'Weg uit de Timpahal
siêcMvöor De Multratug 3 is een 'kleine' sterke
2 o I zeeland
Supermarkt C1000 mag De Kringloopwinkel Tholen is verhuisd. Omdat de
niet naar Koelhuisweg Timpahal wordt gesloopt, moest de voorziening wij
Wrak binnenvaartschip
Le Serpent drijft weer
Bleker op herhaling
KRINGLOOPWINKEL
ken. Zaterdag gaat hij open op de nieuwe locatie.
het interieur'
woensdag 2 februari 2011
door Melita Lanting
SEROOSKERKE - Het binnenvaart
schip Le Serpent drijft weer. Het
betonnen scheepswrak, dat sinds
1970 op de bodem van de Schelp-
hoek lag ging gisterochtend drij
ven na anderhalve week baggeren
en leegzuigen.
„Hij kwam bij de tweede poging
omhoog", zegt Gerius van Wou
denberg, projectleider bij Rijkswa
terstaat. „Geweldig, daar hebben
we twee jaar naar toegewerkt."
Het schip is gisteren langzaam
naar een ondiepte gevaren en daar
aan de grond gezet. „Dan kunnen
we bij laag water het schip goed in
specteren. Bovendien moeten alle
oesters er nog afgehaald."
Mogelijk dat ergens in het schip
nog een gat zit dat gedicht moet
worden. Dat is nog niet helemaal
duidelijk. In de ruimen van het
schip zit nog steeds water en ligt
een laag slib.
Dat moet er uit voordat het schip
over een week of twee versleept
kan worden naar het Grevelingen-
meer waar het bij Scharendijke op
nieuw wordt afgezonken om te
dienen als duikobject.
Nu het wrak weer drijft, is een eer
ste spannend moment voorbij. Tot
gisteren was het niet duidelijk of
het schip ooit weer zou kunnen
drijven. De komende dagen wordt
duidelijk hoe het beton zich houdt
na al die jaren onder water.
HULST - Staatssecretaris Henk Ble
ker komt wellicht nog eens op be
zoek in de gemeente Hulst om te
praten over de Hedwigepolder,
maar dan met de gemeenteraad.
Burgemeester Jan-Frans Mulder
zei dat in de vergadering van de
raadscommissie Algemeen Be
stuur. Lukt het de bewindsman
niet naar Zeeuws-Vlaanderen te
komen, dan bezoekt de Hulster
door Rob Paardekam
SINT-ANNALAND - Burgemeester en
wethouders van Tholen blijven er
bij dat supermarkt Ciooo in
Sint-Annaland niet naar de Koel
huisweg kan verhuizen. Het pro
vinciale omgevingsplan zou dat
niet toestaan.
De gemeente en de uitbater van
de winkel zijn al jaren aan het on
derhandelen over een verhuizing
naar het nieuwe havenplein, vlak
bij de huidige supermarkt. De uit
bater vindt de Koelhuisweg echter
een betere locatie. Volgens hem is
daar meer parkeerruimte en heb
ben omwonenden er minder over-
raad hem op korte termijn in Den
Haag, aldus Mulder verder.
De burgemeester zei tegen de
raadsfracties dat hij niet eerder zo
kwaad was geweest in zijn periode
als eerste burger van de gemeente
Hulst. „Of het nu toeval is of niet,
het waren in eerste instantie wel
allemaal CDA-bestuurders. Mijn
integriteit komt hierdoor op de
helling te staan." Colinda de Heer (I) en Marga van der Dussen in de nieuwe kringloopwinkel.
last van het winkelende publiek.
Op het nieuwe havenplein komen
immers ook woningen.
Algemeen Belang Tholen (ABT)
vroeg aandacht voor de wensen
van de ondernemer, maar het col
lege antwoordt nu dat ze hier niet
aan kan voldoen.
In het omgevingsplan staat dat
voorkomen moet worden dat bui
ten dorpskernen een ongewenste
groei van detailhandel ontstaat.
Pas als binnen de woonkern geen
geschikte locaties voorhanden
zijn, geeft de provincie toestem
ming voor de vestiging van bijvoor
beeld een supermarkt buiten de
bebouwde kom.
door Rob Paardekam
Met pijn in het hart heb
ben Marga van der
Dussen en Colinda de
Heer afscheid geno
men van de Timpahal. In de voor
malige lingeriefabriek runden zij
vier jaar lang met veel succes de
Kringloopwinkel Tholen. Vanaf za
terdag zijn klanten welkom in een
nieuw pand aan de Postweg.
