io enauête mot
We ergeren ons dood
Nog even dan
komen de motoren
uit de schuur. En
vallen de eerste
doden. De politie
wil,
ter voorkoming van
ongevallen, meer
weten over
hinderlijke situaties
op de weg en houdt
een 'erger'-enquete.
vrijdag 11 februari 2011
B Hl Éf gl llOïl 1/-^ lÊS
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
foto Phil Nijhuis/GPD
door Joost Sijtsma
Waar ergeren motorrij
ders zich in het ver
keer aan? Het lijkt
een vreemde vraag,
want vaak hebben juist automobi
listen problemen met het rijgedrag
van de motorrijders. Ze rijden te
snel door bochten, halen met een
angstaanjagend motorgeluid in, rij
den tussen de auto's in de file
door waardoor de automobilist
schrikt. Dat zijn zo'n beetje de
klachten.
Maar motorrijders ergeren zich
ook en het Korps Landelijke Poli
tie Diensten (KLPD) wil precies
weten waar ze zich aan storen.
Op de site van het KLPD staat een
enquête met veertig mogelijke er
gernissen. Het betreft allemaal si
tuaties die sowieso niet erg prettig
zijn (kleven, zonder noodzaak plot
seling remmen, te hard rijden bij
wegwerkzaamheden, onnodig
links rijden en dergelijke), het is
dan ook erg verleidelijk alle veertig
vakjes aan te kruisen. Er mogen
echter maar vijf ergernissen wor
den benoemd.
„Het is niet zo dat we willen we
ten waaraan de motorrijders zich
bij automobilisten storen, ze kun
nen ook aankruisen dat ze zich
aan motorrijders die door de file
rijden ergeren", zegt woordvoerder
Frans Zuiderhoek van het KLPD.
Met de enquête wil de politie aan
dacht vragen voor het nieuwe mo
torseizoen: „Als de motorrijders
weer de weg opgaan, moeten de
twee verschillende groepen ver
keersdeelnemers - motorrijders en
automobilisten - weer aan elkaar
wennen. We willen dan ook het
signaal afgeven dat de motor, de
kleding en de rijvaardigheid in or
de moeten zijn."
Het KLPD speelt op dat laatste
aspect in door veertig motorrijders
die de enquête invullen een dagje
te laten oefenen met motorinstruc
teurs van het KLPD. Door dergelij
ke trainingen kan het aantal do
den omlaag worden gebracht, stelt
het KLPD, dat zich baseert op het
effect van rijvaardigheidstrainin-
gen in Oostenrijk en Groot-Brittan-
nië. In die landen daalde het aan
tal omgekomen motorrijders door
de rijvaardigheidstrainingen.
De resultaten van de enquête, die
waarschijnlijk tot in de loop van
volgende week op de site staat, zul
len worden gebruikt om gericht ad
vies aan verkeersdeelnemers te ge
ven. Ook is het mogelijk dat de po
litie strenger gaat controleren als
blijkt dat een bepaalde ergernis
ook hoog scoort als belangrijke oor
zaak van ongevallen. Zuiderhoek:
„We zien nu al dat onvoldoende af
stand houden hoog scoort. We let
ten daar tijdens de surveillances al
extra op."
Weinig afstand houden is ook een
klacht van Nico Perk, voorzitter
van de belangenvereniging Motor
rijders Actie Groep (MAG): „Ik
heb die enquête ingevuld, maar als
ik de punten aanvink waar ik me
echt aan erger dan kan ik er veel
meer dan vijf aankruisen. Bumper-
kleven is een grote ergernis, als mo
torrijder noem ik het achterlicht-
kleven. Je weet niet half hoe erg
dat is. Bij onze vereniging zitten
ook politiemensen, die vertellen
me wel dat als ze tien mensen we
gens bumperkleven aan de kant
zetten vier van hen na uitleg nog
niet begrijpen wat ze verkeerd
hebben gedaan."
Zuiderhoek ziet ook dat bumper-
kleven een groot probleem is voor
motorrijders: „Maar automobilis
ten doen het vaak niet bewust.
Als een motor voor hen rijdt, heb
ben ze nog voldoende zicht, ze
oriënteren zich dan op de auto
die voor de motor rijdt. Dan heb
ben ze niet in de gaten dat ze te