Forse eis voor
steunfraude
Knoop stadsdistributie
'In je eentje bereik
iSl zeeland
Man (35) uit Litouwen
beschuldigd van afpersing
Zestien jaar plannen maken heeft
nog niet tot een oplossing geleid
Gemeente wil 150.000 euro terug
BINNENSTAD
Vrachtverkeer in de binnenstad van Zierikzee is al jaren
een onderwerp van discussie. Vanavond staat het
onderwerp opnieuw op de agenda van de gemeenteraad.
donderdag 27 januari 2011
MIDDELBURG - Negen jaar steunfra
ude kan grote gevolgen hebben
voor een stel uit een Schou-
wen-Duivelands dorp. De gemeen
te wil maar liefst 150.000 euro van
de twee terug.
In 1995 scheidde het stel omdat de
man veel te veel dronk. Hij (49)
trok in een woning in de buurt en
kwam vanaf 2001 zeer regelmatig
over de vloer bij zijn ex (57). Vol
gens haar was dat omdat hij con
tact wilde houden met zijn zoon.
Officier van justitie W. Suijker-
buijk meent echter dat ze weer
een duurzame relatie aangingen
en dat ze dus niet langer een al
leenstaande moeder was, zoals ze
opgaf aan de sociale dienst. Ver
schillende buren hadden deze
'steunfraude' gemeld, maar lange
tijd deden de sociaal rechercheurs
niets. Volgens Suijkerbuijk wegens
te grote werkdruk.
De Schouwen-Duivelandse vrouw
vertelde gisteren tegen de rechters
dat ze voor hem zorgde omdat hij
door zijn drankverslaving dreigde
ROTTERDAM - Een 35-jarige Litou
wer uit de gemeente Schou-
wen-Duiveland zou vorig jaar bij
een bloembollenkweker in Nieu
we Tonge meerdere landgenoten
hebben afgeperst.
Toen de kweker de bijna twee me
ter lange en 100 kilo zware man de
toegang tot zijn bedrijf ontzegde,
is hij - volgens eigen zeggen - door
'de reus' in zijn gezicht gestompt.
Meerdere buitenlandse werkne
mers, die in caravans op het be
drijf wonen, kwamen de bollente-
ler te hulp.
Pas na zijn aanhouding, durfden
de werknemers ook aangifte tegen
de Litouwer te doen. Een Litouws
stel meldde dat de verdachte dron
ken hun behuizing was binnenge
komen en 700 euro meenam 'om
ze een lesje te leren'. Een andere
landgenoot raakte vijf voortanden
kwijt door een elleboogstoot van
de verdachte. „Een lesje. Net als de
anderen moet jij betalen", sms'te
hij hem later. Justitie eiste voor de
diefstal met geweld, mishandeling
en zware mishandeling gisteren in
de Rotterdamse rechtbank 30
maanden cel tegen de Litouwer.
Bovendien zou hij de bollenkwe-
ker 1000 euro schade aan z'n ge
sneuvelde bril en kleding moeten
betalen en de buit van 700 euro
moeten retourneren. De verdachte
beweert dat alle aangiften vals
zijn. De bollenkweker zou tegen
hem zijn omdat hij de vriendin
van de Nieuwe-Tongenaar zou heb
ben afgepikt.
Uitspraak op 9 februari.
af te glijden. Ze gaf hem regelma
tig te eten en hij mocht zo nu en
dan blijven slapen. Pas toen hij
juni medio vorig jaar stopte met
drinken, ontstond er weer een ech
te relatie.
Tegenover de sociaal rechercheurs
hebben de twee een belastende
verklaring afgelegd. Raadsman H.
Goedegebure zei dat vooral de
vrouw onder de indruk was van
de aanhouding en het verhoor in
Torentijd. Omdat ze snel naar huis
wilde zou ze haar handtekening
hebben gezet onder de verklaring,
terwijl ze wist dat er dingen in
staan die niet spoorden met de
werkelijkheid.Suijkerbuijk stelde
vast dat de raadsman niet vroeg
om de sociaal rechercheurs alsnog
te horen, noch om de verhoren uit
te sluiten, zodat hij aanneemt dat
alles toch ordelijk is verlopen.
