20 zeeland Tijdwinst voor visserij Vlakte van de Raan Klassieke wagens sporen straks door 'de Zak' Multratug 3 is 'kleine', sterke SGB Zestig jaar samen, je moet geven en nemen Stichting wil verbod vistuig met wekkerketting JU 1 V1VA100140 AO 0 2 b MT 7 K MM 1 IKf ïêiM 'f SGB S.G. B, JUNIQRRIT PRUSV0L6ENS LOKET voor 1 persoon jf VJlëlÖig Öpffy At' 17101 V1VA100140 SGB zoekt naar woensdag 2 februari 2011 door Harmen van der Werf BRESKENS - Visserij- en natuurorga nisaties krijgen twee jaar de tijd om uit te zoeken welke maatrege len nodig zijn ter bescherming van de Vlakte van de Raan in de Westerschelde-monding. De on diepe Vlakte van de Raan is eind vorig jaar aangewezen als natuurge bied in het kader van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen. Onlangs hebben natuur- en visse rijorganisaties met de rijksover heid een principe-akkoord geslo ten over de ontwikkeling van be schermende maatregelen voor de Vlakte van de Raan én de Noord zeekustzone. De laatste strekt zich uit vanaf Bergen aan Zee, ten noor den van de Waddeneilanden tot aan de Duitse grens. Het principe-akkoord waarover de achterban van betrokken organisa ties zich nog moet uitspreken, be vat vergaande maatregelen voor de Noordzeekustzone. Een kwart van het 1440 vierkante kilometer grote gebied wordt voor bijna alle vor men van visserij gesloten. Bescher ming van het bodemleven staat centraal. Visserij met wekkerkettin gen wordt daarom verboden in de helft van de zone. Garnalenvissers VLISSINGEN - Het was liefde op het eerste gezicht toen Gerrit de Jong (83) Nel Groeneweg (82) in 1948 ontmoette tijdens een bijeen komst bij de Brienenoordbrug in Rotterdam. Niet veel later waren de twee verloofd en precies zestig jaar geleden trouwden ze. De twee geboren Zuid-Hollanders wonen inmiddels al vele jaren met heel veel plezier in Vlissingen, want daar was 'brood en een huis', aldus de bruidegom. De zeeman vond er werk als loods; zij zorgde al die jaren voor het huishouden en de kinderen. De geboortes van hun vijf kinde ren vormden volgens de beide ech telieden de hoogtepunten in hun leven. Nel weet nog goed dat ze in verwachting was en de dokter pas tijdens de bevalling ontdekte dat het om een tweeling ging. „Terwijl wij maar op één rekenden." Vrien dinnen zorgden er binnen de kort ste keren voor dat de hele babyuit- zet was verdubbeld zodat het de twee aan niets ontbrak. Het geheim van zestig jaar geluk kig samen zijn, vat hij samen met de simpele woorden. „Je moet kun nen geven en nemen." mogen actief blijven in driekwart van het natuurgebied. Welke beperkingen vissers op de 'slechts' 191 vierkante kilometer grote Vlakte van de Raan te wach ten staan, zal pas duidelijk worden na de tweejarige studie. Tussen de Noordzeekustzone en de Vlakte van de Raan is een belangrijk ver schil gemaakt. De natuur in de Noordzeekustzone moet zich kun nen herstellen. Voor de Vlakte van de Raan geldt een minder zware eis: behoud van de bestaande na tuurwaarden. „Maar", laat Thomas Rammelt van natuurstichting De Noordzee we ten, „dat betekent niet dat er geen verbod moet komen voor visserij met wekkerkettingen." Schol- en tongvissers werken veelal met vis tuig met wekkerkettingen. Jaap Hennekeij uit Breskens, voorzitter van visserijorganisatie Delta Zuid, is er niet gerust op dat de visserij op de Vlakte van de Raan onge moeid blijft. Hij is in elk geval te vreden dat tijdwinst is geboekt voor onderzoek. De Vlakte van de Raan is, aldus het Landbouw Eco nomisch Instituut, goed voor ruim 500.000 euro aan omzet voor Ne derlandse vissers en voor 189.000 euro voor buitenlandse vissers. ,-V, iaMkewrtfe** door Frank van Coaten Ouderen weten het wellicht nog wél. De diesel-motorwagens over het spoor van Goes naar Hoedekenskerke in 1927. Deze herinnering wordt weer levend. Op het onderstel van de huidige motorwagens uit de jaren vijftig komen exacte replica's van de Olie Motorrijtuigen klasse C (OMC's), De ogen van Rinus de Bart, de drijvende kracht achter de Stoom trein Goes-Borsele (SGB) glimmen. 