Venetië en Vlaanderen voor even bijeen Hérodiade in Vlaamse Opera uit 113 donderdag 10 februari 2011 Links: Jacob Jordaens: Bacchus (detail), 17e eeuw. Rechts: Giovanni Bellini: Portrait of a young man (detail), ca.1475-1480. Van 11 februari tot 8 mei 2011 zijn een vijftigtal wer ken uit de Accademia Carrara di Bergamo te zien in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. De Italiaanse collectie wordt aangevuld met een vijf tiental meesterwerken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Deze tentoonstelling met meesterwerken uit de Accademia Carrara di Bergamo en het Koninklijk Museum voor Scho ne Kunsten Antwerpen (KMSKA), maakt duidelijk dat de Vlaamse en de Venetiaanse scholen niet los van elkaar kun nen worden gezien. Venetian and Flemish Masters omvat chronologisch de schil derkunst van de 15e tot de 18e eeuw. De vier onderdelen be slaan de vier eeuwen en omvatten elk vier thema's: portret ten, heiligen te midden van de natuur, het gewijde en het profane, panoramische gezichten. In de 15e eeuw zijn de portretten van Bellini van invloed op Van Eyck, die zelf zijn naturalisme 'exporteert'. Een eeuw later laten de Venetia- nen de technieken van de Vlaamse primitieven achter zich. Bij Titiaan, Tintoretto en Veronese barsten de kleuren los, waarna ook Patenier zijn landschappen met licht over spoelt. In de 17e eeuw laat Rubens zijn sporen achter bij de Italiaan Tiepolo. Tussen 1700 en 1800 vinden we in het ziel togende Venetië een toename van stijlen, van de clichés van Canaletto tot de sarcastische scènes van Guardi, die beïnvloed werd door de buitensporigheid van Jordaens. Deze wisselwerking oefende een belangrijke invloed uit op de evolutie van de Westerse kunst en de ontwikkeling van een Europese identiteit. Dat onderlinge verkeer van werken en collecties tussen Italië en de Lage Landen kon alleen tot stand komen dankzij de vruchtbare maritieme, commer ciële en politieke uitwisseling tussen noord en zuid. Expositie: Venetian and Flemish Masters, tot 8 mei in het Paleuis voor Schone Kunsten in Brussel. Met werken van Bellini, Tiziano, Canaletto en Van Eyck, Bouts, Jordaens De Vlaamse Opera brengt een'nieuwe versie van de opera Hérodiade. De muziek is geschreven door de Franse componist Jules Massenet (1842-1912). Met zijn weelderige muziek in de stijl van de grand opéra zorgt hij voor een verrassen de bewerking van het traditionele Salomé-materiaal. Massenet ba seert zich op het verhaal van de Franse auteur Gustave Flaubert. De politieke, sociale en religieuze omstandigheden in het bijbelse Jeruzalem zijn daarin de centrale thema's. Grote koorscènes, emotievolle aria's en duetten, overladen met een oosters parfum, bepalen de at mosfeer en de vorm van deze ope ra, die in 1881 in Brussel in premiè re ging. Het verhaal speelt in het jaar 35 na Christus, als Jeruzalem bezet is door de Romeinen. De door hen aangestelde koning Hero des Antipas neemt het niet zo nauw met de zeden. In de brochure van de opera, waar in de productie wordt toegelicht, wordt verteld: 'Haat en nijd tieren welig in de tempel. Sterrenwiche laars, valse profeten en farizeïsche schriftgeleerden trachten hun heilsleer te slijten aan het volk. De mensen zijn arm en dwalen rond in vertwijfeling. Het jonge meisje Salomé is een van hen. Op zoek naar haar moeder in een ontwrich te wereld, vindt ze houvast en lief de bij de rebelse 'sekteleider' Jean (Johannes de Doper).' De Duitse regisseur en choreo graaf Joachim Schlömer ensce neert voor het eerst een operapro ductie voor de Vlaamse Opera. Zijn werk was spraakmakend in Duitse operahuizen en op de Salz- burger Festspiele. Hij staat garant voor indringend en levendig regie theater. Deze productie wordt opgenomen voor de European Broadcasting Union en wordt in veertien lan den - waaronder Nederland - uit gezonden. Opera Hérodiade in een regie van Joachim Schlömer - in de Vlaamse Opera Cent: vr. 11 feb., zo. 13 feb., wo. 16 feb. en vr. 18 feb.; in de Vlaamse Opera Antwerpen: vr. 25 feb., zo. 27 feb., wo. 2 maart, za. 5 maart en di. 8 maart. Salomé met het hoofd van Johannes de Doper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 79