Tegen haar eiste hij een werkstraf
van 240 uur en zes maanden voor
waardelijk. Tegen hem 160 uur en
zes maanden voorwaardelijk.
Uitspraak 9 februari.
door Melita Lanting en Joeri Wisse
ZIERIKZEE - Als het aan de fractie
van Alert! in de gemeenteraad ligt,
komt er een onderzoek naar de fi
nanciële gevolgen van het strenger
naleven van de regels voor vracht
verkeer in de binnenstad van Zie
rikzee.
De eventuele extra kosten die on
dernemers daardoor kwijt zouden
zijn aan het Stadsdistributiecen
trum Zeeland, moet volgens de par
tij worden betaald door de gemeen
te. Dat is de strekking van een mo
tie, waar de gemeenteraad zich van
avond over uitspreekt.
Het zou volgens Alert!, initiatiefne
mer van de motie, echter zo maar
eens kunnen dat op langere ter
mijn, bijvoorbeeld over vijfjaar, de
stadsdistributie de gemeente geen
geld meer kost, maar juist geld op
levert. Volgens fractievoorzitter Jos
Beije liggen er namelijk grote kan
sen in milieuvriendelijke vrachtwa
gens die op elektriciteit rijden.
„Daar zijn verschillende subsidies
voor mogelijk, bijvoorbeeld in het
kader van de Europese Small Busi
ness Act." Ook ziet hij mogelijkhe
den in subsidiepotjes van het mi
nisterie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie en Zeeuw
se initiatieven zoals Innogo. „In de
motie roepen we het college op
om dit te onderzoeken."
Beije hoopt dat de elektrische
vrachtwagentjes een positief neven
effect opleveren. „Dit is een con
cept waar commercieel op voortge
borduurd kan worden. Het cen
trum van Zierikzee kan hierdoor
op een positieve manier onder de
aandacht komen."
Tegelijkertijd wil de partij dat de
acht-meter regel voor vrachtwa
gens streng wordt gehandhaafd.
Eerder kondigden Alert!, D66 en
GroenLinks een motie aan waarin
dit eveneens werd geregeld. Een
paar weken geleden bleek in de
commissievergadering van de ge
meenteraad dat hier geen steun
voor was te vinden bij andere par-
tijen. Zij wilden de ondernemers
in de stad niet opschepen met
eventuele extra kosten.
Die motie, een initiatief van Alert!,
-wordt daarom ingetrokken en 'ver
vangen' door het voorstel waarin
een onderzoek is opgenomen. Dat
onderzoek zou samen met de be
langhebbenden (SDC Zeeland, de
ondernemers en Bewonersbelan
gen Binnenstad Zierikzee) moeten
worden uitgevoerd.
Beije vindt het gerechtvaardigd dat
de gemeente eventueel in de bui
del moet tasten. „Als gemeentebe
stuur moeten we nu onze verant
woordelijkheid nemen en niet lan
ger bang zijn voor veranderingen.
Het is tijd om creatief te denken."
ZIERIKZEE - Een distributiecen
trum om de binnenstad van Zierik
zee te behoeden voor zwaar
vrachtverkeer, houdt de gemoede
ren al zeker zestien jaar bezig.
In 1994 verscheen een rapport van
bureau Van Heesewijk over een be
voorradingshof of stockmagazijn
als oplossing voor het beperken
van het autoverkeer in het cen
trum. Dit rapport was gemaakt in
opdracht van de toenmalige Zierik-
zeese ondernemersvereniging. On
dernemer Kees van de Velde bood
zijn loods aan om in te richten als
distributiecentrum, maar uiteinde
lijk vonden de ondernemers het te
duur.
