London Boulevard biedt
lekkere Engelse misdaad
Beetje wezenloze animatie
filmrecensies
filmagenda
donderdag 3 februari 2011
door Fritz de Jong
London Boulevard biedt alles
wat je van een Engelse mis
daadfilm verwacht. Dat is
het goeie er aan, maar ook het
slechte: de film biedt nul verras
singen.
Veteraan Ray Winstone speelt
een excentrieke en keiharde gang
sterbaas zoals Michael Caine het
ook zou hebben gedaan, com
pleet met een kleurrijk cockney
accent. Keira Knightley lijkt een
versie van zichzelf te spelen als
een breekbare, door paparazzi
achtervolgde filmster.
En Colin Farrell is zichtbaar in
zijn element als een pas uit de ge
vangenis ontslagen boef die het
rechte pad probeert te bewande
len. Zijn tragische verhaal is een
variant op Brian De Palma's (su
perieure) misdaad klassieker Carli-
to's way. Aan de ene kant geeft
de kans op een romance met een
mooie vrouw uitzicht op een
nieuw bestaan. Maar aan de ande
re kant doen de criminele ele
menten hun stinkende best om
de hoofdpersoon terug te trekken
in de onderwereld.
De debuterende regisseur Willi
am Monahan won eerder een ver
diende Oscar als scenarist van
Martin Scorseses meesterwerk
The departed. De ervaren schrij
ver is zich overduidelijk bewust
van de vele clichés in zijn script
voor London Boulevard. De Ame
rikaan zet de Londense karikatu
ren juist nog eens extra dik aan,
alsof hij een pastiche op het gen
re wilde maken. Stilistisch be
wijst de film hommage aan de
Britse thrillers uit de swinging six-
ties, wat op de soundtrack toepas
selijk ondersteund wordt door
liedjes van The Yardbirds.
Inhoudelijk heeft London Boule
vard niets nieuws te bieden, maar
mede door de tomeloze inzet van
Colin Farrell is het toch best een
lekker filmpje.
Bovendien is David Thewlis ver
makelijk als de blowende, non-
conformistische broer van de
filmster.
Daarmee verdient de film het
voordeel van de twijfel.
London Boulevard
Regie: William Monahan
Met: Colin Farrell, Keira Knightley,
Ray Winstone
Te zien in Vlissingen
door Bart van der Put
VLISSINGEN
CINECITY
Alpha Omega (3D, NL): do t/m wo
14.00 uur, zo 11.00 uur; Arthur 3: vr
16.15 uur, za 14.00 uur, zo 11.00 en
14.00 uur, wo 14.00 uur; Black Swan: do
16.15, 19.15 en 21.45 uur, vr 19.15 en
22.00 uur, za 16.15, 19.15 en 22.00 uur,
zo 11.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur, ma
16.15, 19.15 en 21.45 uur, di, wo 16.15,
19.15 en 22.00 uur; de Kronieken van
Narnia: za, zo, wo 13.45 uur; Dik Trom:
vr 16.30 uur, za, zo, wo 13.45 uur, zo ook
11.00 uur; Harry Potter: do, vr, ma, di
16.15 uur; di 14.00 en 19.30 uur; Ladies-
Night: No Strings Attached: wo 19.30
en 20.00 uur; Loft: do t/m ma 14.00 en
19.15 uur, di 14.00 uur, wo 19.15 uur;
London Boulevard: do t/m wo 22.00
uur;
Love Other Drugs: do t/m di 19.15
uur, do, ma ook 14.00 uur; Mega Mindy:
zo 11.00 uur; Mijn Opa de Bankrover:
wo 14.00 en 16.15 uur; Morning Glory:
do, vr 13.45 uur, za, zo 16.15 uur, ma, di
13.45 uur, wo 16.15 uur; New Kids: Tur-
19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma, di 13.45
en 19.00 uur, wo 19.00 uur; The Tourist:
do 16.30, 19.00 en 22.00 uur, vr 19.00
en 22.00 uur, za t/m di 16.30,19.00 en
22.00 uur, wo 16.30 en 19.00 uur; The
Way Back: do t/m wo 21.45 uur; Tron
(3D): do t/m wo 16.15 en 21.45 uur.
GOES
MERRAL
De Eetclub: do t/m zo, di 19.00 uur; La-
dies Night: No Strings Attached: wo
20.00 uur; Loft: do t/m wo 21.30 uur;
Little Fockers: do t/m wo 19.00 uur;
New Kids Turbo: do t/m wo 21.15 uur;
Sonny Boy: do t/m wo 20.15 uur; Tron:
do t/m zo, di 18.30 en 21.00 uur, wo
15.30 uur;
Alpha Omega (NL): za, zo, wo 13.30
en 15.30 uur; Dik Trom: za, zo, wo
13.45 uur; Harry Potter: za, zo, wo
15.45 uur; Het Geheim: za, zo 15.30
uur;
Megamind (NL): za, zo, wo 15.45 uur;
Mega Mindy: za, zo, wo 13.45 uur; Ra-
punzel (NL): za, zo, wo 13.45 uur.
De film wordt geafficheerd als een
'psychologische thriller', maar dat
is een Amerikaans marketing eufe
misme voor een horrorfilm met ar
tistieke pretenties. Wie van
Aronofsky een genuanceerde of ge
loofwaardige dansfilm verwacht
komt bedrogen uit.
