401 psychologie Een kruis in je 'We spelen weggevertje opvoeden maandag 31 januari 2011 1 e 9 y door Annie de Vreugd We rennen van hot naar her, gedreven door overvolle agenda's, drukke werkschema's en tal van andere verplichtingen. Momenten van rust en reflectie zijn vaak ver te zoeken. Kan het ook anders? Ja, maar ook dat vergt planning. door Patricia van der Zalm Je moet strenger organiseren om meer rust te krijgen. „Dat klinkt misschien raar", zegt psycholoog in opleiding en coach Sandra Krekel (52). „Maar stren ger agendabeheer brengt meer struc tuur. Plan tussen afspraken en werkzaamhe den door eens een uurtje dat je niets hoeft. Zet eens een kruis in je agenda: dagje sauna, uurtje de stad in, weekendje weg. Die klei ne rustmomenten moet je echt vastleggen. Anders slibt je agenda ongemerkt vol." Waar dat laatste toe kan leiden, kunnen we vrijwel dagelijks lezen. Stress, burn-out, oververmoeidheid, een leeg gevoel. De maat schappij wordt gejaagder, harder en ruwer, betoogde filosoof/schrijver Joke Hermsen. onlangs in Volkskrant Magazine. Mensen krijgen last van slapeloosheid, con centratiegebrek en andere stressgerelateerde klachten. Voor die kwalen alleen al worden jaarlijks in Nederland een miljoen recepten uitgeschreven. De rust lijkt onderge sneeuwd, terwijl die volgens Hermsen juist nodig is om creatief te kunnen zijn. We zijn, zegt ze, behoorlijk doorgedraaid. En wie wordt opgejaagd, wordt cynisch en amo reel. „De gewetenloze bankiers die we de af gelopen jaren hebben zien opereren, zijn een uitstekend voorbeeld. Over lijken gaan ze, zulke mensen die alleen leven volgens het tijd-is-geld-principe van een op hol ge slagen maatschappij." De behoefte aan rust is groot, zegt Krekel. Steeds meer mensen raken overprikkeld door de vloed aan informatie, het jachtige bestaan en het hoge werktempo. „Mensen hebben het idee dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. Via tv, radio, internet, mail worden zij voortdurend geprikkeld. Met als gevolg dat ze steeds meer achter zichzelf aanlopen." Hoe vind je rustmomenten in een jachtig bestaan? „Keuzes maken. Dat is lastig. Men sen zijn bang iets te missen. Kiezen is de helft verliezen, zeg ik altijd. Toch is het no dig, anders red je het op den duur niet. Kijk kritisch naar het werk dat je doet: is dat wat je wilt? Hoeveel uur wil je daaraan beste den? En hoe doe je dat? Laat je je voortdu rend afleiden door je mails te lezen, of kies je daar een paar vaste momenten voor? En handel je ze dan ook gelijk af, zodat je je hoofd kunt leeg maken? Of lees je ze alleen en beantwoord je ze later? Dat kost extra tijd." Strikt leren plannen - inclusief tijd voor rust en ontspanning - scheelt al veel, zegt Krekel. „Het wordt vanzelf een gewoonte. Zelf vind ik veel dingen leuk, dat is een val kuil. Ik ben dus erg van het kruizen zetten in mijn agenda. Dat komt je creativiteit ook ten goede. Niet voor niets ontstaan veel goe de ideeën onder de douche." Nieuw zijn die inzichten niet, onvermin derd bruikbaar zijn ze wel. „Al tijdens mijn docentenopleiding kwam ik in aanraking met de beginselen van zen: als ik sta, dan sta ik. Als ik zit, zit ik. Als ik spreek, spreek ik. Nu heet dat mindfullness, alles met aan dacht doen. Dat is hot, omdat het een reac tie is op de gejaagdheid van nu." Ook Jan Uittenbroek (55) beroept zich in zijn dagelijks leven op eeuwenoude inzich ten, om precies te zijn: op de Benedictijner wijsheden. Uittenbroek, docent in het spe ciaal onderwijs, trekt zich sinds vijftien jaar regelmatig een paar dagen terug in Benedic tijner kloosters. „Meestal in België. Dan maak ik er weekend je weg van." Hij organiseert regelmatig meerdaagse verblijven met kleine groepen. Zijn interesse werd gewekt toen hij een ken nis bezocht die was ingetreden. „Mijn mond viel open. Je komt in een heel bijzon dere wereld met een eigen ritme." De regels van Benedictus, Italiaanse mon nik in de zesde eeuw, zijn volgens Uitten broek actueler dan ooit. Vrij vertaald, ko men ze neer op: leer omgaan met je tijd, met werkdruk, neem regelmatig rust, stilte en tijd voor reflectie, concentreer je op één taak tegelijk, maak af waar je mee bezig bent en zorg voor regelmaat en structuur. En luister met aandacht. „Een andere regel is: als je je leven wilt bijstellen, doe dat dan 'Als je je leven wilt bijstellen, doe dat dan in zo klein mogelijke stapjes' in zo klein mogelijke stapjes. Haal het niet in een keer overhoop, maar breng kleine ver beteringen aan en hou ze vol. Doe je bij voorbeeld te weinig aan sport, ga dan niet ineens vier keer per week naar de sport school of hardlopen. Dat hou je niet lang vol. Ga dan liever één keer per week hardlo pen. Zelf doe ik dat al veertien jaar." Het moderne leven wordt vaak geregeerd Aardiger door een liedje met een positieve boodschap Luisteren naar liedjes met een so ciale boodschap (elkaar helpen, lief zijn voor elkaar), brengt men sen daadwerkelijk in een meer so ciaal voelende stemming. De luis teraar is na het horen van de tekst minder geneigd tot agressie, min der prikkelbaar en meer geneigd aardig te zijn voor een medemens dan na