261 zeeland
Droomvlucht komt
FNV wil eigen
bootliedenbedrijf
voor Vlissingen
SCP doet niet mee aan loze beloften Weer fijn om liberaal
EXPERIMENT Studenten proberen tevergeefs zelfgemaakt 'fietsvliegtuig'
ERKIEZINGEN
zaterdag 29 januari 2011
door Sheila van Doorsselaer
TERNEUZEN - De SGP wil 2 maart
niet alleen op principiële gronden
stemmen binnenhalen, maar
hoopt ook vooral dat de keus van
de kiezers op de partij valt omdat
de SGP ook praktisch is. En dege
lijk. Een partij wars van verkie
zingsretoriek, die niet van zins is
iedereen naar de mond te praten.
George van Heukelom is de enige
SGP-gedeputeerde in Nederland
en zijn achterban is zuinig op
hem. Liefst zien de SGP'ers dat
ook in de andere provincies ten
minste eén iemand de kans krijgt
beleid te maken naar het Woord,
maar als dat niet lukt, dan in ieder
geval weer in Zeeland.
De aftrap van de. SGP-campagne
voor de Statenverkiezingen vond
gisteravond plaats in de ds. Aan-
geenbrugschool in Terneuzen.
Geen ludieke happening, maar
een bijeenkomst die begon met
het zingen van Psalm 127. Fractie
medewerker Harold van de Velde
was zeer tevreden over de op
komst van zo'n vijftig belangstel
lenden, hoewel hij ook moest toe
geven dat die avond desondanks
niet veel nieuwe stemmen binnen
gehaald zijn. Op letterlijk een enke
ling na, bestond het publiek uit
trouwe volgelingen en stonden
Van Heukelom, fractievoorzitter
Goos Roeland, fractielid Joan van
Burg en SGP TVveede Kamerlid El-
bert Dijkgraaf, als het ware voor ei
gen parochie te preken. De
SGP-Statenfractie hadden wél heel
wat uit te leggen aan de achterban,
over haar stand
punt inzake de
ontpoldering. Ge
emotioneerd leg
de Statenlid Van
den Burg met de
rug tegen de muur
te hebben gestaan.
Hij kreeg steun
van Dijkgraaf
De SGP-politie-
kers wezen het pu
bliek erop dat juist
zij in deze tijd de
ambassadeurs zijn van de partij.
En daarmee indirect een ambassa
deur van Hem.
Provinciale Staten
KAMPERLAND - De WD blaakt van
zelfvertrouwen. De Statenverkie
zingen kunnen weinig anders dan
een mooi resultaat
opleveren en een
meerderheid voor
de (gedoog-)coali-
tie VVD, CDA en
PW in de Eerste
Kamer gaat ook
wel lukken. Het is
weer fijn om libe
raal te zijn.
De verlate nieuw
jaarsreceptie an
nex campagne
start van de WD,
gisteren in Kamperland, trok dan
ook veel belangstelling. „Ik heb het
bij dit soort gelegenheden wel
eens minder gezien", zei een voor
aanstaand WD-lid, terwijl hij
met welgevallen de ongeveer tach
tig aanwezigen monsterde.
Maar winning mood of niet, er
moet nog wel voor gewerkt wor
den, waarschuwde Zeeuws Twee
de Kamerlid André Bosman. „Nie
mand mag denken: de WD zit in
de lift, dus ik laat dat stemmen op
2 maart maar zitten. Nee, nie
mand mag thuisblijven."
Lijsttrekker Sjoerd Heijning presen
teerde enkele prettige oneliners
waarmee zijn ploeg de komende
vierenhalve week de boer op gaat:
'Meer ruimte en minder orde
ning', 'Toeristen brengen vakantie
geld' en 'Minder overheid bete
kent minder belasting'.
mervakantie, maar voor het pro
ject zelf hadden we slechts tien we
ken de tijd."
In die weken is keihard gewerkt,
klinkt het uit de monden van alle
aanwezige trotse vaders, moeders
en vriendinnen. „Ik wil nou einde
lijk wel eens zien waar hij de afge
lopen tijd zo druk mee is ge
weest", zegt een van de meisjes.
Ook de ouders van Bas Overtoom
zijn er. Hun zoon heeft als project
leider de eer het vliegtuig straks
met behulp van zijn eigen benen
de lucht in te 'fietsen'. Vader Tom:
„Ze hebben alle materialen zelfbij
elkaar gesprokkeld. Er was vijfdui
zend euro beschikbaar, maar met
de buizen alleen zit je al aan dat
bedrag", vertelt hij, terwijl hij met
een wat zorgelijke blik in de ogen
zijn zoon volgt. „Ze zijn nog nooit
met het toestel naar buiten ge
weest. Bovendien waait het eigen
lijk te hard. Als bij een val die bui
zen breken, krijg je hele scherpe
punten."
