141 zeeland RTM-trammuseum zoekt naar Project met belgerinkel naar winkel Wat is de helft van 9.995? Vol dorpshuis bij concert van Nut en Uitspanning Hulsterse band Zebrapad in finale RegioRuis De bezoekersaantallen van het RTM-trammuseum in Ouddorp laten te wensen over. Tijd om uit te breiden in ruimte en aanbod van evenementen en arrangementen. Stichting Renesse koopt bijzonder schilderij maandag 31 januari 2011 ZIERIKZEE - De gemeente Schou- wen-Duiveland doet als eerste ge meente in Zeeland mee met de campagne 'met belgerinkel naar de winkel'. Doelstelling van deze van oor sprong Vlaamse actie is het fietsen naar winkels te. bevorderen en zo de luchtverontreiniging terug te dringen. Om het fietsen naar de winkel te stimuleren maken klanten elke keer dat ze in de campagneperiode - 7 mei tot en met 11 juni - op de fiets naar de winkel gaan en een aankoop doen een sticker op een spaarkaart. Een volle kaart betekent kans op een prijs. De actie wordt op Schou- wen-Duiveland samen met Na tuur en Milieu Educatie (NME) Schouwen-Duiveland op poten ge zet. Dat gebeurt in Bruinisse, Oos- terland, Nieuwerkerk, Brouwersha ven en Scharendijke. zierikzee - De jonge punkrock band Zebrapad uit Hulst is hard op weg naar Zeeuwse roem. Na het winnen van een HooilKoorts voorronde heeft het trio nu ook een plek afgedwongen in de finale van RegioRuis. Dat gebeurde vrij dag in poppodium Brogum in Zie- rikzee. De band is sinds het ontstaan, nog geen jaar geleden, bezig aan een snelle opmars. Zebrapad maakte bij de RegioRuis jury vooral in druk met een denderende set goed in het gehoor liggende punk songs. 'Een band die een zaal nu al op sleeptouw kan nemen met een aanstekelijke uitvoering en presen tatie' oordeelde de jury. Dat lukte naar de mening van het publiek ook de deathmetalband Dehuma- nization uit Goes. Zij wonnen vrij dag de publieksprijs en maken daarmee nog kans op een finale plaats. De tweede RegioRuis voor ronde is ook in Brogum en wel op vrijdag 25 februari. UITBREIDING 8®sÖ53SÏ?^Êg32SS?S2SSSgS£S?S3iiBS£5ïSSJBffia3SSe20E8£?3Sï®gSSS door Piet Kleemans Een rondleiding door re mise en werkplaats van het RTM-trammuseum in Ouddorp is een reis door de tijd. Een wande ling tijdens welke museumvoorzit ter Roel Sparreboom bij élke loco motief of tramwagon een verhaal heeft. Ook een ontmoeting met nijvere vrijwilligers en een unieke collectie tramwegmaterieel. Een collectie die in de toekomst meer ruimte én aandacht verdient, vindt Sparreboom. De uitbreidingsplannen liggen al een tijdje klaar, het wachten is op het moment dat er voldoende geld binnen is. Om het - al afgeslankte - plan te kunnen uitvoeren is 2.5 miljoen nodig. „Maar als we 350.000 euro bij elkaar hebben kunnen we in ieder geval begin nen met het creëren van meer ruimte." Hoe het moet worden wordt door Sparreboom met veel enthousiasme geschetst. Een rui me remise, veel ruimer dan de be staande. Meer en comfortabeler ruimten om mensen te kunnen ontvangen en als blikvanger een re plica van de watertoren van Mid- delharnis, vergelijkbaar met de nu tot woning verbouwde watertoren van Burgh. Sparreboom ziet het helemaal voor zich. En ziet moge lijkheden om het gebouw meerde re doelen te laten dienen. „Boven in een reservoir voor de sprinkler installatie en dan onderin bijvoor beeld een ijscobar of zoiets." Dit jaar wordt de tramlijn doorge trokken naar Scharendijke. Als het aan Sparreboom ligt, en hij staat daarin niet alleen, wordt op ter mijn de rails doorgetrokken naar Renesse. Ook dat geeft nieuwe mo gelijkheden. Om de tanende bezoe kersaantallen op te krikken zet Sparreboom in op meerdere spo ren. Alleen een nieuw gebouw is niet voldoende. Aan ideeën geen gebrek. „Als het lukt om de tram baan door te trekken naar Renesse dan kun je een heel nieuw publiek aanboren. Dat geeft echt heel wat mogelijkheden. Je zou bijvoor beeld kunnen denken aan het mee nemen van fietsen van toeristen en recreanten in een goederenwa gon. Dan kunnen ze met de tram heen en op de fiets terug of omge keerd." Het inzetten van klassieke autobus sen voor een arrangement bus, tram en eventueel rondvaart op de