ioluit Raak genoeg Andrea Janssens Dave Meijer SBKM Maartje Korstanje Erki de Vries/Tim Vets donderdag 3 februari 2011 breekbaarheid uit. Ingrid Borger (1963) maakt op zich goede foto's, vooral portretten"van vrouwen. Toch komt ze er in deze omgeving niet uit. Haar project 'jurk' betreft foto's die zij maakte met een jurk je dat zij in een tweedehands win keltje tegenkwam. Zij besloot het verhaal achter de jurk te fotografe ren. Ik zie enkele foto's met een oosterse vrouw die de jurk draagt. Het zijn mooie, maar lege foto's. Ze vertellen weinig tot niets over de draagster. Eén foto toont een vrouw die een van Chinese tekens voorziene kleerhanger uit een rek haalt. En er is een opname van een vrouw die zich tevergeefs in een jurk perst. Het zouden ingre diënten kunnen zijn van een ver haal, dat echter niet van de grond komt. De balans tussen aanleiding en verwerking ontbreekt. Daar voegt de echte jurk, met op de grond enkele kleerhangers, niets aan toe. Borger maakt ook kleine schilderijen: kleurbanen die zij voorziet van een lijnspel in zwarte inkt. Ook hier geldt: aardig begin. Kunst maken en tonen vraagt meer en kritischer inzet. Die inzet is in het werk van Ka- thelijne Roosen (1980) over tuigend aanwezig. Mede omdat zij over een grote fantasie beschikt en een scherp oog heeft voor licht, compositie en sfeer blijft haar werk boeien, terwijl zij maar één onderwerp heeft: zichzelf De vrouw die zij speelt is meestal al leen en met triviale dingen bezig: ze lakt haar nagels, eet wat fruit, wacht tot de was droog is, speelt met haar handen, staat op, ver kleedt zich en ga zo maar door. Omdat Roosen kleding, omgeving en attributen steeds verandert, is zij tegelijkertijd zichzelf en alle vrouwen die zij 'speelt'. Anders dan op haar vorige expositie in de Zeeuwse Bibliotheek (september vorig jaar) zijn er ook buitenopna men en foto's waarop Roosen sa men met een andere vrouw 'ac teert'. Haar werk stelt steeds de vraag naar de relatie tussen wie je Vaas van Petra Bouman. zelf bent in relatie tot de ander. In hoeverre laat je je bepalen door an deren? Waar ligt de grens tussen imitatie en authenticiteit? Ben je als mens in het algemeen en als vrouw in het bijzonder vrij om te zijn wie je bent of ben je onbe wust onderworpen aan het beeld dat de ander van je heeft en op je projecteert? Wie deze vragen stelt in de vorm die Roosen kiest en be heerst maakt betekenisvolle kunst. Roosen werkt in zwart-wit, op A4 en A3-formaat. Dat geeft haar werk het karakter van een zoek tocht in het dagelijkse. Het boek dat bij deze expositie te koop is sluit daarbij aan: het is een intiem beeldessay. Rob Meijer (1946) is een heel ander type kunstenaar. Ook hij reflecteert op het leven. De vorm waarin hij dat doet is direct en expressief. Waarnemingen van taferelen op straat vertaalt hij in hoekige inkttekeningen. Ironische teksten krijgen een plek in de com positie. De combinatie is vaak ijzer- sterk. „De vrijheid van gedachten is nog geen onafhankelijkheid van het verstand", schrijft hij boven een vrouwenkop. Je weet niet of zij het is die de uitspraak doet of dat wat er geschreven staat op haar slaat. Die dubbelzinnigheid laat iets te raden over. Daarmee laat Meijer de cartoon achter zich. De schilderijen die hij in het Polder huis in Westkapelle toont zijn deels geïnspireerd door het overlij den van zijn dochter Ingrid, die de inrichting van het museum ont wierp. Soms gaan ze in op de dood, soms op het gevoel van on- Drie uiteenlopende ten toonstellingen deze week. De gedreven ex pressie van Rob Me ijer, de ingetogen zelfreflectie van Kathelijne Roosen en de ge varieerde duo-expositie van Pe tra Bouman en Ingrid Borger. Die laatste is te zien in het Covra- gebouw bij Nieuwdorp, dat zich met ruime, lichte galerijen uitste kend leent voor tentoonstellingen. Na wat ik er de afgelopen maan den zag valt de oogst deze keer te gen. Dat ligt minder aan de ingeto gen porseleinen vazen van Petra Bouman (1959) dan aan haar colle ga, die meer kan dan ze toont en meer pretendeert dan ze waar maakt. De gegoten vazen van Pe tra Bouman zijn prachtig, strak van vorm, soms cilindrisch, soms taps uitlopend en af en toe van cir kelvormige gaten voorzien. De bo venranden zijn bij een aantal va zen golvend uitgevoerd, wat de vi suele spanning ten goede komt. Bouman maakt ook keramische lichtobjecten. Eén daarvan bestaat uit een reeks geperforeerde bollen in diverse formaten. Toch zijn de zonder poespas uitgevoerde vazen, vooral die waar Bouwman de bo venrand varieert, in hun eenvoud het sterkst. Ze stralen kracht én Rob Meijer exposeert in Vlissingen en Westkapelle. Werk van Ingrid Borger Andrea Janssens speelt met de menselijke figuur of een kop als startpunt een spel met vorm, kleur en gebaar. Zij laat vaak de voorstelling achter zich en concen treert zich op de beeldende beleve nissen die zij onderweg tegen komt. Op het snijvlak van herken ning en abstractie ontstaan gela- - den, dramatische composities. T/m 11 /2. Passerelle, Stadhuis Terneuzen, Stadhuisplein 1, Ter neuzen. Dave Meijer vindt de schilder kunst steeds opnieuw uit. Er kan iets van een horizon zichtbaar zijn, maar in feite schept hij een puur schilderkunstige ruimte waar in vorm, verhouding, kleur en tex tuur in steeds andere combinaties worden gebracht. Dat is een avon tuur van vallen en opstaan, maar altijd doorgaan tot alles klopt. T/m 19/2. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. De Stichting Beeldende Kunst Mid delburg presenteert 20 jaar exposi ties in de vorm van posters, uitno digingen, catalogi en dia's. Ze roe pen herinneringen op aan de vele bijzondere tentoonstellingen in Vleeshal en Kabinetten. Zo vor men ze een pleidooi voor een kunstbeleid dat Zeeland op de kaart houdt. T/m 3/3. De Kabinetten van De Vleeshal, Zusterstraat 7, Middelburg. Maartje Korstanje maakte van kar ton, epoxyhars en polyester een reusachtige sculptuur die doet den ken aan dood monster. Het kan in ontbinding verkeren of verdroogd zijn, maar het is hoe dan ook angstwekkend. Toch gaat er ook kwetsbaarheid van uit. De kracht die in het lijf ooit in beweging bracht is verdwenen. T/m 3/4. 'Soort van steen', Zeeuws Museum, Abdij, Middelburg. Erki de Vries en Tim Vets maakten onder de titel 'Poltergeist' een ge luidssculptuur die de lege exposi tieruimte voorziet van 'onverklaar bare' klanken. Een verwijzing naar verschijnselen die zich voordoen zonder dat daarvoor een fysische oorzaak is aan te wijzen en een rit mische ode aan het magische van de werkelijkheid. T/m 19/2. Bewaerschole, Weststraat 18. Burgh-Haamstede. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76