London Boulevard biedt lekkere Engelse misdaad Beetje wezenloze animatie filmrecensies filmagenda donderdag 3 februari 2011 door Fritz de Jong London Boulevard biedt alles wat je van een Engelse mis daadfilm verwacht. Dat is het goeie er aan, maar ook het slechte: de film biedt nul verras singen. Veteraan Ray Winstone speelt een excentrieke en keiharde gang sterbaas zoals Michael Caine het ook zou hebben gedaan, com pleet met een kleurrijk cockney accent. Keira Knightley lijkt een versie van zichzelf te spelen als een breekbare, door paparazzi achtervolgde filmster. En Colin Farrell is zichtbaar in zijn element als een pas uit de ge vangenis ontslagen boef die het rechte pad probeert te bewande len. Zijn tragische verhaal is een variant op Brian De Palma's (su perieure) misdaad klassieker Carli- to's way. Aan de ene kant geeft de kans op een romance met een mooie vrouw uitzicht op een nieuw bestaan. Maar aan de ande re kant doen de criminele ele menten hun stinkende best om de hoofdpersoon terug te trekken in de onderwereld. De debuterende regisseur Willi am Monahan won eerder een ver diende Oscar als scenarist van Martin Scorseses meesterwerk The departed. De ervaren schrij ver is zich overduidelijk bewust van de vele clichés in zijn script voor London Boulevard. De Ame rikaan zet de Londense karikatu ren juist nog eens extra dik aan, alsof hij een pastiche op het gen re wilde maken. Stilistisch be wijst de film hommage aan de Britse thrillers uit de swinging six- ties, wat op de soundtrack toepas selijk ondersteund wordt door liedjes van The Yardbirds. Inhoudelijk heeft London Boule vard niets nieuws te bieden, maar mede door de tomeloze inzet van Colin Farrell is het toch best een lekker filmpje. Bovendien is David Thewlis ver makelijk als de blowende, non- conformistische broer van de filmster. Daarmee verdient de film het voordeel van de twijfel. London Boulevard Regie: William Monahan Met: Colin Farrell, Keira Knightley, Ray Winstone Te zien in Vlissingen door Bart van der Put VLISSINGEN CINECITY Alpha Omega (3D, NL): do t/m wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; Arthur 3: vr 16.15 uur, za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Black Swan: do 16.15, 19.15 en 21.45 uur, vr 19.15 en 22.00 uur, za 16.15, 19.15 en 22.00 uur, zo 11.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, ma 16.15, 19.15 en 21.45 uur, di, wo 16.15, 19.15 en 22.00 uur; de Kronieken van Narnia: za, zo, wo 13.45 uur; Dik Trom: vr 16.30 uur, za, zo, wo 13.45 uur, zo ook 11.00 uur; Harry Potter: do, vr, ma, di 16.15 uur; di 14.00 en 19.30 uur; Ladies- Night: No Strings Attached: wo 19.30 en 20.00 uur; Loft: do t/m ma 14.00 en 19.15 uur, di 14.00 uur, wo 19.15 uur; London Boulevard: do t/m wo 22.00 uur; Love Other Drugs: do t/m di 19.15 uur, do, ma ook 14.00 uur; Mega Mindy: zo 11.00 uur; Mijn Opa de Bankrover: wo 14.00 en 16.15 uur; Morning Glory: do, vr 13.45 uur, za, zo 16.15 uur, ma, di 13.45 uur, wo 16.15 uur; New Kids: Tur- 19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma, di 13.45 en 19.00 uur, wo 19.00 uur; The Tourist: do 16.30, 19.00 en 22.00 uur, vr 19.00 en 22.00 uur, za t/m di 16.30,19.00 en 22.00 uur, wo 16.30 en 19.00 uur; The Way Back: do t/m wo 21.45 uur; Tron (3D): do t/m wo 16.15 en 21.45 uur. GOES MERRAL De Eetclub: do t/m zo, di 19.00 uur; La- dies Night: No Strings Attached: wo 20.00 uur; Loft: do t/m wo 21.30 uur; Little Fockers: do t/m wo 19.00 uur; New Kids Turbo: do t/m wo 21.15 uur; Sonny Boy: do t/m wo 20.15 uur; Tron: do t/m zo, di 18.30 en 21.00 uur, wo 15.30 uur; Alpha Omega (NL): za, zo, wo 13.30 en 15.30 uur; Dik Trom: za, zo, wo 13.45 uur; Harry Potter: za, zo, wo 15.45 uur; Het Geheim: za, zo 15.30 uur; Megamind (NL): za, zo, wo 15.45 uur; Mega Mindy: za, zo, wo 13.45 uur; Ra- punzel (NL): za, zo, wo 13.45 uur. De film wordt geafficheerd als een 'psychologische thriller', maar dat is een Amerikaans marketing eufe misme voor een horrorfilm met ar tistieke pretenties. Wie van Aronofsky een genuanceerde of ge loofwaardige dansfilm verwacht komt bedrogen uit. De regisseur beschouwt Black Swan als het inktzwarte zusje van zijn vorige film The Wrestler, waar