20 zeeland
Tijdwinst voor
visserij Vlakte
van de Raan
Klassieke wagens sporen
straks door 'de Zak'
Multratug 3 is 'kleine', sterke
SGB
Zestig jaar samen, je
moet geven en nemen
Stichting wil verbod vistuig met wekkerketting
JU 1
V1VA100140
AO 0 2 b
MT
7 K MM 1 IKf ïêiM 'f
SGB
S.G. B,
JUNIQRRIT
PRUSV0L6ENS LOKET
voor 1 persoon
jf VJlëlÖig Öpffy At'
17101
V1VA100140
SGB zoekt naar
woensdag 2 februari 2011
door Harmen van der Werf
BRESKENS - Visserij- en natuurorga
nisaties krijgen twee jaar de tijd
om uit te zoeken welke maatrege
len nodig zijn ter bescherming
van de Vlakte van de Raan in de
Westerschelde-monding. De on
diepe Vlakte van de Raan is eind
vorig jaar aangewezen als natuurge
bied in het kader van de Europese
Vogel- en Habitatrichtlijnen.
Onlangs hebben natuur- en visse
rijorganisaties met de rijksover
heid een principe-akkoord geslo
ten over de ontwikkeling van be
schermende maatregelen voor de
Vlakte van de Raan én de Noord
zeekustzone. De laatste strekt zich
uit vanaf Bergen aan Zee, ten noor
den van de Waddeneilanden tot
aan de Duitse grens.
Het principe-akkoord waarover de
achterban van betrokken organisa
ties zich nog moet uitspreken, be
vat vergaande maatregelen voor de
Noordzeekustzone. Een kwart van
het 1440 vierkante kilometer grote
gebied wordt voor bijna alle vor
men van visserij gesloten. Bescher
ming van het bodemleven staat
centraal. Visserij met wekkerkettin
gen wordt daarom verboden in de
helft van de zone. Garnalenvissers
VLISSINGEN - Het was liefde op het
eerste gezicht toen Gerrit de Jong
(83) Nel Groeneweg (82) in 1948
ontmoette tijdens een bijeen
komst bij de Brienenoordbrug in
Rotterdam. Niet veel later waren
de twee verloofd en precies zestig
jaar geleden trouwden ze.
De twee geboren Zuid-Hollanders
wonen inmiddels al vele jaren met
heel veel plezier in Vlissingen,
want daar was 'brood en een huis',
aldus de bruidegom. De zeeman
vond er werk als loods; zij zorgde
al die jaren voor het huishouden
en de kinderen.
De geboortes van hun vijf kinde
ren vormden volgens de beide ech
telieden de hoogtepunten in hun
leven. Nel weet nog goed dat ze in
verwachting was en de dokter pas
tijdens de bevalling ontdekte dat
het om een tweeling ging. „Terwijl
wij maar op één rekenden." Vrien
dinnen zorgden er binnen de kort
ste keren voor dat de hele babyuit-
zet was verdubbeld zodat het de
twee aan niets ontbrak.
Het geheim van zestig jaar geluk
kig samen zijn, vat hij samen met
de simpele woorden. „Je moet kun
nen geven en nemen."
mogen actief blijven in driekwart
van het natuurgebied.
Welke beperkingen vissers op de
'slechts' 191 vierkante kilometer
grote Vlakte van de Raan te wach
ten staan, zal pas duidelijk worden
na de tweejarige studie. Tussen de
Noordzeekustzone en de Vlakte
van de Raan is een belangrijk ver
schil gemaakt. De natuur in de
Noordzeekustzone moet zich kun
nen herstellen. Voor de Vlakte van
de Raan geldt een minder zware
eis: behoud van de bestaande na
tuurwaarden.
„Maar", laat Thomas Rammelt van
natuurstichting De Noordzee we
ten, „dat betekent niet dat er geen
verbod moet komen voor visserij
met wekkerkettingen." Schol- en
tongvissers werken veelal met vis
tuig met wekkerkettingen. Jaap
Hennekeij uit Breskens, voorzitter
van visserijorganisatie Delta Zuid,
is er niet gerust op dat de visserij
op de Vlakte van de Raan onge
moeid blijft. Hij is in elk geval te
vreden dat tijdwinst is geboekt
voor onderzoek. De Vlakte van de
Raan is, aldus het Landbouw Eco
nomisch Instituut, goed voor ruim
500.000 euro aan omzet voor Ne
derlandse vissers en voor 189.000
euro voor buitenlandse vissers.
,-V, iaMkewrtfe**
door Frank van Coaten
Ouderen weten het
wellicht nog wél. De
diesel-motorwagens
over het spoor van Goes
naar Hoedekenskerke in 1927. Deze
herinnering wordt weer levend.
Op het onderstel van de huidige
motorwagens uit de jaren vijftig
komen exacte replica's van de Olie
Motorrijtuigen klasse C (OMC's),
De ogen van Rinus de Bart, de
drijvende kracht achter de Stoom
trein Goes-Borsele (SGB)
glimmen. 'Je moet regelmatig met
iets nieuws komen om de stoom
trein levend te houden. Het aantal
bezoekers stijgt weliswaar licht,
maar dat mag wat ons betreft
wel wat harder gaan. Het
onderhoud wordt duurder en
de energierekening stijgt.'
De liefhebber moet nog even
geduld hebben. De replica's
zijn in 2012 of 2013 bedrijfs
klaar. Dat wil niet zeggen dat
er voor het komende seizoen
niets nieuws te beleven valt.
Vrijwilligers van de
Stoomtrein Goes-Borsele
(SGB) zijn druk bezig
een HO-modelbaan in
elkaar te knutselen. Dat
gebeurt in het bezoekers
centrum in Hoedekens
kerke. Een deel van het
spoor is al gelegd. "Het
duurt jaren voordat deze
baan helemaal klaar is
maar de bezoekers kunnen vanaf
dit seizoen de vorderingen volgen.
