Als een spectrum 2 Nieuwe N57 Zaterdag 5 februari 2011 Na vele jaren van voorbereiding ging in de zomer van 2008 de aanleg van de nieuwe noord-zuidverbinding op Walcheren van start: 13,4 kilometer asfalt vanaf de A58 bij Nieuw- en Sint joosland naai de Veersedam met als meest in het oog springende onderdeel een tunnel onder het Kanaal door Walcheren. Totale kosten: 130 miljoen euro. Vandaag is het zuidelijke deel, langs Middelburg, opengesteld. door Theo Giele De oude situatie bij Nieuw- en Sint joosiand Toch opmerkelijk: de dorpsvere niging die de weg eigenlijk niet wilde en de projectleider van Rijkswaterstaat vierden on langs de afronding van de werkzaamheden met een gezamenlijk eten tje. Projectleider Eric Mostert is voor de vereniging het gezicht van de nieuwe N57. Hij werd een bekende verschijning op bij eenkomsten in de wijken en dorpen om de stand van zaken toe te lichten en vra gen te beantwoorden. Wat opviel was zijn gedetailleerde kennis over alles en ieder een rond het tracé. Aan een half woord had Mostert al genoeg om te weten waar over een vragensteller het had. Hoe dat ge waardeerd werd, bleek wel uit het etentje bij restaurant De Roode Leeuw, naast het gelijknamige knooppunt dat de N57 met de A58 verbindt. Aan dat etentje is een lange geschiedenis vooraf gegaan. Beschouwt de dorpsvereni ging haar Nieuw- en Sint Joosland als 'ver liezer' bij de aanleg, de gemeente Middel burg als geheel mag zich toch de grote win naar noemen. Ze hebben het handig ge speeld, de gemeente Middelburg en de pro vincie Zeeland. De Zeeuwse hoofdstad krijgt een rondweg met de allure van een autosnelweg, compleet met een tunnel on der het Kanaal door Walcheren en dat gro tendeels op kosten van de Nederlandse be lastingbetaler. Honderddertig miljoen euro kost de ruim dertien kilometer lange strook asfalt tussen de Veersedam en het nieuwe knooppunt (met de A58) De Roode Leeuw in Nieuw en Sint Joosland. De provincie Zeeland en de gemeenten Middelburg en Veere ne men hiervan een klein deel voor hun reke ning, het leeuwendeel betaalt het Rijk. Dat is toch opmerkelijk. De N57, die in het noorden begint in Brielle, is immers geen 'economische transportroute', wel van re gionaal maar officieel niet van nationaal be- lang. Dat het grotendeels rekening Rijk en niet rekening provincie/gemeente is geworden, heeft een historische verklaring. Tot 1986 was de doorgaande weg, die zich op Wal cheren van Middelburg via Sint Laurens en Serooskerke naar Vrouwenpolder slin gerde, in handen van de provincie Zee land. Door de bouw van de dammen kreeg de weg een vervolg. Vrouwenpolder was niet langer het begin- en eindpunt. Eerst kwam de Veersedam zodat automobilisten naar Noord-Beveland konden rijden. Toen halverwege de jaren tachtig de weg over de stormvloedkering in de Oosterschelde werd opengesteld, lag er ineens een door gaande route vanaf Walcheren naar Rotter dam. De Dammenroute was af Omdat de dammen, inclusief de wegen, van het Rijk waren, nam de minister ook de route tus sen en naar de Dammen over, van Brielle in het noorden tot de gemeentegrens van Middelburg in het zuiden. Provincie en gemeente Middelburg wilden al jaren een rondweg om de stad en een De nieuwe N57 loopt langs Middelburg en kruist het Kanaal door Walcheren met een tunnel. vierde kanaalkruising. Ten tijde van de overname, in 1986, kregen de Zeeuwse be stuurders het voor elkaar dat die rondweg, vierde kanaalkruising en aansluiting op de A58 op de agenda van de minister van Ver keer en Waterstaat kwamen. Ten westen van Middelburg, ten oosten van de stad of zelfs ten oosten van Arne- muiden; allerlei varianten kwamen voor bij. De ingenieurs en planologen gingen aan het werk. Op 27 december 1994 werd het tracé vastgesteld. Daarna had het Rijk volgens de wet dertien jaar de tijd om met de aanleg te beginnen. Eind 2006 kondigde de toenmalige minis ter van Verkeer en Waterstaat (en huidige commissaris van de koningin in Zeeland) Karla Peijs aan het project aan te besteden. De aannemerscombinatie Kunst, bestaan de uit Strukton Civiel (tunnel en kunstwer ken) en Rasenberg Infra ('asfalt'), haalde het contract binnen. Er was echter één pro bleem: er zat een gat van 35 miljoen in de financiering. Rijkswaterstaat klopte aan bij de provincie en de gemeenten om dit gat mede te vul len. Logisch, want deze partijen profiteren het meeste van de nieuwe weg. Bovendien is deze constructie van medefinanciering vaker toegepast. In de zomer van 2008 ging de spa de grond in. Opvallendste on derdeel in de weg was het Dampoortaqua duct, de 150 meter lange tunnel onder het Totale lengte: 13,4 km, waar van nu open 6,7 km 5,4 km als 100-kmweg 2x2 rijstroken 8,0 km als 80-kmweg 1 rijstrook in elke richting 16,0 km nieuwe 60-kmwe- gen 6 viaducten/bruggen auto verkeer 3 tunnels autoverkeer 1 spoorviaduct 1 Dampoort aquaduct 15 fietstunnels en -viaduc ten 1 knooppunt 6 aansluitingen 5 faunapassages 1000 stuks niet gesprongen explosieven verwijderd 66.000 m3 vervuilde grond afgevoerd 540.000 m3 grond verzet 350.000 m3 zand aange voerd 280.000 ton slakken 180.000 ton asfalt 467 bomen gekapt, 1662 geplant (Middelburgse deel) De hele N57 verbindt de Zeeuwse eilanden Walche ren, Noord-Beveland, Schou- wen-Duiveland, de Zuid-Hol landse eilanden Goeree- Overflakkee en Voorne en de Europoort

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82