Grevelingen is een ander middel om meer bezoekers te lokken én ze langer vast te houden. Een mini- Rotterdamsche Tramweg Maatschappij RTM staat voor Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. De tram reed op Schouwen-Duiveland tot enkele jaren na de ramp. Rond 1956 verdwenen de tramwe gen op Schouwen, Goeree- Overflakkee en Hoekse Waard. Het was de Tramweg Stichting die in 1966 het overbodig gewor den trammaterieel kocht. Van 1966 tot en met 1988 reden gerestaureerde trams op een klein stukje spoor tussen Hellevoet- sluis en buurtschap Vlotbrug. In 1989 verhuisde het grotendeels gerestaureerde RTM-materieel naar De Punt-West aan de Brouwers- dam bij Ouddorp. In 2007 werd de tramlijn doorge trokken naar de MiddèlpOaatha- ven bij Scharendijke. Daarmee was de tram na meer dan veertig jaar afwezigheid terug op Zeeuwse bodem. treinbaan kan het RTM-trammu seum interessanter maken voor kinderen. De collectie is uniek, benadrukt Sparreboom herhaaldelijk. De stel ling dat nergens anders zo'n com plete verzameling van trammateri eel te vinden is durft hij met ge rust hart aan. Allen al de teakhou ten rijtuigen, de geheel gerestau reerde kampeerwagen, de bijzon dere 'ongevallenwagon' en een van de weinig overgebleven veewa gons maken een bezoek aan het museum de moeite waard. Ondertussen wordt ook onverdro ten gewerkt aan de vervolmaking van de collectie. Met veel liefde, aandacht en inventiviteit worden oude wagons gerestaureerd. Ook wordt aan de bouw van een zoge heten 'Backertje' of 'Koekedoze' een zeldzame vierkante stoom tramlocomotief Sparreboom is trots op het ruim 50 mensen tellende vrijwilligers corps. „Mensen moeten bij mij niet aankomen met 'ik wil wel vrij williger worden maar ik kan niks. Voor iedereen is hier iets te doen en mensen kunnen veel meer dan ze denken. We hebben een vrijwil liger die bij een bank werkt, zei dat'ie niks kon en hij is nu een van onze beste schilders." Eén van de locomotieven van het RTM-trammuseum onder stoom. Het ver trek wordt aangekondigd met een forse stoot op de karakteristieke stoom fluit. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor het trammuseum. Om werk zitten ze nooit verlegen. Bedrijvigheid is er altijd. Hier een van de vrijwilligers bezig met schilderwerk aan een tramwagon. Stap in een nieuwe Opel Agila en betaal nu 4.997,50! De andere helft betaalt u over 2 jaar. Rentevrij! loVE® door Piet Kleemans zonnemaire - Steeds iets nieuws proberen; nieuwe muziekstukken, nieuwe combinaties van muziek en ander cultuuruitingen. Het werkt prima bij harmonievereni ging Nut en Uitspanning uit Zon nemaire. Tijdens de jaaruitvoering zaterdag zat het dorpshuis vol. Voorzitter Jaco Konijnenburg is ei genlijk best trots dat in een dorp waar nog geen 800 mensen wo nen de in 1873 opgerichte lokale muziekvereniging anno 2011 nog 65 leden telt. Bovendien is dat le dental de laatste jaren aardig sta biel. „En we hebben ook aardig wat jeugdleden en dat is belang rijk. Dat is je kweekvijver." Natuur lijk zijn er wensen. „Klarinettisten zouden welkom zijn, en hoornbla zers. En meer leden kun je altijd gebruiken." Per jaar doet Nut en Uitspanning zo'n 10 concerten en eens in de vier, vijfjaar doen ze mee met een muziekconcours. Zaterdag combi neerde Nut en Uitspanning mu ziek van onder anderen Mozart, Phil Collins en films van Walt Dis ney met korte inleidende sketches door improvisatiegroep Apard. Harmonieorkest, leerlingenorkest Minimonie en slagwerkgroep tra den op. renesse - Stichting Renesse heeft een bijzonder schilderij aange kocht. Het gaat om een werk van de in Brijdorpe wonende en wer kende kunstenaar Martin Immer zeel. Immerzeel schildert onder meer stillevens en landschappen. Op het door Stichting Renesse aan gekochte doek is voormalig theater Mondragon in Zierikzee te zien. Het werk is aangekocht met een knipoog naar dit voormalige intie me theater. Plannen om het nieuw leven in te blazen liepen op niets uit. De herinnering aan Mondra gon blijft echter levend. Het doek krijgt een prominente plaats in toe komstig theater De Weverij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 26