De harde wind baart ook Jesse van
De actievoerders worden toegejuicht als de 'moedigste mannen van Zee
land'. foto Wiliem Mieras
Met vereende kracht proberen de studenten het vliegtuig voldoende snel
heid te laten maken.
door Ben Jansen
GOES - FNV Bondgenoten wil een
eigen bootliedenbedrijf voor de
Vlissingse haven oprichten. De
bond voelt zich daartoe gedwon
gen als de directie van de Vlissing
se Bootliedenwacht (VLB) niet in
bindt in het arbeidsconflict over
het werkrooster bij het bedrijf
Niek Stam van FNV Bondgenoten
ontvouwde het plan gisteren tij
dens een solidariteitsmanifestatie
in Goes voor de nu al zes weken
actie voerende werknemers van
VLB.
Hij vertelde in gesprek te zijn met
een investeerder die een nieuw be
drijf voor het aan- en afmeren van
zeeschepen en andere diensten in
en rond de haven van de grond
wil helpen tillen.
Een bootliedenbedrijf moet erken
ning hebben van havenbeheerder
Zeeland Seaports. Stam rekent er
op dat dit geen probleem zal zijn
omdat het havenbedrijf wat goed
te maken heeft naar de vakbond.
De havenmeester van Zeeland
Seaports heeft ervoor gezorgd dat
eind december bootlieden van bui
ten Zeeland in de Vlissingse haven
aan de slag gingen, waardoor VLB
besmet werk kon uitvoeren. Zee
land Seaports heeft toegegeven dat
dit niet in de haak was.
FNV Bondgenoten wil het eigen
bootliedenbedrijf achter de hand
hebben als VLB blijft volhouden
niet meer met de bond te willen
praten en blijft weigeren de veer
tien actievoerders weer aan het
werk te laten gaan. Stam: „Laat er
bij geen enkele werkgever in Zee
land twijfel over bestaan: de bond
zorgt voor zijn leden."
Die veertien actievoerders werden
tijdens de door ongeveer honderd
vijftig belangstellenden bezochte
solidariteitsmanifestatie toege
juicht als de 'moedigste mannen
van Zeeland'. Landelijk voorzitter
van FNV Bondgenoten, Henk van
der Kolk, en vertegenwoordigers
van andere FNV- en CNV-bonden
kwamen de actievoerders een hart
onder de riem steken en zorgden
ook voor financiële ondersteu
ning.
Ondanks dat het aantal actievoer
ders bij VLB beperkt is, beschou
wen de bonden het arbeidsconflict
als een hoogst ernstige principiële
zaak, omdat werknemers en bon
den het recht wordt ontzegd om
actie te voeren en omdat werkne
mers worden uitgesloten.
Met een vaartje van 30 kilo
meter op een halve meter
boven de grond vliegen, dat
was de bedoeling. De tien
weken voorbereiding bleken
echter niet voldoende.
door Domien Huijbregts
Het had een glorieuze
dag moeten worden
voor vijf studenten
luchtvaarttechnolo
gie van hogeschool
InHolland in Delft. Terwijl de toe
gestroomde pers toekeek, zouden
ze met hun zelfontworpen én zelf
gebouwde, door menskracht aan
gedreven 'fietsvliegtuig' het lucht
ruim kiezen. Het mocht niet zo
zijn. Dat lag niet aan de setting: na
dat ze meerdere vliegvelden had
den benaderd, kregen de studen
ten uiteindelijk van vliegbasis
Woensdrecht toesteming het expe
riment op de startbaan uit te voe
ren. Het reguliere vliegverkeer
werd er zelfs voor stilgelegd.
Weinig verbazend dat onder die
omstandigheden de spanning tij
dens het opbouwen van het vlieg
tuig van de gezichten van de jonge
luchtvaarttechneuten is af te le
zen. Het vijftal is met nog maar
een half uur te gaan voor de start,
nog druk in de weer met zeil, stan
gen en touw. De straffe, ijskoude
wind, die de vingers stram en pijn
lijk maakt, maakt de klus er niet
makkelijker op. „De spankabels
moeten nog en ook het staartstuk
ontbreekt", zegt Remco Bakker.
„Het idee is al ontstaan in de zo-
Teleurstelling bij de studenten én hun meegekomen vriendinnen als de
proef na enkele pogingen wordt afgeblazen.