'Ik moest 'm hebben'
auto 17
Klassebak met sterrenstatus
Alternatief: Audi A4 2.0 TDI Pro Line Alternatief: BMW 320d Business Line
vrijdag 28 januari 2011
KLASSIEKER Marcel den Braber en zijn Mini Pickup uit 1981
door Lucas Boot
Enkele weken terug stond
Ivo Buijsen uit Bergen op
Zoom met zijn Mini Coo
per in deze rubriek. Na af
loop van het interview vertelde hij
dat-ie nog wel een ware Mini-gek
kende met een zeer zeldzame au
to: Marcel den Braber uit Bos-
schenhoofd. Fanaat van het Engel
se merk en in bezit van een aantal
Mini's, waaronder deze bijzondere
Pick-up (1961-1982).
„De Mini7-club deed onlangs een
telling. In Nederland zijn er nog
maar vijftien, waarvan zeven rij
dend. De andere acht zijn ge
schorst en/of in restauratie."
Den Braber is gek van het merk
sinds hij tien jaar terug zijn eerste
Mini opknapte. „Het formaat, het
geluid en het weggedrag vind ik al
lemaal geweldig. En je kunt zoveel
onderdelen vinden, dat het ook
nog goed te doen is om een Mini
te restaureren." Hij had altijd al
een oogje op een Pick-up. „Ik
moest 'm hebben." Maar aange
zien ze ontzettend zeldzaam zijn,
kwam het er niet van.
Een vriend van Den Braber had
wel een exemplaar staan dat hij sa
men met een andére vriend zou
restaureren. Dat liep allemaal ap-
ders dan gepland en Den Braber
kon de Pick-up overnemen. Moest
nog wel het nodige aan gebeuren.
„Alleen het koetswerk was op
nieuw gelast. Alle andere onderde
len zaten los in dozen." Geen pro
bleem voor Den Braber: restaure
ren van Mini's is zijn grootste pas
sie. Vroeger sleutelde hij vrijwel da
gelijks aan de kleine hatchbacks.
Na een rugoperatie staat zijn zie
lenhobby noodgedwongen op een
lager pitje. „Ik kan nog steeds veel
zelf. Een motor vervangen gaat bij
voorbeeld moeilijker."
Den Braber houdt ervan zijn Mini
naar eigen smaak aan te kleden.
Kijk maar eens naar de matte lak,
het dikke lichtmetaal en de wiel-
kastverbreders. Zonde? „Helemaal
niet. Het is een zeldzame auto,
maar dat betekent nog niet dat ik
'm zo origineel mogelijk moet hou
den. Uiteindelijk moet ik 'm mooi
vinden en er in rijden, toch?"
Heeft u ook een bijzondere auto?
Oud of nieuw? Stuur dan een mail Marcel den Braber uit Bosschenhoofd bij zijn zeer zeldzame Mini Pick-Up.
naar de redactie. foto Edmund Messerschmidt
OCCASION Mercedes-Benz C220 CDI
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een Mercedes-Benz C-klas-
se.
door Lucas Boot
We horen steeds va
ker van autoverko
pers dat hun klan
ten door het econo
misch tij makkelijker kiezen voor
een jong-gebruikte auto dan een
aantal jaren terug. Scheelt toch al
gauw duizenden euro's. Neem de
ze Mercedes-Benz C-klasse uit
2008. De nieuwprijs schurkte tegen
de vijfenvijftig mille aan, nu koop
je 'm voor een goede 35.000 euro
met op de klok bijna 55.000 kilome
ter. Niets geleden, zo goed als
nieuw. De Benz staat te koop bij
Mercedes-specialist Sterdome in
Goes. Daar is de C-klasse destijds
ook nieuw afgeleverd en daarna
voor onderhoud gebleven.
In het vooronder van de Mercedes
ligt een 2,2-liter viercilinder com-
monrail dieselmotor. Het blok le
vert 170 pk en 400 Nm koppel. Het
vermogen zet zich via de achterwie
len op het asfalt.
Daarin merk je duidelijk verschil
met een voorwielaangedreven auto
met een vergelijkbaar vermogen.
Een achterwielaandrijver als deze
kan de aandrijfkrachten beter op
de weg kwijt.
Het vermogen van de Benz nodigt
uit tot sportief rijden. Geef'm flink
de sporen en al gauw merk je dat
de Mercedes geënt is op comfort.
Het sturen gaat bijvoorbeeld een
tikkie afstandelijk en het onderstel
vangt drempels en andere oneffen
heden in de weg zijdezacht op.
Niet te verwarren met ouderwets
'Frans comfort'. Daarvoor staat het
onderstel van de Duitser te strak
op z'n poten.
De C-klasse is van alle gemakken
en luxe voorzien. We noemen al
leen de voornaamste toeters en bel
len. Zeventien inch lichtmetalen
wielen, cruise control met snel-
Mercedes-Benz C220
CDI Avantgarde
Prijs: 35.750 euro
Bouwjaar: 5-2008
Km-stand: 54.687
Transmissie: handgeschakelde zes-
vijfbak
Motor: 2,2 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 170 pk, 400 Nm
0-100 km/u: 8,5 sec*
o Topsnelheid: 229 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 16,4*
Afleverkosten: prijs in inclusief on
derhoudsbeurt en 12 maanden garan
tie
Bijzonderheden: auto van eerste ei
genaar, navigatiesysteem met spraakbe-
sturing
Verkooppunt: Sterdome, Goes
Website: www.sterdome.nl
*fabrieksopgave
Prijs: 34.990 euro Bouwjaar: 1-2008 Km-stand: 46.940 Motor: 2,0 liter
viercilinder turbo, diesel Vermogen: 143 pk, 320 Nm Transmissie: handge
schakelde zesbak Afleverkosten: 495 euro, incl. afleverbeurt en 6.maanden
Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, lederen bekleding
Verkooppunt: Auto Kar, Steenbergen
Website: www.autokar.nl
Prijs: 37.880 euro Bouwjaar: 3-2010 Km-stand: 9957 Motor: 2,0 liter vierci
linder turbo, diesel Vermogen: 163 pk, 380 Nm Transmissie: handgescha
kelde vijfbak Afleverkosten: 595 euro incl. afleverbeurt en 24 maanden ga-
rantie Bijzonderheden: xenon-verlichting, lage kilometerstand
Verkooppunt: Renova Premium Selection Centre, Breda
Website: www.renova.nl
De Mercedes-Benz C220 CDI nodigt uit tot sportief rijden.
heidsbegrenzer, telefoonvoorberei
ding, elektrische bedienbare ra
men, spiegels en voorstoelen, par
keer- en regensensor, automatische
airco met gescheiden zones en navi
gatiesysteem met spraakbesturing.
Die laatste werkt feilloos, ook met
foto's Lucas Boot
pische Mercedes-dingetjes waar au
tomobilisten zonder Benz-ervaring
even aan moet wennen. De ruiten-
wisserbediening zit bijvoorbeeld
links van het stuur en de handrem
bedien je via een pedaal net naast
de wielkast.
onze ietwat binnensmondse uit
spraak.
We zeggen tegen het systeem waar
we naartoe willen, en het systeem
begint terug te praten. Er ontstaat
zo een kleine dialoog tussen be
stuurder en auto. Verder zijn het ty-
Historie: De Mercedes-Benz C-klas
se verscheen in 1993 op de markt en
volgde de 190-serie op (W201). Des
tijds gold de C-klasse nog als instapper
van het sterrenmerk, totdat in 1997 de
A-klasse werd geïntroduceerd. In 2007
lanceerde Mercedes de huidige, derde
generatie van de C-klasse.