maar veel kan beter
overal 20 procent op bezuinigt*
'Geen jacht op vossen met kunstlicht'
zeeland 13
mooie vruchten te krijgen
Verbeteragenda
Het gaat er tussen GS en de Staten veel
te gezellig aan toe. Dat moet zakelijker.
commentaar
Kamer houdt
spoeddebat over
Haringvliet
woensdag 9 februari 2011
Annabeth Evertz, lijsttrekker bij de Statenverkiezingen voor de PvdA
Het gaat er eigenlijk te gezellig aan
toe tussen GS en de Staten. Het
moet veel zakelijker." Evertz pleit
voor het opstellen van een Staten-
programma, waarin alle fracties de
grote lijnen voor de komende vier
jaar uitzetten.
Goos Roeland, nummer twee op
de SGP-lijst, merkt op dat een on
derzoek altijd sterke en zwakkere
punten oplevert. „Maar we moe
ten dit toch heel serieus nemen.
Het rapport komt op een mooi
moment, aan het begin van een
nieuwe Statenperiode." Roeland
heeft wat moeite met de constate
ring dat de provincie geen keuzen
maakt. „We hebben bewust geko
zen voor evenwicht. Dat is ook
een keuze." Dat evenwicht zit wat
Roeland betreft ook in de taken
van de commissaris van de konin
gin Karla Peijs. „Je moet aan de
ene kant voorkomen dat ze in een
ongemakkelijke positie komt door
taken waarop ze politiek verant
woording moet afleggen. Aan de
andere kant moet je wel voor vol
doende inhoud zorgen. Anders
vlucht ze in nevenfuncties."
Patricia de Milliano (CDA) is het
ermee eens dat het beoogde dualis
me tussen GS en de Staten onvol
doende uit de verf komt. „De me
ning van de Staten wordt te veel
op die van GS afgestemd. Als een
gedeputeerde een motie ontraadt,
legt de coalitie daar vaak bij neer.
We moeten vaker onze standpun
ten overeind houden."
door Raymond de Frel
zuiddorpe - De Stichting Faunabe-
heereenheid Zeeland acht het on
waarschijnlijk dat zij de provincie
een ontheffing vraagt om met be
hulp van kunstlicht op vossen te
jagen in Zuiddorpe en omgeving.
Zeker twintig hobbypluimveehou
ders kregen de voorbije weken te
maken met vossen, die hun dieren
de kop afbeten. Zij willen dat de
provincie een ontheffing verleent
om 's nachts met behulp van licht
bakken op vossen te jagen. Gede
puteerde Frans Hamelink zegt dat
de bestrijding van overlast een
zaak is van de faunabeheereen-
heid. Maar die kan niets zonder
ontheffing. „In de Flora- en Fauna
wet staat dat zo'n ontheffing moge
lijk is bij schade aan landbouwge
wassen, flora en fauna of als er
sprake is van een gevaar voor de
volksgezondheid en verkeersveilig
heid. Maar er staat niets over ingrij
pen als het om hobbydieren gaat",
zegt voorzitter Jan Ramondt van
Faunabeheereenheid Zeeland.
1\vee weken geleden floot de recht
bank Zwolle-Lelystad de provincie
Flevoland terug in een soortgelijke
zaak. Flevoland verleende een ver
gunning voor jacht met kunstlicht,
omdat vosSen en konijnen met
hun graafwerk de openbare veilig
heid in gevaar zouden brengen.
De rechter achtte dat niet bewe
zen en wees op het Beneluxver-
drag uit 1970, dat deze vorm van
jacht verbiedt. Een aanvraag heeft
volgens Ramondt ook in Zeeland
weinig zin. „Ik zie geen extra argu
menten, die de kans van slagen
doen toenemen. Overdag mag er
op vossen worden gejaagd"
Secretaris Paul Prince van de Wild
beheereenheid (WBE) Koewacht
stelt dat de provincie de gedupeer
den van het kastje naar de muur
stuurt. „Hobbydieren zijn een
maatschappelijk verschijnsel, daar
moet je als provincie ook oog voor
hebben", stelt hij. Prince roept ge
dupeerden op zich te melden via
wbekoewacht@zeelandnet.nl.
VVD-lijsttrekker Sjoerd
Heijning geeft het rui
terlijk toe: provincie
bestuur en Provincia
le Staten staan er niet
geweldig op. De kritiek op de
provincie is niet mals. Toch valt
er op de bevindingen van de vi
sitatiecommissie wel wat aan te
merken. Zo is de constatering
dat het college moeilijk tot be
sluiten komt in de politiek hei
kele dossiers nogal gratuit. De
oproep om duidelijke keuzes te
maken is daarentegen welkom
en bovendien goed getimed. De
partijen kunnen in het zicht
van de verkiezingen niet uitge
sproken genoeg zijn. Vervol
gens is het aan de kiezer om uit
voering van die keuzes moge
lijk te maken. Want als de kie
zer symptomen van de Zeeuw
se ziekte vertoont, raakt ook de
politiek besmet.
