan heb ben ze niet in de gaten dat ze te

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10