in een in het leven moegestreden worstelaar alleen in de ring zijn draai kan vinden. Ballet is bij Aronofsky ook een sport waarin lichaam en geest gesloopt worden. En zoals acteur Mickey Rourke in de voorganger herboren en ontketend leek, stijgt Natalie Portman als de zwanenkoningin ook boven zichzelf uit. De Oscar lijkt haar niet meer te kun nen ontgaan. Aanvankelijk volgen Aronofsky en cameraman Matthew Libatique de hypernerveuze Portman zoals ze eerder met Rourke meeliepen, maar de documentairestijl voert de kijker dit keer een gruwe lijk delirium binnen. Alle registers worden onbevreesd opengetrok ken: geen artistiek of Freudiaans cliché blijft onbenut, er wordt op epische schaal geleden en het me lodrama schurkt schaamteloos te gen kitsch aan. Het levert een unie ke sensatie op, want hoe hysteri scher Black Swan wordt, hoe be klemmender het werkt. De film volgt de Amerikaanse bal lerina Nina Sayers, die met haar ge boorte de danscarrière van haar moeder torpedeerde, maar het hoogste podium alleen kan beklimmen indien ze haar eigen seksualiteit omarmt. Bij mama slaapt ze in een kinderkamertje tussen knuffelbeesten, in het bal letgezelschap schreeuwt choreo graaf Vincent Cassel haar toe dat ze frigide is, al maakt de preutse ondertiteling daar 'kil' van. De Freudiaanse symboliek valt echter niet weg te moffelen. Black Swan gaat over een ambitieus meisje dat de angst voor penetra- boh do 14.00 en 16.45 uur, vr 14.00 uur, za t/m wo 16.45 uur, ma, di ook 13.45 uur; Rapunzel (NL, 3D): vr 16.15 uur, za, zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Sonny Boy: do 13.45,16.00, 19.00 en 21.30 uur, vr, za 13.45, 16.00,19.00 en 21.45 uur, zo t/m wo 13.45,16.00, 19.00 en 21.30 uur, zo ook 10.45 uur; The Di lemma: do t/m zo 16.30, 19.15 en 22.00 uur, ma 16.30 en 19.15 uur, di 16.30, 19.15 en 22.00 uur, wo 22.00 uur; The Green Hornet (3D): do, vr 13.45 en door Fritz de Jong Cultheld Dennis Hopper was in zijn carrière te zien in heel wat b-films. Mis schien is het dus best toepasselijk dat de laatste rol voor zijn dood ook een b-rol was. Opmerkelijk is alleen dat die b-film een digitale animatie is, waarin Hopper zijn stem leent aan een getekende wolf. Alpha en Omega is een matig geanimeerde en fantasielose tot 3D-productie gepromoveerde kinderfilm die ab soluut niet kan tippen aan de top- films van Pixar en DreamWorks. Toch zijn de lowbudget anima ties nog tot daaraan toe. Het echte probleem van deze fa milieproducties is, dat zelfs de makers niet echt van hun hoofd personen lijken te houden. En wat moeten wij, de kijkers, er dan mee? Zonder je ook maar een moment bij de lurven te pakken volgt de synthetisch ogende film een als leider opgeleide alfa-wolf die te gen de wil van haar vader een oogje heeft op een speelse ome- ga-hond. Na gevangen te zijn door mensen beleeft het koppel een reeks inwisselbare avonturen, die leunen op gemakzuchtige slapsticktaferelen waar alleen de jongste kijkers plezier aan zullen beleven. Veel grappen draaien om projec tielen die hardhandig in aanva ring komen met wolvenbillen. Daarnaast moet er gelachen wor den om een gans die om ondui delijke redenen golf speelt, met een eend als caddy. Het maakt een wezenloze in druk. Alpha and Omega Alpha and Omega Regie: Ben Cluck Nederlandse versie met stemmen van: Jim Bakkum en Bettina Holwerda Te zien in Vlissingen In Black swan volgt filmma ker Darren Aronofsky een ballerina die de hoofdrol in het Zwanenmeer ambieert, en daardoor aan waanzin ten prooi valt. toeschouwer bevrijdend werkt. In hun krankzinnige dans op het slappe koord putten Aronofsky en een drietal scenarioschrijvers niet alleen uit Tsjaikovsky's Zwanen- meer en de balletfilm The red shoes, maar ook uit horrorklassie kers als Roman Polanski's Repuls ion, Brian De Palma's No Strings Attached tie met de paplepel ingegoten kreeg, en door haar choreograaf annex surrogaatvader aangespoord wordt haar maagdelijkheid te verliezen. Het mag duidelijk zijn dat er bloed zal vloeien. De escala tie van waanbeelden en zelfver minking voert naar een catharsis die zowel voor Nina als de Colin Farrell in London Boulevard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 74