Die geschiedenis lijkt zich nu te
herhalen. In 2008 is het verkeers
plan voor de binnenstad van Zie
rikzee vastgesteld. De belangrijkste
punten uit dit plan zijn een autolu-
we binnenstad, regulering van de
venstertijden en een lengtebeper
king voor vrachtwagens die langer
zijn dan acht meter. Die lengtebe
perking is ingesteld, maar daar
werd wel een mogelijkheid voor
ontheffing aan gekoppeld. Een
overgangsmaatregel, zo is destijds
nadrukkelijk gezegd. De reden
daarvoor was dat de gemeente
geen alternatief bood voor distribu
teurs omdat Zierikzee niet over
een distributiecentrum beschikt.
In 2009 nam de gemeenteraad een
motie aan waarin gepleit werd
voor een stadsdistributiecentrum.
Geen volwaardig centrum, want
toen was al duidelijk dat een derge
lijk centrum economisch niet haal
baar zou zijn. De raad riep daarom
op om particulier initiatief (het
plan van Biene-Velde) met priori
teit te faciliteren en ambtelijk te
ondersteunen, in combinatie met
een lengtebeperking voor vracht
wagens en een stringent ontheffin
genbeleid. Uit alle berekeningen
blijkt telkens weer dat een (klein)
stadsdistributiecentrum alleen le
vensvatbaar is als de gemeente
vrachtwagens langer dan acht me
ter uit de binnenstad weert en al
leen in uitzonderingsgevallen een
ontheffing geeft.
Met die gedachte in het achter
hoofd begonnen Sandra 01-
ree-Van de Velde en haar partner
met het Stads Distributie Cen
trum Zeeland. Enkele weken voor
dat de tijdelijke ontheffingen aflie
pen, gooide - tegen de verwachtin
gen van SDC Zeeland in - het colle
ge roet in het eten door ook voor
2011 ontheffingen voor trucks tot
tien meter te verlenen. Opnieuw
zijn het de eventuele extra kosten
voor de ondernemers in de bin
nenstad die een distributiecen
trum de das om dreigen te doen.
I snpwi
MEEST GELEZEN
1Zeeland voor Sophia stopt (foto)
2. Brand Nieuwerkerk snel geblust
3. Ontslagen bij drukkerij LNO
uw MENING
De gemeente mag in mijn afvalcontai
ner kijken. Reageer op:
www.pzc.nl/schouwen-duiveland
TIPS NAAR schouwen-duiveland@pzc.nl
Meer nieuws uit de regio op:
www.pzc.nl/schouwen-duiveland
Peter Grinwis uit Ouddorp stopt als WV-voorzitter. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ton van den Nouweland
In vrijwel elk antwoord valt het
woord 'samenwerking'. Peter
Grinwis neemt dit voorjaar af
scheid als voorzitter van de VW
Schouwen-Duiveland. Recreatieon
dernemer en ex-raadslid voor de
WD Henk Coomans uit Scharen-
dijke is zijn beoogd opvolger.
Onder leiding van Grinwis kreeg
de VW een nieuwe directeur-en
werd na een onrustige periode ge
werkt aan de organisatie en bekos
tiging. „We - een voorzitter doet
niets alleen - zijn er, denk ik, in ge
slaagd een solide basis op te bou
wen." Samenwerking is daarbij het
trefwoord. „Samenwerking met de
andere Zeeuwse WV's heeft een
slagboomeffect gehad. We hebben
dingen gerealiseerd die je alleen
op Schouwen-Duiveland niet of
heel moeilijk tot stand kunt breng
en."
Hoogtepunten uit zijn voorzitters
periode lepelt Grinwis (52 jaar, ge
trouwd, vader van twee zoons)
vlot op. Over dieptepunten moet
hij langer nadenken. „Een van de
hoogtepunten is wel de vestiging
van de VW op het Transferium
in Renesse. Toch een voorbeeld
waarbij de VW heeft laten zien
niet alleen te praten over samen
werking met ondernemers en ge
meente, maar dat ook heeft ge
daan."
„Een dieptepunt. Tja, lastig hoor.
Misschien dat als alles op orde is