'Weg uit de Timpahal siêcMvöor De Multratug 3 is een 'kleine' sterke 2 o I zeeland Supermarkt C1000 mag De Kringloopwinkel Tholen is verhuisd. Omdat de niet naar Koelhuisweg Timpahal wordt gesloopt, moest de voorziening wij Wrak binnenvaartschip Le Serpent drijft weer Bleker op herhaling KRINGLOOPWINKEL ken. Zaterdag gaat hij open op de nieuwe locatie. het interieur' woensdag 2 februari 2011 door Melita Lanting SEROOSKERKE - Het binnenvaart schip Le Serpent drijft weer. Het betonnen scheepswrak, dat sinds 1970 op de bodem van de Schelp- hoek lag ging gisterochtend drij ven na anderhalve week baggeren en leegzuigen. „Hij kwam bij de tweede poging omhoog", zegt Gerius van Wou denberg, projectleider bij Rijkswa terstaat. „Geweldig, daar hebben we twee jaar naar toegewerkt." Het schip is gisteren langzaam naar een ondiepte gevaren en daar aan de grond gezet. „Dan kunnen we bij laag water het schip goed in specteren. Bovendien moeten alle oesters er nog afgehaald." Mogelijk dat ergens in het schip nog een gat zit dat gedicht moet worden. Dat is nog niet helemaal duidelijk. In de ruimen van het schip zit nog steeds water en ligt een laag slib. Dat moet er uit voordat het schip over een week of twee versleept kan worden naar het Grevelingen- meer waar het bij Scharendijke op nieuw wordt afgezonken om te dienen als duikobject. Nu het wrak weer drijft, is een eer ste spannend moment voorbij. Tot gisteren was het niet duidelijk of het schip ooit weer zou kunnen drijven. De komende dagen wordt duidelijk hoe het beton zich houdt na al die jaren onder water. HULST - Staatssecretaris Henk Ble ker komt wellicht nog eens op be zoek in de gemeente Hulst om te praten over de Hedwigepolder, maar dan met de gemeenteraad. Burgemeester Jan-Frans Mulder zei dat in de vergadering van de raadscommissie Algemeen Be stuur. Lukt het de bewindsman niet naar Zeeuws-Vlaanderen te komen, dan bezoekt de Hulster door Rob Paardekam SINT-ANNALAND - Burgemeester en wethouders van Tholen blijven er bij dat supermarkt Ciooo in Sint-Annaland niet naar de Koel huisweg kan verhuizen. Het pro vinciale omgevingsplan zou dat niet toestaan. De gemeente en de uitbater van de winkel zijn al jaren aan het on derhandelen over een verhuizing naar het nieuwe havenplein, vlak bij de huidige supermarkt. De uit bater vindt de Koelhuisweg echter een betere locatie. Volgens hem is daar meer parkeerruimte en heb ben omwonenden er minder over- raad hem op korte termijn in Den Haag, aldus Mulder verder. De burgemeester zei tegen de raadsfracties dat hij niet eerder zo kwaad was geweest in zijn periode als eerste burger van de gemeente Hulst. „Of het nu toeval is of niet, het waren in eerste instantie wel allemaal CDA-bestuurders. Mijn integriteit komt hierdoor op de helling te staan." Colinda de Heer (I) en Marga van der Dussen in de nieuwe kringloopwinkel. last van het winkelende publiek. Op het nieuwe havenplein komen immers ook woningen. Algemeen Belang Tholen (ABT) vroeg aandacht voor de wensen van de ondernemer, maar het col lege antwoordt nu dat ze hier niet aan kan voldoen. In het omgevingsplan staat dat voorkomen moet worden dat bui ten dorpskernen een ongewenste groei van detailhandel ontstaat. Pas als binnen de woonkern geen geschikte locaties voorhanden zijn, geeft de provincie toestem ming voor de vestiging van bijvoor beeld een supermarkt buiten de bebouwde kom. door Rob Paardekam Met pijn in het hart heb ben Marga van der Dussen en Colinda de Heer afscheid geno men van de Timpahal. In de voor malige lingeriefabriek runden zij vier jaar lang met veel succes de Kringloopwinkel Tholen. Vanaf