'Je moet regelmatig met iets nieuws komen om de stoom trein levend te houden. Het aantal bezoekers stijgt weliswaar licht, maar dat mag wat ons betreft wel wat harder gaan. Het onderhoud wordt duurder en de energierekening stijgt.' De liefhebber moet nog even geduld hebben. De replica's zijn in 2012 of 2013 bedrijfs klaar. Dat wil niet zeggen dat er voor het komende seizoen niets nieuws te beleven valt. Vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) zijn druk bezig een HO-modelbaan in elkaar te knutselen. Dat gebeurt in het bezoekers centrum in Hoedekens kerke. Een deel van het spoor is al gelegd. "Het duurt jaren voordat deze baan helemaal klaar is maar de bezoekers kunnen vanaf dit seizoen de vorderingen volgen. Dat is leuk omdat de regelmatige bezoeker kan zien hoe het met de baan staat", zegt De Bart. De SGB is vorig jaar gestart met de ouderwetse diesel-motorwagens die de stationnetjes van 's-Gravenpolder, 's-Heer Abtskerke, Nisse en Baarland verbinden met de bekende stations Goes, Kwadendamme en Hoede kenskerke. Dat is gedaan om meer toeristen de schatten van de Zak van Zuid-Beveland te laten ontdekken. Dan gaat het niet alleen om de rijke flora en fauna maar ook om de bezienswaardig RETOUR VOO GELDIG VOOR EEN 1e/2e klasse volw. GOES GOES MET DE HOEDEKENSKERKE 7 1/4 INCH BAAN of ongekeerd nist jsldig dj 2011 12 juni 1974 heden zoals de gerestaureerde Hoeve van Van der Meulen en het Trekkermuseum in Nisse. Op de onderstellen van deze wagens komen dus replica's van de OMC's uit 1927. In het bezoekerscentrum testen vrijwilligers de skilift van de LGB-baan. Goedkeurende blikken. Net echt. De Zwitserse Alpen in Hoedekenskerke. 'Deze baan vergt regelmatig onderhoud. Daar zijn we nu mee bezig.' Een vrijwilliger tipt met groene verf het doolhof van gras bij. Om dit doolhof cirkelt een klein treintje in het spoor N-formaat. Een knipoog naar de minitrein buiten in het park. Deze minitrein is een paar jaar geleden aangelegd om meer te bieden voor de bezoekers. Die is echter ook bedoeld om kinderen vanaf een jaar of 12 warm te krijgen voor het vrijwilligerswerk voor de SGB. De minimumleeftijd van de functies is voor machinisten/conducteurs voor de minitrein immers 12 jaar. 'Wij hopen dat ze later doorstro men. Dat gebeurt ook. Wij hebben een vrijwilliger die op zijn 13e bij ons binnen is gekomen en nu in opleiding is voor leerling- machinist op de grote trein.' Het nieuwe seizoen van de stoomtrein start op zondag 10 april. Jn het bezoekerscentrum gonst het al van de activiteiten. De Bart excuseert zich voor het uitvallen van de kofffiemachine. Daar moet hij een mannetje voor latenkomen. Voor de rest doen de vrijwilligers alles zelf Dit jaar gaan ze ook zelf de souvenirs verkopen. Dat werd altijd gedaan door een medewerkster van de klompen maker maar die is gestopt. door Frank van Cooten DDe Stoomtrein Goes- Borsele (SGB) zoekt voor haar activiteiten in Hoedekenskerke dringend nieuwe vrijwilligers. Deze activiteiten zijn de minitrein in park De Pluim- weide en de horeca, souvenirver koop en treinmodelbanen in het gebouw De Buffer. Gerrit de Jong leerde Nel Groeneweg kennen in Rotterdam. Het was liefde op het eerste gezicht. foto Ruben Oreel door Harmen van der Werf TERNEUZEN - De Multratug 3 ligt er al klaar voor, voor de doopplechtig heid aanstaande vrijdagmiddag bij Het Portaal van Vlaanderen in Ter- neuzen. „Een kleine krachtpatser", spreekt een medewerker van Mul traship vol liefde over de jongste aanwinst. „Niet heel groot, maar wel gigantisch sterk." Leendert Muller, directeur van Multraship Towage 8c Salvage, arri veert voor een korte rondleiding. Hij kan de woorden van de mede werker alleen maar bevestigen. Hij wijst naar de Multratug 17, die ach ter Het Portaal van Vlaanderen ligt afgemeerd en sinds 2009 in bedrijf is. Dat schip is 36 meter lang en ne gen meter breed. De Multratug 3 is ruim 32 meter lang en 13,29 meter breed. „De trekkracht van de Mul tratug 17 is 70 ton", geeft Muller het verschil aan, „en die van de Multratug 3 bijna 95 ton." De Multratug 3 is met die trek kracht gelijk de sterkste sleper van de Multraship-vloot die zo'n der tig slepers en andere schepen telt. Het Terneuzense bedrijf had drin gend behoefte aan zo'n krachtpat ser, voor het sleepwerk in Antwer pen. Wat direct opvalt aan de Mul tratug 3 zijn de enorme fenders (stootranden) aan de voorzijde. „Met zoveel vermogen druk je an ders zo een deuk in een schip", ver klaart Muller, „en dat is natuurlijk niet de bedoeling." Muller stapt aan boord en loopt ge lijk door naar boven, naar de stuur hut. Die is volgestouwd met com puterapparatuur. Voor- en achter zijde van de stuurhut zijn uitge rust met onder meer een radar scherm en een elektronische zee kaart. De kapitein Iran zijn stoel over een rails van voren naar achte ren en andersom rijden. De Mul tratug 3 kan zo als voor- en achter sleper worden ingezet. Damen, de naam van de Nederlandse scheeps bouwer, staat in de bekende sierlij ke letters op de stoel. Vrijdagmiddag is het dan zover, de Multratug 3 wacht de officiële doop. Die vindt om kwart voor twee plaats en is live te volgen via de internetsite van Multraship.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 20