Die kanttekeningen kunnen
niet verhullen dat er veel valt te
verbeteren. De provincie doet
er goed aan een controleerbare
'verbeteragenda' op te stellen,
want het zou jammer zijn als al
le zinvolle aanbevelingen in een
lade belanden.
door Jeffrey Kutterink
den haag - De Tweede Kamer
houdt begin maart een spoed
debat over de gevolgen van het
niet 'op een kier zetten' van de Ha-
ringvlietsluizen.
D66 heeft het spoeddebat gisteren
aangevraagd nadat staatssecretaris
Joop Atsma internationale corres
pondentie daarover naar de Ka
mer had gestuurd. Onder meer
Duitsland, Luxemburg, Zwitser
land en Oostenrijk hebben met te
leurstelling en boosheid gerea
geerd op het besluit van Neder
land om terug te komen op het zo
genoemde Kierbesluit. Ze noemen
het een negatief signaal voor de
verdere samenwerking.
Het openen van de sluizen in het
Haringvliet moet de waterkwali
teit verbeteren en de migratie van
vis bevorderen. Het huidige kabi
net trok de belofte om de sluizen
te openen in, omdat het vreest
voor dure negatieve gevolgen hier
van, zoals het ontstaan van brak
water. „Dit deel van het Regeerak
koord breekt met alle internationa
le verdragen ter bescherming van
Rijn en Maas en het Beneluxver-
drag", zegt D66-Kamerlid Stientje
van Veldhoven. „In andere landen
zijn wegens dit verdrag al miljoe
nen euro's uitgegeven, onder meer
voor vistrappen en natuurlijke
oevers. Nederland kan het besluit
niet zomaar intrekken. Daarmee
slaat Nederland een modderfiguur
en zet ze verhoudingen onder
druk. Het ongeluk op de Rijn bij
de Lorelei laat zien hoe belangrijk
goede internationale verhoudin
gen zijn."
port. Maar tegelijkertijd wordt ge
steld dat we meer de regisseur en
handhaver moeten zijn. Daar her
kennen we ons ook in. We moe
ten niet alleen naast, maar soms
ook nadrukkelijker boven gemeen
ten gaan staan. Ik denk dat het
zaak is dat we dat nog eens goed af
spreken met het elkaar." Dat heike
le dossiers zoals de containertermi-
nal (WTC) en spoedeisende hulp
in Zeeland zich volgens de com
missie soms jaren voortslepen zon
der finale besluitvorming, valt de
provincie niet rechtstreeks aan te
rekenen, vindt Van Heukelom. De
ziekenhuiskwestie, is strikt geno
men immers geen provinciale be
voegdheid. En de discussie met
Vlaanderen over de verdieping
van de Westerschelde fietste
dwars door de WTC-plannen.
„Toen kwam daar de economische
crisis nog eens overeen", mengt
nu toch ook Peijs zich in het ge
sprek. „Je kunt ook genoeg voor
beelden noemen waarin wij wel
degelijk daadkracht getoond heb
ben op gebieden waar dat het
hardst nodig is. Neem Zeeuws-
Vlaanderen met het project Water-
dunen, de ontwikkelingen in de
Kanaalzone, grensoverschrijdende
samenwerking."
Peijs ziet in het rapport ook 'leer
punten' voor Den Haag. „We pro
beren voortdurend duidelijk te ma
ken dat Zeeland anders is dan an
dere provincies. Den Haag hamert
op concentratie op kerntaken. Dat
zal best, maar dat geldt niet voor
Zeeland. Neem het onderwijs, dat
is geen kerntaak. Maar als we dat
niet zouden doen, valt er hier een
heleboel tussen wal en schip. On
ze bedrijven kunnen niet bestaan
zonder goede mbo-opleidingen."
Van Heukelom: „En wij hebben
wél een taak in de economie."
van de onderzoekscommissie wij
zen op eigen opvattingen van amb
tenaren die het politieke primaat
soms hinderen.
Ga vaker naar Den Haag en
Brussel om te pleiten voor Zee
land.
Het volledige rapport is te vin
den op de internetsite:
www.pzc.nl
strategische dossiers loopt Zeeland
rijksgeld mis.
'Het is wel goed zo' en 'het gaat
zoals het gaat' wordt veel gehoord.
Het 'Zeeuwse model' (overleg
tussen gemeenten en provincie)
voldoet goed in zorg en welzijns
sector, maar dreigt in het ruimte
lijk-economisch domein te verwa
teren en te verworden tot de 'de
Zeeuwse ziekte'. Bij ieder vraag
stuk schuift iedereen aan en moet
zich ook kunnen vinden in een be
sluit. Dat gaat erg ver. Het gevolg is
dat er langdurige processen ont
staan waarin veel afgestemd en be
sproken wordt en waar echte keu
zes uitblijven.
De politieke discussie vindt
vooral binnen Gedeputeerde Sta
ten plaats en Provinciale Staten
zijn hoofdzakelijk volgend.
De ambtelijke organisatie is ver
kokerd. PS en GS hebben dat her
kend maar er nog niets aan ge
daan. Sommige gesprekspartners