za terdag zijn klanten welkom in een nieuw pand aan de Postweg. De twee Thoolse dames begonnen hun kringloopwinkel in 2007. „Toen nog in een garagebox", ver telt Van der Dussen. „Maar dat liep al snel uit de hand. Er werden ontzettend veel spullen gebracht en ook het aantal bezoekers groei de snel." In de Timpahal vonden de initia tiefneemsters een prima alterna tief „Toen we daar introkken, wis- TERNEUZEN - In de Terneuzense winkelstraten Noordstraat en Ha venstraat wordt op verzoek van de ondernemers niet standaard ge strooid bij gladheid, omdat het zout schadelijke effecten heeft voor het interieur van hun win kels. Daarnaast is de gladheidsbe- strijding niet uit te voeren, omdat er vaak koopwaar buitenstaat. Dat antwoordt het college op raadsvragen van de SGP. De ge meente komt alleen met zout in actie als ondernemersvereniging City Terneuzen daar om vraagt. „Als er moet worden gestrooid, zorgen de ondernemers er voor dat de straten vrij van koopwaar zijn." door Harmen van der Werf TERNEUZEN - De Multratug 3 ligt er al klaar voor, voor de doopplechtig heid aanstaande vrijdagmiddag bij Het Portaal van Vlaanderen in Ter- neuzen. Aan boord wordt volop ge werkt. De nieuwste sleper van het Terneuzense sleep- en bergingsbe drijf Multraship heeft de eerste we ken erop zitten in het Antwerps havengebied. En dan zal je zien dat er altijd wel iets bijgesteld moet worden. „Een kleine krachtpatser", spreekt een medewerker van Multraship vol liefde over de jongste aan winst. „Niet heel groot, maar wel gigantisch sterk." Leendert Muller, directeur van Multraship Towage Salvage, arriveert voor een korte rondleiding. Hij kan de woorden van de medewerker alleen maar bevestigen. Hij wijst naar de Mul tratug 17, die achter Het Portaal van Vlaanderen ligt afgemeerd en sinds 2009 in bedrijf is. Dat schip is 36 meter lang en negen meter breed. De Multratug 3 is ruim 32 meter lang en 13,29 meter breed. „De trekkracht van de Multratug 17 is 70 ton", geeft Muller het ver schil aan, „en die van de Multra tug 3 bijna 95 ton." De Multratug 3 is met die trek kracht gelijk de sterkste sleper van de Multraship-vloot die zo'n der tig slepers en andere schepen telt. Het Terneuzense bedrijf had drin gend behoefte aan zo'n krachtpat ser, voor het sleepwerk in Antwer pen. Wat direct opvalt aan de Mul tratug 3 zijn de enorme fenders (stootranden) aan de voorzijde. „Met zoveel vermogen druk je an ders zo een deuk in een schip." Muller stapt aan boord en loopt ge lijk door naar boven, naar de stuur hut. Die is volgestouwd met com puterapparatuur. Voor- en achter zijde van de stuurhut zijn uitge rust met onder meer een radar scherm en een elektronische zee kaart. De Multratug 3 kan zo als voor- en achtersleper worden inge zet. Damen, de naam van de Ne derlandse scheepsbouwer, staat in sierlijke letters op de stoel. Het doet vermoeden dat de Mul tratug 3 in Nederland is gebouwd, maar niets is minder waar. Damen dat het hoofdkantoor heeft in Go- rinchem, heeft over de hele wereld scheepswerffaciliteiten. Het sterke punt van Damen is dat de firma schepen in serie bouwt. Dat is effi ciënt en klantvriendelijk. Voor Multraship was dat ook het grote voordeel. Het Terneuzense bedrijf had orders voor de bouw van twee sleepboten uitstaan bij een scheepswerf in Maleisië. „Die sche pen waren respectievelijk voor 55 en 75 procent klaar", vertelt Mul ler, „toen de bank de stekker uit de werf trok." Multraship moest snel handelen en zocht contact met Damen. In samenspraak is uit eindelijk voor een in Vietnam af te bouwen sleper gekozen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 60