Als een
spectrum 2
Nieuwe N57
Zaterdag 5 februari 2011
Na vele jaren van voorbereiding ging in de zomer van 2008 de
aanleg van de nieuwe noord-zuidverbinding op Walcheren van start:
13,4 kilometer asfalt vanaf de A58 bij Nieuw- en Sint joosland naai
de Veersedam met als meest in het oog springende onderdeel een
tunnel onder het Kanaal door Walcheren. Totale kosten: 130 miljoen
euro. Vandaag is het zuidelijke deel, langs Middelburg, opengesteld.
door Theo Giele
De oude situatie bij Nieuw- en Sint joosiand
Toch opmerkelijk: de dorpsvere
niging die de weg eigenlijk niet
wilde en de projectleider van
Rijkswaterstaat vierden on
langs de afronding van de
werkzaamheden met een gezamenlijk eten
tje. Projectleider Eric Mostert is voor de
vereniging het gezicht van de nieuwe N57.
Hij werd een bekende verschijning op bij
eenkomsten in de wijken en dorpen om
de stand van zaken toe te lichten en vra
gen te beantwoorden. Wat opviel was zijn
gedetailleerde kennis over alles en ieder
een rond het tracé. Aan een half woord
had Mostert al genoeg om te weten waar
over een vragensteller het had. Hoe dat ge
waardeerd werd, bleek wel uit het etentje
bij restaurant De Roode Leeuw, naast het
gelijknamige knooppunt dat de N57 met
de A58 verbindt.
Aan dat etentje is een lange geschiedenis
vooraf gegaan. Beschouwt de dorpsvereni
ging haar Nieuw- en Sint Joosland als 'ver
liezer' bij de aanleg, de gemeente Middel
burg als geheel mag zich toch de grote win
naar noemen. Ze hebben het handig ge
speeld, de gemeente Middelburg en de pro
vincie Zeeland. De Zeeuwse hoofdstad
krijgt een rondweg met de allure van een
autosnelweg, compleet met een tunnel on
der het Kanaal door Walcheren en dat gro
tendeels op kosten van de Nederlandse be
lastingbetaler.
Honderddertig miljoen euro kost de ruim
dertien kilometer lange strook asfalt tussen
de Veersedam en het nieuwe knooppunt
(met de A58) De Roode Leeuw in Nieuw
en Sint Joosland. De provincie Zeeland en
de gemeenten Middelburg en Veere ne
men hiervan een klein deel voor hun reke
ning, het leeuwendeel betaalt het Rijk. Dat
is toch opmerkelijk. De N57, die in het
noorden begint in Brielle, is immers geen
'economische transportroute', wel van re
gionaal maar officieel niet van nationaal be-
lang.
Dat het grotendeels rekening Rijk en niet
rekening provincie/gemeente is geworden,
heeft een historische verklaring. Tot 1986
was de doorgaande weg, die zich op Wal
cheren van Middelburg via Sint Laurens
en Serooskerke naar Vrouwenpolder slin
gerde, in handen van de provincie Zee
land. Door de bouw van de dammen kreeg
de weg een vervolg. Vrouwenpolder was
niet langer het begin- en eindpunt. Eerst
kwam de Veersedam zodat automobilisten
naar Noord-Beveland konden rijden. Toen
halverwege de jaren tachtig de weg over
de stormvloedkering in de Oosterschelde
werd opengesteld, lag er ineens een door
gaande route vanaf Walcheren naar Rotter
dam. De Dammenroute was af Omdat de
dammen, inclusief de wegen, van het Rijk
waren, nam de minister ook de route tus
sen en naar de Dammen over, van Brielle
in het noorden tot de gemeentegrens van
Middelburg in het zuiden.
Provincie en gemeente Middelburg wilden
al jaren een rondweg om de stad en een
De nieuwe N57 loopt langs Middelburg en kruist het Kanaal door Walcheren met een tunnel.
vierde kanaalkruising. Ten tijde van de
overname, in 1986, kregen de Zeeuwse be
stuurders het voor elkaar dat die rondweg,
vierde kanaalkruising en aansluiting op de
A58 op de agenda van de minister van Ver
keer en Waterstaat kwamen.
Ten westen van Middelburg, ten oosten
van de stad of zelfs ten oosten van Arne-
muiden; allerlei varianten kwamen voor
bij. De ingenieurs en planologen gingen
aan het werk. Op 27 december 1994 werd
het tracé vastgesteld. Daarna had het Rijk
volgens de wet dertien jaar de tijd om met
de aanleg te beginnen.
Eind 2006 kondigde de toenmalige minis
ter van Verkeer en Waterstaat (en huidige
commissaris van de koningin in Zeeland)
Karla Peijs aan het project aan te besteden.
De aannemerscombinatie Kunst, bestaan
de uit Strukton Civiel (tunnel en kunstwer
ken) en Rasenberg Infra ('asfalt'), haalde
het contract binnen. Er was echter één pro
bleem: er zat een gat van 35 miljoen in de
financiering.
Rijkswaterstaat klopte aan bij de provincie
en de gemeenten om dit gat mede te vul
len. Logisch, want deze partijen profiteren
het meeste van de nieuwe weg. Bovendien
is deze constructie van medefinanciering
vaker toegepast. In de zomer van 2008
ging de spa de grond in. Opvallendste on
derdeel in de weg was het Dampoortaqua
duct, de 150 meter lange tunnel onder het
Totale lengte: 13,4 km, waar
van nu open 6,7 km
5,4 km als 100-kmweg 2x2
rijstroken
8,0 km als 80-kmweg 1
rijstrook in elke richting
16,0 km nieuwe 60-kmwe-
gen
6 viaducten/bruggen auto
verkeer
3 tunnels autoverkeer
1 spoorviaduct
1 Dampoort aquaduct
15 fietstunnels en -viaduc
ten
1 knooppunt
6 aansluitingen
5 faunapassages
1000 stuks niet gesprongen
explosieven verwijderd
66.000 m3 vervuilde grond
afgevoerd
540.000 m3 grond verzet
350.000 m3 zand aange
voerd
280.000 ton slakken
180.000 ton asfalt
467 bomen gekapt, 1662
geplant (Middelburgse deel)
De hele N57 verbindt de
Zeeuwse eilanden Walche
ren, Noord-Beveland, Schou-
wen-Duiveland, de Zuid-Hol
landse eilanden Goeree-
Overflakkee en Voorne en
de Europoort