ioluit Oog in oog f selectie fl —r m\ '^wèêêbêêê- donderdag 27 januari 2011 Sabine Beckmann: Meisje in feestjurk Willem Behr geeft expressief vorm aan thema's als urbanisatie, loze normen en waarden, de aard van de werkelijkheid en existentiële twijfels. Dat krijgt vorm in snel ge schilderde voorstellingen die zich concentreren op de symbolische la ding van het beeld. Behr heeft geen boodschap, maar de vragen die hij stelt spreken boekdelen. T/m 30/1. De Ouverture 2, Boulevard de Wielingen 64, Cadzand-Bad. omgeven door vaal, viezig geel en roze, dat die tint krijgt door de donkere kleuren die eronder lig gen. Beekman schept zo een tegen stelling die het beeld van een mo gelijke oppervlakkigheid ontdoet. De oplichtende verschijning van het meisje tegen de morsige achter grond kun je zien als beeld van hoop. Je kunt, als je de omgeving als het meest bepalend ziet, die als (be)dreigend ervaren. De ambiva lentie, het op twee gedachten hin ken, is kenmerkend voor de beteke nissen die Beckm,ann haar voor stellingen meegeeft. Eén van de sterkste doeken toont een peuter die zich losmaakt uit de handen van een volwassene. De houding van de volwassene drukt zowel los laten als beschermen uit. Dat slaat zowel op de houding van de vol wassene ten opzichte van de peu ter als op de innerlijke dialoog van de volwassene. Die gelaagdheid speelt door al de schilderijen heen. Dat leidt tot overtuigend werk dat afziet van elke behaagzucht. Marliz Frencken (1955) maak te de laatste tien jaar furore met eigenzinnige beeldjes van vrouwen. Zij combineerde klei, hars en andere materialen tot won derlijke fantasiewezens. Haar beeldjes ogen feestelijk, fragiel en krachtig tegelijk. Daarmee weer spiegelen zij niet alleen het uiter lijk, maar ook het innerlijk van de vrouwen die zij voorstellen. Vaak, zoals in de geëxposeerde 'Madon na's', toont Frencken de illusie van onbereikbare schoonheid, prikt ze die tegelijkertijd door én maakt iets zichtbaar van het lijden achter de glans van de oppervlakte. In De- Willen^ waren in 2005 haar beel den en foto's te zien. Nu pakt zij, op de genoemde 'Madonna's' na, uit met veel kleurige schilderijen. Er zijn overeenkomsten met de beeldjes. Ongekunsteld, expressief, spontaan zijn termen die mij te binnen schieten. De stilering, de Rob Meijer Rob Meijer is 65 jaar geworden en exposeert tekeningen, schilderijen maar ook kleine sculpturen en ob jecten. Een prikkelende combina tie van beeld en tekst kenmerkt zijn werk, dat blijkt geeft van een ironisch, kritisch optimisme. T/m 6/3. DeWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Ook in PolderhuisZuid straat 154-156, Westkapelle. T/m 27/2. en Zeeuwse Bibliotheek, Kou- steensedijk 7, Middelburg (t/m 29/1 1 Bob Pingen Bob Pingen toont een reeks kleine doeken als uitkomst van zijn voort durende zoektocht naar het ultie me schilderij. Kleurlagen schuiven over elkaar en vormen samen een staalkaart van lichtschakeringen die intens en geraffineerd is samen gesteld. Pure schilderkunst die zich overtuigende kan meten met wat zich in de natuur voordoet T/m 30/1. Kunstenaarsinitiatief Mort Capitaine, Kinderdijk 56. Middelburg. composities. Geen gladde schoon heid, maar schoonheid van iets waar de tijd overheen is gegaan, wat aangetast is. Zoals het leven sporen nalaat op je lijf en in je geest. Het schilderen en het beeld zijn samen metafoor voor het menselijk bestaan. Kwetsbaarheid, onmacht, eenzaamheid en wan hoop zijn associaties, maar ook arg waan en woede. Daaronder zie ik een besef van tijdelijkheid, een be sef dat zowel met het bestaan in het algemeen kan worden verbon den als met de gemoedsgesteld heid van dat moment. Toch domi neert de strijd. Je zou er triest van worden als het schilderen