De twee Thoolse dames begonnen
hun kringloopwinkel in 2007.
„Toen nog in een garagebox", ver
telt Van der Dussen. „Maar dat
liep al snel uit de hand. Er werden
ontzettend veel spullen gebracht
en ook het aantal bezoekers groei
de snel."
In de Timpahal vonden de initia
tiefneemsters een prima alterna
tief „Toen we daar introkken, wis-
TERNEUZEN - In de Terneuzense
winkelstraten Noordstraat en Ha
venstraat wordt op verzoek van de
ondernemers niet standaard ge
strooid bij gladheid, omdat het
zout schadelijke effecten heeft
voor het interieur van hun win
kels. Daarnaast is de gladheidsbe-
strijding niet uit te voeren, omdat
er vaak koopwaar buitenstaat.
Dat antwoordt het college op
raadsvragen van de SGP. De ge
meente komt alleen met zout in
actie als ondernemersvereniging
City Terneuzen daar om vraagt.
„Als er moet worden gestrooid,
zorgen de ondernemers er voor
dat de straten vrij van koopwaar
zijn."
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - De Multratug 3 ligt er
al klaar voor, voor de doopplechtig
heid aanstaande vrijdagmiddag bij
Het Portaal van Vlaanderen in Ter-
neuzen. Aan boord wordt volop ge
werkt. De nieuwste sleper van het
Terneuzense sleep- en bergingsbe
drijf Multraship heeft de eerste we
ken erop zitten in het Antwerps
havengebied. En dan zal je zien
dat er altijd wel iets bijgesteld
moet worden.
„Een kleine krachtpatser", spreekt
een medewerker van Multraship
vol liefde over de jongste aan
winst. „Niet heel groot, maar wel
gigantisch sterk." Leendert Muller,
directeur van Multraship Towage
Salvage, arriveert voor een korte
rondleiding. Hij kan de woorden
van de medewerker alleen maar
bevestigen. Hij wijst naar de Mul
tratug 17, die achter Het Portaal
van Vlaanderen ligt afgemeerd en
sinds 2009 in bedrijf is. Dat schip
is 36 meter lang en negen meter
breed. De Multratug 3 is ruim 32
meter lang en 13,29 meter breed.
„De trekkracht van de Multratug
17 is 70 ton", geeft Muller het ver
schil aan, „en die van de Multra
tug 3 bijna 95 ton."
De Multratug 3 is met die trek
kracht gelijk de sterkste sleper van
de Multraship-vloot die zo'n der
tig slepers en andere schepen telt.
Het Terneuzense bedrijf had drin
gend behoefte aan zo'n krachtpat
ser, voor het sleepwerk in Antwer
pen. Wat direct opvalt aan de Mul
tratug 3 zijn de enorme fenders
(stootranden) aan de voorzijde.
„Met zoveel vermogen druk je an
ders zo een deuk in een schip."
Muller stapt aan boord en loopt ge
lijk door naar boven, naar de stuur
hut. Die is volgestouwd met com
puterapparatuur. Voor- en achter
zijde van de stuurhut zijn uitge
rust met onder meer een radar
scherm en een elektronische zee
kaart. De Multratug 3 kan zo als
voor- en achtersleper worden inge
zet. Damen, de naam van de Ne
derlandse scheepsbouwer, staat in
sierlijke letters op de stoel.
Het doet vermoeden dat de Mul
tratug 3 in Nederland is gebouwd,
maar niets is minder waar. Damen
dat het hoofdkantoor heeft in Go-
rinchem, heeft over de hele wereld
scheepswerffaciliteiten. Het sterke
punt van Damen is dat de firma
schepen in serie bouwt. Dat is effi
ciënt en klantvriendelijk. Voor
Multraship was dat ook het grote
voordeel. Het Terneuzense bedrijf
had orders voor de bouw van
twee sleepboten uitstaan bij een
scheepswerf in Maleisië. „Die sche
pen waren respectievelijk voor 55
en 75 procent klaar", vertelt Mul
ler, „toen de bank de stekker uit
de werf trok." Multraship moest
snel handelen en zocht contact
met Damen. In samenspraak is uit
eindelijk voor een in Vietnam af te
bouwen sleper gekozen.