door Walcheren Het landschap geeft en krijgt 3 spectrum Zaterdag 5 februari 2011 De nieuwe situatie bij Nieuw- en Sint Joosland oude N57 nieuwe N57 NS7 MidMtatng Kanaal door Walcheren. Doordat de weg ook onder de spoorlijn doorgaat, kan het autoverkeer nu ongehinderd door boten en treinen van de ene naar de andere kant van Walcheren. Voor het eerst sinds 1871 toen het kanaal werd gegraven. Het Middelburgse deel van de weg is nu klaar. In het najaar gaat ook het noordelij ke deel van de nieuwe weg open. Tegen standers van de weg vrezen dat nu de fles senhals Middelburg is verdwenen, de N57 luchtfoto's Rijkswaterstaat/Joop van Houdt toch een doorgaande route wordt tussen Rotterdam en de Zeeuwse en Vlaamse ha vens. Rijkswaterstaat zegt dat dit onwaar schijnlijk is, zeker nu in West-Brabant de ontbrekende schakel in de autosnelweg A4 (Rotterdam-Hellegatsplein-Bergen op Zoom-Antwerpen) wordt aangelegd. Bo vendien liggen er tussen het begin van de N57 in Brielle en Middelburg veertien ro tondes. En als vrachtwagenchauffeurs er gens een hekel aan hebben... door Carla van de Merbel en Theo Ciele De nieuwe N57 trekt zijn spoor door het Walcherse landschap. Daarbij is veel verloren gegaan, zowel cultuur-his torisch als landschappelijk. Maar er is ook wat voor teruggekomen. Een paar jaar geleden schrok histo risch bewust Middelburg wakker, maar toen was het te laat. Het oude havenkanaal ging eraan. Het kanaal, of eigenlijk de restanten er van, herinnerde nog aan de glorie dagen van Middelburg in de VOC-tijd. Toen was het dé toegang tot de stad. Wie over de Nieuw- landseweg van en naar Middelburg reed, kon duidelijk de bedding van het oude kanaal zien liggen. Tot een paar jaar geleden. Toen werd eerst de Westelijke Oude Haven- dijk, het oude dijkje waarlangs Nieuwlanders naar Middelburg fietsten, opgeslokt door de golf baan en op twee plaatsen doorbro ken. Daarna kwamen de bulldozers van Rijkswaterstaat. Die denderden door de oude bedding en trokken er de banen waarop binnenkort het verkeer richting nieuwe N57 rijdt. Als de cultuur-historische overwegingen de doorslag hadden gegeven, was wellicht meer reke ning gehouden met de loop van het oude havenkanaal. Het kanaal overleeft nu alleen in naam. De nieuwe N57 die, naast de oude toegang tot Middelburg de nieuwe toegang wordt, heet Haven- poortweg. Het aquaduct onder het Kanaal door Walcheren heeft de naam Dampoort gekregen. Ook het landschap ten noordoos ten van Middelburg heeft moeten inleveren. De nieuwe weg door snijdt akkers'en polderweggetjes. Automobilisten, fietsers en wande laars hebben nieuwe routes moe ten vinden om door tunneltjes on der de nieuwe weg door in het bui tengebied te kunnen komen. Rijkswaterstaat vindt dat er veel is gedaan om de nieuwe weg in te passen in het landschap. Ten noor den van het kanaal is verkozen ner gens de goedkopere oplossing van viaducten toe te passen. Dan had den enorme molshopen het land schap ontsierd. Het open Walcher se nationale landschap was het uit gangspunt. Dus tunnels en tunnel tjes in plaats van die goedkope molshopen. Bij de Veersedam raakt de berm van de nieuwe weg het natuurge bied. Het gaat daar om 1423 vier kante meter. Ter compensatie is ten oosten van Sint Laurens, acht hectare, 80.000 vierkante meter, nieuwe natuur gemaakt. Op het Middelburgse gebied zijn 467 bo men gekapt en 1662 bomen ge plant. Rijkswaterstaat heeft dus meer ge daan dan beton storten en een as- faltloper uitrollen. Dat is mede te danken aan mensen en groepen die de afgelopen jaren kritische kanttekeningen hebben geplaatst bij de aanleg van de weg. Zij zorg den voor het juiste evenwicht en dwongen de overheid om alle as pecten van een project in ogen schouw te nemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 83