maar veel kan beter overal 20 procent op bezuinigt* 'Geen jacht op vossen met kunstlicht' zeeland 13 mooie vruchten te krijgen Verbeteragenda Het gaat er tussen GS en de Staten veel te gezellig aan toe. Dat moet zakelijker. commentaar Kamer houdt spoeddebat over Haringvliet woensdag 9 februari 2011 Annabeth Evertz, lijsttrekker bij de Statenverkiezingen voor de PvdA Het gaat er eigenlijk te gezellig aan toe tussen GS en de Staten. Het moet veel zakelijker." Evertz pleit voor het opstellen van een Staten- programma, waarin alle fracties de grote lijnen voor de komende vier jaar uitzetten. Goos Roeland, nummer twee op de SGP-lijst, merkt op dat een on derzoek altijd sterke en zwakkere punten oplevert. „Maar we moe ten dit toch heel serieus nemen. Het rapport komt op een mooi moment, aan het begin van een nieuwe Statenperiode." Roeland heeft wat moeite met de constate ring dat de provincie geen keuzen maakt. „We hebben bewust geko zen voor evenwicht. Dat is ook een keuze." Dat evenwicht zit wat Roeland betreft ook in de taken van de commissaris van de konin gin Karla Peijs. „Je moet aan de ene kant voorkomen dat ze in een ongemakkelijke positie komt door taken waarop ze politiek verant woording moet afleggen. Aan de andere kant moet je wel voor vol doende inhoud zorgen. Anders vlucht ze in nevenfuncties." Patricia de Milliano (CDA) is het ermee eens dat het beoogde dualis me tussen GS en de Staten onvol doende uit de verf komt. „De me ning van de Staten wordt te veel op die van GS afgestemd. Als een gedeputeerde een motie ontraadt, legt de coalitie daar vaak bij neer. We moeten vaker onze standpun ten overeind houden." door Raymond de Frel zuiddorpe - De Stichting Faunabe- heereenheid Zeeland acht het on waarschijnlijk dat zij de provincie een ontheffing vraagt om met be hulp van kunstlicht op vossen te jagen in Zuiddorpe en omgeving. Zeker twintig hobbypluimveehou ders kregen de voorbije weken te maken met vossen, die hun dieren de kop afbeten. Zij willen dat de provincie een ontheffing verleent om 's nachts met behulp van licht bakken op vossen te jagen. Gede puteerde Frans Hamelink zegt dat de bestrijding van overlast een zaak is van de faunabeheereen- heid. Maar die kan niets zonder ontheffing. „In de Flora- en Fauna wet staat dat zo'n ontheffing moge lijk is bij schade aan landbouwge wassen, flora en fauna of als er sprake is van een gevaar voor de volksgezondheid en verkeersveilig heid. Maar er staat niets over ingrij pen als het om hobbydieren gaat", zegt voorzitter Jan Ramondt van Faunabeheereenheid Zeeland. 1\vee weken geleden floot de recht bank Zwolle-Lelystad de provincie Flevoland terug in een soortgelijke zaak. Flevoland verleende een ver gunning voor jacht met kunstlicht, omdat vosSen en konijnen met hun graafwerk de openbare veilig heid in gevaar zouden brengen. De rechter achtte dat niet bewe zen en wees op het Beneluxver- drag uit 1970, dat deze vorm van jacht verbiedt. Een aanvraag heeft volgens Ramondt ook in Zeeland weinig zin. „Ik zie geen extra argu menten, die de kans van slagen doen toenemen. Overdag mag er op vossen worden gejaagd" Secretaris Paul Prince van de Wild beheereenheid (WBE) Koewacht stelt dat de provincie de gedupeer den van het kastje naar de muur stuurt. „Hobbydieren zijn een maatschappelijk verschijnsel, daar moet je als provincie ook oog voor hebben", stelt hij. Prince roept ge dupeerden op zich te melden via wbekoewacht@zeelandnet.nl. VVD-lijsttrekker Sjoerd Heijning geeft het rui terlijk toe: provincie bestuur en Provincia le Staten staan er niet geweldig op. De kritiek op de provincie is niet mals. Toch valt er op de bevindingen van de vi sitatiecommissie wel wat aan te merken. Zo is de constatering dat het college moeilijk tot be sluiten komt in de politiek hei kele dossiers nogal gratuit. De oproep om duidelijke keuzes te maken is daarentegen welkom en bovendien goed getimed. De partijen kunnen in het zicht van de verkiezingen niet uitge sproken genoeg zijn. Vervol gens is het aan de kiezer om uit voering van die keuzes moge lijk te maken. Want als de kie zer symptomen van de Zeeuw se ziekte vertoont, raakt ook de politiek besmet. Die kanttekeningen kunnen niet verhullen dat er veel valt te verbeteren. De