De regisseur beschouwt Black
Swan als het inktzwarte zusje van
zijn vorige film The Wrestler, waar
in een in het leven moegestreden
worstelaar alleen in de ring
zijn draai kan vinden. Ballet is bij
Aronofsky ook een sport waarin
lichaam en geest gesloopt
worden. En zoals acteur Mickey
Rourke in de voorganger herboren
en ontketend leek, stijgt Natalie
Portman als de zwanenkoningin
ook boven zichzelf uit. De
Oscar lijkt haar niet meer te kun
nen ontgaan.
Aanvankelijk volgen Aronofsky en
cameraman Matthew Libatique de
hypernerveuze Portman zoals ze
eerder met Rourke meeliepen,
maar de documentairestijl
voert de kijker dit keer een gruwe
lijk delirium binnen. Alle registers
worden onbevreesd opengetrok
ken: geen artistiek of Freudiaans
cliché blijft onbenut, er wordt op
epische schaal geleden en het me
lodrama schurkt schaamteloos te
gen kitsch aan. Het levert een unie
ke sensatie op, want hoe hysteri
scher Black Swan wordt, hoe be
klemmender het werkt.
De film volgt de Amerikaanse bal
lerina Nina Sayers, die met haar ge
boorte de danscarrière van haar
moeder torpedeerde, maar het
hoogste podium alleen kan
beklimmen indien ze haar eigen
seksualiteit omarmt. Bij mama
slaapt ze in een kinderkamertje
tussen knuffelbeesten, in het bal
letgezelschap schreeuwt choreo
graaf Vincent Cassel haar toe dat
ze frigide is, al maakt de preutse
ondertiteling daar 'kil' van.
De Freudiaanse symboliek valt
echter niet weg te moffelen. Black
Swan gaat over een ambitieus
meisje dat de angst voor penetra-
boh do 14.00 en 16.45 uur, vr 14.00 uur,
za t/m wo 16.45 uur, ma, di ook 13.45
uur; Rapunzel (NL, 3D): vr 16.15 uur, za,
zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00 uur;
Sneak: ma 22.00 uur;
Sonny Boy: do 13.45,16.00, 19.00 en
21.30 uur, vr, za 13.45, 16.00,19.00 en
21.45 uur, zo t/m wo 13.45,16.00, 19.00
en 21.30 uur, zo ook 10.45 uur; The Di
lemma: do t/m zo 16.30, 19.15 en 22.00
uur, ma 16.30 en 19.15 uur, di 16.30,
19.15 en 22.00 uur, wo 22.00 uur; The
Green Hornet (3D): do, vr 13.45 en
door Fritz de Jong
Cultheld Dennis Hopper
was in zijn carrière te zien
in heel wat b-films. Mis
schien is het dus best toepasselijk
dat de laatste rol voor zijn dood
ook een b-rol was.
Opmerkelijk is alleen dat die
b-film een digitale animatie is,
waarin Hopper zijn stem leent
aan een getekende wolf. Alpha en
Omega is een matig geanimeerde
en fantasielose tot 3D-productie
gepromoveerde kinderfilm die ab
soluut niet kan tippen aan de top-
films van Pixar en DreamWorks.
Toch zijn de lowbudget anima
ties nog tot daaraan toe.
Het echte probleem van deze fa
milieproducties is, dat zelfs de
makers niet echt van hun hoofd
personen lijken te houden. En
wat moeten wij, de kijkers, er
dan mee?
Zonder je ook maar een moment
bij de lurven te pakken volgt de
synthetisch ogende film een als
leider opgeleide alfa-wolf die te
gen de wil van haar vader een
oogje heeft op een speelse ome-
ga-hond. Na gevangen te zijn
door mensen beleeft het koppel
een reeks inwisselbare avonturen,
die leunen op gemakzuchtige
slapsticktaferelen waar alleen de
jongste kijkers plezier aan zullen
beleven.
Veel grappen draaien om projec
tielen die hardhandig in aanva
ring komen met wolvenbillen.
Daarnaast moet er gelachen wor
den om een gans die om ondui
delijke redenen golf speelt, met
een eend als caddy.
Het maakt een wezenloze in
druk.
Alpha and Omega
Alpha and Omega
Regie: Ben Cluck
Nederlandse versie met stemmen
van: Jim Bakkum en Bettina
Holwerda
Te zien in Vlissingen
In Black swan volgt filmma
ker Darren Aronofsky een
ballerina die de hoofdrol in
het Zwanenmeer ambieert,
en daardoor aan waanzin ten
prooi valt.
toeschouwer bevrijdend werkt.
In hun krankzinnige dans op het
slappe koord putten Aronofsky en
een drietal scenarioschrijvers niet
alleen uit Tsjaikovsky's Zwanen-
meer en de balletfilm The red
shoes, maar ook uit horrorklassie
kers als Roman Polanski's Repuls
ion, Brian De Palma's
No Strings Attached
tie met de paplepel ingegoten
kreeg, en door haar choreograaf
annex surrogaatvader aangespoord
wordt haar maagdelijkheid te
verliezen. Het mag duidelijk zijn
dat er bloed zal vloeien. De escala
tie van waanbeelden en zelfver
minking voert naar een catharsis
die zowel voor Nina als de
Colin Farrell in London Boulevard.