spectrum 6 KLUUN IK SCHRIJF Zaterdag 29 januari 2011 Hij doet open met een zwaai en een welkom. Peutert wat vale ballonnen van de deur („het was feest, mijn doch ter is deze week 7 gewor den") en gaat voor naar de keuken, waar zijn vrouw en jongste dochter op het punt staan naar buiten te gaan. Kluun, Raymond van de Klundert (46), schrijver van bestsellers, spreekt bij voor keur niet thuis af voor een interview. Hij wil zijn gezin niet blootstellen aan de me dia, zal hij halverwege het gesprek zeggen. Regelmatig krijgt hij, bij het verschijnen van zijn derde roman Haantjes, het ver zoek met zijn kinderen voor een fotorepor tage in een human-interestblad te poseren. Of zijn vrouw mee te nemen naar een talk show. En hoe goed en mooi Kluun de TV-show ook vindt, Ivo Niehe wil hij niet over de vloer hebben. „Door mijn eerste twee boeken, Komt een vrouw bij de dokter en De weduwnaar, denkt iedereen te weten hoe wij zijn. Ieder een had direct den mening over mij, stelde mij gelijk aan de hoofdpersoon Stijn." Hoezeer hij dat ook begrijpt - feit en fictie lopen in de romans van Kluun nu eenmaal sterk door elkaar -, de schrijver is er min der naïef door geworden. Dat hij dit keer niet afspreekt op de zolder verdieping van zijn uitgeverij, waar hij Haantjes schreef, heeft een praktische re den. Straks moet hij zich haasten. Hij gaat naar Breda, waar een oom, „vroeger een soort opa voor mij", wordt gecremeerd. Hij gebaart naar zijn smetteloos witte over- Van zijn nieuwe roman Haantjes verschijnen in de eerste druk 80.000 exemplaren. Voor minder dan 100.000 gaat Raymond van de Klundert, ofwel Kluun, echter niet. „Het is geen toeval dat mijn boeken bestsellers zijn. Mijn verhalen ontroeren of laten mensen lachen." door Marjon Kok foto's Annina Romita hemd en zwarte stropdas. „Normaal ge sproken heb ik een spijkerbroek en een ge wone trui aan, hoor." Terwijl hij koffie zet, verklaart hij het voor zijn doen min of meer geruisloze verschij nen van Haantjes. „Ik heb er dit keer voor gekozen niet een officieel openingsfeest te geven. Toen Komt een vrouw bij de dokter uitkwam, hebben we een heel hotel ver bouwd tot scènes uit de roman. Simpel weg om pers te trekken. De intemetuitzen- ding van De weduwnaar was de drukstbe- zochte boekpresentatie ooit. Bij een ander boek heeft Wïlfried de Jong mij op een Holland Sport-achtige manier geïnter viewd. We hadden nu geen dure spectacu laire release nodig. We hebben een aardige trailer gemaakt en Haantjes verschijnt in twee kleuren. Mensen kunnen kiezen voor een roze of een witte kaft. Waarom? Ge woon. Leuk!" Het boek zal toch wel verkopen, weet hij. „Ik schrijf bestsellers. Laten we ervan uit gaan dat het aardig wordt verkocht." Wat aardig is? Hij neemt een aanloop in woorden vooraleer hij boven de 100.000 uitkomt. „Als schrijver mag je vandaag de dag blij zijn met een oplage van 10.000. Mijn zwangerschapsboek verkocht 150.000, De weduwnaar 600.000. Van Haantjes is de eerste druk al 80.000." En inderdaad, hij zou niet tevreden zijn als er niet minstens 100.000 over de toonbank gaan. „Voor minder doe ik het niet." Kluun schrijft immers voor een groot pu bliek. Hij trekt de vergelijking met Marco Borsato (drie keer uitverkocht Gelre- dome), en Youp van 't Hek (vijftien keer Carré). „Je bent nog geen groot schrijver als je goed verkoopt", geeft hij toe. „Maar fifty million Elvis-fans can't be wrong." Het schrijven van pageturners is het moei lijkste wat er is, vindt hij. „Je moet een ver haal vertellen en niet aan mooischrijverij willen doen. Mensen die mooi schrijven, moeten écht heel goed kunnen schrijven. Dat kunnen er in Nederland misschien maar drie. Ik kan genieten van de prachti ge taal van Tommy Wieringa, A.F.Th. van der Heijden en Harry Mulisch. Maar bij mij gaat het om een lekker boek, niet om mooie zinnen." Platte taal kan soms functioneel zijn, zegt hij. „In De weduwnaar is Stijn zwaar aan de coke. Iedereen weet: van coke word je cynisch, grof, seksistisch. Dan zou het idi oot zijn als Stijn niet steeds platter werd." Het was Gerrit Komrij die over dat boek zei: 'Je zult er geen zin van onthouden'. Daar kan Kluun nog steeds smakelijk om lachen. „Ik vind het belangrijk dat mensen mijn verhaal onthouden." In een adem door: „Literatuur, kunst, moet iets met mensen doen. Mijn boeken bewegen mensen. Ze worden geraakt, vin den het mooi, zijn in shock of worden boos. Daar gaat het mij om. En daar gaat het ook om in de kunst", vindt hij. Voor Haantjes, dat zich afspeelt tijdens de Gay Games die twaalf jaar geleden in Am sterdam werden gehouden, heeft hij zich uitgebreid in de homowereld begeven. „Ik heb heel veel gays gesproken." Altijd leuk om nieu we werelden te leren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 116