door Walcheren
Het landschap
geeft en krijgt
3 spectrum
Zaterdag 5 februari 2011
De nieuwe situatie bij Nieuw- en Sint Joosland
oude N57
nieuwe N57
NS7
MidMtatng
Kanaal door Walcheren. Doordat de weg
ook onder de spoorlijn doorgaat, kan het
autoverkeer nu ongehinderd door boten
en treinen van de ene naar de andere kant
van Walcheren. Voor het eerst sinds 1871
toen het kanaal werd gegraven.
Het Middelburgse deel van de weg is nu
klaar. In het najaar gaat ook het noordelij
ke deel van de nieuwe weg open. Tegen
standers van de weg vrezen dat nu de fles
senhals Middelburg is verdwenen, de N57
luchtfoto's Rijkswaterstaat/Joop van Houdt
toch een doorgaande route wordt tussen
Rotterdam en de Zeeuwse en Vlaamse ha
vens. Rijkswaterstaat zegt dat dit onwaar
schijnlijk is, zeker nu in West-Brabant de
ontbrekende schakel in de autosnelweg A4
(Rotterdam-Hellegatsplein-Bergen op
Zoom-Antwerpen) wordt aangelegd. Bo
vendien liggen er tussen het begin van de
N57 in Brielle en Middelburg veertien ro
tondes. En als vrachtwagenchauffeurs er
gens een hekel aan hebben...
door Carla van de Merbel
en Theo Ciele
De nieuwe N57 trekt zijn
spoor door het Walcherse
landschap. Daarbij is veel
verloren gegaan, zowel cultuur-his
torisch als landschappelijk. Maar er
is ook wat voor teruggekomen.
Een paar jaar geleden schrok histo
risch bewust Middelburg wakker,
maar toen was het te laat. Het
oude havenkanaal ging eraan. Het
kanaal, of eigenlijk de restanten er
van, herinnerde nog aan de glorie
dagen van Middelburg in de
VOC-tijd. Toen was het dé toegang
tot de stad. Wie over de Nieuw-
landseweg van en naar Middelburg
reed, kon duidelijk de bedding van
het oude kanaal zien liggen. Tot
een paar jaar geleden. Toen werd
eerst de Westelijke Oude Haven-
dijk, het oude dijkje waarlangs
Nieuwlanders naar Middelburg
fietsten, opgeslokt door de golf
baan en op twee plaatsen doorbro
ken.
Daarna kwamen de bulldozers van
Rijkswaterstaat. Die denderden
door de oude bedding en trokken
er de banen waarop binnenkort
het verkeer richting nieuwe N57
rijdt. Als de cultuur-historische
overwegingen de doorslag hadden
gegeven, was wellicht meer reke
ning gehouden met de loop van
het oude havenkanaal.
Het kanaal overleeft nu alleen in
naam. De nieuwe N57 die, naast de
oude toegang tot Middelburg de
nieuwe toegang wordt, heet Haven-
poortweg. Het aquaduct onder het
Kanaal door Walcheren heeft de
naam Dampoort gekregen.
Ook het landschap ten noordoos
ten van Middelburg heeft moeten
inleveren. De nieuwe weg door
snijdt akkers'en polderweggetjes.
Automobilisten, fietsers en wande
laars hebben nieuwe routes moe
ten vinden om door tunneltjes on
der de nieuwe weg door in het bui
tengebied te kunnen komen.
Rijkswaterstaat vindt dat er veel is
gedaan om de nieuwe weg in te
passen in het landschap. Ten noor
den van het kanaal is verkozen ner
gens de goedkopere oplossing van
viaducten toe te passen. Dan had
den enorme molshopen het land
schap ontsierd. Het open Walcher
se nationale landschap was het uit
gangspunt. Dus tunnels en tunnel
tjes in plaats van die goedkope
molshopen.
Bij de Veersedam raakt de berm
van de nieuwe weg het natuurge
bied. Het gaat daar om 1423 vier
kante meter. Ter compensatie is
ten oosten van Sint Laurens, acht
hectare, 80.000 vierkante meter,
nieuwe natuur gemaakt. Op het
Middelburgse gebied zijn 467 bo
men gekapt en 1662 bomen ge
plant.
Rijkswaterstaat heeft dus meer ge
daan dan beton storten en een as-
faltloper uitrollen. Dat is mede te
danken aan mensen en groepen
die de afgelopen jaren kritische
kanttekeningen hebben geplaatst
bij de aanleg van de weg. Zij zorg
den voor het juiste evenwicht en
dwongen de overheid om alle as
pecten van een project in ogen
schouw te nemen.