'Onderschat Schaken goed voor de kindergeest II zaterdag 29 januari 2011 zie onze website:binnenland Achtergrondfilmpjes over de jonge schakers mmmasmmm schaken lk"m" Wie de donderdagse clubavond van Pal- las bezoekt, kan het zich bijna niet voor stellen: de jeugdafdeling van de De venter schaakclub was in 1998 op sterven na dood. „We hadden nog maar een paar jeugdleden", herin nert Gorrit Smit zich. „We ston den voor een keuze: óf we zouden niets meer doen aan de jeugd en wachten tot onze club op termijn zou uitsterven, óf we zouden echt gaan investeren." Tot opluchting van Smit koos Pal- las voor de laatste variant. Dertien jaar later bewijst de 'clubavond voor de jeugd' dat het een wijs be sluit was. Bijna dertig kinderen tussen zeven en twaalf jaar testen hun jeugdige hersens met schaak stellingen. Leraren, zoals Smit, ge ven uitgebreid uitleg ('We gaan het vandaag hebben over aanvals doelen'), stellen prikkelende vra gen ('Wie weet wat een offer is?'), geven tips ('Ie moet éérst zetten en daarna pas de klok indrukken') en bewaken af en toe de orde ('Hidde, nu even rustig!'). In de beginnersgroep zit de achtja rige Dries letterlijk met zijn han den in het haar en zijn neus in zijn opdrachtenboek. „Ik moet dit paard zien te redden, maar heb nog geen oplossing", verklaart hij zijn worsteling. „Ik vind het best moeilijk. Ik schaak nog niet zo lang, maar heb al wel een medaille gewonnen. Al kreeg ik die omdat ik voor het eerst meedeed." De kleine, blonde Ruben is pas ze ven en is de beginnersgroep al ont stegen. „Hij komt hier een jaar en gaat als een speer", zegt Smit die toeziet hoe Ruben zich opmaakt voor een duel met de 9-jarige [ago. „Ik heb thuis schaken geleerd en oefen soms op de computer", zegt Ruben die eigenlijk geen tijd heeft om te praten. Hij wil schaken. De Ruben (7) foto Ronald Hissink vraag waarom die sport zo aantrek kelijk is, blijft onbeantwoord. Jago heeft een antwoord: „Het is goed voor je hersens, je leert er heel veel van." „De niveauverschillen hier zijn groot", zegt Smit. „Dat is prima. We maken onderscheid tussen kin deren die er gewoon plezier in heb ben en degenen die echt enige am bitie hebben. Van die laatsten vra gen we wel om huiswerk te ma ken en regelmatig aan toernooitjes mee te doen." De 10-jarige Chris is het levende bewijs dat schaken allerminst een sport voor nerds is. „Ik zit op scha ken én motorsport. Dat klinkt mis schien gek, maar ik vind het alle bei leuk. Motorcrossen is een druk ke sport en ik heb gemerkt dat ik schaken nodig heb om tot rust te komen. Ik ben ooit gestopt met schaken, maar toen ging het met de motor ook niet goed meer." Ruben heeft inmiddels gehakt ge maakt van zijn opponent. Jago - binnenkort wordt hij tien - draagt het verlies als een man. Zelfs als Chris hem nog even fijntjes te ver staan geeft: „Je moet de kleintjes nooit onderschatten." Schaken is goed voor de kindergeest. Daarover zijn de meeste deskundigen het eens. Karei van Delft, psycholoog en schaakdocent aan Leonardoscholen voor hoogbegaaf de leerlingen, deed literatuuron derzoek naar het nut van schaken voor kinderen. Zelf geeft hij les vanuit het idee dat schaken een metafoor is voor het leven: een spel van mogelijkheden en beper kingen. „Een basis van intelligen tie is nodig om te kunnen scha ken, maar uit Oostenrijks onder zoek is gebleken dat bij schaken in telligentie maar voor 12 procent een rol speelt. Het is vooral een kwestie van veel oefenen. Ik ken een meisje met een IQ^van 55 dat oudere, geoefende schakers prima partij geeft omdat haar vader van jongsaf aan met haar schaakte." Ook een bijzonder hoge intelligen tie is absoluut geen garantie voor schaaksucces, weet Van Delft, die aan zo'n tachtig Leonardoleerlin- gen lesgeeft. „Er zijn erbij die geen deuk in een pakje boter schaken." Maar daar gaat het ook niet om. Schaken stimuleert de cognitieve, emotionele en sociale ontwikke ling van kinderen, zegt Van Delft. „De hersens worden er fitter van. Dat is ook altijd handig bij reke nen en taal. Schaken kan heel in spirerend zijn. Naast het overdra gen van kennis, worden inzichten en vaardigheden ontwikkeld. Ook sociaal en emotioneel heeft het voordelen. Hoogbegaafde kinde ren hebben soms emotionele pro blemen. Via schaken leren ze te verliezen, maar ook succes te erva ren. Dat laatste is ook van belang voor autistische leerlingen." www.schaaktalent.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11