Dat is leuk omdat de regelmatige
bezoeker kan zien hoe het met de
baan staat", zegt De Bart.
De SGB is vorig jaar gestart met de
ouderwetse diesel-motorwagens
die de stationnetjes van
's-Gravenpolder, 's-Heer
Abtskerke, Nisse en Baarland
verbinden met de bekende stations
Goes, Kwadendamme en Hoede
kenskerke. Dat is gedaan om meer
toeristen de schatten van de Zak
van Zuid-Beveland te laten
ontdekken. Dan gaat het niet
alleen om de rijke flora en fauna
maar ook om de bezienswaardig
RETOUR
VOO
GELDIG VOOR EEN
1e/2e klasse volw.
GOES
GOES
MET DE
HOEDEKENSKERKE
7 1/4 INCH BAAN
of ongekeerd
nist jsldig dj 2011
12 juni 1974
heden zoals de gerestaureerde
Hoeve van Van der Meulen en het
Trekkermuseum in Nisse. Op de
onderstellen van deze wagens
komen dus replica's van de OMC's
uit 1927.
In het bezoekerscentrum testen
vrijwilligers de skilift van de
LGB-baan. Goedkeurende blikken.
Net echt. De Zwitserse Alpen in
Hoedekenskerke. 'Deze baan vergt
regelmatig onderhoud. Daar zijn
we nu mee bezig.' Een vrijwilliger
tipt met groene verf het doolhof
van gras bij. Om dit doolhof cirkelt
een klein treintje in het spoor
N-formaat. Een knipoog naar de
minitrein buiten in het park. Deze
minitrein is een paar jaar geleden
aangelegd om meer te bieden voor
de bezoekers. Die is echter ook
bedoeld om kinderen vanaf een
jaar of 12 warm te krijgen voor het
vrijwilligerswerk voor de SGB. De
minimumleeftijd van de functies is
voor machinisten/conducteurs
voor de minitrein immers 12 jaar.
'Wij hopen dat ze later doorstro
men. Dat gebeurt ook. Wij hebben
een vrijwilliger die op zijn 13e bij
ons binnen is gekomen en nu in
opleiding is voor leerling-
machinist op de grote trein.'
Het nieuwe seizoen van de
stoomtrein start op zondag 10
april. Jn het bezoekerscentrum
gonst het al van de activiteiten. De
Bart excuseert zich voor het
uitvallen van de kofffiemachine.
Daar moet hij een mannetje voor
latenkomen. Voor de rest doen de
vrijwilligers alles zelf Dit jaar gaan
ze ook zelf de souvenirs verkopen.
Dat werd altijd gedaan door een
medewerkster van de klompen
maker maar die is gestopt.
door Frank van Cooten
DDe Stoomtrein Goes-
Borsele (SGB) zoekt voor
haar activiteiten in
Hoedekenskerke dringend nieuwe
vrijwilligers. Deze activiteiten zijn
de minitrein in park De Pluim-
weide en de horeca, souvenirver
koop en treinmodelbanen in het
gebouw De Buffer.
Gerrit de Jong leerde Nel Groeneweg kennen in Rotterdam. Het was liefde
op het eerste gezicht. foto Ruben Oreel
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN - De Multratug 3 ligt er
al klaar voor, voor de doopplechtig
heid aanstaande vrijdagmiddag bij
Het Portaal van Vlaanderen in Ter-
neuzen. „Een kleine krachtpatser",
spreekt een medewerker van Mul
traship vol liefde over de jongste
aanwinst. „Niet heel groot, maar
wel gigantisch sterk."
Leendert Muller, directeur van
Multraship Towage 8c Salvage, arri
veert voor een korte rondleiding.
Hij kan de woorden van de mede
werker alleen maar bevestigen. Hij
wijst naar de Multratug 17, die ach
ter Het Portaal van Vlaanderen ligt
afgemeerd en sinds 2009 in bedrijf
is. Dat schip is 36 meter lang en ne
gen meter breed. De Multratug 3 is
ruim 32 meter lang en 13,29 meter
breed. „De trekkracht van de Mul
tratug 17 is 70 ton", geeft Muller
het verschil aan, „en die van de
Multratug 3 bijna 95 ton."
De Multratug 3 is met die trek
kracht gelijk de sterkste sleper van
de Multraship-vloot die zo'n der
tig slepers en andere schepen telt.
Het Terneuzense bedrijf had drin
gend behoefte aan zo'n krachtpat
ser, voor het sleepwerk in Antwer
pen. Wat direct opvalt aan de Mul
tratug 3 zijn de enorme fenders
(stootranden) aan de voorzijde.
„Met zoveel vermogen druk je an
ders zo een deuk in een schip", ver
klaart Muller, „en dat is natuurlijk
niet de bedoeling."
Muller stapt aan boord en loopt ge
lijk door naar boven, naar de stuur
hut. Die is volgestouwd met com
puterapparatuur. Voor- en achter
zijde van de stuurhut zijn uitge
rust met onder meer een radar
scherm en een elektronische zee
kaart. De kapitein Iran zijn stoel
over een rails van voren naar achte
ren en andersom rijden. De Mul
tratug 3 kan zo als voor- en achter
sleper worden ingezet. Damen, de
naam van de Nederlandse scheeps
bouwer, staat in de bekende sierlij
ke letters op de stoel.
Vrijdagmiddag is het dan zover, de
Multratug 3 wacht de officiële
doop. Die vindt om kwart voor
twee plaats en is live te volgen via
de internetsite van Multraship.