Intrigerend IOI uit kl donderdag 10 februari 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied beeldende kunst te bieden heeft. i Nico Out De Franse kunstenaar Benoit Maire (1978) is geschoold als kunste naar en filosoof. Lo gisch dat hij beide disciplines combineert in zijn werk. 'The Object of Criticism' ('Het Voor werp van Kritiek') is de tentoon stelling die hij maakte voor de Vleeshal in Middelburg. Maire is een postmodern kunste naar. Hij gelooft niet in universele waarheden, noch in de maakbaar heid van de samenleving. Ook is het voor hem de vraag of en in hoeverre je de werkelijkheid kunt kennen. De onmacht van de mens ligt in hem zelf besloten, de beper kingen van de taal zijn daarvan het grote bewijs. Taal is niet meer dan een onvolkomen benadering en zowel een middel om tot elkaar te komen als een reden van het mislukken van contact. Iedereen interpreteert de werkelijkheid en de taal waarmee we daarover uit spraken doen immers anders. Wat kun je als kunstenaar dan nog doen? ]e zo zorgvuldig mogelijk uitdrukken. En tegelijkertijd besef fen dat dat nooit tot eenduidige, voor iedereen begrijpelijke uitspra ken kan leiden. De tekst op de suppoostentafel meldt dat de expositie gelezen kan worden als een zin. Ook lees ik dat Maire, evenals Vleeshaldirecteur Benedetti, naar exposities gaat om dat hij op zoek is naar bewijzen. Zo'n bewijs vinden ze als wat hen niet bevalt achteraf juist wél be valt. En dat proces is: 'Het voor werp van Kritiek', althans zo be grijp ik hun tekst. Waarbij kritiek bedoeld is als onderwerp van filo sofisch denken. Wat is zijn? Wat is taal? Wat is werkelijkheid? Hoe verhouden die zich ten opzichte van-elkaar? Kunst en filosofie zijn voor Maire eikaars broer en zus en beiden tegen beter weten in ma nieren om te onderzoeken, vragen te stellen en antwoorden te formu leren. Want als mens kun je niet anders, behalve als je je geest al leen passief gebruikt. Ik voel me - net als hopelijk velen van u - be trokken op die vragen en ben be reid mijn hersens te gebruiken om antwoorden te vinden die ik later soms wel en soms niet vervang door andere. Maar ik vind dat Mai re het ons niet makkelijk maakt. Sterker nog: hij maakt het moeilij ker dan nodig is met hem in dia loog te gaan. Hij biedt namelijk geen context. Die is wel te vinden in de twee gelijke, uit losse kater nen bestaande boeken op de mor sige tafel. Maar het kostte mij uren daar doorheen te ploegen en hoe wel Maire in sommige teksten zeer Benoit Maire: The Object of Criticism ..—'■«e f J"* 7- .irr«~ Sabine Beckmann Sabine Beckmann put vaak uit de dagelijkse werkelijkheid en trans formeert wat gewoon of onopval lend is tot herkenbare voorstellin gen die ook zijn te lezen als uitge wogen, maar expressief geschilder de abstracties. Daarnaast kan de in nerlijke wereld inspiratie bieden. Ingetogen of heftig, er valt in elk schilderij wat te beleven. T/m 16/2. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Els Lemkes Els Lemkes transformeert oud boe- renlinnen uit de Achterhoek door plooien, stikken en spannen tot subtiele grafische composities met een pure, soms speelse, soms sere ne uitstraling. Ook met sieraden van Marina Waterman die bestaan uit ongebruikelijke materialen en met spekstenen beelden van Yan- ka. T/m 6/3. Galerie 45, Singel 45, Westdorpe. Zeeuwse Lichting In de expositie wordt het werk van vijftien in 2010 afgestudeerde kunstenaars, ontwerpers, vormge vers en illustratoren getoond. Het is een feestelijke, aanstekelijke ten toonstelling geworden die duide lijk maakt dat het met de kwaliteit van de Zeeuwse deelnemers aan het kunstvakonderwijs prima is ge steld. T/m 19/3. CBK Zeeland, Balans 