niet een eigenzinnige schoonheid zou ople veren die haar werk zeer de moei te waard maakt. En die ook haar thema betreft. Je zou kunnen zeg gen dat Janssens haar demonen aankijkt en ze al schilderend hun plaats wijst. Dat is ook mentaal in spirerend. Haar inspiratie haalt Sabine Beckmann (1956) uit wat ze om zich heen ziet, maar ook uit de media. Zij maakte bijvoorbeeld foto's van een TV-programma over Romy Schneider en nam die als aanleiding voor een schilderij. De verdwijning van Natalie Hollo- way is ook een onderwerp dat Beckmann aanzette tot het maken van een schilderij. Vrouwen, men sen, leven, tragiek en hoop zijn za ken die je in de tentoonstellings zaal van Kunstuitleen De Bevelan- den tegenkomt. Beckmann schil dert herkenbare beelden, vlot, vaardig, raak, sappig en expressief. Door het nat-in-nat werken heb ben sommige doeken, zoals het grote zelfportret, een wat grijzige, matte aanblik. Dat is zo bedoeld, want in andere composities houdt Beckmann het licht vast, zoals in het prachtige 'Meisje in feestjurk'. Toch is er nooit sprake van onbe kommerdheid. Het stralende rose en wit van de meisjesbeeltenis is Willem Behr geren op de figuur die voor haar ogen tot leven komt als op de vor men en structuren waaruit het beeld voortkomt. Zij laat zich niet sturen door een plan, maar door haar emotie en haar schilderkun stige intuïtie. Het grote formaat van haar doeken biedt ruimte aan wat je een fysieke strijd met het zich vormende beeld zou kunnen noemen. Die leidt tot prachtige Nancy Kroon Kroon laat zich inspireren door de Griekse oudheid. Zij verwerkt my then tot composities waarin de menselijke figuur tot zijn essentie is teruggebracht. Niet het ideaal maar de tragiek, het falen en het te kort spelen de hoofdrol, vergezeld van hoop en verwondering. Dat komt mede tot uiting door het ge varieerde materiaalgebruik. T/m 30/1 Galerie/atelier Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh Haamstede. Werken van Marliz Frencken vormentaal doet aan Picasso den ken, zonder dat ik het gevoel krijg dat ze deze grootmeester naar de kroon wil steken. Nee, het is de taal die voor Frencken het meest past bij het direct weergeven van het scala aan emoties dat het mens- en vrouwzijn met zich mee kan brengen. Vervormen en over drijven zijn middelen waarvan zij zich bedient. Maar vooral de lij nen, die vaak de vorm aannemen van een web of net, zijn opval lend. Ze verwijzen natuurlijk naar de stereotypen die zo vaak op vrouwen worden losgelaten. Waar aan sommige vrouwen in haar schilderijen graag voldoen, andere zich er niet van bewust zijn en die bij een aantal leidt tot woede of frustratie. Frencken houdt haar pu bliek effectief en met kennelijk ge- Pim van der Wel Pim van der Wel portretteert koeien. Hij verwerkt ze in vaardig geschilderde, strak uitgevoerde aquarellen. Ook maakt hij abstrac te beelden van serpentijn en ga- lastone: miniatuurlandschappen met terrassen en trappen. Ze doen denken aan oude culturen in het algemeen en de Maya-cultuur in het bijzonder. T/m 31/3. 'Zeeuws Genieten', Willem Alexanderstraat 14, B-Haamstede. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Drie kunstenaars deze keer die schilderend wat hen raakt en boeit verbeelden en presenteren. Hun materiaal is hetzelfde, hun visie erop en op de hen omringende werkelijk heid verschilt. Andrea janssens (1953) exposeert in de Passerelle van het Terneuzen- se gemeentehuis. Zij neemt de menselijke figuur als startpunt. Je ziet een gestalte of flarden ervan, gevangen in of bedekt door verf- vlekken en spetters. Het gaat altijd om één figuur. Soms is die bijna verdwenen onder talloze dunne la gen verf Janssens lijkt zowel te rea

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 68