Met simpele middelen vertellen en ontroeren uitl 5 selectie donderdag 3 februari 2011 Soms bekruipt mij in to- neelland het 'nieuwe kle ren van de keizer'-ge- voel. Een gevoel dat me wel heel onzeker maakt ('ben ik nu gek?'), maar dat ik toch wil blijven krijgen als het moet. En dat tot de conclusie voert dat er méér middelmatigs wordt ge maakt dan jubelende persberich ten en zelfs juichende recensies doen geloven. Zo dus in Gent ontgoocheld weg gelopen bij het véél te lange Kinde ren van de zon van Maxim Gorki, een lievelingsschrijver van me, no ta bene. In regie van niemand min der dan halfgod Ivo van Hove. Hoe kan het? En toch blijf ik gelo ven in beloftevolle pareltjes. Er komt er een aan in Goes, op don derdag io februari. Dan speelt het Cho-in Theatre de traditionele Ko reaanse volksvertelling The Angel and The Woodcutter. Schrik niet van al dat Engels. Het is een volledig woordenloze voor stelling, bewegingstheater dus, en meer dan dat, ook maskertheater, met een schijn van poppentheater. Het is een voorstelling die al een paar jaar over heel de wereld trekt en in hot spots als Edinburgh, Avignon en San Francisco (waar de crème de la crème van het thea ter zich in festivals presenteert) ie dereen verblufte. Er zijn op toneelgebied overeen komsten tussen Oost en West, maar ook veel verschillen. Azia tisch theater is vaak 'totaaltheater' waarin verschillende elementen zijn samengesmolten tot één enke le vorm. In het Westen heeft zich dat ontwikkeld tot een specialisa tie van aparte genres, zoals rau- overgebracht naar een kamp. De rest van de voorstelling is een rauw verhaal, een woordenloze Brecht-variant van hoe oorlog al les kapot maakt: huizen, relaties, levens. Hoeveel kan de liefde daar nog tegenover stellen? Het Cho-in Theatre wil niet shock eren, maar troosten. Het gezel schap werd in 2002 opgericht door artistiek leider, tekstschrijver en re gisseur Park Chung-euy. Om te ex perimenteren met de oude tradi ties van bewegingstheater, maar vooral ook om 'een stem te geven aan de mensen die politiek zwak zijn en het meest lijden onder de oorlog, maar die menselijk genoeg de kracht hebben om te willen le ven en liefhebben'. Met eenvoudi ge middelen - een sober decor, ba sale muziek, beweging die (bijna) dans wordt - het aloude verhaal vertellen en daarmee ontroeren, dat is het artistieke motto. En vol gens de lovende reacties slagen de drie acteurs met hun verfijnde spel daar volledig in. Een mooi vooruitzicht, dus. Als het doorgaat, allemaal, want een groot publiek voor zoiets is niet verzekerd... En ik ben lichtjes wantrouwig geworden door een paar recente annulerin gen die mijn plannen danig in de war schopten. Dat een gezelschap (van Op de hellingniet voor acht tien mensen wil spelen, kan ik nog begrijpen. Maar zou het bij Showbizz Baby (vorige week mijn aanrader) ook om zo weinig men sen gegaan zijn? Ik kan dat nauwe lijks geloven. Honderd misschien, honderdvijftig? Te weinig voor een winstgevende exploitatie, dat snapt een kind. Maar toch krijg ik een gevoel van bedrogen te zijn, wanneer een organisatie die ons eerst massaal heeft laten schreeu wen om cultuur, vervolgens zelf zo gemakkelijk de hand op de knip houdt en zijn publiek min of meer 'aan de deur zet'. The Angel and The Woodcutter', donderdag 10 februari in 't Beest in Goes. Aanvang: 20.30 uur. waardoor ze niet meer terug kan naar de hemel. Zo wordt ze de vrouw van de houthakker en de moeder van zijn kind. Maar dan komt de harde werkelijk heid van het hedendaags Koreaan se leven tussenbeide. We horen ge weerschoten en soldaten omsinge len de eenvoudige hut. Ze dwin gen de 'woodcutter' om dienst te nemen, en de vrouwen worden ziek, dans, toneel, mime. Met ge scheiden podia, andere conventies en heel dikwijls ook een ander pu bliek. Rij Aziatisch theater is (of was) het publiek zeker even hetero geen in rang en stand, maar veel homogener in 'toneelverwachting' en 'toneelvaardigheid' en dat zorg de dan voor een veel kleinere af stand tussen acteurs en publiek. Met een andere magie tot gevolg, en daar kunnen we bij oosterse op voeringen nog altijd iets van mer ken. The Angel and The Woodcutter heeft een folkloristisch thema. Maar daar blijft het niet bij. Het verhaal begint volledig traditio neel bij een engel die de aarde be zoekt en wordt ontdekt door een houthakker en zijn moeder. Zij be roven de engel van haar vleugels Scène uit The Angel and The Woodcutter. Willem Vermandere Willem Vermandere breit liedjes over het leven, personen, gebeurte nissen en de maatschappij op een conférenceachtige manier en met een unieke mimiek aan elkaar. Hij wordt begeleid door Freddy Des- medt (klarinet, saxofoon en fluit), Pol Depoorter (gitaar en madoli- ne) en Bart Caron (contrabas). Zaterdag 5 februari, Theater aan Zee, Renesse, 20.00 uur. Rony Verbiest Rony Verbiest (bandoneon) heeft met Hans Van Oost (gitaar) en Ma rio Vermandei (contrabas) een nieuw trio geformeerd. Daarmee voert hij een door hem gecompo neerde suite uit. Deze is ontstaan door de stukjes die hij speelde als omlijsting van de theatermono loog Colometa aaneen te smeden. Zondag 6 februari, Porgy en Bess, Terneuzen, 15.00 uur. Studenten Orkest Het Nederlands Studenten Orkest, dat bestaat uit meer dan honderd studenten uit heel Nederland, komt naar Zeeland. Op het pro gramma: Moriae Encomium op. 64 van Marijn Simons, Celloconcert in e-mineur op. 85 van Edward Elgar en Ein Heldenleben op. 40 van Ri chard Strauss. Dinsdag 8 februari, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.15 uur. Acht jonge toptalenten, van wie een aantal al succes oogstten in eer dere Jeansshows, zorgen samen met de Jeansband opnieuwe voor een feest van herkenning. Ook de nieuwe en verrassende elementen, waar Jeans het patent op heeft, ontbreken niet. DJ P zorgt voor een swingende afterparty. Zaterdag 5 februari, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Mendelssohn Trio De cellist Ramon Jaffé is in Zee land geen onbekende. Jarenlang was hij te gast op het Muziekfesti val Middelburg. Nu komt hij op uitnodiging van Stichting Kamer muziek Zeeland naar Goes als lid van het Duitse Mendelssohn Trio Berlin, samen met violiste Uta Klöber en pianist Andreas Frölich. Zondag 6 februari, foyer theater De Mythe, Goes, 15.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71