het luisteren van liedjes met een sociaal neutrale tekst. http://ig02.nl/894ec6 Koffie bij stress goed voor vrouwen, niet voor mannen Bij samenwerken in een stressvol le situatie heeft koffie bij vrou wen een positief effect De drank beïnvloedt de samenwerking bij mannen negatief. Ook verbetert koffie bij vrouwen het vermogen onder druk moeilijke puzzels op te lossen meer dan bij mannen. Koffie vermindert bij mannen wel en bij vrouwen niet de wer king van het geheugen bij stress. http://ig02.nl/f3090d Schrijfoefening helpt examenvrees te verminderen Examenvrees? Pak tien minuten voor de toets een papiertje en schrijf daarop de redenen voor je examenvrees. Wetenschappers lie ten een kleine zeventig scholie ren een test twee keer doen. Een deel van hen schreef voorafgaand aan de tweede toets over hun ang sten. Deze groep scoorde gemid deld maar liefst 5 procent hoger dan op hun eerste toets. http://snipurl.com/1wg20p Het regent al weken pij penstelen. Buiten spe len kan alleen tussen de buien door. Maar we hebben gelukkig nog die sta pel gezelschapspellen staan, die we hebben gekregen met Sinter klaas of kerst. „Zullen we dam men?" vraagt Mitchel. Zijn vriend je Chris knikt instemmend. „Okay, maar niet gewoon dam men, we doen weggevertje. Wie het eerst z'n stenen kwijt is, goed?" Maar dat wil Mitchel niet. „Nee, we spelen volgens de spelre gels, dat is eerlijk. Weggevertje is geen echt spel." Maar Chris is niet zo goed in dammen en verliest al tijd. Hij vindt er zo geen lol aan. „Het gaat toch niet om te win nen?" Moet dammen altijd volgens de re gels van het spelreglement of mag je best de spelregels naar eigen wensen aanpassen? Voor beide valt wat te zeggen. Een bordspel is onze wereld in het klein met kenmerken als oorlog, macht en verrijking. In principe heeft een spel een onveranderbare struc tuur: het spelbord met de lijnen en de vakken. Daarnaast zijn er losse elementen waarmee de spe lers het spel kunnen beïnvloeden: pionnen, schaakstukken, dam schijven, dobbelstenen. De spelre gels geven de richting aan waarin het spel moet gaan. Hoe gehan deld moet worden en waarop ge let moet worden om het einddoel te halen. De spelregels geven de speelruimte aan, hier zien we de regels van de samenleving terug. Het interessante van een spel is dat je binnen deze speelruimte met je eigen gedrag kunt experi menteren zoals je in werkelijk heid nooit zou (kunnen) doen. Bij Monopoly kan een mens zich onwijs in de schulden steken en een kind kan juist een grote berg geld verdienen. Bij Stratego en Risk wordt oorlog gevoerd en land veroverd zonder dat er bloed vloeit Bij Levensweg kan de za kenman alsnog gaan studeren en een kind kan een gezin hebben. Ondanks de beperkingen door speelbord en spelregels, bestaat er dus een grote vrijheid dingen te doen die je altijd al eens had wil len doen. In een spel ont vlucht je de werke lijkheid om die op een andere manier weer tegen te ko men. Als we er van uit beeld Eliane Duvekot gaan dat bordspellen een afspiege ling zijn van de maatschappij, dan kunnen we beter de spelregels handhaven. Als voorbereiding op het latere leven, kunnen kinderen nu alvast zonder risico spelen met het levensspel inclusief alle regels waaraan we ons allemaal nu een maal moeten houden. Puur op voedkundig gezien zou het wense lijk zijn regels te handhaven die de makers van het spel hebben be dacht. Die regels gelden voor ie dereen, ook voor de kleintjes. We zeggen tegen een kleuter ook niet: „Jij bent nog zo jong, jij mag nog wel door het rode stoplicht lo pen." Veel spellen dragen het predicaat 'educatief. De verkoper wil daar mee aangeven dat het een spel is waarvan een kind veel kan leren. Het gevaar dreigt dat het allemaal té educatief wordt, het ligt er te dik bovenop en dat gaat ten koste van het spelplezier. Mijn eigen kinderen weigerden spelletjes te spelen waar educatief op staat, die vonden ze per definitie niet leuk. Het deed hen denken aan school en thuis heb je vrij. Het leerelement moet niet zozeer zit ten in leren rijk worden, leren problemen oplossen of leren oor log voeren, maar in het leren met elkaar te spelen. Weggevertje kan een echt spel zijn, met damstenen kan je zelfs sjoelen. Kinderen ver anderen heel vaak de spelregels. „Wij spelen dit spel bij ons thuis zo." De spelregels veranderen omdat iemand niet tegen zijn verlies kan, is dubieus. Als het competi tie-element van een spel wordt ge schrapt, is het doel, het wezen van een spel weg. Niet tegen het verlies kunnen, moeten we juist binnen de geboden speelruimte proberen op te lossen. Degene die aan de verliezende hand is, moet leren een andere strategie te kie zen in plaats van te gaan zitten pruilen. Hij kan het bijvoorbeeld met andere spelers op een ak koordje gooien samen de sterkste speler aan te pakken of de volgen de keer een andere route kiezen. Het spel in zijn geheel veranderen in een heel ander spel is prima, het wedstrijdelement over boord gooien is jammer. Winnen en ver liezen en hoe daarmee om te gaan, horen bij samen leren spelen. Horen ook bij samen leven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72