provincie doet er goed aan een controleerbare 'verbeteragenda' op te stellen, want het zou jammer zijn als al le zinvolle aanbevelingen in een lade belanden. door Jeffrey Kutterink den haag - De Tweede Kamer houdt begin maart een spoed debat over de gevolgen van het niet 'op een kier zetten' van de Ha- ringvlietsluizen. D66 heeft het spoeddebat gisteren aangevraagd nadat staatssecretaris Joop Atsma internationale corres pondentie daarover naar de Ka mer had gestuurd. Onder meer Duitsland, Luxemburg, Zwitser land en Oostenrijk hebben met te leurstelling en boosheid gerea geerd op het besluit van Neder land om terug te komen op het zo genoemde Kierbesluit. Ze noemen het een negatief signaal voor de verdere samenwerking. Het openen van de sluizen in het Haringvliet moet de waterkwali teit verbeteren en de migratie van vis bevorderen. Het huidige kabi net trok de belofte om de sluizen te openen in, omdat het vreest voor dure negatieve gevolgen hier van, zoals het ontstaan van brak water. „Dit deel van het Regeerak koord breekt met alle internationa le verdragen ter bescherming van Rijn en Maas en het Beneluxver- drag", zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. „In andere landen zijn wegens dit verdrag al miljoe nen euro's uitgegeven, onder meer voor vistrappen en natuurlijke oevers. Nederland kan het besluit niet zomaar intrekken. Daarmee slaat Nederland een modderfiguur en zet ze verhoudingen onder druk. Het ongeluk op de Rijn bij de Lorelei laat zien hoe belangrijk goede internationale verhoudin gen zijn." port. Maar tegelijkertijd wordt ge steld dat we meer de regisseur en handhaver moeten zijn. Daar her kennen we ons ook in. We moe ten niet alleen naast, maar soms ook nadrukkelijker boven gemeen ten gaan staan. Ik denk dat het zaak is dat we dat nog eens goed af spreken met het elkaar." Dat heike le dossiers zoals de containertermi- nal (WTC) en spoedeisende hulp in Zeeland zich volgens de com missie soms jaren voortslepen zon der finale besluitvorming, valt de provincie niet rechtstreeks aan te rekenen, vindt Van Heukelom. De ziekenhuiskwestie, is strikt geno men immers geen provinciale be voegdheid. En de discussie met Vlaanderen over de verdieping van de Westerschelde fietste dwars door de WTC-plannen. „Toen kwam daar de economische crisis nog eens overeen", mengt nu toch ook Peijs zich in het ge sprek. „Je kunt ook genoeg voor beelden noemen waarin wij wel degelijk daadkracht getoond heb ben op gebieden waar dat het hardst nodig is. Neem Zeeuws- Vlaanderen met het project Water- dunen, de ontwikkelingen in de Kanaalzone, grensoverschrijdende samenwerking." Peijs ziet in het rapport ook 'leer punten' voor Den Haag. „We pro beren voortdurend duidelijk te ma ken dat Zeeland anders is dan an dere provincies. Den Haag hamert op concentratie op kerntaken. Dat zal best, maar dat geldt niet voor Zeeland. Neem het onderwijs, dat is geen kerntaak. Maar als we dat niet zouden doen, valt er hier een heleboel tussen wal en schip. On ze bedrijven kunnen niet bestaan zonder goede mbo-opleidingen." Van Heukelom: „En wij hebben wél een taak in de economie." van de onderzoekscommissie wij zen op eigen opvattingen van amb tenaren die het politieke primaat soms hinderen. Ga vaker naar Den Haag en Brussel om te pleiten voor Zee land. Het volledige rapport is te vin den op de internetsite: www.pzc.nl strategische dossiers loopt Zeeland rijksgeld mis. 'Het is wel goed zo' en 'het gaat zoals het gaat' wordt veel gehoord. Het 'Zeeuwse model' (overleg tussen gemeenten en provincie) voldoet goed in zorg en welzijns sector, maar dreigt in het ruimte lijk-economisch domein te verwa teren en te verworden tot de 'de Zeeuwse ziekte'. Bij ieder vraag stuk schuift iedereen aan en moet zich ook kunnen vinden in een be sluit. Dat gaat erg ver. Het gevolg is dat er langdurige processen ont staan waarin veel afgestemd en be sproken wordt en waar echte keu zes uitblijven. De politieke discussie vindt vooral binnen Gedeputeerde Sta ten plaats en Provinciale Staten zijn hoofdzakelijk volgend. De ambtelijke organisatie is ver kokerd. PS en GS hebben dat her kend maar er nog niets aan ge daan. Sommige gesprekspartners

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 3