'Ik moest 'm hebben' auto 17 Klassebak met sterrenstatus Alternatief: Audi A4 2.0 TDI Pro Line Alternatief: BMW 320d Business Line vrijdag 28 januari 2011 KLASSIEKER Marcel den Braber en zijn Mini Pickup uit 1981 door Lucas Boot Enkele weken terug stond Ivo Buijsen uit Bergen op Zoom met zijn Mini Coo per in deze rubriek. Na af loop van het interview vertelde hij dat-ie nog wel een ware Mini-gek kende met een zeer zeldzame au to: Marcel den Braber uit Bos- schenhoofd. Fanaat van het Engel se merk en in bezit van een aantal Mini's, waaronder deze bijzondere Pick-up (1961-1982). „De Mini7-club deed onlangs een telling. In Nederland zijn er nog maar vijftien, waarvan zeven rij dend. De andere acht zijn ge schorst en/of in restauratie." Den Braber is gek van het merk sinds hij tien jaar terug zijn eerste Mini opknapte. „Het formaat, het geluid en het weggedrag vind ik al lemaal geweldig. En je kunt zoveel onderdelen vinden, dat het ook nog goed te doen is om een Mini te restaureren." Hij had altijd al een oogje op een Pick-up. „Ik moest 'm hebben." Maar aange zien ze ontzettend zeldzaam zijn, kwam het er niet van. Een vriend van Den Braber had wel een exemplaar staan dat hij sa men met een andére vriend zou restaureren. Dat liep allemaal ap- ders dan gepland en Den Braber kon de Pick-up overnemen. Moest nog wel het nodige aan gebeuren. „Alleen het koetswerk was op nieuw gelast. Alle andere onderde len zaten los in dozen." Geen pro bleem voor Den Braber: restaure ren van Mini's is zijn grootste pas sie. Vroeger sleutelde hij vrijwel da gelijks aan de kleine hatchbacks. Na een rugoperatie staat zijn zie lenhobby noodgedwongen op een lager pitje. „Ik kan nog steeds veel zelf. Een motor vervangen gaat bij voorbeeld moeilijker." Den Braber houdt ervan zijn Mini naar eigen smaak aan te kleden. Kijk maar eens naar de matte lak, het dikke lichtmetaal en de wiel- kastverbreders. Zonde? „Helemaal niet. Het is een zeldzame auto, maar dat betekent nog niet dat ik 'm zo origineel mogelijk moet hou den. Uiteindelijk moet ik 'm mooi vinden en er in rijden, toch?" Heeft u ook een bijzondere auto? Oud of nieuw? Stuur dan een mail Marcel den Braber uit Bosschenhoofd bij zijn zeer zeldzame Mini Pick-Up. naar de redactie. foto Edmund Messerschmidt OCCASION Mercedes-Benz C220 CDI Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Mercedes-Benz C-klas- se. door Lucas Boot We horen steeds va ker van autoverko pers dat hun klan ten door het econo misch tij makkelijker kiezen voor een jong-gebruikte auto dan een aantal jaren terug. Scheelt toch al gauw duizenden euro's. Neem de ze Mercedes-Benz C-klasse uit 2008. De nieuwprijs schurkte tegen de vijfenvijftig mille aan, nu koop je 'm voor een goede 35.000 euro met op de klok bijna 55.000 kilome ter. Niets geleden, zo goed als nieuw. De Benz staat te koop bij Mercedes-specialist Sterdome in Goes. Daar is de C-klasse destijds ook nieuw afgeleverd en daarna voor onderhoud gebleven. In het vooronder van de Mercedes ligt een 2,2-liter viercilinder com- monrail dieselmotor. Het blok le vert 170 pk en 400 Nm koppel. Het vermogen zet zich via de achterwie len op het asfalt. Daarin merk je duidelijk verschil met een voorwielaangedreven auto met een vergelijkbaar vermogen. Een achterwielaandrijver als deze kan de aandrijfkrachten beter op de weg kwijt. Het vermogen van de Benz nodigt uit tot sportief rijden. Geef'm flink de sporen en al gauw merk je dat de Mercedes geënt is op comfort. Het sturen gaat bijvoorbeeld een tikkie afstandelijk en het onderstel vangt drempels en andere oneffen heden in de weg zijdezacht op. Niet te verwarren met ouderwets 'Frans comfort'. Daarvoor staat het onderstel van de Duitser te strak op z'n poten. De C-klasse is van alle gemakken en luxe voorzien. We noemen al leen de voornaamste toeters en bel len. Zeventien inch lichtmetalen wielen, cruise control met snel- Mercedes-Benz C220 CDI Avantgarde Prijs: 35.750 euro Bouwjaar: 5-2008 Km-stand: 54.687 Transmissie: handgeschakelde zes- vijfbak Motor: 2,2 liter viercilinder, benzine Vermogen: 170 pk, 400 Nm 0-100 km/u: 8,5 sec* o Topsnelheid: 229 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 16,4* Afleverkosten: prijs in inclusief on derhoudsbeurt en 12 maanden garan tie Bijzonderheden: auto van eerste ei genaar, navigatiesysteem met spraakbe- sturing Verkooppunt: Sterdome, Goes Website: www.sterdome.nl *fabrieksopgave Prijs: 34.990 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 46.940 Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, diesel Vermogen: 143 pk, 320 Nm Transmissie: handge schakelde zesbak Afleverkosten: 495 euro, incl. afleverbeurt en 6.maanden Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, lederen bekleding Verkooppunt: Auto Kar, Steenbergen Website: www.autokar.nl Prijs: 37.880 euro Bouwjaar: 3-2010 Km-stand: 9957 Motor: 2,0 liter vierci linder turbo, diesel Vermogen: 163 pk, 380 Nm Transmissie: handgescha kelde vijfbak Afleverkosten: 595 euro incl. afleverbeurt en 24 maanden ga- rantie Bijzonderheden: xenon-verlichting, lage kilometerstand Verkooppunt: Renova Premium Selection Centre, Breda Website: www.renova.nl De Mercedes-Benz C220 CDI nodigt uit tot sportief rijden. heidsbegrenzer, telefoonvoorberei ding, elektrische bedienbare ra men, spiegels en voorstoelen, par keer- en regensensor, automatische airco met gescheiden zones en navi gatiesysteem met spraakbesturing. Die laatste werkt feilloos, ook met foto's Lucas Boot pische Mercedes-dingetjes waar au tomobilisten zonder Benz-ervaring even aan moet wennen. De ruiten- wisserbediening zit bijvoorbeeld links van het stuur en de handrem bedien je via een pedaal net naast de wielkast. onze ietwat binnensmondse uit spraak. We zeggen tegen het systeem waar we naartoe willen, en het systeem begint terug te praten. Er ontstaat zo een kleine dialoog tussen be stuurder en auto. Verder zijn het ty- Historie: De Mercedes-Benz C-klas se verscheen in 1993 op de markt en volgde de 190-serie op (W201). Des tijds gold de C-klasse nog als instapper van het sterrenmerk, totdat in 1997 de A-klasse werd geïntroduceerd. In 2007 lanceerde Mercedes de huidige, derde generatie van de C-klasse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73