17, Middelburg. Carmen Milhous Carmen Milhous weeft knappe go belins waarin mens en omgeving poëtisch samensmelten tot sfeer volle composities die de fantasie prikkelen. Zij schildert ook kleine, spiritueel geladen landschappen. Daarnaast beeldjes van Ina Mar- cus, sieraden van Flores Puype en Allette Dorland en acrylschilde- rijen door Nelstar Busmann. T/m 12/3. Boerderijgalerie de Osseberg, Singelwegl 1, Grijpskerke. Eriend Steiner Lovisa Erland Steiner Lovisa schildert jon ge vrouwen die zich tegelijkertijd tonen en verbergen. Ze zijn bijna altijd alleen in een ruimte. Zijn fi guren blijven intrigeren. Dat komt enerzijds door het uitspelen van wat zijn personages verbergen en anderzijds door de knappe manier van weergeven. Die is realistisch, kleurrijk en licht vervreemdend. T/m 12/3. Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a, Terneuzen. nauwkeurig formuleert, bevatten de boeken ook aantekeningen en tekst/beeldcombinaties die ik als onbegrijpelijk ervaar. Niet omdat ik te stom ben, maar omdat Maire het persoonlijke soms niet eens lijkt te willen ontsluiten voor een ander. Dan val je als kunstenaar uit je rol. Als het deels je intentie is het probleem van talige commu nicatie op tafel te leggen is dit een te voor de hand liggende aanpak. Meestal echter speelt Maire een in telligent spel op het scherp van de snede. Dat spel vraagt inzet en ken nis van de bezoeker. Het begin beeld bijvoorbeeld, is een kopie van het beeld 'de Neus' van Giaco- metti uit 1947. Maire ziet het als een verbeelding van de mens die buiten zijn eigen kader snuffelt en ontdekt dat er daar (in het heelal) niets is groter dan zichzelf Het beeld staat op een houten statief dat je met de begintijd van de foto grafie zou kunnen associëren. Zo als het existentialisme het bestaan van God in twijfel trok of ontken de, leek de fotografie hét middel tot objectieve registratie van de werkelijkheid, maar heeft het die pretentie niet kunnen waarmaken. Dan de geprojecteerde portretten. De mensen zien er anders uit, niets bijzonders dus, maar ze lij ken op hun vingers te tellen en één van hen heeft drie sigaretten in zijn hand. Dan is er ook nog de tekst: „Het merkteken van het voorwerp is de sculptuur van een gezicht". Die verwijst naar kunst matig en natuurlijk onderscheid, begrippen die als je erover denkt minder zeker zijn dan je zou ver wachten. Een klein object, deels slagtand, deels een zilveren afgiet sel van een oortelefoontje ver bindt tamelijk ongerijmd natuur met cultuur. Er is een glazen tafel blad, steunend op een schraag en twee verdroogde boompjes, waar van er één omgekeerd is gemon teerd. Ook dit object noemt Maire 'Esthetica der geschillen'. Hij ver wijst zo naar het je in iets verdie pen wat niet te doorgronden valt. Dat geldt ook voor de teksten op een derde tafel. Die titel draagt ook de beeltenis van de kunste naar die in een stereokijker - net als het statief jge-eeuws - zijn ei gen werk onderzoekt. Dat object noemt Maire 'De Leugenaar'. Zo ie mand verkoopt bewust onwaarhe den, terwijl Maire juist de twijfel met zijn publiek deelt. Dat levert zowel intrigerende als irritante er varingen op. Die irritatie heeft vooral te maken met een van de fi losoof Lyotard afkomstig concept dat door heel de tentoonstelling heen is geweven. Het heet 'DifFe- rend'. Dat is de onmogelijkheid te oordelen in een conflict omdat er geen regels toepasbaar zijn op bei de argumenten. Dat concept scherpt het denken, zoals Maire ook het zien scherpt, zonder de pretentie te hebben dat hij kan zeg gen wat hij ziet. Dat kan ik ook niet. Maar het blijft een uitdaging het te proberen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76